Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

mne: vilken videoskrm r vrd att kpa

Standard vilken videoskrm r vrd att kpa

funderar p att kra med en skrm i storleksordning 7" istllet fr glasgon
    skrmen behver inte ha inbyggt batteri eller mottagare etc. vill bara att den inte skall bli "bl" vid signalstrning. r det ngon som har lust att rekommendera ngon skrm.

martin

PinDukes avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlgg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

Standard

Finns en uppsj av bra 7" skrmar men jag skulle rekommendera att du vljer en med allt inbyggt, blir betydligt enklare att bra runt.
    I alla fall om du tnker montera den p sndaren. P stativ spelar det mindre roll.
    http://www.banggood.com/buy/Monitor/...e-0-0_p-1.html

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 844
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Av det jag sett (i somras) s vill det nog till att skrmen har bra ljusstyrka och att det inte blir reflexer i den (=inte blank). Och precis som fr andra bildskrmar s lr maximala ljusstyrkan kunna skilja en hel del. Men vill man inte grna ha lite strre n 7" om man verkligen skall flyga efter skrmen och inte bara visa skdarna hur det ser ut ?
    Roger

Standard

Hller med dr. Ljusstyrkan r bland det viktigaste om man inte planerar sitta under tak/skuggan eller i bilen. Mts i cd/m. desto hgre desto bttre. Matt skrm hjlper ocks.

Standard

Kollar jag p banggood s verkar 450 cd/m2 vara det starkaste.
    r det ngon hr som flyger som har mer n detta ?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 844
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Om du gr upp till 10" s finns det nog nn enstaka som r ngot ljusstarkare men det r ingen stor skillnad. Sen kan det ju vara en avsevrd skillnad mellan tillverkarens (glad)spec och verkligheten...
    Roger

Standard

vad tror vi om denna kombinationen ?
    skrm
    http://www.banggood.com/Boscam-RX-LC...-p-908273.html
    sndare
    http://www.banggood.com/Boscam-FPV-5...1-p-73198.html
    eller skall man ta
    http://www.banggood.com/Boscam-FPV-5...-p-917263.html
    skall inte flyga lngt s 600mW knns mycket utan bara flaxan inom LOS men kanske bakom en buske eller tv
    mvh

mvh

PinDukes avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlgg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

Standard

Har anvnt 7" i ngra rs tid och inte knt ngot behov av strre. 450 cd/m2 rcker utmrkt. Har fr mig att min nuvarande skrm ligger p 400 och det r inga problem en solig sommardag.
    Boscam har bra prylar s alla du lnkar till ovan blir bra. Ska du kra LOS rcker 200 mw mer n vl.
    Rckvidden sitter mer i antennerna n i effekten. Med bra antenner p 200 mw har du bild i flera km har jag hrt

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 844
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Men vi som r lite ldre kanske behver liiiite strre bild n vad en 7-tummare presterar...
    Frdelen med skrm r ju att vi med glasgon har lite lttare att f det hela att fungera med vra olika synfel n vad man klarar av med "goggles". Samt att man, om man flyger LOS, har mjlighet att se krran ven rent "optiskt" (om man lyckas hitta den p himlavalvet vilket inte jmt r s ltt - om man inte fljt den hela tiden).
    Roger

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    230
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Vsters Modellflygklubb

Standard

Jag tycker att googles ger en mycket bttre flygknsla eftersom man upplever att man sitter i cockpit och flyger. Tittar man p skrmen r det s ltt att ta intryck frn marken runt omkring och d riskerar man att tappa fokus.
    Skrmen krver hgre koncentration. S tycker jag....
    Gran
    En dag utan att ha lrt sig ngot nytt r en frlorad dag!

Standard

Finns ju sndare som placerar bildkskrmen mellan ansikte och sndare (a la pult) s man knappt ser sndaren fr att skrmen r i vgen. Hittar ingen bra bild p en sdan.

Jmfrt med sndare som har hllare fr skrmen ovanfr/framfr sndaren.
    http://www.unmannedtech.co.uk/upload.../364813284.jpg
    Dr r skrmen lngt bort.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    Nov 2007
    Inlgg
    414
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linkping

Standard

De flesta 7"-are verkar bara ha 800x480 upplsning.
    Jag har tagit hem den hr fr att testa: http://www.ebay.com/itm/7-HD-1024-60...item3a9bf94a05.
    Den har 1024x600 upplsningen och r relativt billig. Man fr med lite ondiga anslutningsmjligheter, VGA och HDMI, ondiga fr FPV dvs.

Har bara provat lite p bnken n, ser vldigt bra ut med datorbild ver HDMI. Med analog video frn en billig HK 520linjers minikamera ser man hur dlig kameran r.

Ska frska integrera Rx och montera allt i en sn hr "dumstrut": http://www.dx.com/p/neje-lj-01-unive...6#.VMN3Ay7Qqao , men den har inte kommit hem n.
    /A

Standard

Var drar du grnsen mcgregor ? jag fyller 40 i r

Storlek p skrmen spelar ingen roll egentligen fr mig. det skall bara vara enkelt att plocka med sakerna och d kndes en 7" lagom stor.

Jag har idag gamla fatshark base 922 med inbyggd 2.4Ghz mottagare, d jag vill flyga p 2.4 bandet s har jag kpt 1,2 Ghz sndare.
    Mottagaren "mste" ha ett eget stativ,och jag mste ha sladd till glasgonen.
    D knns det som ett projekt att sticka ut och flyga.
    det skall vara kul och ltt.......

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 844
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Masv - och jag r 25 r ldre s du kommer att se om mnga r hur synen frndras med tiden. 40 r r inget - d r man ju ung grabb...
    Roger

PinDukes avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlgg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    40 r r inget - d r man ju ung grabb...
    Perfekt, jag som trodde att jag blivit gubbe men d r det lugnt ett tag till

PinDukes avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlgg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

Standard

Citat Ursprungligen postat av Masv Visa inlgg
    ...d jag vill flyga p 2.4 bandet s har jag kpt 1,2 Ghz sndare.
    Om du flyger p 2.4 bandet och inte har behov av video p lnga avstnd samt vill ha ngot ltt och portabelt och inte vill riskera att rka ut fr strningar p rc lnken r 5.8 att fredra fre 1.2 tycker jag.

malmans avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Inlgg
    4
    Jobb
    Systemarkitekt, Elektronik och telekomsystem
    Klubb
    Arboga flygklubb

Standard

Jag fick hromdagen hem en RX-LCD5802 tnkt som komplement till glasgon (frn Banggood, $118)
    Den verkar klart trevlig men har nnu ej provflugit den och fasar fr en aspekt.

Tnkte mig inte riktigt fr nr jag bestmde mig och insg frst nr jag fick hem denna att den r 16:9, men mina kameror levererar 4:3 video. (och glasgonen r 4:3)

D jag r knslig fr denna typ av bildfel s r faktumet att skalningen ej gr att ndra p denna version av displayen klart surt, s jag r orolig fr hur jag kommer uppleva det nr jag skall flyga via denna.

Man kan notera att den nya varianten av denna display, dvs den vita varianten psts ha omkoppling mellan 16:9 och 4:3...
    (S ngon fr grna dumpa flashminnet frn en sn t mig.. )

Standard vilken videoskrm r vrd att kpa

Frsta testen med skrmen blev i gr och jag r njd med det jag sg. Nu skall jag bara fixa till en hllare s den kan sitta fast p radion

Standard

D skrmen har 2 antenner (diversity) vilka antenner skall man helst kombinera?
    Jag kpte ett paket med klver en av varje RX & TX.
    Det gr att jag har en std antenn och en klver p skrmen.
    Skall jag kpa en klver till eller skall man ha kvar std?
    martin

PinDukes avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlgg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

Standard

Med standard antar jag att du menar en rak svart antenn i hrdplast? I s fall kan du parkera den soptunnan.
    Eftersom du kr klver p multikoptern blir det extra dligt att anvnda LP p markstationen men dom r i alla fall skrp p 5.8.

Klver p koptern och en klver ihop med en helix p skrmen sedan r det bara att rocka loss.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •