Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Motorer och ESCs till TBS Discovery?

  1. #1

    Standard Motorer och ESCs till TBS Discovery?

    Hej!

    Vilka motorer och ESCs är bra till en TBS Discovery (ej pro)?

    Det jag har:
    - Ramen med Core
    - 3S och 4S 2200 30C (för små?)
    - GoPro Hero 1
    - FatShark FPV-kamera
    - FatShark Base-goggles, 7" FPV-skärm
    - Några olika videolänkar (1.3 och 5.8, 250-800mW)
    ( - Motorer... Jag har iofs 4 st Tiger Motors MT2212-13 980kV för 3-4S LiPo)
    ( - ESCs... har 20A PowerHD)
    ( - Styrkort... jag har APM 2.6, KK2 och ZeroTech S4, kanske kan få tag på en Naza-M Lite och MiniAPM också).

    Så, vad finns det för bra alternativ?
    - Motorer?
    - ESCs?
    - Propellrar?
    - Styrkort?
    - Ackar?
    - Videolänk? Frekvens, effekt?

    Målet är väl att göra lite snabbare filmer med en lättare quad.
    Ska vara en smidig 450-size quad som är lätt ta med och flyga med.
    Ju mindre krångel, desto bättre.

    Vad har ni för setup på era Discos?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Jag har Sunnysky 2216 900kv. Det är för trött med apm på 3s4200 tillsammans med Graupner 9x5. Funkar fint på 4s4500 eller 3s2100-2650.

    Dina motorer borde fungera ok med 3s.

  3. #3

    Standard

    Hm, jag greppar inte riktigt det du säger med ackarna... Är APM segt med 3S4200, men inte med 4S4500 eller 3S2100-2650?
    Mina motorer har jag kört med både 3S och 4S, som de är gjorda för.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Jag nämnde APM då den verkar hålla lite mer i reserv än andra flight controlers, det är ganska många som klagat på det om man börjar söka på det. Har man lite för lite dragkraft i motorerna så gör det stor skillnad.

    Med 3S4200 så blir den lite för tung för att fungera bra med mina motorer, när spänningen börjar gå ner så orkar den helt enkelt inte riktigt. Framför allt när man kommer i god fart och bromsar in kraftigt.

    Att den fungerar bra med 3S2200 och 3S2650 verkar lite udda då det bara skiljer 150-200g. Men då den antagligen är lite framtung med de små batterierna så blir det väl lite lättare för den att räta upp efter en kraftig inbromsning.

    Jag har en hög 4s3300 till 4s4500 som jag flyger på nu.

  5. #5

    Standard

    Aha du menade så. Jag flyger med APM 2.6 och 2.5 i DJI F450 Quad och det funkar bra, men det kan ju vara som du säger... jag som inte har något att jämföra med. =) KK2 iofs. Och ZeroTech S4 har jag också flugit med 450-size.

    Vilka styrkort är lämpligast för TBS Discovery? Är det DJI Naza-M V2 med GPS som gäller eller funkar Naza-M Lite med GPS lika bra? Andra?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Jag tycker att APM är mer dynamisk än Naza om man vill flyga runt med lite fart i ett stabiliserat läge. Jag har tex så svårt att göra en snygg bankad sväng med Naza att ingen skulle gissa att det är det jag försöker göra

    Om du vill vara med på något kul som utvecklas kraftigt så kan jag rekommendera Naze32 med Cleanflight (eller något annat som fungerar med cleanflight), GPS stödet är bedrövligt än så länge men om utvecklingen fortsätter som den gjort under tiden som jag följt det så händer det nog saker där så småningom.

  7. #7

    Standard

    Kör själv en disco, kör med T-motors Mt2216-900kv, graupner 9*5 proppar och 4s4000 lipo. Kraften finns där och räcker till, får cirka 10-12 min snabb flygning.
    Använder naze32 med cleanflight som Jorgen skrev om, utan gps och sånt. Funkar hur bra som helst, ifall man gillar att flyga aktivt lite mer "sportflygning" är detta nog det bästa, samtidigt som det går att flyga lugnt och lära sig. Sen ett plus är ju att den kostar 200:-
    TBS Discovery m. gimbal för finflygning, ZMR250 för fulflygning

  8. #8

    Standard

    Kanske man skulle hålla sig till APM då... en APM 2.6, Pixhawk eller MiniAPM. Jag är nöjd med APM och senaste firmwares, funkar riktigt bra. Och så är det så skoj med loggarna om nåt händer. =)

    Naza får väl skippas... fast discon verkar väldigt förberedd för just Naza?

    ZeroTech är inget man ska använda för att busflyga.

    KK2 går bort.

    Naze32 har en annan flygare här, så det kan ju vara nåt också, eller så hamnar den på en 250 som jag är sugen på skaffa... Får funderas på det. Finns denna CleanFlight-Naze32 i Sverige?

    GPS och RTL är nog bra iofs i fall man tappar bilden och hinner slå på RTL. ;-)

    Så det är 2216-900 som är lämpligast.

    Det där med trött pga APM... kanske nåt värde som borde ökas i konfigurationen på APM? Vissa värden är ju bara 60% som default, som tex full throttle i vissa lägen. Jag tycker min APM 2.6-bestyckade DJI-quad är lika rapp och galen som den var med KK2. Naza verkar vara buss nu när jag tänker efter, jag flög en DJI-450 förut med Naza-M V2 med GPS, inte alls lika snabb och smidig.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Det där med trött pga APM... kanske nåt värde som borde ökas i konfigurationen på APM? Vissa värden är ju bara 60% som default, som tex full throttle i vissa lägen. Jag tycker min APM 2.6-bestyckade DJI-quad är lika rapp och galen som den var med KK2. Naza verkar vara buss nu när jag tänker efter, jag flög en DJI-450 förut med Naza-M V2 med GPS, inte alls lika snabb och smidig.
    Det skulle vara väldigt kul om du hittade något.

    Det är lite ont om plats på längden med en APM i Discoveryn så det kan vara en bra ide att använda APM mini om du har en redan.

  10. #10

    Standard

    Får se hur det blir med styrkort, får bestlutsångest. =) Jag har pysslat och pysslar med KK2 (10%), ZeroTech (10%), Naza (5%) och APM (75%).

    Lika bra försöka få hem motorer.
    Vad ska man ha för ESCs? Finns de i Sverige är det bara bra.
    Jag har APC 9x4.7-proppar så det ska väl räcka att börja med.
    4S 4000, kan det vara lämpligt att börja med? Jag har 3S 2200 30C och 4S 2200 30C. Duger de? Samtliga GensAce.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    APM är överlägset i stable mode.
    jag har alltid problem med gyro drift på multiwii kort.
    cleanflight helt underbart att flyga acro på, apm inte.
    det är olika skolor. tunar man sitt apm att flyga stable funkar alt hold automatiskt. testat att aktivera det på cleanflight, det blir som lotto att se om den håller höjd droppar 2 meter och sedan skjuter upp 5 eller håller höjd i 3sek och sedan gör något av de två tidigare alternativen. Ja man kan tuna alt hold. Men har du ställt in acro pid så ska ju resten av funktionerna bara funka tycker man ju. Jag önskar mig en pixhawk clon i samma form faktor som naze/cc3d. Nu har jag inte testat flyga acro på apm på välldigt länge, men när jag gjorde det sist kändes det mest bara som en aggresivare stable(typ som horizon på cleanflight). men en pixhawk i naze form faktor medd en acro som cleanflight och alla underbara mega super funktioner som Pix/apm firmware har. Så att man kan ex slå på en tillförlitlig loiter när man tappar bilden på sina glasögon ta av sig dom vänja sig vid ljuset och sedan flyga hem igen eller landa försiktigt.

  12. #12

    Standard

    Yeah, en MiniPixhawk som efterföljare till MiniAPM. =)

    Jag försöker lämna KK2 för man kan inte hålla på med alla styrkort. Naza äger jag inte, bara hjälper andra och det är ju inte så klurigt. ZeroTech, den har ett problem jag inte fått hjälp från ZeroUAV med, så den duger bara till hovra runt och fota med, räcker för den quaden. APM pysslar jag gärna mer med. Så kanske man skulle satsa på APM ändå till denna TBS Disco. Men MiniAPM. Denna Disco blir mest att flyga runt snällt med GoPro, inte busflygningar. Så Stable räcker långt, tror inte jag kommer flyga med Acro.

    Håller ju på samlar ihop vad jag ska köpa för 250 också, där kanske CC3D är bättre. Eller Naze32 Cleanflight.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Standard

    CC3d har fördelar på en busquad då du kan köra både openpilot och cleanflight på den. Om du däremot vill använda GPS så blir cleanflight bättre. Det saknas baro och lite annat på CC3D.

  14. #14

    Standard

    Jaså Cleanflight är en variant/firmware? Det visste jag inte. Egentligen har jag ingen koll alls på benämningar, vilken som äkta/klon, varianter och skillnader mellan CC3D och Naze... :-/
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Standard

    Mumma, finns ju i Sverige: MT2216 900! =)
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2110

    Ser ut att bli 30A reglage...
    Hur är Emax 30A Opto:
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=3389

    Plus programmeringskort:
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=3352

    Kolfiberproppar skulle vara nåt... kan man först testa med APC och sedan ta samma i kolfiber?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Standard

    Jag vet inte om det är något man skall bry sig om, men Tigers kolfiberpropellrar kan sättas fast dels som vanligt och dels skruvade direkt på motorn med två eller fyra skruvar. Om du är intresserad av det sä är det nog en MN motor du vill ha, inte MT.

    Det finns ingen Cleanflight hårdvara, det är bara ny firmware. Killen som utvecklat Naze32 korten och baseflight verkar lite knepig att samarbeta med och var av naturliga skäl inte intresserad att det skulle gå att köra på andra tillverkares kort. Trots det så rekommenderas original Naze32 som hårdvara om man frågar de mest aktiva utvecklarna i projektet.

  17. #17

    Standard

    Ah, jag såg att det fanns MS (som bara klarade 2-3S) och så såg jag att det fanns MT (som jag har på en DJI F450). Vad innebär MN?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Ah, jag såg att det fanns MS (som bara klarade 2-3S) och så såg jag att det fanns MT (som jag har på en DJI F450). Vad innebär MN?
    Det är Tigers pro serie Navigator och speciellt anpassade bla till deras kolfiberproppar
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  19. #19

    Standard

    Något mer förvirrat än Tigers sortiment får man nog leta efter. Men i den här storleken så ser det ut som om AS har fast gängad axel, MT har propadapter med tre skruvar och MN är byggd för att användas direkt med deras propellrar (men prop adapter följer med). MN2212 ser ut att vara närmast.

    Men dina MT2212-13 980kV borde väl vara perfekta, de räcker bättre till med 3s och tål väl ändå effekten som blir med 4s.

  20. #20

    Standard

    Så egentligen behöver jag ej MN-motorerna? Dom verkar vara dubbelt dyrare också, vet inte om det ger mig nåt.
    Jag har MT2212-980 på en DJI F450... antingen tar jag väl dem då eller så köper jag fyra likadana till eller 2216? Är det för liten skillnad på 2212 och 2216?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •