Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Propellern exploderade

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Propellern exploderade

    Har nyligen fått en liten plastpropeller (5x3) att explodera i små bitar när jag körde den i runt 20000rpm. Ingen aning vad det har kunnat bero på men va jag vet så har den inte slagit i något.

    Läste mig sedan till att plastpropellrar tenderar att just explodera och att max rpm bör aldrig överstiga 11000. Men min fråga är, hur vanligt är det med andra material och var går gränsen egentligen? Visserligen var det en liten och böjbar plastpropeller men jag vill inte att samma sak ska inträffa på en stor 9x5. När man har en motor på 1400kv och matar den med 12v så kan det ju gå i 16000 varv.

    Ska jag alltid bara använda hårda APC propellrar? Hur är det med carbon nylon? Förekommer det fall där de exploderar? Vilket material är säkrast?

  2. #2

    Standard

    Balanserad?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Du blir altså förvånad att när man övervarvar en propeller så går den sönder? Det finns gränser för allt och man bör ta reda på dessa gränser innan man provar så att man vet att man inte är helt ute och cycklar.
    Går den inte att hovra då är det inget riktigt flygplan!

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av yak 55 Visa inlägg
    Du blir altså förvånad att när man övervarvar en propeller så går den sönder? Det finns gränser för allt och man bör ta reda på dessa gränser innan man provar så att man vet att man inte är helt ute och cycklar.
    Är det det inte det han frågar om i sin slutsats ? Läste du hela inlägget ?

    Citat Ursprungligen postat av mkschreder Visa inlägg
    Ska jag alltid bara använda hårda APC propellrar? Hur är det med carbon nylon? Förekommer det fall där de exploderar? Vilket material är säkrast?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Är det det inte det han frågar om i sin slutsats ? Läste du hela inlägget ?
    Japp, och om du läser mitt inlägg så förstår du att det jag menar är att det är bättre att fråga/ta reda på innan man spränger grejor, men båda sätten funkar ju om man vill veta vad som går eller inte går, hoppas att det gick bra i alla fall och ingen blev skadad.
    Går den inte att hovra då är det inget riktigt flygplan!

  6. #6

    Standard

    Det står ju inte på den va den klarar av. Och just den skulle dessutom klara av de motorerna utan problem.

    Hade några hårda APC varianter förut och de kunde köra in i diket och klara sig och fortsätta utan att gå sönder i luften, även om bitar ramlade av från bladen. ^^ Blir nog bara såna framöver..

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mkschreder Visa inlägg
    När man har en motor på 1400kv och matar den med 12v så kan det ju gå i 16000 varv.
    Nja - knappast enligt ditt exempel i alla fall. 1400 KV är det teoretiska varvet helt utan belastning så den lär nog i praktiken varva betydligt mindre med en propeller monterad. Men som nån redan nämnt - kommer man upp i höga varvtal så gäller det att välja en propellermodell som håller. Det är nog bara att försöka hitta info och läsa på om de olika proppmodellerna/fabrikaten.
    Roger

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är klart skillnad på slowfly typ GWS och liknande som är gjorda för små effekter om man jämför med de hårdare som klarar mycket mera. 20000 varv är ju ingenting om man jämför med en fläkt.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kör du bort bitar av proppen så blir det för det första obalans vilket diskvalificerar den från i alla fall "högvarvs-applikationer" men det kan även ha skapat nån form av brottanvisningar (när proppen gick sönder) så jag skulle nog personligen ha skrotat en sån propeller. 20.000 rpm på t ex en liten GWS HD-propp är nog i gränstrakterna vad man skall köra och har du fått nån form av skada på en så liten propp så skall du inte fortsätta att använda den för marginalerna för hållfastheten har då minskat.
    Roger

  10. #10

    Standard

    De här värdena tycker jag att är användbara:

    APC Suggested RPM Limits


    Glow Engine and Speed 400 Electric Props
    Maximum RPM=190,000/prop diameter (inches)
    (For example, a 10x6 glow engine prop should be limited to 19,000 RPM)


    Thin Electrics and Folding Electric Props
    Maximum RPM=145,000/prop diameter (inches)


    Multi-Rotor Props
    Maximum RPM=105,000/prop diameter (inches)


    Slow Flyer Props
    Maximum RPM=65,000/prop diameter (inches)


    Racing Props
    8.75 N,W and 8.8 series 40 Pylon props
    Maximum RPM=225,000/prop diameter (inches)

  11. #11


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Centripetalkraften, dvs den kraft som håller kvar bladet vid navet, ökar med kvadraten på varvtalet. Det innebär att kraften fyrdubblas om man dubblar varvtalet. Man behöver alltså inte övervarva särskilt mycket för att brottgränsen ska nås. Har man sedan en liten sprickbildning inne vid bladroten blir det kraftiga spänningskoncentrationer vilket lätt kan leda till brott.
    Men trots att jag har pysslat med modellflyg i snart 50 år har jag aldrig varit med om att en propeller har brustit under gång.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Centripetalkraften, dvs den kraft som håller kvar bladet vid navet, ökar med kvadraten på varvtalet. Det innebär att kraften fyrdubblas om man dubblar varvtalet. Man behöver alltså inte övervarva särskilt mycket för att brottgränsen ska nås. Har man sedan en liten sprickbildning inne vid bladroten blir det kraftiga spänningskoncentrationer vilket lätt kan leda till brott.
    Men trots att jag har pysslat med modellflyg i snart 50 år har jag aldrig varit med om att en propeller har brustit under gång.
    När det gäller "kina"proppar för multirotor så är det inte alls ovanligt att proppar smäller sönder, vet inte hur många jag hade som small innan jag slutade med skitproppar.
    Oftast tycker jag man kan kan utreda att problemet inte är hög fart på propparna utan snarare dålig tillverkning man kan se bristningar i plasten/fibermaterialet som inte borde finnas där.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #13

    Kenys avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    f.d. Mättekniker. Prioriterar min egen tid numera
    Klubb
    Köpings MFK Jordfräsarna

    Standard

    Men det viktigaste är ju ändå att balansera prop:en innan man använder den. En del kan faktiskt vara otroligt obalanserade. Då har man i alla fall skapat förutsättningar för att den ska hålla för det den är gjord för.
    *RC-flyers do it in the air*

    / Keny

  14. #14
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ett propellerblad 9x6 som satt på en Webra 40 lossnade vid fullgas och gick igenom mitt stövelskaft på ett par gummistövlar - jag stog väl ca 5 - 6 meter vid sidan om modellen. Så ta risken på allvar. Varva aldrig en motor med någon i kastlinje med propellern.
    Ove (AM) Nielsen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •