Reklam

 
Sidan 9 av 11 FörstaFörsta ... 4567891011 SistaSista
Resultat 161 till 180 av 217

Ämne: Nybörjare, 250mm Quad-bygge

  1. #161

    Standard

    Var ute en sväng med en kompis nu och flög alla batterier jag har till både min hemmabyggda och Syman på en grusfotbollsplan, riktigt kul faktiskt :-D Men rate mode får jag vänta lite med...hehe

  2. #162

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Gött att det går bra men ju mer stabiliserat (Horizon, angle, attitude) du kör just svårare blir det att gå över till rate då du i stabiliserat läge hela tiden kämpar mot styrsystemet med stora utslag som följd då du vill flyga mer aktivt. Blir sjukt!!!! Stora utslag i rateläge vilket gör det svårt. Mitt tips, byt så fort som möjligt
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  3. #163

    Standard

    Ok, jag får prova igen nästa gång men jag blir lite rädd när den flyger så snabbt bara man nuddar spakarna i rate mode, flyger precis intill Rönne Å också så jag vill inte hamna i ån om jag får panik :-D

  4. #164

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Aha. Ok. Ta en stor gräsplan och så sakta varv runt den i rate så kommer det där att lösa sig.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  5. #165

    Standard

    Stack ut en sväng till lite senare på kvällen, ville testa lite inställningar, jag använde Lumeniers rekommenderade rate inställningar för deras QAV250 med CC3D. Provade rate mode igen men usch det var som att flyga en vild och bångstyrig tjur!!! Direkt när jag försiktigt rollade åt vänster från kanske 2 meters höjd så stack den som ett skott och dök ner i gräset och flippade runt...usch jag får nog ha mina egna inställnigar till rate mode i framtiden, så känsligt vet jag inte om jag vill eller kan lära mig att flyga :-D

  6. #166

    Standard

    Fan va skönt att jag inte är ensam om att få panik över rate :P

  7. #167

    Standard

    Hehe nä, I don´t get it...yet.... Jag tycker min quad känns väldigt snabb i attitude mode, särskilt när man gasar på lite men i rate mode känns den som en ostabil raket!!!
    Senast redigerat av knop3se den 2015-03-07 klockan 23:43.

  8. #168
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Har du ställt in expo?

  9. #169

    Standard

    Jag har lekt lite med expo, men det är inte omöjligt att jag har den inverterad och alltså gjort spakarna ännu känsligare...får kolla på det....märker dock inte av expon så mycket i attitude mode och jag tror jag lagt expon på rätt håll vilket blir negativt värde på min radiosändare. Kom på att jag har en spak där jag kan switcha mellan två olika expo lägen, ska prova både negativa och positiva expo värden och flippa switchen nästa gång jag flyger.
    Senast redigerat av knop3se den 2015-03-08 klockan 02:48.

  10. #170

    Standard

    Ska kurvan va så här (normal)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1425782766310.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	25,8 KB 
Id:	51073

    Eller så här? (Sport)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1425782776443.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	25,4 KB 
Id:	51074

    (channel 1 pitch visas här men jag har samma expovärde på channel 2 roll)

    Man kan gå in på Display i radion och om jag håller roll-spaken stilla lite åt vänster och byter mellan normal och sport läget med switchen så visar den ett större värde eller utslag på sport-mode där jag har ett positivt expo värde, och ett mindre utslag i Normal läget med ett negativt expovärde som jag alltid flyger i vilket får mig att tro att jag har haft expoinställningen rätt inställd, med ett negativt expovärde alltså.



    Jag kan koppla quaden till datorn och posta lite Open Pilot GCS screenshots imorgon också om det hjälper...godnatt!
    Senast redigerat av knop3se den 2015-03-08 klockan 03:16.

  11. #171

    Standard

    Ser rätt, kurvan är plattare vid mitten. O mitt tips e flyg hur ni vill - i början är det jobbigt nog när quaden e på väg mot en o man styr åt fel håll. Men glöm inte bort att pusha er, varje krash är en läxa lärd - men ta det i etapper där ni kalkylerar risken innan.

    Jag antar att målet är höghastighets proximity, då är det rate flygning som gäller i slutändan o ni som jag kommer att märka att det inte fungerar med attitude. Det e många flygtimmar kvar dit, nu ställer ni in era maskiner o bekantar er med dom, sen ska ni lära er o flyga o sen igen med fpv gear - där handlar det mest om att inte kräkas och att lära hjärnan gissa avstånd o hastighet men själva flygningen är lättare.

  12. #172

    Standard

    Det är - du ska ha, annars blir den känsligare runt mitten. Du kan dra ner på rate också för att få den långsammare. Testa 60 och -50 så kommer den bli mycket snällare.

  13. #173

    Standard

    Tackar! Jag ska testa ändra rate inne på expo också...kommer nog ha samma expo på både Normal och Sport men ändra rate på Sport och flippa den switchen nästa gång jag flippar Flightmodeswitchen till Rate mode.
    Jag slänger nog upp lite GCS screenshots också ikväll så kan ni se om ni ser nåt konstigt där kanske...

    och streber har så rätt, jag är en komplett noob så jag måste träna mycket, jag tycker fortfarande det är jobbigt att flyga mot mig själv när kontrollerna blir inverterade, jag brukar "fuska" och "backa" mot mig själv just nu hehe :-D

    En liten fördel när jag senare kör FPV är väl att kontrollerna aldrig blir inverterade, man har ju då alltid nosen framåt väl...men jag förstår ju även att FPV kommer ta tid att lära sig, jag kommer definitivt ha en kompis med mig som "spotter" när jag kör FPV med fett begränsad synvinkel/område så man inte kör in i någon eller något...

    P.S. Någon dag ska jag testa min första flip i rate mode också men jag har ingen aning om hur jag gör detta manuellt, på min Syma X5C är det bara att trycka på en knapp och sen dra spaken åt det håll man vill flippa runt... fusk fusk, och inte så jättekul precis...
    Senast redigerat av knop3se den 2015-03-08 klockan 13:57.

  14. #174

    Standard

    Här är lite GCS screenshots...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp 2015-03-08 17.45.49.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	64,8 KB 
Id:	51095Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp 2015-03-08 17.46.02.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	62,5 KB 
Id:	51096
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp 2015-03-08 17.46.18.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	64,9 KB 
Id:	51097Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp 2015-03-08 17.46.29.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	41,8 KB 
Id:	51098
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp 2015-03-08 17.46.36.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	71,3 KB 
Id:	51099Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp 2015-03-08 17.46.42.jpg 
Visningar:	78 
Storlek:	60,6 KB 
Id:	51100
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp 2015-03-08 17.46.50.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	56,9 KB 
Id:	51101Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp 2015-03-08 17.50.20.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	65,6 KB 
Id:	51102

    Lite suddiga men det blev så när jag laddade upp dom här...throttle curve har jag ändrat på radion istället för på FC:n. Rattitude på Flightmode pos 2 är bara nåt jag ville testa. Radion var avstängd när jag tog dessa screenshots. På screenshot nr 3 ser jag att man kan kryssa i reversed på motorerna? Är det så att man kan ändra riktning på motorerna i FC:n via GCS och slippa löda om kablarna om man gjort fel? Det hade ju varit skitbra till nästa gång jag bygger en quad...?? eller det betyder säkert något annat?

    På screenshot nr 5 under responsiveness ser jag att Rate är ända uppe i det gröna på snappy, jag skulle kanske kunna prova att sänka där om jag tycker Rate mode känns alldeles för um..well..snappy? :-D
    Senast redigerat av knop3se den 2015-03-08 klockan 18:20.

  15. #175

    Standard

    Jag har ställt in rate på 60 i sportläget som jag ska testa nästa gång jag flyger i rate mode
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1425838243859.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	26,4 KB 
Id:	51106

    Sen hittade jag en inställning under Rx setup i radion som oroar mig lite, det står servos frequency 50, är det något jag bör öka?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1425838327818.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	27,8 KB 
Id:	51107
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1425838338140.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	22,4 KB 
Id:	51108

  16. #176

    Standard

    Såg i din cgs att du flyger med 400grader per sekund i rate mode, det är skitsnabbt o för nån som precis börjat är det nog precis som du beskrev i nån tidigare post. Testa dra ner den till 250 eller nått, då kommer dina ögon o hjärna hänga med bättre. Under den inställningen i advanced läget har du max rate limit för kortet sätt det till 300, det är limiten i för axlar per sekund. Den låter dig inte spazza ut om du maxar yaw, roll o pitch samtidigt tex. Öka attitude från 55 till 75, det är max vinkel du kan luta quaden i... atti läge. Nu bör den kännas mer symmetrisk mellan atti o rate.

    Outer loop kan du sätta till 2.5 till 3.0, din quad levlar fortare ju högre siffran är i atti läge. Du kan egentligen strunta i alla andra screens än fordons tabben o stabilization i advanced läget. Den ska kunna flyga bra med dom inställningar du har där o i radion.

    Låt cgs ta hand om throttle kurvan, du får en högre upplösning o kan ställa centrum för den vilket din radio inte kan, antar din quad inte hovrar på precis 50 procent. Reverse motor ändrar din fc o låter den veta att motorerna är reverserade, om du undrar vad som händer kan du bocka i den o testa flyga... lägg upp fimen bara

    Baserad på dina pids borde den vara mer känslig i roll än pitch, om det är så testa att ställa dom likadant, sen ändrar du mix levels i fordons tabben, den är på 50 nu, x quad o total symmetri - drar du upp den mixas det mer mot pitch hållet o den kommer svara bättre. Dra upp i etapper om 5 till max 70. Detta är jättepraktiskt sen när du sättet på fpv gear som påverkar din tyngd o som konsekvens dina pids.

    Känns den för seg dra ner expo på fjärren. Du vill i inte gimpa dig med att sänka rates på fjärren om det känns för snabbt, låt fc göra sitt jobb o sänk i den istället.

  17. #177

    Standard

    Tackar streber! Jag får kolla på allt detta ikväll när jag kommer hem. Jag ändrade lite inställningar igår kväll och stack ut en liten runda. Rate var mycket lättare att flyga i då men den hoppar ändå rundor lite på måfå och vinden verkar ta den mer än i attitude men jag ska nog få till en bra inställning sen.

    Jag börjar trivas mer och mer med quaden i attitude mode, tar lite mer risker och flög till och med runt ett träd en 10 meter bort ett par gånger, LOS då alltså. Har nog pajat en 6-7 proppar nu hehe.

    Beställde två lipos till igår också så snart har jag totalt 6st och även 6 till Syman.
    Senast redigerat av knop3se den 2015-03-09 klockan 08:57.

  18. #178

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Ser att du kör cruise control i rattittude så inte så konstigt du tycker det är lättare att flippa utan att tappa höjd för den gasar ju automatiskt åt dig när du rollar där. Men som många tidigare sagt, gör inte det. Undvik helst någonsin att ha rattitude och cruise control på maskinen. Det är stödhjul som du verkligen inte vill vänja dig vid om du ska lära dig flyga på riktigt.

    När du ska rolla i rate mode måste du själv ge full gas innan du rollar så att du kan slå runt å dra av gasen när du kommer runt och sedan dra på full igen å fånga den när du är tillbaka på rätt håll. Jag brukar visualisera det som att kasta upp en boll i luften och fånga den igen. Fast att rolla är överkurs i början(ska dock sägas att jag började med det innan jag lärde mig flyga LoS i rate mode)

    Min sensei gav mig tips att börja med att öva på att hovra maskinen framför mig svängd 90 grader så jag såg maskinen från sidan, alterara mellan vilken sida. Det är ett grymt bra första steg. Sen när man väl börjat få pli på det så ska man börja att försiktigt flyga i åttor så man blir bra på att ta svängar. Men man måste göra det på ganska låg höjd över gräs för man kommer krasha hela tiden. Tålamod krävs.

    Sen när jag hade börjat klara ett par åttor i rad utan att krasha började jag hårdträna på det och stod vajre kväll hela sommarn å tömde 4 accar med att flyga åttor genom ett fotbollsmål både mot mig och från mig, snabbare och snabbare. Det har gett bra resultat.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  19. #179

    Standard

    Tackar! Jo jag satte på cruise control på rattitude av den anledningen du skriver, men jag har som sagt inte flippat än...jag väntar lite med det. Önskar jag bodde i hus med stor tomt så man slapp gå/cykla, planera varje liten flygning hela tiden...

  20. #180

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Bara hälsa på här i Halmstad en helg med bra väder så kan du få dig flera timmar flyglektioner och cc3d-tips vill jag lova.
    Kommunen håller t.o.m på att anlägga en FPV-bana precis utanför min altan.
    http://www.zalamander.se/stabilt2.mp4
    ________________________________________
    Mina maskiner

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •