Reklam

 
Sidan 1 av 11 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 217

Ämne: Nybörjare, 250mm Quad-bygge

  1. #1

    Talking Nybörjare, 250mm Quad-bygge

    Hej! Jag är nybörjare på allt som har med RC-flygning att göra, men köpte mig en Syma X5C-1 (mode 2) Qaudcopter från Kina för ett par månader sen och tycker det är riktigt kul, dock har det varit mycket vind och blåst senaste tiden så det är inte mycket man flugit precis och den är så lätt att den är svår att flyga när det blåser. Har dock även en liten Nano Qaud som jag flyger inomhus med och tränar lite med (U207 Intruder). Den senaste månaden har jag kollat mycket på youtube om de här populära 250mm Quadarna som man bygger själv, det här med FPV verkar ju sjukt kul, jag tror jag kollat och läst tillräckligt mycket nu för att veta hur man skruvar och löder ihop en egen och även hur man ställer in en OpenPilot CC3D Flight controller så jag har nu bestämt mig för att bygga en egen quad, inget FPV grejs ännu dock, väntar lite med det, Fatshark goggles, kamera och sånt är ju inte billigt precis, väntar även med t.ex. en Mobius kamera. Valde CC3D controllern då de verkar lite enklare att ställa in jämfört med Naze32 controllers (och klonerna Flip32, Dragonfly32 etc).

    Här är ett screenshot på vad jag beställt från Banggood för ca 2000 kr, ca tusenlappen för quaden och en tusing för Radiosändare/mottagare, batteriladdare och batterier (köpte en extra motor också som inte är med på bilden) och förhoppningsvis har jag beställt allt jag behöver, ni får gärna ta en titt och se om jag gjort något misstag men jag tror allting ska fungera, fick kompromissa lite efter vad som fanns i lager.
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/.../order_bg1.jpg

    Ni kan läsa mer om grejorna på Banggood, det finns SKU´s på allt på skärmbilden. Ramen har "inbyggt" PDB (power distribution board), så det är ju smidigt, beställde även små LED strips som jag tänkte fästa fram och bak på quaden, blått ljus fram, rött där bak, dom ska klara upp till 12 volt som dom lödar jag direkt på PDB:et på samma kontakter som två av ESC:erna tror jag. ESC:erna har SimonK firmwaren förinstallerat som jag förstått att man ska ha även om jag inte visste vad en ESC var för två veckor sedan :-) Det verkar som att vissa endast tar strömmen (BEC?) från en av ESC:erna och kopplar in på CC3D controllern (dock signal från alla 4) medan andra bara kopplar in alla 4 kablar med alla 3 pins från alla ESC´s på controllern, så där är jag lite osäker. Jag är även lite osäker på kablarna till radiomottagaren, dom flesta verkar dra strömmen (och signal, från flight controllern) till Channel 1 och sedan endast signal till de andra kanalerna men på "min" mottagare kanske jag får dra strömmen till kontakterna märkt "b/vcc" istället, jag vet inte. googla bild på FS-iA6 för att se, jag kanske yrar, hoppas det....Köpte även en "RC Lipo Battery low voltage Alarm indicator" som ska tjuta och blinka som sören när batteriet börjar bli lågt som jag tänkte sätta på quaden, vet dock inte hur man kopplar den, ser att den har 4 pins, är det "balance" kabeln från batteriet jag ska koppla in där? eller vad den pluggen heter, jag är som sagt nybörjare på allt det här. Jag kan dock hantera en lödkolv i alla fall :-D Verkar vara en T plugg? på batterierna istället för en XT60 som verkar vanligare men jag hittade ej rätt kabel så jag fick beställa en annan som jag ska klippa av och en adapter...blev lite rörigt där men bör funka annars beställer jag kanske en annan kabel snart.

    Jag undrar även vad jag ska ställa in för slags modell på Radiosändaren, kan välja mellan "Airplanes , fixed and variable pitch helicopters och Swash AFR" ? Minnet Stödjer tydligen 20 modeller.
    Verkar vara en bra sändare för pengarna faktiskt (471 kr, såg att HobbyKing säljer den under namnet Turnigy TGY-i6). Säger han att den även stödjer telemetri så att man kan se batterimängden från mottagaren och kan ställa ett alarm i sändaren måntro? http://youtu.be/6oFEAjIolEw

    Lödkolv, lödtenn, tennsug, zip-ties, "helping hands med förstoringsglas", velcro-straps, dubbelhäftande tejp/pads, Blå locktight och sånt har jag redan hemma, har även beställt lite extra grejor från ebay, tex krympslang, en "brandsäker" li-po bag att förvara batterier i etc. Så om ca 1 månad räknar jag med att det mesta dykt ner i brevlådan så att jag kan börja bygget.

    Skärmbild (missa ej att skrolla hela vägen ner): https://dl.dropboxusercontent.com/u/.../order_bg1.jpg

    Länkar till de flesta grejorna på skärmbilden:

    Ram: http://www.banggood.com/MR_RC-250-25...-p-961261.html
    Motorer: http://www.banggood.com/DYS-BE1806-2...-p-946416.html
    ESC´s : http://www.banggood.com/RCX-Simonk-1...-p-938101.html
    Propellrar: http://www.banggood.com/Gemfan-5x3-I...-p-956935.html
    Flight controller: http://eu.banggood.com/Wholesale-War...Uk-937044.html
    Radiosändare och mottagare (Beställt Mode 2): http://www.banggood.com/FlySky-FS-i6...-p-922606.html
    HobbyKing säljer samma Sändare under namnet "Turnigy TGY-i6".
    Batteri: http://www.banggood.com/Ace-High-Qua...y-p-75248.html
    Laddare: http://www.banggood.com/IMAX-B6-AC-B...-p-908064.html
    Low battery alarm: http://www.banggood.com/Wholesale-7_...r-p-25595.html
    LED strip: http://www.banggood.com/LED-Decorati...-p-951108.html
    Senast redigerat av knop3se den 2015-01-23 klockan 04:02. Anledning: lade till länk

  2. #2

    Standard

    Hittade några bilder från någon på nätet som byggt en quad med samma ram och flight controller.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	16298082102_b06143096b_o.jpg 
Visningar:	248 
Storlek:	87,1 KB 
Id:	50084

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	16140834517_3b80aed6d1_o.jpg 
Visningar:	252 
Storlek:	74,9 KB 
Id:	50085

    och någon annan
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SKU192357-3.jpg 
Visningar:	219 
Storlek:	65,1 KB 
Id:	50086

  3. #3

    Standard

    Hej o grattis, du är nu fast i träsket- det är antagligen lättare att sluta med droger för du glömmer aldrig synen i glasögonen när du första gången punchar din quad. Det e bra att du lär dig flyga line of sight innan du skaffar fpv.

    Du kopplar svart o röd från en av dina esc mot cc3d o alla signal trådar som är gula eller vita , dom andra svarta o röda klipper du av eller löder bort. Från cc3d har en en vit bred micro kontakt, den kopplas in o driver din mottagare. Observera att färgerna kan avvika från openpilots, bry dig bara om positionerna, så från vänster till höger har du jord, vcc, kanal1, 2 osv- kopplar du elen fel så har du i princip grillat nått så dubbel o trippel kolla, man är ivrig o vill flyga men det kan lätt bli fel då.

    Sändaren ställer du in på acro, flygplan altså. Nollställ alla endpoints o trim samt subtrim. Kolla i manualen. Undvik använda plug konverterar. Antingen byter du till xt60 på batterierna eller så kör du deans på quaden, du behöver inte den extra vikten/ ökade risken att något mer går sönder.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ni som vet - är det tillräckligt med 3S1300 25C ? Eller behövs större strömtålighet - typ 35--45C ? Dessutom tycker jag personligen att Banggood är relativt dyra på ackar - det kan ju i värsta fall tillkomma 25 % i moms + 100-lappen i adminavgift i "tullen". Även om man klarar sig från avgifterna så kostar numera ackarna inte mycket mera än vad denna kostar även i svenska shoppar och då givetvis inkl moms. Kolla till ex här - http://www.autopartner.se/accar-batterier/lipo/3-cells
    ...och det finns ju många flera. Och kolla även vikten när det gäller ackar - och inte bara kapaciteten.
    Roger

  5. #5

    Standard

    Tackar och bockar för svaren! Har beställt en Deans kabel nu

    http://www.ebay.com/itm/F02105-1-pcs...item3a9e12046b

    Och nu blev jag nervös att det inte följer med rätt kabel till laddaren att ladda batterierna med så jag beställde lite olika deans till JST kablar och adaptrar nu också.

    Ja, det verkar smartare att beställa "ackar" från Sverige nästa gång, hoppas jag ej fastnar i Tullen.

    Där var några frågor till i min röriga text som jag hoppas få svar på:-)
    Senast redigerat av knop3se den 2015-01-23 klockan 12:38.

  6. #6

    Standard

    Satt också och reflekterade över det här med batterier.
    Hobbyking verkar ju billiga på batterier men då blir ju istället frakten ganska dyr.
    Så det blir nog Sverigebeställning även för mej.

  7. #7

    Standard

    Jag tar mina liposuction från hobbykings eu lager. Billig frakt och ingen moms.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Billigt och billigt från HK EU ? Nja - det beror på om man bara behöver ett par ackar eller större grejor. Frakten kostar väl minst runt 15 $ (125 kr) så behöver man bara nån ack så är det ju inte speciellt billigt. För en hel flygmaskin kommer ju frakten i en annan dager men smågrejor/billiga grejor är relativt sett inte billiga att frakta därifrån längre. Det finns nog anledning att kolla andra leverantörsalternativ inom EU.
    Beträffande moms så har vi ju tidigare betalat moms i det EU-land vi handlat ifrån men nya EU-regler från årsskiftet kan innebära att vi måste betala enligt våra egna moms-satser (25 %) och inte enligt säljarlandets vilket i många fall kommer att betyda lite högre pris för oss svenskar.
    Roger

  9. #9
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Hej o välkommen till quad träsket säger jag med.

    Åk till Växjö imon så kan du både köpa bra accar o om det är något mer
    du har missat. Kommer säkerligen komma mycket quadfolk som du kan snacka med o få tips.

    Mvh Henrik
    Spektrum DX6i/ lagom hangar med lagom antal modeller.

  10. #10

    Standard

    Väntar fortfarande på grejorna men gjorde ett impulsköp nu och beställde en annan ram och ett PCB :-D Tycker denna ramen var snyggare och påminner utseendemässigt om en Lumenier QAV250 som jag tycker är en av de snyggare ramarna som finns :-D

    http://www.banggood.com/Reptile-X260...-p-944543.html
    http://www.banggood.com/ESC-Connecti...-p-941273.html

    Lite M3 Nylonskruvar, muttrar och standoffs blev det också och lite annat...

    :-D Vill bygga nuuuuuuuuuu


    Betalade lite extra i frakt och tror dessa bör dyka upp ungefär samtidigt som det jag tidigare beställt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SKU162202.jpg 
Visningar:	179 
Storlek:	38,7 KB 
Id:	50321 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0052.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	98,1 KB 
Id:	50339
    Senast redigerat av knop3se den 2015-02-05 klockan 18:34.

  11. #11

    Standard

    Du gjorde ett misstag. Banggoods lagerplaneringsavdelning kan inte stava till express, du gör bäst i att kasta pil på en tavla o spå i kaffesump för att avgöra vad som händer- precis som smhi...

    Tricket är en order i veckan

  12. #12

    Standard

    Deras Priority direct mail kommer på mellan 5-7 dagar de gånger jag beställt, dock så blev det vajs på senaste beställningen hos speditören så den kom iväg senare.

  13. #13
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Hej.

    Jag beställde dagen efter du gjorde detta ämnet o mina grejer
    kom idag från banggood.com.

    Jag valde inte till någon extra fraktkostnad heller.

    Hoppas dina rc prylar kommer snart så vi får följa ditt quadbygge.

    Mvh Henrik
    Spektrum DX6i/ lagom hangar med lagom antal modeller.

  14. #14

    Standard

    Hehe, dom har skickat grejorna idag i alla fall med Priority direct mail, dom andra grejorna verkar ej ha nått Sverige än, tror dom kommer inom nån vecka eller två, körde gratis frakt på dom. Fick tracking numbers på det gamla jag beställde men ej det nya :-( Det verkar som att jag kan trycka in ESC:erna mellan de nedersta plattorna på den nya ramen så jag slipper ha dom på armarna, nice! Beställde en extra ESC nu också och beställde 5 motorer innan så har jag extra om nåt skulle krångla eller paja snabbt. Radiosändaren/mottagare och Li-po batterierna fick jag häromdagen dock men dom verkar ha skickats från Holland medan det andra väl skickas från Hong Kong eller nåt. Jo just det fick ju Flight controllern också, den skickades från UK.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	10964987_10153059420039730_1023952759_o.jpg 
Visningar:	172 
Storlek:	72,8 KB 
Id:	50336 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20150205_170938.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	49,4 KB 
Id:	50337
    Senast redigerat av knop3se den 2015-02-05 klockan 17:10.

  15. #15

    Standard

    Då är det bara att koppla in fc o flasha o hålla på. Läs noggrant o uppdatera boot grejen först om du har ver 3 eller lägre innan du flashar kortet. Kolla sen att sensorerna inte hoppar omkring, yaw brukar skruva på sig det e normalt.

  16. #16

    Standard

    Jaha, nja jag tror jag väntar greja med CC3D´n tills jag fått hem ESC´s och motorer och allt. Vill köra den där wizarden för första gången med allt inkopplat.

  17. #17

    Standard

    Det kliade lite i fingrarna så jag installerade Open Pilot GCS och följde instruktionerna för att kolla vilken bootloader jag hade på min CC3D, jag hade v3 så nu har jag uppdaterat bootloader till v4 och även uppgraderat firmware till senaste versionen så nu är i alla fall det klart :-D Jag fick först ingen kontakt med CC3D:n när jag kopplade in den på USB-portarna i fronten på min dator men det löste sig när jag kopplade in den i USB-hubben som är kopplad till nån av USB-portarna på baksidan av datorn :-)

    Såg även att paketet med den förra ramen, ESC:er, motorer etc nått Stockholm och väl dyker upp här i Skåne senare i veckan. Dock behöver jag det andra paketet som innehåller laddaren till Li-po batterierna och innan jag börjar bygga vill jag ha min nya ram (som jag ej fick tracking number till) så det kan hända att jag får vänta runt 2v till :-( men man kan ju alltid hoppas att det slutat snöa och slipper se minusgrader på termometern när bygget e klart. Fick en "neckstrap" till Radiosändaren från ebay också i fredags.

    Läste om den nya ramen på ett forum att hålen för att mounta en Naze32 är för långt ifrån varandra och jag tror CC3D har samma dimensioner så nu är jag lite orolig hur jag ska mounta allt. Ser dock att PDB:et jag beställt har 4 yttre hål och 4 inre så kanske passar PDB:et på ramen och att jag sen kan mounta CC3D på dom inre hålen , med nylonskruvar, muttrar och standoffsen jag beställt. (får givetvis ta cc3d:n ur den gula lådan den ligger i) Se bilder.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	$_57.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	82,4 KB 
Id:	50372 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2500.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	94,1 KB 
Id:	50373 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SKU159350_3.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	22,6 KB 
Id:	50374 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	149,9 KB 
Id:	50375 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SKU153975-98.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	30,4 KB 
Id:	50376
    Senast redigerat av knop3se den 2015-02-08 klockan 11:59.

  18. #18
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Hej.

    Hoppas verkligen du får dina grejer nästa vecka. Min nya quad blev klar igår.
    Angående montering av din FC. Jag körde med dubbelhäftande tejp sitter som berget. Jag använde en bit mjuk foamliknande under med som tar en del vibrationer med.

    Mvh Henrik
    Spektrum DX6i/ lagom hangar med lagom antal modeller.

  19. #19

    Standard

    Hej, jo på den förra ramen hade det funkat att fästa FC:n med dubbelhäftande tejp men på den nya ramen kommer jag ha det lilla blå PDB:et under FC:n och jag tror inte jag vill fästa FC:n direkt ovanpå det blå PDB:et (med alla ditlödadade kablar) med tejp, det känns inte bra, jag måste nog ha lite distans mellan dom. Och jag kan inte ha PDB:et på undersidan där jag har ESC:erna för då kommer dom ligga direkt på PDB:et...så jag måste nog göra som jag skrev ovan...eventuellt får jag borra nya hål i plattan om det ej passar, om det går, om hålen inte kommer alldeles för nära de andra. I värsta fall kan jag även ha ESC:erna på armarna och PDB:et där jag tänkte ha esc:erna och sen fästa FC:n med dubbelhäftande tejp på den normala platsen men meningen med min nya ram är att man ska ha esc:erna "gömda" mellan de understa plattorna. Tycker dessutom det är fult med esc:erna på armarna så jag hoppas jag kan göra som jag skrev ovan. Det är svårt att förklara och kan va svårt att förstå vad jag menar om man inte vet exakt hur den nya ramen ser ut.

    I denna tråd kan man se min nya ram http://forum.flitetest.com/showthrea...ile-X260-Build

    Jag kommer ju dock inte bygga min exakt så utan kommer använda mig av ett PDB också om det går, annars får jag väl köra utan och bygga ett ormnäste av kablar istället. Med andra ord, löda ihop de 4 fyra röda och de 4 svarta kablarna från ESC:erna direkt till Deans-kabeln, plus att jag måste löda dit de 4 kablarna från 2 LED strips också och kanske mer i framtiden så ett PDB är lite bättre.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2510asdasfsddssa.jpg 
Visningar:	164 
Storlek:	80,9 KB 
Id:	50377 Undersida
    Senast redigerat av knop3se den 2015-02-08 klockan 16:54.

  20. #20
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Hej.
    tänkte inte ens på att du hade beställt ny ram. Hade den gamla i huvet med
    integrerad pdb.
    Det känns som du har detta under kontroll o jag förstår precis
    vad du säger. Du skriver väldigt illustrativt.

    Mvh Henrik
    Spektrum DX6i/ lagom hangar med lagom antal modeller.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •