Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Quanum Venture

  1. #1

    Standard Quanum Venture

    Har nyligen byggt mig en quanum venture som är ca 450mm i storlek för de dagar man vill flyga lite avslappnat o inte stressa med sin 250.

    Har dock lite problem med den - den väger 1150g med FPV gear o 2200 3s batteri o hovrar på ca 60% throttle på sina 2213 Tigermotorer o T9545 proppar - det känns lite kasst faktiskt när man är van vid att hovra på under 40%. Flygtiden är precis under 10 minuter på det batteriet som väger 180g om jag minns rätt.

    Jag vill kunna flyga den fort över stora öppna vidder med bättre prestanda o längre tid, den är 4s kompatibel - tror ni 4S runt 3000mah kommer att ge mig det eller bör jag söka något annat?

    Finns det någon annan här som har en? Jag har lite problem med yaw på den - min cc3d är inställd på 45 grader per sekund på den axeln o när man vrider quaden ser man tydligt hur den blir ramsne, det är motorerna som vrider hela ramen när man börjar stressa den lite, datorn är inte så snabbt inställd att jag tycker det ska bli ett problem men jag håller på att pilla med inställningarna på den så det kanske är det som krånglar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	WIN_20150129_232946.jpg 
Visningar:	485 
Storlek:	54,4 KB 
Id:	50249

  2. #2

    Standard

    Ett 4s3000 kommer garanterat ge längre flygtid, då det är ~80% mer energi i det batteriet jämfört med ett 3s2200.
    Sen gäller det att ha koll så man inte överbelastar motorerna och fartreglagen.

    Dock verkar motorena inte vara lika effektiva när de kör 4s.

    Enligt specifikationerna så är det ca 300g extra lyftkraft per motor, men en effektivitet på 5.12g/w istället för 6.64 vid fullt gaspådrag. och 8.25 vs 10.81 vid 50%.
    Senast redigerat av Xermalk den 2015-01-30 klockan 13:43.

  3. #3

    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Ramsne??

    Men i mina ögon (öron men nu läser jag ju) ser det ut som att du inte vinklat armarna perfekt. Det är oerhört jobbig grejj men rör till armar att man måste kontrollera dom hela tiden. Annars drar det snett. Men märker det tydligast om du ska lyfta. Arma gasa till hyffsat bra så den sticker upp i luften vrider den sig då så är det garanterat armarna. (det blir en schock för kontrollen att hantera om en arm är sne så det märks extra tydligt vid takeoff) Annars räcker det ju att pressa till gasen ordenterligt från att den faller eller något då ser du också direkt om någon arm är sne.

    Citat Ursprungligen postat av streber76 Visa inlägg
    Finns det någon annan här som har en? Jag har lite problem med yaw på den - min cc3d är inställd på 45 grader per sekund på den axeln o när man vrider quaden ser man tydligt hur den blir ramsne, det är motorerna som vrider hela ramen när man börjar stressa den lite, datorn är inte så snabbt inställd att jag tycker det ska bli ett problem men jag håller på att pilla med inställningarna på den så det kanske är det som krånglar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	WIN_20150129_232946.jpg 
Visningar:	485 
Storlek:	54,4 KB 
Id:	50249

  4. #4

    Standard

    Den lyfter helt rakt o punchar upp rakt med. Går skruvar genom motorfästena o armarna så det går inte montera fel.

    Märkligt ellehur... det e som sagt när man yawar det blir konstigt o ramen blir synbart skruvad över quadens längd. Spelar in en film sen när vädret blir drägligare.

  5. #5

    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    okej
    jag hade problem med en quad som hade det också. Det fanns ett litet spel i hålen som skruvarna gick igenom så även om man spännt klämmorna kunde armarna röra sig efter ett tag. Den flög som den skulle för kontrollen klarade av det men man såg att den fick jobba för det.

    Men flygkontrollen sitter den i mitten? följde det med en förkonfigurerad eller fick du välja lösa prylar till ramen?

    Ja lite video hade ju varit trevligt att se då jag antar du försöker förklara att den roterar runt ex fronten istället för centrum.

    Citat Ursprungligen postat av streber76 Visa inlägg
    Den lyfter helt rakt o punchar upp rakt med. Går skruvar genom motorfästena o armarna så det går inte montera fel.

    Märkligt ellehur... det e som sagt när man yawar det blir konstigt o ramen blir synbart skruvad över quadens längd. Spelar in en film sen när vädret blir drägligare.

  6. #6

    Standard Testflygnings filmer

    Jupp den sitter på mitten o allt ser bra ut vad jag kan se. Försöker få in lite filmer så får du se hur skumt den flyger, jag har ju nu satt ihop rätt många o ställt in många datorer men den här går jag bet på. Jag ställde ner datorn så den inte yawar så hårt, nu blir den inte sned men hela maskinen rollar lite.


    Första filmen är lite "extreme tail in hovering" observera hur den rollar vid yaw, det är altså inte jag som gör det. Roll o pitch funkar rätt bra, den håller vinkeln vid rate flygning helt bra.


    På andra filmen går det nästan åt pipan, vid hög fart när man slänger på lite roder blir den väldigt otrevlig. Den trillade nästan ner i backen bara man gasade framåt eftersom den spontant ville vända sig. Detta händer både i horisont o i rate läge, lättare på den sistnämnda då fart fram verkar vara en faktor.



    Några tips?

  7. #7

    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    den ser ut att bete sig som en y6 när man har propellrarna fel(lyfter eller dippar röven vid roll pga att det blir ojämnt vrid i ramen). Har du testat att nolla kontrollen ochy installera om open pilot helt från grunden? Man kan få konstiga problem med apm iallafall om man inte rensar eprom på en ny ram.

  8. #8

    Standard

    Jag testar det. Den är konfad som en h-quad nu o har lite mera motor bias mot pitch axeln, då blir roll o pitch pids snarlika. Innan. körde jag som x-quad o då blir pitch mycket högre än roll. En annan avvikelse jag har är att kortet är monterat upp o ner i ramen, men det borde inte spela nån roll tycker man ju.

  9. #9

    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Betedde den sig som den ska som X?
    att pid är olika spelar ingen roll. Det har ju mest att göra med viktfördelningen. Är det verkligen en H quad?
    typ alla 250 storlek är längre i roll än pitch mellan armarna så då får du lägre PID på roll för den är starkare där.
    När jag kollar på foton ser det ut som en X ram.
    För det är rätt självklart den beter sig konstigt om dern är konfigurerad som H ram om det är en X ram (om man mixar olika på en H och X jag har aldrig kollat om man mixar annorlunda men det tro jag inte.)
    Men om kontrollen inte sitter i mitten kan jag tänka mig att den kan få lite fnatt av att den inte roterar enl dess matematiska formler och försöker kompensera på fel sätt.

    Edit: funderat lite. Att välja H som inställning kanske betyder att det är en deadcat ram och den borde väl bette sig lite anorlunda i mixningen av motorer antar jag då de bakre motorerna sitter längre in på dessa. Men jag har inte kollat upp om så är fallet.
    Jag kan heller inte hitta någon stans där någon säger att man ska välja Hquad till en hquad.

    Citat Ursprungligen postat av streber76 Visa inlägg
    Jag testar det. Den är konfad som en h-quad nu o har lite mera motor bias mot pitch axeln, då blir roll o pitch pids snarlika. Innan. körde jag som x-quad o då blir pitch mycket högre än roll. En annan avvikelse jag har är att kortet är monterat upp o ner i ramen, men det borde inte spela nån roll tycker man ju.
    Senast redigerat av eAk den 2015-02-09 klockan 18:09.

  10. #10

    Standard

    Som jag fattat det är det stucket som hugget mellan X o H - som du säger har det med vikfördelning o göra, fördelen med H (o venture är en riktig liggande H under plasten) är att du kan ställa motorfördelningen lite högre i pitch så att du kan - i teorin - ha samma PID i roll o pitch axeln.

    Venturen säljs av hobbyking även komplett med nån naze kontroller o jag har läst mig ram till att folk med den setupen har samma problem, medans vissa inte upplever det alls. Misstänker det har med flygstil att göra, Jag skulle inte märka nått om jag flög sakta tex. Nån skrev att hans problem löstes när han skifta motorerna så riktningen ändras på samtliga - har ingen aning om det ens går, men jag kanske testar efter nollställnigen av cc3d'n - börjar bli desperat

  11. #11

    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Destumer jag funderar kan jag inte hitta någon anledning överhuvudtaget till varför det skulle finnas en inställning som heter H quad, få samma pid? går inte ihop i mitt huvud. jag tror inte ens det finns ett hquad alternativ på de flesta kontroller. På APM finns där bara x/+ quad eller död katt quad.

    Men fungerade den som den skulle som X kör det. För på bilderna ser det ut som det är mer eller mindre en riktig X ram. alltså propellrarna ser ut att sitta i varje hörn på en kvadrat. jag har ju inga mått så kan inte riktigt se om det verkligen är så på bilderna.

    Citat Ursprungligen postat av streber76 Visa inlägg
    Som jag fattat det är det stucket som hugget mellan X o H - som du säger har det med vikfördelning o göra, fördelen med H (o venture är en riktig liggande H under plasten) är att du kan ställa motorfördelningen lite högre i pitch så att du kan - i teorin - ha samma PID i roll o pitch axeln.

    Venturen säljs av hobbyking även komplett med nån naze kontroller o jag har läst mig ram till att folk med den setupen har samma problem, medans vissa inte upplever det alls. Misstänker det har med flygstil att göra, Jag skulle inte märka nått om jag flög sakta tex. Nån skrev att hans problem löstes när han skifta motorerna så riktningen ändras på samtliga - har ingen aning om det ens går, men jag kanske testar efter nollställnigen av cc3d'n - börjar bli desperat

  12. #12

    Standard

    Den funkar lika illa i X som i H. De flesta 250 är egentligen H som jag fattat det då det viktiga är vikten mellan roll o pitch axlarna o är ibland längre på någon av dom. En riktig x väger jämt mellan dom o är helt symmetrisk.

    Jag får jobba mer på det här. Det jag är rädd för är att något med ramen är galet, den är lite böjlig men jag misstänker att dom är det i den storleken. När våren är här ska den vara klar...

  13. #13

    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    För mig finns inte igentligen h ram. Det är en xram där motorerna ofta hamnat rektangulärt monterade. Men du kan likagärna bygga en riktig kvadrat också om du kör mindre propellrar.
    Men hoppas du får ordning på det. Det kan vara ett cg problem. Kan ju också vara något konstigt tuning fel.

  14. #14

    Standard

    Förbereder inför helg test - 10mm kolfiberbalk istället för aluminium. Märker att det blir helt klart styvare men inte helt tyvärr, det beror nog på att även T plastinfästningarna flexar lite. Kolfiberbalken passade så exakt att jag var tvungen att används lite smörjmedel för att få in den. Jag flyttade flygdatorn till plastunderdelen - den satt ursprungligen upp och ner på balkens undersida, kommer det att funka?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Quanum kolfiberbalk.jpg 
Visningar:	201 
Storlek:	65,8 KB 
Id:	50512

    Nu sitter jag och funderar hur jag ska få på plattan med esc o batterihållare - normalt sitter den på ovansidan av balken med skruvar - men jag gör ogärna hål i kolfibern om jag verkligen inte måste - eller kan jag det?

    Hoppas på lite input vad jag kan göra för att styva upp det hela - kan inte så värst mycket om sånt här men vill gärna få den här o flyga ordentligt. Tänkte på glasfiber spackel armering i T plastinfästningen mellan balk o arm - finns inte så mycket gods i det där trekantiga hålet o man kan lyfta en motor ca 3mm från underlaget innan någon annan lämnar marken, så ramen vrider sig fortfarande lite men bara hälften jämfört mot förut.

  15. #15

    Standard

    Yes, jag löste det... postar det mestadels om nån annan har det problemet.

    Reverserade motorerna, det som krävdes i cc3d var att ändra läge på alla motorerna eftersom de har olika spin riktningar o bocka i reverse motors i output. Flyger som en dröm nu i alla hastigheter o tom i dagens nästan storm vindstyrkor.

    Det måste ha varit nån skum luftström som fick den att flippa ur så där.

    Jag är ganska noobig på stora kopters... har en hel de jello när hd kameran är under framdelen men väldigt lite när den är i mitten. Vad gör jag? Har testat gummidämpare o skumgummi under kameran o det blir bättre men påtagligt vid mycket gas. Det e tiger motorer o tiger plastproppar. Känns balanserat o den är nästan helt tyst i luften o dansar inte runt på golvet vid gas som min 250 som har mycket bättre hd video upptagning.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •