Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Har köpt mitt första plan :).

  1. #1

    Standard Har köpt mitt första plan :).

    Det blev en Hitec scy scout http://www.autopartner.se/flygplan/s...-rtf-med-radio. Tyvärr var vingspetsen av vad limmar jag bäst med för slags lim?

    Har även övat i simulatorn med att inte köra med aileron då denna inte har det. Men jag tycker planen inte alls är lika lätta att styra då, men han från affären tyckte att jag skulle börja med tre kanaler. Vad tycker ni?

  2. #2

    Standard

    Det är en vanesak med 3 eller 4 kanaler. Ofta börjar man med 3 för det är lite enklare med mindre att hålla reda på.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Standard

    Men man kan inte svänga lika jämt och hårt i simulatorn och den vickar till lite konstigt innan den dippar åt ena hållet. Känns även som den tar längre tid på sig att reagera. Är det så IRL också eller är det bara simulatorn?

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlägg
    Men man kan inte svänga lika jämt och hårt i simulatorn och den vickar till lite konstigt innan den dippar åt ena hållet. Känns även som den tar längre tid på sig att reagera. Är det så IRL också eller är det bara simulatorn?
    Precis så är det. Först svänger rumpan sedan börjar planet luta när yttervingen får mera fart mot vinden.
    Jag hade nog satt dit skev direkt för att kunna träna in att använda alla 4 kontrollerna när man blir lite van. Har man kört mycket i simmen så är det inte fel att köra 4-kanal från start.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Precis så är det. Först svänger rumpan sedan börjar planet luta när yttervingen får mera fart mot vinden.
    Jag hade nog satt dit skev direkt för att kunna träna in att använda alla 4 kontrollerna när man blir lite van. Har man kört mycket i simmen så är det inte fel att köra 4-kanal från start.
    ja det blir nog så ska ringa idag och höra vilken servo jag behöver.

    Nackdelen med att lära sig via internet är att man sällan får höra Svenska orden men nu fick jag veta att det kallas skevroder googla sen vidare och lärde mig höjdroder. Innan kunde jag bara aileron och elevator .

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Angående lim så fungerar CA(CyanoAkrylat) + aktivator på såna flygetyg. Jag brukar vilja stärka en sån limning utan att tillföra särskilt mycket vikt, t.ex. med en kolfiberstav 1x3mm. Ute i vingspetsen behövs inte det men längre in behövs nog kolfiberstav. CA är allergent, så är du allergiker kanske du ska limma med UHU-Por. Det finns lim som liknar UHU-por men är kassa, dessa menar jag inte.

    CA sätts på ena sidan av det som ska limmas, aktivator sprayas på andra sidan. Sen sätts delarna samman i rätt vinkel. Jag brukar tejpa för att fixera delarna. Efter limning tar jag bort tejpen.

    UHU-Por går att våtlimma eller kontaktlimma. Våtlimma är att sammanfoga när limmet är vått. Kontaktlimma är att sätta på lim på ena sidan, vänta på att det torkat och sen sammanfoga. Det biter direkt så det kan vara lite svårt att få rätt vinkel. Jag brukar våtlimma om jag inte har bråttom.

    Angående skev och inte skev. Jag flög med första planet utan skev, men övade i simulator med skev. Det gick bra utom vid taxning. På marken svänger man alltid med sidoroder. Det viktiga är att öva in flygreflexen på rätt hand. Du gasar med vänster, och flyger höjd och skev med höger, eller höjd och sida med höger.

    Om du har både sidoroder och skev, så sitter sidoroder på vänster hand. Då används sidoroder på marken, samt om du flyger inomhus, CUB, dubbeldäckare eller akrobatik. Sidoroder stöttar i kurvan och hjälper till att hålla höjd när planet lutar. Detta lär du dig nog inte med första planet utan långt senare.
    fredrik

  7. #7

    Standard

    Fredrik- Jag har bytt så sidorodret styrs med höger spak. Men jag gillar inte känslan av att styra med rodret. Tack för limtips ska googla lite för att hitta lämplig affär.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Är kärran konstruerad för att kunna flygas med sida/höjd så brukar det inte vara nån avgörande skillnad att svänga med sida/höjd jämfört med skev/höjd. Och flyger man med skev/höjd i högerspaken så får man istället ofta hjälpa till med sidorodret som då sitter på vänsterspaken för att få en hyfsat "ren" sväng. Så i grunden är det egentligen enklare att flyga en sån typ av kärra med bara sida/höjd (i högerspaken). Men som sagt - på det stora hela ingen avgörande skillnad.
    Roger

  9. #9

    Standard

    gasreglaget ger bara gas efter halva vägen brukar det vara så på flygplan?

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlägg
    gasreglaget ger bara gas efter halva vägen brukar det vara så på flygplan?
    Det finns (minst) två möjliga orsaker till problemet
    1) Gasnivån i fartreglaget är inte kalibrerat. Man får läsa på hur man kalibrerar, eftersom det kan vara på olika sätt. Ett vanligt sätt är att starta i fullgas och sen slå av gasen. Planet bör bindas fast före detta prov.
    2) Du har provat med oladdat drivbatteri. Ladda innan du provar igen.
    fredrik

  11. #11

    Standard

    Har kalibrerat nu. Den blev bättre nu startar den efter 10% alla fall och inte efter 50%. Men inte omedelbart som på quaden.

    När jag sen ska kasta iväg planet och flyga skall man ge full gas då eller mindre? Jag antar att bästa är att kasta med vänster arm så man har rätt hand på styrspaken?

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Inte full gas med det planet för då trycks det neråt marken (motorn ovanpå med rätt kraftig nedåtlutning).
    Roger

  13. #13

  14. #14

    Standard

    Ska limma på servo på vingen har ni nått tips hur man ska göra för att kunna återanvända dom sen, alltså att få bort limmet men ändå få det starkt. Jag funderar på en tejpbit på botten sen limma fast den som vanligt.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Våtlimma med Uhu Por - det bruka sitta bra på EPP/EPO men det går ändå att skära bort. Visst kan du sätta på tejp men tejpa då runt hela servot så inte tejpen lossnar.
    Roger

  16. #16

    Standard

    Tack McRegor. Dessa små armar av plast som följer med servona brukar man få kapa dom för att få till de så dom passar? Dom som följer med sticker ju ut på bägge sidorna vilket inte blir så bra.

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    När det gäller o limma servon.. limpistol.. Du kan alltid få loss det med denaturerad alkohol.. då släpper det omedelbart..

    Sen hade jag rekommenderat 4 kanaler för nybörjare. 4 kanaler går o flyga på 3 lika väl som 3 kanaler går.. Men man får fördelen att lära sig roder utan att byta flygplan..
    Jag kan inte nog rekommendera AXN för nybörjare.. Sjukt roligt plan hela vägen in i att man är mer rutinerad

  18. #18

    Standard

    Vad innebär det när ett servo hela tiden står och surrar?
    Senast redigerat av Redrobjem den 2015-01-31 klockan 11:24.

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Endera att du har nån form av belastning på servot eller så kan det vara att du har ett s k digitalservo för dom har ibland en tendens att stå och "surra" mer eller mindre för jämnan när strömmen är tillslagen.
    Det finns säkert andra orsaker också men dess 2 är nog de vanligaste.
    Roger

  20. #20

    Standard

    Servot är analogt och omonterat. Kan det var belastat omonterat? När jag trycker armen försiktigt åt ena hållet slutar det. Där jag köpt servot sa han att det nog inte var några problem fick lite tips om montering och så. Jag skulle vara sparsam med lim och vinkla armen framåt lite. Sen skulle jag ha metallpinnen på hålet (på armen) närmast centrum på servot. Skulle inte heller jobba i ändlägena på servot men är osäker på vad det innebar man måste väl kunna köra hela spakrörelsen tycker jag. Jag fick ställa in EPA på 80/110 på sändaren för att få rätt läge enligt manualen till planet, hoppas det inte kör servot i ändlägena.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •