Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Skala vikten

  1. #21

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Yes ,kriget är igång he he, och inga fullskala med el heller Skämt åsidor, jag flyger alla varianter el, metanol och bensin (inget gummiband) och ser de olika fördelarna.

    En sak fattar jag inte... Ivve varför står det redigerad av Bokis på din post???

    Gillade starten av B17, jag ska konvertera min elstarter till lipo så får jag det bästa av två värdar.

    Ska jag drömma så drömmer jag om med liknande motorkombo...

  2. #22
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Det där väcker lite frågor i "tangentens riktning":

    I en artiklel om Boeing B-17s design och konstruktion (referens nedan) anges det att B-17 hade vingprofilen NACA-0018 vid vingroten och NACA-0010 vid spetsen. Det intresssanta är att detta inte är "semisymmetriska" profiler. Tvärtom är de istället fullständigt symmetriska och saknar välvning (en. camber).

    Bifogad fil 50279

    Med tanke på att författaren av artikeln var "Vice-president in charge of engineering" vid Boeing och att det i artikeln finns foto på vingen i tvärsnitt så har den ju onekligen en viss tyngd. Det förklarar ju så fall varför B-17 är riggad med så stor anfallsvinkel.

    referens: Boeing B-17 design analysis (PDF)
    Helt rätt. Ber om ursäkt för vilseledande uppgifter. Kunde ju ha tittat på mina ritningar först. Modellen min har helt helsymetrisk profil Naca 0018.

    Kanske skulle passa på att tillägga oxå att vad gäller el så utesluter det ju definitivt inte bensin o metanol motorer. Alla har ju sin tjusning.

  3. #23
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Jojo..svårstartad..Från Guru till skräpstatus på ett öjneblick..



    Jag vill minnas..att jag sett,en b-17...med startproblem..MEN DEN HADE EL!!!
    Den flyger ju väldans elegant. Helt i klass med min tycker jag. OK, nu e ju Bokström en väldigt duktig pilot så det gör väl sitt till oxå.

    Vad beträffar elmotor som inte startar så var det nog så att gubben hade förväxlat dom motroterande propparna så det blev skjutande på ena sidan å dragande på den andra. Kärran rullade förvisso framåt, men väldigt sakta.
    Det var lätt fixat. Sen gick det kalas. Sånt händer när man e gammal se. Hehe

  4. #24
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    *Har återfått Gurustatus*
    slut på meddelande.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #25

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Back on track, denna visar på att WCL tänket verkar vara rätt ok.
    Kolla in vingbelastningen, det är ju '"dömycket"



    Den landningen visar på ett "lätt" flygplan.

    Skala1/3(30%)
    Skala % 30
    Vingyta 5,13
    Spann 6,00
    Längd 4,87
    Vikt 148,20
    Vinglast 288,89
    WCL 12,8

  6. #26

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Nu har jag klurat en lång stund.... slutsatsen är att WCL gillar jag, bra riktvärde som jag tror på. Även om kärran väger 148kg... eller 2,5 kg.
    Grejen med att dela vikten 3 ggr med skalan kan också fungerar om man tar ca halva vikten på skala 1:1

    Det är helt normalt att vinglasten åker upp med större kärror, se bara den 30% B-25 med 288 g/dm2 i vinglast.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •