Reklam

 
Sidan 6 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 121

Ämne: Ålänningens FPV-250-quad!

  1. #101
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jag har gjort ca 12 flygningar med GTune och ingen har varit bra på något sätt. Jag har hittat några olika "howto gtune" och det har inte varit nån skillnad. Den som funkade längst (inte bäst) så var den som sa: Arm, GTune On, stig upp, rör ej spakarna, låt den stabilisera sig, gör några jumps, flyg sen runt lite, GTune off, landa, spara eller koppla till dator. Men... varenda gång har quaden börjar vobbla (P 100 på roll och pitch). Jag kunde inte flyga brutalt, den vobblar mer o mer då. Och det står ju att man ska använda GTune på egen risk. ;-)

    Det är ju lite lättare ställa in PIDs på en 450 än en virrig liten 250.
    Aha, märkligt, gtune körde jag från cleanflight tror jag när det fanns där (el finns kvar?) , gtunar du LOS? Kommer ihåg att jag.degraderade FW för att komma åt gtune från början, tyvärr kommer jag ej ihåg FWversion!

    Konstigt att man får så olik upplevelse, blåser det mkt under dina gtunes? Mina var vindstilla, jag började m punchouts och sedan började kasta runt den i roll och pitch, även några yawspinns,

    Du vill ej köra betaflight3? Gissar att din zmr flyger tillräckigt bra med legacy stockpids controller på f1 och bfcontroller på f3 i pidtabben i bf3! Få en bra bas iaf om du ej redan har det? Mvh G

    Skickat från min ST26i via Tapatalk

  2. #102

    Standard

    LOS japp, går nog inte flyga FPV med dom där vobblingarna. ;-)

    Jag använder den Cleanflight Configurator du nämnde (senaste) och körde in den firmware som du nämnde (senaste).

    Det har blåst allt från 0 till 9 m/s vid de olika tillfällena när jag flugit med GTune.

    Hur betedde sig din GTuning? Inget vobbel? Slutade det?

    Jag har bara en tung ZMR250 som jag vill flyga "mjukare" proximity med.
    Rollar och loopar med quads och FPV gillar jag inte ett dugg, så det är helt uteslutet.

    Det finns så många olika programvaror och firmwares att välja mellan så jag har ingen koll.

    Naze32 v5 är det och 3S-setup.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #103
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Ah ok... smooth och härlig flygning har sin charm också : jag gillar (efter all tuning) att få ett slags flöde i min flygning när jag flyger avslappnat.

    Måste dock ha en annan åsikt af tuning för en stor maskin med stora proppar och motorer som är mer lågvarviga, att få en 450best att köra hård acro kräver nog mer av tunaren än en zmr250!

    Om d är sättet du flyger på oftast så bör väl rollP 45 pitchP 50-67 och yawP på 8 nånstans med roll D20 och pitchP 22-25 och Igain roll 30 pitch 35 yaw default, det bör ge en flygbar tung på en 3s zmr m 2204or och batteriet ovanpå ramen m 5"proppar obs testa dessa siffror på egen risk; hittade en skärmdump från min zmr250 : körde dock den på 4s så siffrorna som är är för 4s m dal5045or trebladare och om du kör 3s lär du få rätt mjuk skön bas:tune att utgå från! Prova detta; spela gärna in så kan jag komma m förslag! Lycka tilll

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  4. #104
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Min syma phantomkopia som skall få 5s och f3chip och blheliS och 2206or på 6 el 7" proppar; ett litet projekt jag pysslar med som MR steeles phantom KISS fast m syman då; ska bli kul att få ordentligt m fart på den, funderar på gps och rth på den så den faktiskt kan agera hängande kamera också! Den har borstade motorer original . Kör ett 2s2000 och har 365g thrust "över" (fiskvåg uppochned)

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  5. #105

    Standard

    Tack för tipsen! Ska ställa in och testflyga (filma om jag får nån som kan filma åt mig).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #106

    Standard

    Har flugit lite med den tidigare, Gtune är helt värdelöst. Fick det aldrig att funka bättre hur jag än gjorde. Så jag justerar själv.

    Hur som... jag har nu en FatShark 5.8GHz 250mW med FatShark Spironet-antenn. För stor, tycker jag. Vad rekommenderas för videosändare? FatShark och ImmersionRC har funkat bra för mig. Har kikat på lite andra alternativ men tittar man sen i forum så är det som vanligt "its half the size and price and it is not as good as my FS or IRC-stuff with the same power".

    Vilka är kompatibla med FatShark/ImmersionRC så man slipper byta antenner?

    200-250mW ska väl räcka till en 250?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #107

    Standard

    ImmersionRC 25mW eller 200mW RaceBand rekommenderas från min sida. Dom är lite mindre än FatShark 250mW men inte jättemycket mindre. Jag har dom i 210 quadar och dom får plats

    Har du koll på vilken loop-time din FC går på och vilket protokoll(PWM, Oneshot etc.) du kör till dina ESC?

  8. #108

    Standard

    Kikade faktiskt på ImmersionRC 200mW från RCFlight men var osäker på räckvidden med ImmersionRC Spironet (har en uppsättning). Det är ju rätt öppet vid vårt fält så det ska ju inte vara nåt problem, brukar inte flyga mer än ca 200-300 m bort med 250-quaden.

    Ingen aning vad du menar med loop-time (använder Naze32 v5 6DOF).

    PWM japp, inte PPM. ?! Men PWM gällande ESCs?

    ESCarna.. hm.. det minns jag inte, det sitter EMax 20A SimonK Series på den nu... jättestora. Men har fyra andra små nätta som jag måste kolla upp vad va för nåt. Tänkte flytta över vissa grejer till en QAV210 bara jag skulle få hem en nån gång.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #109

    Standard

    Om fältet är öppet så klarar du dig med 25mW också Jag har alla, ImmersionRC 25mW, 200mW och 600mW och det är i princip ingen skillnad om man flyger så nära som 200-300 meter. Alla tre brusar om man flyger bakom saker bara 25 meter bort och alla ger glasklar bild på 300 meter om det är fri sikt. Argumentet för att välja 25mW är att det är lagligt(jag har för mig att du räknas till Finland så vilka regler ni har vet jag inte . Men jag brukar även säga att 200mW är dubbelt så stark som din RC-sändare vilket betyder att om du förlorar bild så kan(kan, inte säkert eftersom 2.4 är lite stadigare än 5.8) du förlora RC-länken också. Om du förlorar bilden med 25mW så har du alltid RC-länken kvar och kan dra på så du får höjd och återfår bilden. Jag har flugit ur RC räckvidd flera gånger med mina ImmersionRC 600mW så dom använder jag inte längre på quad, ställer mig hellre annorlunda så jag får bra bild med 25mW och vet att jag har solid RC-länk.
    Det är bara mina erfarenheter

    Aha, du kör PWM mellan mottagare och Flightcontroller. Men mellan FC och ESC har man också olika protokoll och om man har PWM där så är det lite långsamt så man kanske aldrig kan få bort vobblingar på en 250 quad. Jag höll på en hel dag och undrade varför det aldrig blev bra, insåg då att min FC var inställd på 50Hz PWM till ESC:erna, det gick inte att få den att flyga bra. Om du kan köra med Oneshot125 eller bättre så kan det göra skillnad.
    Loop-time är hur lång beräkningstiden för FCn är, dvs hur ofta den räknar ut nya "gaspådrags-värden", ESC protokollet påverkar hur ofta dessa väden sänds till ESC:erna. Ofta följs dessa saker åt men inte alltid.
    Loop time på 1000us (1000 microsekunder =1 millisekund) och Oneshot125 eller bättre så kan du vara ganska säker på att det inte är det som gör att det vobblar.

  10. #110

    Standard

    Man ska uppgradera hela tiden. =) Då löser sig det ena efter det andra. :-P

    Min Futaba T10CP ska räcka 2 km LOS ... OM helt öppet och perfekt väder o allt.

    Har läst om att det är 25mW max för 5.8GHz och 10mW max för 2.4GHz och bägge dessa är de enda frekvenserna för videoöverföring. Börjar snart gå att använda vettigt så verkligheten börjar komma ifatt lagarna.

    De gånger jag förlorat RC-länken har det berott på självklara saker, eller som senast att videosändaren störde ut RC-mottagaren för att den var för nära. Stängde av videosändaren och flög utan problem.

    Jo, jag kör inte SBus än. Måste man förresten ha en SBus-stödd sändare för det, eller räcker det med att mottagaren är det så sköter den protokollet själv?

    Mellan FC och ESC kör man väl vanlig servo-signal? Eller finns det FCs som har speciell signal ut och ECSar som har lika speciell signal in?!

    SimonK, BL Heli, OneShot... dom där termerna har jag aldrig greppat eller försökt förstå. Om något är bäst, varför finns de andra? Eller är det nyare versioner? Eller olika saker?

    Går det att köpa ESCar som går att använda direkt eller måste man skaffa dongel och uppdatera samt ställa in frimwares?

    Siktar alla småquadflygare på att ha vansinnes-setup eller klarar sig folk med snällare grejer?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #111

    Standard

    Det är 100mW max för 2.4 GHz

    När jag tappat RC-länken har det varit med Futaba FASST och det har varit långt bort med tonvis av skog i mellan. Man får väldigt lite förvarning med 600mW VTX att man börjar hamna i ett dåligt läge

    Jag har gjort räckviddstester med ImmersionRC 25mW och 600mW för att se om de påverkar FASST-systemets räckvidd, men VTX:erna försämrade inte räckvidden över huvutaget på FASST i alla fall. Jag trodde att man skulle kunna se en skillnad men det var precis samma räckvidd oavsett om man försökte störa mottagaren med en 600mW 5.8GHz VTX eller inte. Dock är ju det inget bevis på att det inte stör, bara att den fortfarande får tillräckligt med info för att funka och att räckvidden är samma.

    Det där med om du kan köra SBUS även om du inte har en SBUS-stödd sändare, det var en intressant fråga faktiskt och jag vet inte svaret. Men jag skulle gissa att just SBUS sitter i mottagaren och inte i sändaren, jag tror inte att jag sett att någon sändare stödjer SBUS(annat än programmering), bara att mottagarna gör det. Därför tror jag att det är mottagaren som avgör

    I princip ingen idag kör vanlig 50Hz servosignal idag utan det flesta har modernare och snabba protokoll. Det är bara utvecklingen som går fort och därför finns det så många olika protokoll, de flesta funkar likadant bara det att dom är olika snabba. Det senaste och bästa är Dshot som funkar annorlunda mot alla tidigare protokoll som varit analoga medan Dshot är digital.
    Jag har quadar med både Oneshot125 och Dshot och skillnaden är faktiskt märkbar, med Dshot är det lite mer responsivt och exakt, det låter lite annorlunda också. Dshot har fördelen att ingen kalibrering av ESC:arna behövs utan det bara funkar som det ska. Min åsikt är att Oneshot125 är bra nog så har man det behöver man inte uppgradera men bygger man en ny quad så ska man bygga med Dshot för att det är enklare och bättre.

    Köper du ESC:er idag som är avsedda för multirotor så bör dom funka som dom är. Hitta några som har BLheli_S (inte bara BLheli) och klarar Dshot så har dom senaste tekniken. Så gott som alla ESC:er idag ser själv vilket protokoll som sänds till den så man behöver inte ställa om protokollet i dom.

    Jag klarar mig med ganska snäll setup, dom går ju fruktansvärt fort och det är ganska få piloter som nyttjar maximal prestanda. Den enda anledningen att uppgradera sin quad som jag ser det är ifall den inte uppför sig bra, dvs vobblar eller oscillerar och man inte lyckas få bort det genom tuning och balansering.

    Jag har aldrig testar Raceflight men den senaste tekniken som dom använder gör att quaden uppför sig väldigt bra, även med stock tuning och böjda propellrar

  12. #112

    Standard

    Max 10mW för video på 2.4GHz har jag läst. 100mW för RC-sändarna har sagts här.

    ImmersionRC 200mW blir det till quaden.

    Jag har aldrig använt SBus, men är det inte så att man ställer in vilken mottagare man har i sändaren? På min Futaba T10CP så väljer man mellan två olika (utgår från antalet kanaler, minns inte vad gränsen var).

    Jag måste kika lite närmare på det där med protokoll så jag får något vettigt av min ZMR250. Jag har planer på skaffa en QAV210 för en sån skulle passa mina grejer lagom. Den får nog bli utan FullHD-kamera.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #113

    Standard

    Hmmm...ja det var inte lätt att läsa sig till vad som gäller. Det verkar finnas olika protokoll för 2.4Ghz med olika max effekt. Men du kan ha rätt att analog signal på en frekvens har typ max 10mW medan digital frekvenshoppande överföring har 100mW. Om någon har länk till bra sida med förklaringar så länka gärna

    På mina sändare är det bara att länka mottagaren med sändaren, man behöver inte ställa in vilken mottagare man har men man kan välja protokoll som Faasttest 14, Fassttest 12, 7 ch, multi osv.

    Om du kan bygga lite tajt så tycker jag att QAV-X är lite "hetare" än QAV210, men det är ju personlig åsikt förståss

  14. #114

    Standard

    Jag kollade vad jag hade för ESCar på min ZMR250-quad... EMax 20A ESC SimonK http://yinyanmodel.com/EMAX%20User%2...ries%20ESC.pdf
    Ingen aning vad de pallar för frekvens. Är ju multicopter-ESCar (stod det när jag köpte dem).
    Kanske bara är 50Hz? Enda jag hittar i anvisningen om frekvens är att "Control Frequencey är 8kHz (eller 22).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #115

    Standard

    Aha, dom där är inte så himla bra faktiskt. Visst flyger den med dom men det är linjär BEC i dom vilket värmer upp dom i onödan och ja...även om det stod att dom var för multikopter så är dom i dags-läget väldigt gamla i både hårdvara och mjukvara. Control Frequancey är frekvensen som ESC:n sänder till motorn så det har inte så mycket med protokollet som sänds till ESC:n att göra. Och 8KHz är för mig typ outhärdligt att flyga med eftersom det låter så illa Jag hade exakt sådana ESC:er fast 12A på min första quad.

    Jag skulle rekommendera att du byter. Jag skulle nog provat någon av dessa:
    http://www.quadcopters.co.uk/littleb...esc-2774-p.asp
    http://www.quadcopters.co.uk/emax-bu...esc-3152-p.asp
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...solder-version

  16. #116

    Standard

    :-P Där ser man. När jag valde ESCar så stirrade jag mig blind på max Ampere de klarade och vad som fanns i lager. Det började med små nätta men slutade med stora 20A och när jag fick dem så var dom STORA. Det var i oktober 2015 jag skaffade dem. Får nog skaffa andra ESCar verkar det som. ;-) Tack för tipsen! Tror det blir när jag skaffat en mindre quad som passar de motorer jag har samt resten. Har varit inställd på att lägga av ZMR250 och skaffa en QAV210 eller liknande (borde passa min setup, med andra ESCs förstås). Men det tipsades om nåt annat i tråden också såg jag. 3S räcker för mig, än så länge.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #117

    Standard

    Hittade fyra ESCar i en låda... pyttesmå FlyColor 20A 450Hz 2-4S 5V/0,5A BEC.
    Dom måste ju vara bättre än mina nuvarande enorma EMax 20A ESC SimonK 50Hz-ESCar?
    Funkar dessa FlyColor så behöver jag ju inte köpa nya bra som föreslogs i nåt inlägg ovan.
    Vad tror eliten?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #118

    Standard

    Hur få bort vibrationer så bilden blir bra? Det har varit mitt stora dilemma med min 250-quad hela tiden. Jag har bra sändning över hela området jag flyger, bilden är bra. Men det vobblar och det är yello-effekt vart om vart annat och ibland bra.

    Det som kan orsaka det är vad jag kan komma på:
    1. Obalanserade motorer (Tiger Motor MN1806)
    2. Obalanserade propellrar (HQ Prop 5x3
    3. Dåliga PIDs (Naze32)

    Och om något vibrerar så kan det i sin tur få:
    4. Kameran att vobbla om den är för lös i sitt fluffiga fäste
    5. Naze32 att känna av något som får den att få lite småspel

    Jag har kört motorerna en och en utan propellrar i CleanFlight och de "vibrerar" exakt lika mycket, dvs ingenting i stort sett, de hörs!

    Efter varje "krasch" eller dålig landning så ändrar den karaktär. Ibland har det blivit bättre bild, ibland perfekt bild, ibland sämre. Ibland är det bra bild tills jag ger fullgas. Ibland går bilden i vågor (yello) redan vid start före jag lättar från marken.

    Senast så roterade jag alla propparna ett halvt varv och fick genast stabilare bild.

    Hur som helst... Är det enklast byta ut alla motorer efter en krasch samt testa byta proppar tills det slutar vibrera ... eller finns det nåt smartare sätt att få bukt med vibrationer?

    Den ändrar alltså inte karaktär mellan flygningarna, utan det är efter varje krasch eller hård landning den ändrar. Har bara kraschat i jord som hårdast. Motorerna är rena och snurrar likadant. De låter lite olika, men de har de gjort från början. Motorenra är stumt monterade på armarna (ZMR Kolfiberdragerad glasfiber). Obs! Jag har samma motorer fortfarande. Efter senaste kraschen är bilden jobbig. Före det var den perfekt i många flygningar. Före det hade jag kraschat och den var hemsk. Känns som alla fel landar på propparna, men där har jag bytt så mycket för att testa så det blir att välja mellan olika typer av vibrationer -> olika yello...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #119

    Standard

    Har du jello i FPV-feeden? Det kan ibland bero på att linsen sitter löst men det antar jag att du har kollat.
    Jag får i princip aldrig jello oavsett hur jag kraschar omkring. Jag skulle faktiskt gissa att det är dina ESC:er som är problemet på ett eller annat sätt. Det är en avancerad detalj som kopieras dåligt i mängder av varianter så jag vågar aldrig köra något som inte är erkänt riktigt bra då dom kan inverka för mycket på flera olika system i quaden.

    Sen är tyngdpunkten ibland lite bortglömd på quadar, flyttar man batteriet bara 2-3 mm längre fram/bak så kan quaden börja vobbla eller vibrera. Jag känner direkt om quaden uppför sig lite konstigt och då landar jag och kollar så batterier sitter rätt placerat(= tyngdpunkten rätt) samt sitter fast ordentligt(det ska sitta fast hårt). Det hjälper i typ 95% av fallen

  20. #120

    Standard

    Linsen sitter fast.

    Nu har jag tejpat fast precis allt på hela quaden bara för att det inte ska finnas något som kan vibrera av vind eller något.

    Jag bytte förut ESCar till FlyColor 20A 450Hz 2-4S 5V/0,5A BEC. Dom är säkert inte bäst eller kanske ens bra?! Men dom är ju gjorda för quads och dylika, och före senaste kraschen så funka allt bra med bra bild och allt. Före förra kraschen så var det lite vobbel så bilden var jobbig vid fullgas.

    Men mjo, kan nog nästan börja fundera på köpa allt nytt snart för att hoppas att det funkar bättre. Men skam den som ger sig! ;-)

    Tyngdpunkten... tumreglerna var i alla fall förut: framtung = boggande flygning. Baktund = orolig. Men inte ska det väl vibrera? Kanske om man har hårt ställda PIDs? Men ska prova ändå.

    Jag har acken och kablarna tajta och fastsspända med kardborretejp på ack och quad + 20 mm bred dubbelsidig kardborreband som jag spänner fast acken med.

    Om jag hovrar så står den inte mjukt och fint och stabilt utan kan stå på stället, men det är som en roterande vobbling, dvs att en arm i taget sjunker ner nån mm och så nästa arm osv, varvet runt. Drar man på lite så går den jämnt.

    Allt väger under 600 gram, så den är tung, men den har inte så mycket utöver det man måste ha.

    3S-setup.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •