Reklam

 
Sidan 2 av 11 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 217

Ämne: Nybörjare, 250mm Quad-bygge

  1. #21

  2. #22

    Standard

    Du börjar komma igång, härligt. Jag byggde ihop en 250 till min bror idag, tog 3 timmar med inställning av cc3d pids o 2 härliga testflygningar. Det som gör mig irriterad är att hans flög hur bra som helst o min nya venture är quadarnas motsvarighet till titanic... Jag tycks bara inte få ordning på den.

    Jo, borra bara nya hål om det inte passar med styrkortet, gör en liten pappersmall så det blir rakt bara.

  3. #23

    Standard

    Hehe nice! Finns det info om vad för delar du använt? Det där med pids är ingenting jag förstår mig på riktigt ännu, men det kommer väl sen. Jag läste dock att en av nyheterna i senaste versionen till cc3d var nåt som hette "TPS (Thrust PID Scaling)" och det låter ju intressant vad det nu är... klistrar in några av nyheterna nedan:


    Acro+ Flight Mode: an enhanced Rate mode w/ insanity factor; A new flight mode that mixes Rate mode with manual actuator output. It allows the pilot to go from very modest rates to full on madness. It does this by bypassing the gyro for rotation and applies manual output signals to ESCs. This mixture is adjustable with a “Factor” default setting that is .05, and equates to around 450 deg per second. Results with different frames will vary. It’s available on each stabilization bank. Factor is also added to TxPID so the user can assign a knob or slider and find the sweet spot that feels just right.

    PIRO COMP:
    A cool new feature that allows the copter to remain more stable in yaw turns. It takes PID controller’s compensation values, and rotates them as the yaw is turning, so that wind and imperfect center of gravity are always compensated properly.


    Expo (software-based):
    Allows you to add a positive or negative curve to make higher rates more docile at center stick . This is available on separate stabilization banks, and can also be adjusted with TxPID.


    TPS (Thrust PID Scaling):
    Works by lowering PIDs at higher throttle and raising when at low throttle. It’s set on a curve and can be adjusted to raise or lower P, I or D or any combination you feel suits your style. It’s available on each stabilization bank and is completely customizable.

    mer: http://www.openpilot.org/new-release-14-10-mini/
    Senast redigerat av knop3se den 2015-02-08 klockan 21:01.

  4. #24

    Standard

    Jag hade en liten zmr250 ram, emax 1806 motorer, emax 12a esc. Satte på 5030 gemfans proppar o kör den på bangood "1500 mah" batterier på "40c". Det är ett budget bygge för han håller på att lära sig, men eftersom han är född med en Playstation kontroller i handen misstänker jag att han snart flyger bättre än mig.

    Det där dem pids är kanske det största hindret för nybörjare efter det att maskinen är monterad. Mitt tips är att du använder qav 250 profilen när du konfigurerar farkosten, skakar den drar du ner dom lite på pitch axeln först o kollar om det slutar.

    Jag har testat acro+ i nya releasen. Det är rätt nice att kunna flyga fpv i rate med runt 360 grader per sekund o expo på 35, sen om man vill flippa drar man spaken hårt o då blir quaden helt galen. Sen tröttnade jag på hela flip grejen o blir irriterad när folk flippar för mycket.

  5. #25

    Standard

    Aha nice. Angående batterier så har jag ju beställt 1300 med 25c och har förstått att 25c egentligen är lite lite, man borde väl upp i minst 30-40C men klarar jag mig på 25c ett tag eller är det kört? Har även tänkt på att vissa kör med tre-bladade propellrar, är det nåt man bör testa?

  6. #26

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Det är nog först när du vill ge gaspådrag fort som du kommer märka det vid lugn flygning är det inga problem
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #27

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Trebladade propellrar är nog inget att ha, de har flera gånger högre chans att gå sönder vid varje "landning".
    ________________________________________
    Mina maskiner

  8. #28

    Standard

    Har läst att dom ska ge lite mer thrust dock...

  9. #29

    Standard

    Lite mer ja... men titta på hur ineffektiva dom är, för lite mera thrust ger du upp väldigt mycket batteri. Dina motorer drar 6.5A på 5030 proppar... 26A o ditt batteri är 25C * 1.3Ah typ 32A är vad dom klarar. Det är precis under 80% regeln, sätter du på proppar som belastar motorn mer bryter du mot den o nått kommer o ge sig förr eller senare.

    Detta är max belastnings siffror dock o inte så man flyger i verkligheten. När du tröttnar på 5030 skaffa kraftigare batterier o 6tums tvåbladiga proppar, men jag lovar en 250 utan fpv gear med 5 tummare rör på sig.

  10. #30

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Oftast inte plats för 6" på många 250-ramar dock men frukta icke det är HQ Props 5x4 du skaffar istället. Har varit min favoritpropeller ganska länge nu.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  11. #31

    Standard

    Precis varit på Biltema och inhandlat diverse grejor inför bygget och när jag kom hem nu såg jag två st avier från posten, mina grejor har kommit, alltså allting jag först beställde till quaden, även batteri-laddaren, hämtar dom imorgon eller nåt, jag väntar ju fortfarande på den nya ramen ändå och lådan med nylonskruvar, distanser etc. Men nice att grejorna kommit fram nu, det gick lite snabbare än väntat :-D
    Senast redigerat av knop3se den 2015-02-09 klockan 18:25.

  12. #32

    Standard

    Hämtade lite saker på posten idag men väntar som sagt på nya ramen bl.a. innan bygget börjar.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20150210_172907.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	47,8 KB 
Id:	50402 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20150210_172503.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	47,0 KB 
Id:	50403
    Senast redigerat av knop3se den 2015-02-10 klockan 17:59.

  13. #33

    Standard

    Att du klarar o vänta på den o inte smäller in allt i den du har. Vi vill ju se din maiden på youtube

  14. #34

    Standard

    Hehe äh den som väntar på nåt gott...kommer nog inte spela in min maiden flight...men kommer kanske nåt senare...

  15. #35
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Vad händer med Mr.Rc ramen nu då? Läggs på hyllan tiĺl en regnig dag
    Spektrum DX6i/ lagom hangar med lagom antal modeller.

  16. #36

    Standard

    Jag vet faktiskt inte...kanske bygger en quad till med den ramen nån gång eller säljer den. Har en polare som kanske kommer vilja bygga en quad längre fram, han kanske vill köpa den får se...

    Hmm är jag nöjd med mina nya ram så får jag nog köpa en till sen så att man har extradelar om man pajar en arm eller nåt.
    Senast redigerat av knop3se den 2015-02-10 klockan 22:32.

  17. #37

    Standard

    Hur ser man enkelt vilken propeller som är CW och vilken som är CCW? Det står ett litet "r" på den ena Gemfan 5030 propellern i ett två-pack, jag gissar på att det är den som är CW? Är det rätt? Sen undrar jag var man köper såna där HQ 5040 props nånstans, jag har hittat Gemfan 5040´s men gissar på att HQ är ett annat märke?

  18. #38

    Standard

    Undrar även om man kan ladda flera 1300mah Li-po´s med olika C-rating samtidigt med en sån här?
    http://www.banggood.com/Wholesale-Pa...r-p-58771.html

  19. #39

    Standard

    Inte rekommendera att ladda flera batteri samtidigt när man börjar komma upp i storlek.
    Säkrare att införskaffa en ordentlig multiladdare, eller bygga en laddningsväska med flera laddare i.

    Lipos skall respekteras för vad de är, små brandbomber vid felaktig hantering.

    Om du absolut måste ladda 2 samtidigt så är det laddning i serie som gäller, så laddaren kan övervaka alla celler samtidigt.
    Dvs ladda två 3s batteri som 6s. med en 3->6s adapter för balanseringskabeln.

    Detta har sina egna problem, då det blir kortis om man kopplar fel på balanseringskontakterna.

  20. #40

    Standard

    Har för mig det var så r på cw proppar. Texten ska vara upp o på cw proppar ska den höga kanten på proppen rotera medurs.

    Du kan köpa hq proppar från mlhobby. Tänk på att flyga med stora proppar utan fpv gear o kameror så kommer den hovra vid 25-30 procent... det är inte bra eftersom den är jobbig o få ner o svår att hålla på konstant höjd.

    O spela in maiden, har du otur kan det vara det enda minnet du kommer ha kvar av din modell

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •