Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Dragkraft SAITO FG-60 R3

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Dragkraft SAITO FG-60 R3

    Hej

    Litn undran kring statisk dragkraft hos rubr motor

    Dragkraften hos rubr motor är med prop 22 x 10 (Mejzlik) och 6700 rpm ca 7 kg enligt tillverkarens datablad.

    Enligt "prop thrust calculator" blir dragkraften ca det dubbla med denna propellern vid detta varvtalet, vilket jag tycker verkar mycket mer rimligt. Då valde jag ändå "prop constant" till 1 och den kan för tvåbladig i vissa fall vara upp emot 1,2 .

    Finns det någon med egna erfarenheter ?

    Tänkte ev. använda denna motor i en Gee Bee mod Y med spv 2,3 m och planerad vikt runt 10 kg, vilket ju då skulle gå prima om "prop power calculator" har rätt men knappast om SAITO har rätt.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PC210026.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	77,3 KB 
Id:	50095

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag har kört en del med Mejzlik 18x10 på en ST-3000 och utifrån det skulle jag, mellan tummen och pekfingret, gissa att du borde få ut ca 100 N statiskt dragkraft.

    En liten undran; 10" stigning, är inte det lite klent för en så lågvarvig motor i en racermaskin som Gee Bee?

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    tips 2... före och efter byte av ljuddämpare

  4. #4

    Standard

    Sån där runt ihopsamlar-cirkulärt-dämpararrangemang med stort utblås ger ju väldigt vackert ljud! Lite Moki över det hela. Väldigt trevligt ljud.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej, igen

    Sanningen är nog att det föreligger ett räknefel eftersom den rimliga dragkraften är 14 kg och SAITO:s värde är hälften. Man har kanske räknat om från pund till kg och råkat dividera med två en gång för mycket så att 28 pund blivit 7 kg istället för 14 kg.

    Stigningen är 10" eftersom det är den stigningen man angett dragkraften för. Den stigning jag ev. kommer använda har inget med just detta att göra utan återstår givetvis att bedöma senare. Anmärkningen är ju nog ändå riktig att det sannolikt blir större stigning till en Gee Bee.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Eftersom en Saito med 1,6 hk på pappert ger ca 3,7 kg statiskt gissar jag på att 11 kg på den 4,6 hk motorn är troligast.

    Enligt
    http://horizonhobby.com/airplanes/ai...A-ca-saieg60r3
    http://personal.osi.hu/fuzesisz/strc_eng/

    Blir det 13,6 men den säger 4,9 hk

    Edit, blandade ihop motorer...
    Senast redigerat av flygrc den 2015-01-24 klockan 07:45.

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej igen

    SAITO anger för denna motor 4,6 hp vilket blir omräknat till W, 3381W ( 1 hk = 735 W). En Mejzlik 22 x 10 med rpm 6700 behöver en motorkraft på ca 3200 W och ger då som nämnts ovan ca 14 kp dragkraft (enligt "prop power calculator" ). Detta menar jag är rätt dragkraft.

    Jag har en Plettenberg Advance på 3500 W att jämföra med också. Den ger med prop Menz 22 x 12 och rpm ca 6000 en uppmätt dragkraft på 11,7 kp vilket stämmer bra med "prop power calculators" beräkning.

    SAITO:s uppgift på 7 kp är således helt uppåt väggarna. Detta gäller tydligen även för de andra SAITO-stjärnmotorerna så något är principiellt fel hos SAITO

    För övrigt mycket trevligt med jämförelsen av motorljudet utan och med Keleo. Nu vet man ju åtminstone hur man skall få till ett "fett" ljud. Tack för den videon....

    Hälsar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk
    Senast redigerat av Fyhren den 2015-01-24 klockan 13:07. Anledning: bump

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren Visa inlägg
    Hej igen

    SAITO anger för denna motor 4,6 hp vilket blir omräknat till W, 3381W ( 1 hk = 735 W). En Mejzlik 22 x 10 med rpm 6700 behöver en motorkraft på ca 3200 W och ger då som nämnts ovan ca 14 kp dragkraft (enligt "prop power calculator" ). Detta menar jag är rätt dragkraft.

    Jag har en Plettenberg Advance på 3500 W att jämföra med också. Den ger med prop Menz 22 x 12 och rpm ca 6000 en uppmätt dragkraft på 11,7 kp vilket stämmer bra med "prop power calculators" beräkning.

    SAITO:s uppgift på 7 kp är således helt uppåt väggarna. Detta gäller tydligen även för de andra SAITO-stjärnmotorerna så något är principiellt fel hos SAITO

    För övrigt mycket trevligt med jämförelsen av motorljudet utan och med Keleo. Nu vet man ju åtminstone hur man skall få till ett "fett" ljud. Tack för den videon....

    Hälsar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk
    Ja säg i från när du ska ut med den kombon, jag gästflyger gärna hos er igen
    Lura nu inte dig själv, hitta verkligen någon som fått 14kg, annars kanske det är bättre med 84an, å andra sidan så väger den kilot mer och man måste inte ha IMAC prestanda på allt

    Det är fler än du som reagerat, jag gillar att de satt i en bronsbussning i storändan, det saknas på 84cc.
    http://www.flyinggiants.com/forums/s...t=91971&page=3

    Ah tusan, du har ju redan skrivit i den länken
    Senast redigerat av flygrc den 2015-01-24 klockan 16:20. Anledning: Mer info:)

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren Visa inlägg
    Hej igen

    SAITO anger för denna motor 4,6 hp vilket blir omräknat till W, 3381W ( 1 hk = 735 W). En Mejzlik 22 x 10 med rpm 6700 behöver en motorkraft på ca 3200 W och ger då som nämnts ovan ca 14 kp dragkraft (enligt "prop power calculator" ). Detta menar jag är rätt dragkraft.

    Jag har en Plettenberg Advance på 3500 W att jämföra med också. Den ger med prop Menz 22 x 12 och rpm ca 6000 en uppmätt dragkraft på 11,7 kp vilket stämmer bra med "prop power calculators" beräkning.

    SAITO:s uppgift på 7 kp är således helt uppåt väggarna. Detta gäller tydligen även för de andra SAITO-stjärnmotorerna så något är principiellt fel hos SAITO

    För övrigt mycket trevligt med jämförelsen av motorljudet utan och med Keleo. Nu vet man ju åtminstone hur man skall få till ett "fett" ljud. Tack för den videon....

    Hälsar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk
    Peder.

    Har du köpt motorn redan och i så fall var tog du hem den från?

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    Ja säg i från när du ska ut med den kombon, jag gästflyger gärna hos er igen
    Lura nu inte dig själv, hitta verkligen någon som fått 14kg, annars kanske det är bättre med 84an, å andra sidan så väger den kilot mer och man måste inte ha IMAC prestanda på allt

    Det är fler än du som reagerat, jag gillar att de satt i en bronsbussning i storändan, det saknas på 84cc.
    http://www.flyinggiants.com/forums/s...t=91971&page=3

    Ah tusan, du har ju redan skrivit i den länken
    Fast så har dom problem med insuget till 84:an. Går rätt ojämnt på mellanregister och varmt på cyl 2 och 3...
    Bot finns dock på detta problem.

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej igen

    Jag har inte köpt någon motor till min Gee Bee ännu.

    Jag vill först bygga planet träfärdigt och klä vingarna åtminstone innan jag skaffar motorn. Jag tillhör inte dom som skaffar motorn långt innan den behövs eftersom man inte vet vad som dyker upp i motorväg framöver (kan ju bli några år).

    När jag började bygga min J 21:a så fanns det ingen lämplig elmotor till den, men 6 år senare när den började bli klar för motorinstallation så dök Plettenberg Advance upp som en gåva från ovan och den sitter som en smäck i planet nu.

    Det jag däremot behöver tidigt i bygget är en rimlig uppfattning om vad en lämplig motor ca väger så jag kan ha denna vikten med i min TP-balans-beräkning.

    J 21;an planerar jag flyga till sommaren på Björkafältet mellan Sjöbo och Vombsjön (nerlagt militärt flygfält) med bana 40m x 600m................

    Beträffande ämnet ifråga just här så har jag nu i en chat med Horizon bett dem titta på detta med den enligt min mening fel angivna dragkraften. Vi får se vad detta ger.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren Visa inlägg
    Hej igen

    Jag har inte köpt någon motor till min Gee Bee ännu.

    Jag vill först bygga planet träfärdigt och klä vingarna åtminstone innan jag skaffar motorn. Jag tillhör inte dom som skaffar motorn långt innan den behövs eftersom man inte vet vad som dyker upp i motorväg framöver (kan ju bli några år).

    När jag började bygga min J 21:a så fanns det ingen lämplig elmotor till den, men 6 år senare när den började bli klar för motorinstallation så dök Plettenberg Advance upp som en gåva från ovan och den sitter som en smäck i planet nu.

    Det jag däremot behöver tidigt i bygget är en rimlig uppfattning om vad en lämplig motor ca väger så jag kan ha denna vikten med i min TP-balans-beräkning.

    J 21;an planerar jag flyga till sommaren på Björkafältet mellan Sjöbo och Vombsjön (nerlagt militärt flygfält) med bana 40m x 600m................

    Beträffande ämnet ifråga just här så har jag nu i en chat med Horizon bett dem titta på detta med den enligt min mening fel angivna dragkraften. Vi får se vad detta ger.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk
    Det låter som en smart strategi, vem vet då kanske man t.o.m hittar en beg till bra pris. Dessutom kan man ha det som morot att få kärran färdig eftersom det är gött att handla motorer

    Björkafältet känner jag igen från segelflygtiden med Malmö segel.
    Är det bara att köra dit och flyga nuförtiden??

    Rätt slött av Saito att "undersälja" annars brukar sådana siffror vara kryddade.
    Överlag tycker jag de slarvar med uppgifter om effekter och varvtal med specifika propellrar.

  13. #13

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej igen

    Ja, det är allemansrätten som gäller på övningsfält (står angivet på en skylt vid huvudgrinden). Det innebär att man ej har tillträde endast när det pågår övning och då skyltas det vid huvudgrinden samt på milos hemsida. Fältet kan dock inte "beträdas" med bil så man får dra grejorna på en kärra. Det är dock asfalterat ända från grind till startbana om man väljer rätt grind (två grindar i NV hörnet).

    Det finns båghallar i NV änden på banan (stora hangarer av Törebodabågar med öppna gavlar) som man kan utnyttja vid regn. Hela banan är 1500 m lång men blockerad på mitten. Den NV halvan är bäst eftersom skogen där inte går ända fram till banan så man behöver där inte flyga över skog.

    Höjdmässigt får man inte gå över 450m (är väl i praktiken inte heller aktuellt) för då kommer man in på Sturups kontrollområde. Om man kanske skall meddela Sturup ändå att man flyger där är en senare fråga. Jag tänkte kolla upp det i sinom tid. Om inte annat så bara för att inte ens riskera att hamna i en situation som vid Bromma med drönaren som flög i kontrollerat luftrum.

    Totalt finns det 5 övningsfält i Skåne och när det pågår övning så annonseras det på deras hemsida. På hemsidan finns dock under den rubriken idag endast de fyra andra fälten medtagna så det verkar som om Björka inte används för övningar och det kan man ju kanske förstå eftersom körning med tanks o annat sannolikt inte är lämpligt där eftersom det är ett flygfält med banor och sen nästan bara skog.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •