Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Radio fråga

  1. #1

    Standard Radio fråga

    Hej. Om man nu skulle ta och köpa en Futaba 14... Den där nya. Kan man använda enklare mottagare också? Typ den som sitter i min FMS Cessna? Jo jag vet att det är overkill men det inte frågan.
    Alltså enklare mottagare av andra fabrikat än Futaba. Hur funkar det?
    Tacksam för svar
    //G

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Generellt INTE - och även Futaba har flera 2,4 GHz-system så det gäller att köpa en mottagare med det system som sändaren hanterar.
    Sen finns det "pirat-mottagare" för i alla fall nåt av Futabas system men om dom fungerar bra vill jag inte uttala mig om eftersom jag aldrig testat.
    Roger

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Den som sitter i din FMS Cessna passar inte. Däremot har FrSky bra 6- och 8-kanalare som är FASST-kompatibla och dessa fungerar väldigt bra. De har ungefär samma räckvidd >1.5km som originalmottagarna. Corona har också piratmottagare men dessa har jag inte provat. Till Futaba 14SG passar även futabas dyra FASST- och billigare FHSS-mottagare

    Se kompatibilitet på Futabas hemsida

    http://www.futaba-rc.com/receivers/f...ss-compat.html
    fredrik

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tror att även Assan har Fasst-mottagare (Assan Gunther). Sen är det väl frågan om det skett nån förändring inför 2015 m a p de nya kraven för utrustningen på 2,4 GHz-bandet som jag tror att det skrivits om tidigare i denna tråd.
    Sen hanterar väl 14-kanalaren även Futabas FHSS-system om jag inte minns fel.
    Roger

  5. #5

    Standard

    Varför köpa en dyr avancerad bra sändare med massa funktioner och sedan snåla och använda billiga mottagare? =)
    Va det T-FHSS som T14SG inte klarade (inte vill ha att göra med)?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Med senaste fw i t14sg så begränsas man men i äldre går det fint
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7

    Standard

    Man blir lite fnurrig i skallen med det här med radio. Futaba 14sg är dyr..... Behöver man telemetrin?
    Hittar inte så mycket om det på Futaba, någon som använder det här på forumet?
    Skulle va gott att ha som på min Phantom 2a. Där har jag mobilen med kamera bilden plus status på batteri höjd avstånd osv. Skulle vilja ha nått liknade. Både för flygplan och Quadcopter. Hur kan man annars göra. Separata grejor? Vad ska man köpa för radio? Vill ha nått bra och nått att växa i! Flyger Quad och håller på och lära mig flygplan.
    //G

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Kolla på www.wireless-copilot.com som har en mycket prisvärd utrustning som heter "safe2fly" som består av en lite sändare i planet och en mottagare som man har om halsen och som i en högtalare talar om när 30% , 20% och 10% av accens kap återstår så man vet när det är dags att landa, samt kan man även få den att tala om höjden.
    Den funkar upp till 100 A strömstyrka, men vid större kabeldimension måste man se till så man får den större A-ringen som skall träs över ena batteri - fartreglage- kabeln.

    Manualen ligger på deras hemsida så man kan i detalj sätta sig in i funktionen inför ett ev. köp. - Mycket bra

    Se gärna mitt tidigare inlägg benämnt :"Fristående Telemetri oberoende av sändarfabrikat" under "Radio ..... "

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gutte Visa inlägg
    Man blir lite fnurrig i skallen med det här med radio. Futaba 14sg är dyr..... Behöver man telemetrin?
    Hittar inte så mycket om det på Futaba, någon som använder det här på forumet?
    Skulle va gott att ha som på min Phantom 2a. Där har jag mobilen med kamera bilden plus status på batteri höjd avstånd osv. Skulle vilja ha nått liknade. Både för flygplan och Quadcopter. Hur kan man annars göra. Separata grejor? Vad ska man köpa för radio? Vill ha nått bra och nått att växa i! Flyger Quad och håller på och lära mig flygplan.
    //G
    Har haft t14sg sedan i somras och har än idag inte testat telemetrin , kan säkert vara bra men man klarar sig bra ändå
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10

    Standard

    Om man nu ska snåla är Flysky FS-T6 2.4GHz 6CH Mode 2 nått att ha?
    //G

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Jag har aldrig testat flyskyn, men min orange t-six för ungefär samma pris är jag nöjd med. Funkar för det mesta, dessutom funkar alla horizons bnf'er, och mottagare är mycket billiga. Enda anledningen att jag bytte till en dx7 var ett den inte riktigt klarade dlg-programmering.

  12. #12

    Standard

    Nä plånboken sa nej till Futaban. Det blev en Turnigy 9x 9ch V2. Så jag hoppas att den duger åt mig. :-) Ska ha den tlll min nya race250quad, min FMS Cessna och min Mini MIG EDF. Phantomen får behålla orginal radion Vad tror ni? Har jag gjort nått jätte dumt nu?

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja - det var ju en jäkla skillnad på en T14SG och en Turnigy 9X om inte annat. Har du bara tur och fått ett bra ex så fungerar det säkert OK.
    Roger

  14. #14

    Standard

    TGY 9X är mycket radio för pengarna.
    Noggrannheten i spakarna är bättra i dyrare sändare men inte så det ställer till problem.
    Jag kan rekommenera en uppdatering av firmware till ER9X så blir radion mer flexibel än med original firmware.
    /Jonas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •