Reklam

 
Sidan 3 av 11 FörstaFörsta 12345678 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 217

Ämne: Nybörjare, 250mm Quad-bygge

  1. #41
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av knop3se Visa inlägg
    Undrar även om man kan ladda flera 1300mah Li-po´s med olika C-rating samtidigt med en sån här?
    http://www.banggood.com/Wholesale-Pa...r-p-58771.html
    Ja, det kan man. Batterierna måste ha samma spänning och kapacitet, men kan ha olika C-tal. Strömstyrkan måste anpassas efter det batteri som skall laddas långsamast. Alla batterier klarar 1C vid laddning, så det är en bra utgångspunkt.

    Att parallell-ladda kräver försiktighet. Man måste kontrollmäta batterierna innan laddning för se att de håller ungefär samma laddning och att cellerna fungerar samt är balanserade. Batterier som inte tar laddning på en cell riskerar att leda till att motsvarande cell i andra batterier blir överladdade. Det är detta som riskerar att leda till brand. Sådanna batterier skall tas ur cirkulation direkt. Men det gäller förstås oavsett hur man laddar. Det går ju inte att flyga med batterier med kassa celler.

    Ett annat problem med parallell-laddning är att flera batterier hamnar precis bredvid varandra. Tar ett eld så tar alla eld. Ha alltid batterierna placerade så att en eventuell brand kan hanteras och inte riskerar att antända närliggande material. Och lämna aldrig, aldrig någonsin LiPo-batterier obevakade under laddning.

  2. #42

    Standard

    Ok. Jo jag har bara två lipos än så länge med samma mah och C. Jag kommer ladda ett i taget dom första gångerna och kommer ha dom under uppsikt och i en sån där "brandsäker" lipo bag. Men Nästa gång jag köper lipos köper jag nog några med högre c rating.

  3. #43

    Standard

    Förbereder lite :-) Tar bort + kabeln på 3 av ESC:erna alltså...dom som ska gå till CC3D´n. Bände upp den lilla piggen bara, drog ut kabeln och satte på krympslang.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1423686574315.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	47,4 KB 
Id:	50460
    Senast redigerat av knop3se den 2015-02-12 klockan 10:23.

  4. #44

    Standard

    Och löder fast kablar och kontrollerar LED's :-)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1423689040633.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	39,8 KB 
Id:	50461Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1423689048540.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	42,3 KB 
Id:	50462

  5. #45

    Standard

    Det där med numrering... jag brukar använda smal permanent tusch och märka med punkter på signalkabeln. Typ 4 punkter = 4. Skulle nånsin kabeln användas igen och bli en "6a" så märker jag med två punkter till. Skulle den bli en "2a" så drar jag om punkterna till två streck. =) Bara lite OT... inte sett nån annan göra så.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #46

    Standard

    Kan man ju göra också, har en silver märkpenna här nånstans...

  7. #47

    Standard

    Skruvar fast prop adaptrarna eller vad dom heter på motorerna med de korta skruvarna och kollar om mina lock nuts passar, japp det gör dom :-) Har svarta på väg också... Verkar som DYS kör med tjockare shafts nuförtiden (5 mm), behöver ej använda någon plastadapter till proparna.

    P. S. Vad är den lilla mässingsbrickan till för?? (bilden till vänster bland skruvarna)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1423690987036.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	47,2 KB 
Id:	50463Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1423690995287.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	44,2 KB 
Id:	50464

    Ooops glömde använda blå locktight... Äh det får va så nu...
    Senast redigerat av knop3se den 2015-02-12 klockan 04:14.

  8. #48

    Standard

    Sådana små mässings brickor brukar sitta på motorns undersida o se till att det inte glappar mellan klämman som håller fast axeln o undre kullagret.

  9. #49

  10. #50
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av streber76 Visa inlägg
    Sådana små mässings brickor brukar sitta på motorns undersida o se till att det inte glappar mellan klämman som håller fast axeln o undre kullagret.
    Jag säger tack med då jag använder samma motorer som trådskaparen o
    inte heller visste..

    Mvh Henrik
    Spektrum DX6i/ lagom hangar med lagom antal modeller.

  11. #51

    Standard

    Blää, hoppades på att ramen skulle komma innan helgen men icke sa Nicke....zzzZzzzzzz.... :-(

  12. #52

    Standard

    Fortfarande ingen ram...kommer väl vilken dag som helst. Beställde ett par såna här Li-po´s igår, dom borde väl va bra eller?
    Kommer nog löda dit Deans kontakter sen bara så jag har Deans på allt, jag vet, en kabel i taget så det inte blir kortis... :-D

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=32726

  13. #53
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Ett tips: Gör tvärt om. Byt alla Deans-kontakter till XT60, dvs det som redan sitter på batteriet. Bra Deans-kontakter funkar iofs OK. Bäst är originalen, men de är dyra. Tyvärr finns det många kopior som inte alls är bra. Med tiden ger sig fjädrarna i dem och de riskerar att börja glappa, vilket naturligtvis har förödande konsekvenser. Det verkar dessutom vara rätt stora skillnader mellan Deans-kontakter av olika ursprung. En del sitter ihop så hårt att det är lögn att få isär dem, medan andra knappt håller ihop alls.

    Efter en lipobrand som uppstod eftersom en kontaktfjäder i en Deans-kontakt vek sig och kom i kontakt med motstående pol gav jag upp och bytte till XT60 för några år sedan. Det har jag aldrig ångrat.

    Det går antagligen att göra dåliga XT60-kontakter, men alla varianter jag har provat har funkat bra ihop och är glapfria.

  14. #54

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    +1
    Original deans är säkert bra, men xt60 är i mitt tycke mer lättanvänt. Lättare att löda och koppla i/ur. Dessutom, om man som jag, beställer ackar från hobbyking så har de rätt kontakt från början

  15. #55

    Standard

    K, får kanske byta till xt 60 senare då för nu kommer väl snart ramen och jag har bara deans pluggar nu.

  16. #56

    Standard

    Det är en liten 250 quad - den är helt mosad innan deans kontakterna har gett upp - om han använder den på rätt sätt

    Ett tips för att dom ska gå lätt att stoppa i o ur - se till att kontakten sitter ihop hannen med honan när du löder - annars löper du risk att plasten smälter och blecket får fel vinkel, det händer inte om den sitter ihop med den andra biten.

    Sista batteritipset - efter krash kontrollera batteri o kablar, vanligt är att batteriet lossnar och kan träffas av proppar, så kolla det o kabeln. Har du skador på kabeln kan du temporärt laga det med eltejp, kommer det åt kolfibern kan det bli mycket otrevligt.

    O bästa flygtipset - märker du att det går illa o du kommer att tappa kontrollen (du ska självklart flyga på säkra områden) - stryp gasen INNAN innan du "landar", dom är lätta o tar fall rätt bra, men dom bränner motorer o esc om rotorn inte får spinna fritt nästan garanterat.

  17. #57

    Standard

    Bra tips! Man tackar :-) Ingen ram idag heller... Detta är tortyr!!!

  18. #58

    Standard

    Helvetes mög, ingen ram idag heller :-(

    Kopplade dock ihop batteri, ESC 1, en motor och mottagare till channel 3 (throttle) igår och motorn snurrade efter jag bundit? sändare/mottagare så nu vet jag att det funkar i alla fall. Satte även kardborrband på undersidan av batterierna så dom ej flyttar sig på Quadcoptern sen. Kommer givetvis även ha ett batterystrap runt sen också.

  19. #59

    Standard

    Gick precis inom och kollade postlådan hemma och ramen har kommit så ikväll börjar bygget, Tjohooo!!!! '-)

  20. #60

    Standard

    kul! lägg upp mycket bilder och/eller video! Ska göra samma bygge i princip. Har precis börjat min väntat av leverans från banggood...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •