Reklam

 
Sidan 5 av 11 FörstaFörsta 12345678910 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 217

Ämne: Nybörjare, 250mm Quad-bygge

  1. #81

    Standard

    Hehe :-) Bläää här har det regnat hela jäkla dagen så jag har inte provflugit. Jag testade lite här hemma men nuddade en byrå och pajade en propeller och skadade en annan lite...

  2. #82

    Standard

    Det är superbra att ni kör LOS först o sen FPV. Risken är antagligen rätt låg att man får användning för LOS flygning om tex er FPV utrustning går sönder för man är ofta långt borta eller så ser man inte quaden ordentligt. Men finns det en chans att rädda den är det sjukt pinsamt om man man inte fixar det trots förutsättningar bara för att man inte inte kan flyga ordentligt. Med det sagt så är LOS flygning en färskvara - Så gör inte som jag o glöm bort det

    Flyg säkert o välj era områden - tex fimen jag länka till i 250 tråden - hade precis börjat med flip32 o nya esc samt motorer, innan jag flög över vägen hade jag flugit ca 10 batterier o ställt in allt o metodiskt testat allt, inte förrän nu vågar jag lita på den o börjar tänja gränserna lite.

  3. #83

    Standard

    Jodå, tänker verkligen nöta los. Ska börja min karriär på avskild plats

  4. #84

    Standard

    Nu snöar det, are you kidding me!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1424554045348.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	60,6 KB 
Id:	50740

  5. #85

    Standard

    Huh, tittade precis ut, här har det fallit ca 5 cm... det finns ingen rättvisa. Men det var en stilig quad iaf Har en kompis som fick snö på sin reset grej på styrkortet o sånt är ju mindre bra.

  6. #86

    Standard

    Det var ett litet uppehåll i snöandet nu så jag gav mig iväg till en liten gräsplätt upplyst av ett par gatulyktor och så här skitig och blöt blev den :-) Jag kommer med några kommentarer och frågor strax...och tack, ja den blev rätt stilig faktiskt, men jag ska nog köpa svarta propellrar och ett rött batterystrap så kan den bli ännu stiligare :-D

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1424560601108.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	51,9 KB 
Id:	50741Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1424560615587.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	70,0 KB 
Id:	50742Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1424560632184.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	35,5 KB 
Id:	50743Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1424560640292.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	65,6 KB 
Id:	50744Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1424560649396.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	36,2 KB 
Id:	50745Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1424560656628.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	45,4 KB 
Id:	50746
    Senast redigerat av knop3se den 2015-02-22 klockan 00:30.

  7. #87

    Standard

    Den flög bra tycker jag, väldigt responsiv, nästan för responsiv, jag märkte inte av något skakande direkt men det var mörkt så jag vet inte, jag valde QAV250 Airframe-profilen i wizarden när jag ställde in den. Vinden tog den lite väl lätt tyckte jag dock, kan man ändra några inställningar för det? Den driftade en del men det var väl vinden som gjorde det eller så är det kanske normalt...

    Jag skulle vilja ställa in ett "super newbie-läge" på den, den är så kraftfull att det räcker att man nuddar spakarna så sticker den iväg känner jag och då undrar jag om jag ska ställa in sånt i cc3d:n eller om jag ska leka med dual rates/expo/throttle curve/end points etc inställningar i min radiosändare? Jag har en spak som påverkar Throttle curve som växlar mellan Normal och Idle up undrar om man kan använda den till mitt ändamål? Hjälp!

    Jag krashlandade några gånger men inte från så hög höjd, den hamnade upp och ner en del men den verkar ha hållt ihop :-D Jag "disarmade" innan jag vände på den varje gång, vill ha mina fingrar kvar ju...lätt att komma åt throttlen...

    Engelsk manual till min sändare om någon känner för att vara specifik.

    http://img.banggood.com/images/uploa...6%20Maniac.PDF
    Senast redigerat av knop3se den 2015-02-22 klockan 01:14.

  8. #88

    Standard

    Haha, maiden utan expo...Sidan 23 i manualen har du det, börja med 35 eller nått o kolla hur det känns. Blir väldigt svampigt med för mycket o tom svårare o flyga.

    Jag satte upp dualrate på min men använde aldrig det, lär dig att spaka med små rörelser - vid vanlig flygning rör man dom några mm.

    Har du svårt att hålla höjden testa att modifiera throttle kurvan, när man använder roder är det svårt att inte råka ändra även throtteln. I cgs kan du göra det, modda kurvan så den hovrar vi ca 50% gas på radion o platta ut kurvan vid det läget. De flesta tycker det e lättare att flyga så o mer ergo när spaken är mer mot mitten.

  9. #89
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Symptomen du beskriver avhjälps genom att öka expo på de kanaler som är "darriga". På en quad brukar det vara roll och tilt. Yaw är normalt sett rätt långsam på en quad och behöver oftast lite mindre expo. Du kan ställa in expo endera i radion eller på flygkontrollern. Personligen tycker jag att det är enklare att ställa in och finjustera i radion. Men slutresultatet blir detsamma.

    Endpoints ställer man in så att maxutslag på spakarna ger det högsta tillåtna ingående kanalvärdet på flygkontrollern. Olika radiosystem ger marginal olika maxvärden. Du skall INTE sänka endpoints för att begränsa kontrollen av quaden. Justering av endpoints är marginellt intressant för quadar. Du kommer antagligen inte att kunna märka någon skillnad. Så stor skillnad är det inte mellan radiofabrikaten.

    Midpoint är desto intressantare. När radion har spakarna i neutralläge så skall flygkontrollern också tolka detta som mittläge. Ställs in med trimmarna eller (hellre) i flygkontrollern. Jag har inte använt Openpilot och vet inte hur lätt det är att göra det i kontrollern.

    Dual rates ställer om mellan två olika profiler i radion. En "low" med mer expo och eventuellt sänkta endpoints och en "high" med känsligare spakar. Dual rates har sin plats för flygplan men är i stort sett överflödigt för flygkontrollers. Dessa har egna inbyggda flygprofiler som ger mer eller mindre nervös flygning. Man väljer flygläge i kontrollern genom att tilldela en brytare en kanal.

  10. #90

    Standard

    Tackar, båda! Jag ska läsa på lite mer om detta! Jo precis, när jag använder yaw är det väldigt lätt att samtidigt ändra throttlen, jag får prova en throttle curve...tror du det är bättre att göra det i GCS eller det går precis lika bra i sändaren?

    Streber76: Exakt hur menar du när du säger "börja med 35"?

  11. #91

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    16
    Jobb
    Teknisk support @Transcom

    Standard

    Kul att läsa fler som fastnade i detta på samma sätt som jag. Följer tested och såg deras videos med charpu o fpv-racing och sedan deras byggvideo.
    köpte samma motorer och esc som ts, men Naze32 som FC.
    Blir nog maiden flight på onsdag för min del, om vädret tillåter, och posten inte är försenad.

  12. #92

    Standard

    Menar 35 i expo - det brukar vara ett värde från -100 till 100, du gör det på roll o pitch, eventuellt lite på yaw - i din radio. Det betyder i princip att de första 35 procenten i din spakrörelse är i "limp" mode o ökar gradvis - gör det lite jämnare när man flyger.

    Yaw e lite märklig, den funkar rätt kasst på quads - personligen har jag min rätt nerställd så det blir lite jämnare när man flyger o tar snabba svängar, problemet är att den känns jätte slö när man flyger line of sight. Smaken är som baken där o du kommer att hitta vad du gillar.

    Din CC3d tar hand om dina mid o endpoints automatiskt så bekymra dig inte om det, kör du med naze eller flip kort får du hålla på o pilla på det där, känns sådär 2015 - fast jag måste säga att dom flyger fint.

  13. #93

    Standard

    Jag kom på hur du menar :-D Jag har fått till throttle curve bättre nu, yaw, pitch och roll får jag jobba lite på.

    Den "levlar ut sig" jäkligt bra, men den driftar lite som den vill och det är störigt, det är säkert helt normalt men den gör det mer än tex min Syma X5c och min nano-quad. Kanske får jag kalibrera om mina ESC´s eller nåt?

  14. #94

    Standard

    Jag råkade beställde mina fatshark utan batteri såg jag. Fatsharks egna är lipo men är det verkligen nödvändigt, kan man inte köra nimh ist? Dom är väl lite mindre känsliga för urladdning osv.
    Sjukt taggade på att börja bygga nu. Tror det börjar dimpa ner delar i veckan

  15. #95

    Standard

    Whoops! Du kan kanske hitta ett passande i svensk butik?

  16. #96

    Standard

    Dom gör så, tänk vilken extravikt jämfört med hubsan som måste bromsas när du väl planat ut. Med en mycket bra inställning kommer den att bromsa lite när du släpper spaken men det är inte så stort problem, det är värre om den skakar.

    Driftar den slumpmässigt typ några meter hit sen dit kan det vara vibrationer som orsakar problemet, testa att dra upp accelerometrarna från 0,05 till 0,10, det filtrerar ut en del o kanske blir bättre - men din profil kanske har det ökat redan.

    Till vagabond - varför inte skaffa ett flygbatteri till o ha det i glasögonen? Så kan du använda det sen i lite los flygning. På sikt blir nått av dina batterier dåligt o då kan det driva fatsharksen, om de tar 3s... jag kör på diversity skyzones o vet inte vad som funkar.

  17. #97

    Standard

    Det står på 0,10, kan man öka mer?

  18. #98

    Standard

    Så får det bli, brillorna ska klara upp till 13V så ska ju gå bra.

  19. #99

    Standard

    Nä den blir seg o svarar dåligt på input. Tänk på att ett litet hack i en propp tex räcker för att skapa vibrationer. Testa att montera din dator på 3 lager 1 mm skumgummikuddar. Min driftar med men det struntar jag i när man väl blåser på är det ganska oviktigt

  20. #100

    Standard

    Tog en liten flygtur till ikväll men jag har problem med att hitta stora öppna ytor att öva på här i stan (Ängelholm, Skåne) och jag har ingen bil, hoppas jag kan komma på nåt bra folktomt ställe till våren/sommaren.

    Äsch, den driftar nog inte mer än mina andra quads ändå, den är ju f'n så mycket kraftfullare och det blir ju mycket mer luft som flyttas så det är nog bara jag som är van vid att flyga inomhus med nano-quaden bara. Dessutom är jag lite rädd för min nya quad, det är ju för sören en flying lawsuit waiting to happen! :-D Eller en flying throatcutter kanske :-D

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •