Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Montera sidoroder till J35

  1. #1
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard Montera sidoroder till J35

    Hej,
    Jag hade tänkt fixa ett sidoroder på min J35, bara för att man kan. Kul att mecka.

    Detta är kärran:
    http://www.rcflight.se/visaProdukter...ok&soktext=j35

    Tänkte koppla det till servot som redan finns monterat till noshjulet (som ändå inte används).Har aldrig gjort något liknande, så jag tänkte bara dubbelkolla med någon som brukar mecka, om jag tänker rätt:

    1) Pianotråd: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=782
    2) Gångjärn: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=103
    3) Roderhårn: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=468
    4) Fäste: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2742
    5) Skruv: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=397

    Det borde väl funka?
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Vikt är viktigt.. Jag valde bort alla tillbehör så som misiler och fälltankar.. Det första som rök var styrservot. Flög riktigt fint på så låg vikt. Sidroder behövs inte helt enkelt men prova skadar ju inte.
    Superhero

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    2mm pianotråd låter väldigt grovt för en så liten kärra och ett lågbelastad roderyta. 1mm eller till och med 0.5 med nylontub för guidning räcker nog utmärkt.

    Mylargångjärn och CA har jag personligen aldrig kommit helt överens med, föredrar denna typen;
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=210

    Roderhornet ser helt OK ut, annars kan man improvisera rätt mycket med kreditkort och/eller glasspinnar

    Istället för nylonclevis som du länakde föredrar jag att använda denna typen
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=802
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1314

    I ena ändan (roder eller servo) har man en Z-böj på tråden, i den andra ändan en sådan skrivlänk. Tycker de ger mindre glapp, är enklare att ställa in exakt och jag litar mer på dem.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #4
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Mjo, jag håller med. Jag har försökt hålla nere vikten och har inte monterat något extra. Kör oxå 1300 batteri, dock så blev ju inte flygtiden särskilt lång. Men jag nån obalnans i cellerna, trots att det är splitter nytt. Larmet gick av eftersom en cell låg på 3,2 - övriga låg på 3,6. Vet inte om sånt går till sig, annars är det kanske något fel på batteriet från fabrik. Vet inte hur många min jag var uppe i luften, men det känndes extremt kort.

    Anyway: Jag lät främre servot vara kvar, för att ev montera sidroder. Den flyger ju fantastisk utan, men man blir ju så otroligt inspirerad när man ser sånna här program:

    https://www.youtube.com/user/KentBergsmaTV

    Och som du säger, blir man missnöjd, kan man ju alltid steloperera kärran. Jag tror jag beställer och testar. Inte för att man behöver ett skevroder, men människor går ju inte upp på Mount Everest av rationella skäl, utan för att man kan.
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  5. #5
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Ok, sweet! Jag sneglade på 1mm, men såg att pianotråden på övriga var 2mm. Men ju lättare desto bättre. Då testar jag 1mm och dom där gångjärnen, samt fästena! Man ska lyssna på dem som kan!

    Thanx for input. Jag återkommer med info när kärran är klar, ready for takeoff. Borde bli nästa helg.


    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    2mm pianotråd låter väldigt grovt för en så liten kärra och ett lågbelastad roderyta. 1mm eller till och med 0.5 med nylontub för guidning räcker nog utmärkt.

    Mylargångjärn och CA har jag personligen aldrig kommit helt överens med, föredrar denna typen;
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=210

    Roderhornet ser helt OK ut, annars kan man improvisera rätt mycket med kreditkort och/eller glasspinnar

    Istället för nylonclevis som du länakde föredrar jag att använda denna typen
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=802
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1314

    I ena ändan (roder eller servo) har man en Z-böj på tråden, i den andra ändan en sådan skrivlänk. Tycker de ger mindre glapp, är enklare att ställa in exakt och jag litar mer på dem.
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Evert Visa inlägg
    Ok, sweet! Jag sneglade på 1mm, men såg att pianotråden på övriga var 2mm. Men ju lättare desto bättre. Då testar jag 1mm och dom där gångjärnen, samt fästena! Man ska lyssna på dem som kan!

    Thanx for input. Jag återkommer med info när kärran är klar, ready for takeoff. Borde bli nästa helg.
    Man kan ha riktigt tunn tråd, men kör någon form av guidning på den, nylonrör eller liknande.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  7. #7
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Dom hade inte några pianotrådar i rör hos rcfligth.se, men jag hittade sånt på MSB RC Models. Så det blev 0,8mm. Spännande. MSB har ju dock ett betalsystem från förra årtusendet, lol, smått frustrerande. Jag tror att det hade varit snabbare att beställa från Hong Kong, men jaja, nu blev det dom. Nöden har ingen lag.

    Hoppas att jag får det innan helgen i alla fall. Man är ju så bortskämd att beställa från rcflight.se. Där får man ju grejerna innan man hunnit trycka på sänd-knappen!
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard Montera sidoroder till J35

    Visst är det kul att meka/bygga, men i ditt fall känns det som riktig overkill. Du kommer inte få nån större nytta av sidroder. Tråkigt men sant. Låt den vara lätt och lättflugen.

    För övrigt är MBS en av de bästa webshopparna i Sverige, oavsett vilken programvara han valt, bra service och produkter. Så det så! [emoji3]
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #9
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Haha, jah, håller med. Vilken service det är även hos MBS. Det är nog jag som är från förra årtusendet, vilket jag ju är. Grejerna skickades i morse. Missförstod nog deras "automatsvar" om att det tog tre bankdagar osv. Riktigt bra service.

    Men klart att Mount Everest måste bestigas. Så enkelt är det. Jag såg en underbar kille som satte på EBK på J35:an bara för att man kan. Så sjukt coolt. Måste vara min okände tvillingbror. Jag kan lixom inte spela ett sällskapsspel knappt fia med knuff, utan att skriva en bok med modifieringar och husregler. Men sån är jag.

    Hur som helst. Ni som har lite erfarenhet av liknande modifikationer, och som jag har barnasinnet kvar: Hade ni skurit ut originalfenan, eller skurit rakt så man får lite större roder? När man ser folk på tuben som moddar och sätter på sidroder, så tar dom ju ofta till lite extra...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	J35 roder.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	41,2 KB 
Id:	50292
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  10. #10
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Personligen hade jag nog skurit paralellt med bakre kanten så den är jämntjock och några mm bakom 3an.

    Du vill ha nog med gods i fasta fenan för att den skall vara stabil, vidare vill du inte ha för vinklat gångjärn, tänk på hur staget kommer att trycka och dra i hornet. Helst skall hornet vara vinkelrätt mot gångjärnet men det går inte i detta läget så du vill undvika att det kärvar.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  11. #11
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Ok, thanx!

    Så här blev det. Följde hyfsat originallinjen, så det blev mer yta vid basen än vid toppen. Rodret svänger väldigt fint.

    Haha, vilken sjukisgrej egentligen. Men jaja, skoj att testa! )

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	J35 servo.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	65,1 KB 
Id:	50301Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	J35 sidroder.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	59,7 KB 
Id:	50302
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  12. #12
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Du får inte mycket "svaj" i stötstången när du använder rodret?

    Du kan ju sätta ett stöd nånstans mitt på.
    Jag brukar ta ett gammalt servo-ok el nån liten plywoodbit som jag sticker ner/limmar i kroppen/fenan.
    Borra upp stödet så stötstången går igenom först..
    Stötstången får gå igenom detta stöd och flexar inte lika mkt.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  13. #13
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Mjo, lite svaj är det just i kröken som ni ser, hade egentligen tänkt fräsa lite i rodret och fästa det. Men rodret gick så rent och fint med bra utslag åt båda hållen, så jag lät det vara. Jag fäster kanske fast det av lite estetiska skäl, men det verkar funka. Kul projekt i alla fall. Får väl återkomma med en liten rapport när jag testat.
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  14. #14
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Sådär, nu har jag säkrat vajern. Ändarna säkrades med mälor gjorda av pianotråd, sedan limmade jag fast själva tuben med epoxy. Nu går sidrodret om möjligt ännu bättre. Tack för påpekandet.

    Ser verkligen fram emot att testa.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	J35 svajfritt.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	44,5 KB 
Id:	50312
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  15. #15
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Ett budgettipps på att säkra vajrar (inte lika snyggt som din) är att ta små buntband dra åt dem lagom så linan löper lätt igenom öglan sedan dra stroppen genom frigoliten, limma med CA och klippa stroppen på andra sidan vingen/godset.

    Din konvertering ser väldigt snygg ut. Skall bli spännande att höra om du får mer koordinerade svängar nu

    Glöm inte att kontrollera tyngdpunkten igen då du har ändrat vikten i planet lite.

    Snyggt jobbat!
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  16. #16
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Smarta tips!! Jah ... detta är ju första gången jag gör en liten modd, med det kommer definitivt bli fler med tiden!

    Ang balanspunkten så har jag inte tagit ut det vetenskapligt, körde bara i batteriet och flög. Det stod inte något om det i manualen. Den verkar ju inte så känslig. Det endla jag läst är att den ska vara "strax bakom mittenfenan". Har även köpt ett 1800 batteri, får se hur hon beter sig då. Lite orolig, balanspunkten flyttar då fram ett par cm. Men det är ju mjuk snö nu, så det är ju rätt tillfälle att testa!
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  17. #17
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Nu har jag testat kärran. Har ju satt in ett A3 Super II Gyro, men vände sidrodret åt fel håll. Iiiiii, den for fram i luften som värsta ormen. Och när jag kopplade ur gyrot, hade jag fullt utslag på rodren, så den rollade som ett argt bi. Fick både superstall och annat, men med svettpärlor i pannan, och allt för hög puls, fick jag tillslut ner kärran. Välbehållen.

    Så, jag kunde inte riktigt utvärdera sidrodret. Bättre lycka nästa ggn!
    Senast redigerat av Evert den 2015-02-09 klockan 21:56. Anledning: problem med lösenord osv.
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  18. #18
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Den kom ner hel i alla fall?

    Gyro på sidroder känns lite overkill, tycker det är mer intressant att ha gyro på skevroder de gånger man behöver lite elektronisk hjälp.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  19. #19
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Jo, jag aldrig kört med sånna tidigare. En kompis fick mig att testa. Men en liten bra funktion med gyro, är att man kan ställa in rollhastigheten. Jag hade det må typ 350 grader/sek. När jag körde utan rollade den 350 varv/sek !! men kärran flyger ju ändå helt fantastiskt, bara man inte kommer i superstall, då dippar runpan, och man faller rakt ner. Nu kunde jag trycka mig ut stallet, men det var några sekunder under fritt fall jag tänkte ... oj. Sen fick jag ner nosen, och med fullt gaspådrag, full fart mot backen, fick jag tillslut vind på rodren och sniffade backen på 1m. Men det är ju just detta som gör flygning och J35 så rolig!!! Älskar kärran.
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  20. #20
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Nu flög jag den igen. Får nästan ståpäls över hur bra kärran flyger. Vet inte om sidorodret adderar det lilla extra, svårt att sätta fingret på, men J35 är helt klart det mest underbara jag någonsin rattat. Känns som ett väldigt lyckat projet.

    Allt höll dock på att sluta i försrkäckelse. Mitt under min andra flyging, efter ca 2 min, tappade jag all kontroll över kärran, den svarade inte överhuvudtaget. Fipplade lite på reglagen, men icke. Den flög då förbi mig på typ 10m., och jag ser den dala. Viker av snett nedåd, och men håller ändå rikningen rätt plant, och går som en pil ner i snön.

    Rusar fram. Helt oskadd. Jag drar ur batteriet, pluggar in och allt fungerar. Kollade spänning, ca 3.5. Har ingen aning vad som hände, men jaja, kärran var i alla fall helt oskadd. Svårt att felsöka när något dyligt händer. Allt är ju väldigt välkylt osv. Bara upp i sadeln igen och flyga.

    Jag är van med min andra kärra (en fw 190 från ST models) att nödlanda. Men då har jag i all fall kontakt med rodren, om än motorn är nästan av. Men denna gång tvärdog kärran. Inte tillstymmelse till kontakt...
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •