Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Köpråd? 3D Printers

  1. #21

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fhrisanfow Visa inlägg
    Jag har en XYZ 1.0 Da vinci, den gick på runt 6.000:-
    Kom helt klar och kalibrerad, bara pack upp och börja printa.
    klarar ABS och har en uppvärmd byggplatta på 20x20cm, går även modifiera för att klara PLA
    vad behöver modifieras för att klara pla?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  2. #22

    Standard

    Förstår inte heller vad som, ska moddas för PLA. PLA är ju det mest lättprintade som finns =)
    Kräver inte ens uppvärmd platta.

  3. #23

    Standard

    daVinci 1.0 3D* är väl inte open source heller vilket, kan ses som en nackdel när det väl strular.

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    vad behöver modifieras för att klara pla?
    Lätt mod, finns att printa ut från thingiverse det mest sedan behöver man bara en till fläkt.
    Och nej DaVinci är inte opensource men går att ladda in Repetier firmware.

    Dom är låst till egen filament som är dyrare, skrivaren har en läsare och filament rullarna har ett chip i sig som printern verifierar och godkänner och den känner av hur mkt filament som är kvar då den räknar på metern, det chipped i filament rullen slutar fungera när den nått 0meter kvar.
    Det är så dom tjänar pengar då printern i sig är jätte billig för sin kvalitet.

    Men det går också och fixa till, antingen genom att ladda in annan firmware som repetier eller så köper man en resetter för 30usd som reset'ar filament läsaren så printern tror du har stoppat in en ny original rulle. Jag har resettern till min DaVinci och det funkar perfekt!

    Orkar man med reset'ern som är väldigt lätt att använda, svårare byta batteri i TV-fjärren...
    Då är DaVinci bangforbuck samt den kommer helt monterad och ready-to-go bara koppla in strömmen och börja printa!

  5. #25

    Standard

    Nån som vet om prusa i3 är nått och ha?

  6. #26
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Har precis byggt ihop en Prusa i3, och den funkar utmärkt än så länge. Köpte denna byggsats:
    http://www.emakershop.com/browse/listing?l=1126

    Har bara gjort utskrifter i PLA än så länge, men hade räknat med betydligt längre startsträcka
    för att få till utskrifterna. Så jag rekommenderar den modellen.

  7. #27

    Standard

    Är allt RTP efter byggnads LAN? eller är det en massa programmeringar sen?

  8. #28
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    I mitt fall så var Arduino-kortet färdigflashat med Marlin och rätt parametrar, och den testfil som medföljde printade perfekt på första försöket med medföljande PLA-material. Men det kan ju vara annorlunda i andra byggsatser.

    Sen får man alltid räkna med att experimentera med parametrarna i Slic3r beroende på typ av föremål som ska printas. Och det absolut viktigaste är nog att få bädden helt plan gentemot munstycket, och att hitta rätt avstånd, är man noggrann där så blir det bra!

  9. #29


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LAN Visa inlägg
    I mitt fall så var Arduino-kortet färdigflashat med Marlin och rätt parametrar, och den testfil som medföljde printade perfekt på första försöket med medföljande PLA-material. Men det kan ju vara annorlunda i andra byggsatser.
    När jag köpte min skrivare i somras så var kortet helt tomt. Det tog ett tag innan man fick till alla parameterar i Marlin. Som exempel körde jag länge och väl med 30% för mycket trådmatning. Funderade t.ex. varför alla hål blev mycket mindre än dom var ritade. Till slut upptäckte jag felet och räknade om antal steg/mm för extrudern och nu skriver den utmärkt.

    En jobbarkompis köpte en likadan skrivare från samma leverantör i förra veckan, och där var kortet flashat med rätt mjukvara och rätt parameterar från början.

    Det enda problem jag har är att bädden inte orkar upp i temperatur för ABS. 100grader, sen är det stopp. Jag har bytt värmeplattan mot en dyrare i aluminium och isolerat det utan resultat. I veckan bytte jag ut Xbox-aggregatet som följde med, mot ett pc-aggregat som garanterat räcker till.. Ingen skillnad då heller. Det jag ska göra nu är att sätta dit mitt extra rampskort. Verkar ändå som det är rampskortet som är problemet, det matar bara ut ca 10V till plattan trots att inspänningen ligger stadigt på 12V.

  10. #30

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Det är inte din spänning eller så som det är fel på. Det är den bädden som nätt och jämt klarar 120 grader. Det hjälper att lägga ett papper eller så på bädden under uppvärmning. Den bädden är sån.

  11. #31


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    Det är inte din spänning eller så som det är fel på. Det är den bädden som nätt och jämt klarar 120 grader. Det hjälper att lägga ett papper eller så på bädden under uppvärmning. Den bädden är sån.
    Du kan ha rätt där. Jag har precis bytt rampskortet och nu har jag i alla fall 12V till plattan, men den blir ändå inte varm tillräckligt. Ska prova att byta tillbaka till originalplattan som är mycket tunnare och lättare. Den värmde också mycket snabbare än aluminiumplattan, även om inte den heller orkade upp tillräckligt. Kanske det funkar bättre nu när jag åtminstone har rätt spänning till den.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •