Reklam

 
Sidan 1 av 7 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 121

Ämne: Ålänningens FPV-250-quad!

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Ålänningens FPV-250-quad!

    Jag har ingen! Och det är just det som är problemet. ;-)

    Jag har inte tid läsa 116-sidor 250-quad-tråd med en massa vinklingar
    och idéer som bara gör mig snurrig. Jag är inne på två alternativ:

    1 - Bygga utgående från det jag har
    Dvs Futaba 10C 2.4GHz, Futaba R617FS-RC-mottagare, GoPro Hero 1, FatShark Base-goggles, Videolänk 1.3GHz 600mW / 5.8GHz 250mW, 30C 2200 (har 2S, 3S och 4S), FatShark FPV-kamera, 7" bildskärm. Vad gäller FC så finns det lite olika... KK2, Naza, APM, ZeroTech. GPS lär man inte behöva.

    2 - Skaffa rätt grejer och göra allt rätt från början
    Vad ska jag ha? Skulle vara smidigt om allt fanns i Sverige också. =) Men det kanske är för mycket begärt.
    Vilken ram ska jag ha?
    Vilka motorer?
    Vilka ESCs?
    Vilken FC?
    Vilka propellrar?
    Vilka ackar?
    Vilken videolänk/frekvens/sändarstyrka/antenner?
    RC 2.4GHz?
    Mer?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Antar att du kan få hundra olika förslag men jag var i valet och kvalet i höstas efter att flugit TBS 450 vill jag prova nått mindre och det skulle vara "allt inkluderat". Köpte Autopartners "Xbird 250 Carbon Quad supercombo". Skruvade ihop den och gjorde grundläggande inställningar av CC3D med bland annat kalibrering av sändare. Sedan var det bara att flyga. Inget strul bara kul. Kör med 3S, 1300mAh 40C/80C, 5.8GHz/600mW.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MiniQuad.jpg 
Visningar:	392 
Storlek:	121,6 KB 
Id:	50083
    -----------
    Olsson

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Har du pengarna så är väl blackout en fin tålig ram.
    Annars är det väl zmr250 glasfiber eller emax kolfiber.
    Esc jag är kluven mellan kiss 18A eller inte har ju eldat 6 st kiss 12 a men mina 18A har hållit ett tag nu. Men man kan rota fram någon blheli Esc som stödjer det damped mode eller vad det heter. Känns som man behöver breaking på mini quad om man ska få upp hög p. Motorer jag är stört nöjd med Quanum Mt 2206 2000kv nöjdare än med Tmotor 2206 2000kv mindre glapp i axeln efter längre flygning. Bättre balanserade från fabrik. Men man vet ju inte HobbyKing är ökända för varierande qc jag kanske hade tur och fick extra fina exemplar eller så håller dom den kvalitén igenom.
    Har obefintlig jello med direktmonterad Gopro 4 och dom motorerna. Alltså inte ens något inland ramen och kameran. Du kan se min hemma printadekvat top platta i min tråd.

  4. #4

    Standard

    Vill man ha kolfiber? Det håller bättre, men hur är det med störning/avskärmning och andra fördelar/nackdelar jämtemot glasfiber?

    Jag såg att Autopartner hade två varianter:
    1. ZMR glasfiber-ram + iPower 1806 motorer + ZTW Spider 12A ESCs + glasfiber 5x3 props + 3A BEC + CC3D
    2. Xbird kolfiber-ram + iPower 1806 motorer + iPeaka Sk10A ESCs + plast 5x3 + CC3D

    Vet inte om jag ska använda GoPro. Är en Mobius bra alternativ?
    Var finner man Blackout och Emax?
    Damped mode?
    Varför behöver man breaking på en multi?
    HobbyKing är helt uteslutna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Bromsning på motorerna.
    blackout vet jag inte om någon i sverige säljer
    150dollar eller något kostar deras 250 quad ram.
    Emax är qav250 kopian och zmr är blackout kopian.
    Men zmr i kolfiber får du typ alltid fake kolfiber som inte tål något. Därav rekommenderar jag glasfiber på den. Kostar samma och du får bra glasfiber.

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Vill man ha kolfiber? Det håller bättre, men hur är det med störning/avskärmning och andra fördelar/nackdelar jämtemot glasfiber?

    Jag såg att Autopartner hade två varianter:
    1. ZMR glasfiber-ram + iPower 1806 motorer + ZTW Spider 12A ESCs + glasfiber 5x3 props + 3A BEC + CC3D
    2. Xbird kolfiber-ram + iPower 1806 motorer + iPeaka Sk10A ESCs + plast 5x3 + CC3D

    Vet inte om jag ska använda GoPro. Är en Mobius bra alternativ?
    Var finner man Blackout och Emax?
    Damped mode?
    Varför behöver man breaking på en multi?
    HobbyKing är helt uteslutna.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

  7. #7

    Standard

    Ta emax riktig carbon, snyggare o mer plats. Undvik fpv genom mobius, gopro o effio kamerorna så slipper du fördröjning. Skaffa nån enkel boardcam med wide dynamic range. Mobius är bra att spela in med eftersom den är billig o lätt.

    Tänk stora motorer, starka o lätta accar o billiga proppar. När du krashar vill du väga lite o sätter ihop grejerna med velcro, zipties o tejp så att du lätt kan laga när du är ute. Måla eller tejpa dyra komponenter i nån skrikig färg så du lätt hittar dom o sätt på nån lost model alarm så du vet vilket träd du ska klättra upp i

  8. #8

    Standard

    Flitetest kör ju Fpv genom gopro och det verkar funka fint. Eller är det stor skillnad beroende på modell?

  9. #9

    Standard

    Alla laggar men såklart olika, flitetest flyger på 30m typ o svänger sakta så deras filmer inte ser ryckiga ut så det går inte riktigt att jämföra, när man börjar slänga runt sin quad börjar det bli intressant med lag på kameror. Men även kostnad är en aspekt för flygning i 50 blås en halvmeter ovan mark o mellan buskar o träd är riskfylld o gopros är dyra.

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    16
    Jobb
    Jobbar med data
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Tjo.

    Ska försöka bidra lite, detta skulle jag kunna rekommendera. Om du skulle kunna tänka dig att beställa ifrån utlandet.

    Vilken ram ska jag ha? QAV250 G10. eller BEE245 (kolfiber)
    Vilka motorer? DYS BE1806 2300KV
    Vilka ESCs? Afro 12A med bec alt ZTW Spider 12A opto
    Vilken FC? CC3D alt Naz32
    Vilka propellrar? 5x3 alt 5x4.5 Gemfan eller HQprops
    Vilka ackar? Valfritt 1300mAh
    Vilken videolänk/frekvens/sändarstyrka/antenner? ImmersionRC 5.8GHz 600w / IBcrazy antenner

    Jag och en kollega köpte och byggde oss en varsin QAV250 G10. Den tål sjukt mycket stryk har krockat med tallar, lyktstolpar och dragit dom i asfalten.

    Med vänlig hälsning Benjamin

  11. #11

    Standard

    FPV-kamera: En liten FatShark-kamera, de har funkat bra för mig. Jag har flugit mycket FPV genom GoPro Hero 1, har funkat bra, men det är dålig bild genom den. Så det "en-enda-kamera-alternativet" går bort, blir två.

    Film-kamera: Ingen GoPro utan verkar som Mobius får bli det som gäller. Effio har jag missat?

    Ram: En av er säger att ZMR är kopia på Blackout, men i denna länk står det både ZMR och QAV?
    http://www.ebay.com/itm/ZMR250-ARF-K...item4ae314cb8f
    Finns det någon orsak till att ha glasfiber framför kolfiber? Kolfiber må va lätt och stryktåligt, men har väl sina nackdelar?

    Säljer nån QAV i Sverige?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    En Mobius + FPV kamera + LC filter väger mindre än en GoPro Black som jag kör med.

    Om jag matar GoPro'n med 5V från en separat UBEC så blir det mindre vikt eftersom jag då kan köra utan batteriet i den, men det vill jag inte...

    En fördel för GoPron är dock bättre videofilm, nackdelen är såklart vikten och kanske sämre videobild - en avvägning som man bör fundera på innnan.

    En sak till då är att GoPron kan vara svår att montera på ett bra sätt på en liten ram.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Jag fick Fatshark 600tvl eller vad den heter med mina predator v2 den blev inte långlivad. Kör effio-v 800tvl
    Fördröjningen är ca 80 ms i glasögonen och 160ms på min monitor. Såpass långt bör man planera sin flygning ett par sekunder framåt i tiden så man klarar sig med det om man vill ha dubbelt så bra dynamic range än den andra äldre Sony kameran.

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Jag har haft jätte mycket problem medm ina kiss 12A reglage men mina kiss18a har jag inte haft något problem med alls än.
    Då har jag hunnit flyga runt 15-20 accar med dom nu inte en ända brand sålänge krachat flera gånger med dom.
    Bearhug är witespys svar på kiss dom ser intressanta ut nu när blheli också har oneshot125.

  15. #15

    Standard

    Nån som kan reda ut begreppen QAV, ZMR, Blackout, Emax och XBird åt mig vad gäller tillverkare, äkta, kopior och kolfiber/glasfiber? Har fått lite dubbla budskap.... =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Qav250 och blackout är organen. I äkta material. ZMR och Emax är kina kopior på dessa två. Xbird vet jag ej

  17. #17

    Standard

    Xbird http://www.autopartner.se/helikopter...uad-supercombo <---- denna är ju kolfiber. Liknar den kopia på nån?

    ZMR http://www.autopartner.se/helikopter...quad-g10-combo

    Finns QAV i Sverige?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    xbird är en zmr250 som det såg ut på bilden. orkade nte vänta att hela skulle laddas. räckte jag såg lite på top plattan.

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Xbird http://www.autopartner.se/helikopter...uad-supercombo <---- denna är ju kolfiber. Liknar den kopia på nån?

    ZMR http://www.autopartner.se/helikopter...quad-g10-combo

    Finns QAV i Sverige?

  19. #19

    Standard

    Fasen, ingen va på lager hur som helst. Måste ju börja titta på det också... lagerstatus. =) Vem säljer 250 i Sverige?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Standard

    ML Hobby har säljer zmr 250 ramen, samt lite allt annat möjligt till 250 quads. Dock 10-12 dagar innan de får nya dualsky 2206 motorer i lager igen.
    Gott om drag i de motorerna med 6x4.5 på 4s.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •