Reklam

 
Sidan 6 av 11 FörstaFörsta 1234567891011 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 217

Ämne: Nybörjare, 250mm Quad-bygge

  1. #101

    Standard

    Kan va luften som studsar mot vägg och golv som gör att den driftar.
    Brukar dra upp satellitkartan på hitta.se och leta runt efter ställen men bor du i stan kan det nog bli svårare.

  2. #102

    Standard

    Japp, jag tror det också. Jo jag har kollat satellitkartan på google maps en hel del...eventuellt får det bli nån åker nånstans...och brorsan kanske kan komma och hämta mig nån helg så jag kan flyga på landet i Spannarp där han bor.

  3. #103
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Ett tips är att leta upp närmsta fotbollsplan/idrottsplats som ligger vid en skola. Brukar vara helt tomt utanför skoltid. Lite trista omgivningar att flyga i, men de finns överallt och är "lagom" stora för miniquadar.

  4. #104

    Standard

    Jo det finns en fotbollsplan (grus) vid en skola, 5 minuters cykeltur från där jag bor där jag ska testa sen....

  5. #105

    Standard

    Så det var inomhus du flög, då är det som tidigare skrivet att luften studsar mot väggar o sen blåser från sidan. Fotbolls plan är bra att testa på o väldigt lätt att hitta bitarna. Själv flyger jag över fält med högt gräs men det e svårt att hitta quaden om man går ner vid fpv flygning. Ett tips där är att använda fpv gearet som pejlningsutrustning, bara att hålla händerna över antennen så man får en liten glugg framåt o alltid gå mot bästa signalen, goggsen över ena ögat så man ser vart man går.

  6. #106

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Det är lätt att tappa bort quaden när man flyger med goggles och det händer något så den går i backen men det funkar bra att pejla in den på det viset, oftast går man rätt på den.
    Jag har också drift på min i attitudemode, men nu flyger jag nästan bara i rate eller acro+ och då märker man inte av det.
    Det kändes som ett stort steg att ta att gå över till att flyga rate efter att bara lite kort provat det innan, men det gick fort att gå över till att flyga på det sättet, speciellt med goggles, LOS är svårare. Attitude känns inget vidare numer, det går knappt att flyga så längre, det känns mest irriterande att quaden inte gör som jag vill.

  7. #107

    Standard

    Jag beställde prylar från tre olika ställen i fredags, 20e, getfpv.com (USA), hobbyrc.co.uk (England) och multirotorparts.nl (Holland)
    Varorna från getfpv och hobbyrc kom idag!! Det tycker jag är rätt bra leveranstid. Tyvärr beställde jag all rolig elektronik från multirotorparts, så kan inte börja göra något alls egentligen. Mer än titta och klämma lite på goggles och ram
    Nu ska jag köra till skanehobby.se och köpa batterier.
    Som en bonus har jag tydligen en superfin fotbollsplan ca 3min gångväg hemifrån, 5m staket runt om och konstgräs! Mitt hem fram till sommaren.

  8. #108

    Standard

    Nice! Det tar nog inte så lång tid från Holland, snart har du alla grejor :-D Glöm inte att starta en byggtråd här i forumet :-D
    Angående beställningen från USA, betalade du moms och tullavgift eller du klarade dig? Jag har faktiskt aldrig beställt från USA pga att jag hört att man lätt kan fastna i tullen, jag har dock beställt hundratals grejor från Kina och aldrig fastnat i tullen :-D

  9. #109

    Standard

    Jo, man får betala tull och moms. Men dom företag jag beställt ifrån i USA har inte haft några problem med att skriva ner värdet på varorna, så det behöver inte bli så mycket. Däremot tror jag inte det lönade sig för mig ändå, den svenska kronan är så svag.

  10. #110

    Standard

    Måste fc'n sitta i mitten? Jag funderar på att sätta den lite längre fram, så kan jag flytta fram batteriet, lite närmare cg.

  11. #111

    Standard

    Jag har ju min fc i mitten och batteriet ovanpå ramen så att cg blir mitt på fc:n men när jag senare slänger på fpv kamera och kanske en mobious längst fram kommer jag antagligen flytta batteriet till platsen där bak för att få cg i mitten, annars blir den nog framtung, vi har väl ungefär samma design på ramen, du har väl beställt en äkta Lumenier QAV250? och jag har en billig kopia så designen är ganska lik med plats för batteriet där bak på "nedervåningen". Så har i alla fall jag tänkt...så du skulle ju kunna sätta fc:n i mitten och börja med att ha batteriet ovanpå som jag?
    .
    Alltså ungefär så här menar jag att jag nog kommer ha det sen nån gång fast med fpv radiomottagaren monterad i "taket" ungefär i mitten med antennen uppstickandes genom det där hålet där det väl är tänkt...om det går...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	QAV250-5-1-380x250.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	29,9 KB 
Id:	50778
    Senast redigerat av knop3se den 2015-02-23 klockan 23:53.

  12. #112

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Det löser sig alltid, helst ska ju CG vara i mitten av kortet men maskinerna flyger helt ok även om de är lite fram eller baktunga. speciellt sådana små lätta maskiner.

    Ängelholm säger du? kom upp till Halmstad å flyg lite med mig och polaren som flyger massa FPV med CC3D-maskiner sen när det blir väder om du vill. Vi ska försöka bygga en FPV-racingbana nu till våren.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  13. #113

    Standard

    Tackar för inbjudan :-D Ska dock lära mig flyga lite först, jag har tex aldrig flugit en quad i annat än attitude mode och inte ens det är jag nåt vidare på än :-D Men jag ska prova att flippa switchen till rate mode nästa gång jag är ute och se vad som händer...är hemma från jobb med en jäkla förkylning just nu....

  14. #114

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Det är helt rätt tänkt, man handikappar sig själv som tusan om man vänjer sig vid attitude mode. Kör rate direkt för bra LOS-träning.
    Gav mig tusan på att bli bra å lära mig så jag stod å flög 8r genom ett fotbollsmål 4 accar varje kväll nästan i somras och det gave bra resultat vill jag lova.

    Min sensei tipsade om att först öva på att hovra i sidledd framför mig och det var ett bra tips. så kör i rate mode och vrid dig 90 grader på yaw å träna dig på att hålla den stilla. alternera vilken sida du svänger åt. Sen kan du börja flyga 8r efter ett tag så kommer det snabbt.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  15. #115

    Standard

    En multikopter som är framtung så "bobbar" med nosen när man flyger framåt, alltså upp och ner.
    Är den baktung blir den svårare att flyga. (detta har DJI lärt mig) :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #116

    Standard

    Blir det "fel" för fc'n om den inte sitter i mitten? Eller är det viktigaste riktningen och att den är plan med ramen?

  17. #117

    Standard

    Det står i DJI Naza-M Lite-manualen att den ska placeras helst i CG men i TBS Discovery så ska Nazan placeras några cm framför CG. Och i en av deras videos för hur man ska montera Nazan på en DJI F450 så har de Nazan på sidan (bottenplattans ena "vinge").
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #118

    Standard

    Ok. Får gräva lite i saken Testade mina fatshark idag, överraskade faktiskt. Klarade två väggar och en hand om antennen utan problem. Och bättre bild än väntat. Har bara sett dvr klipp på youtube innan. Men så har jag uppdaterat till svampantenner.

  19. #119

    Standard

    Äh, jag kunde inte hålla mig, fast att jag är sjuk tog jag på mig mössan och gav mig iväg till min lilla gräsplätt för ca 30 min sen och denna gången flippade jag switchen till mittenläget som väl är rate mode? Jag upplevde det som lättare att flyga i det läget tror jag även om jag inte märkte någon enorm skillnad, jag trodde inte den skulle "levla" sig själv i det läget men jag tyckte den flög plant ändå? Jag gjorde den såkallade "walk the dog-övningen" där jag gick med quaden kanske 3-5 meter framför mig och ca 2-3 meter upp i luften fram och tillbaka och fick använda spakarna flitigt och använde upp mina två 2 accar och tyckte det gick riktigt bra! Jag är nöjd med mig själv att jag byggt en så fin quad när jag inte kunde ett smack om detta för ett par månader sen :-D Nice!! Provade flyga lite i sidled också men det var riktigt scary på den lilla ytan och när vinden tog den, vill inte åka in på hustomterna alldeles intill...eller träden...har 2 accar väntandes på schenker GLS nu också från Hobbyking men dom har xt-60 plugg så jag kan inte använda dom förrän jag fått hem och lödat på deans pluggar eller använder adaptern som jag även beställt, fast från Kina.

  20. #120

    Standard

    Läs först mitt föregående inlägg! Kopplade quaden till datorn nu och ser att jag hade fel, det är attitude mode på mellanläget också men rate på yaw istället för axis-lock som det är på första läget. Får väl testa med switchen längst ner nästa gång då...funderar dock på att ställa in rattitude istället för rate på tredje läget ? Så nu vet jag varför jag inte märkte stor skillnad på läge 1 och 2 :-D

    Screenshot

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp 2015-02-25 00.49.34.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	65,4 KB 
Id:	50812

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •