Reklam

Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 106

mne: Tips p frsta plan fr 3D/sport?

Standard Tips p frsta plan fr 3D/sport?

Vilket plan br jag kpa som plan nr 2 om jag vill ha ett sport/3D plan? Jag kr hrt i simulatorn och tror nog jag kommer greja ett 3D plan sen efter att krt mitt frsta litet grann.
    I simulatorn kr jag allt som finns och landar allt bra utom Jetplanen som jag landar bra 30% dom fr smre landningar i 55% och pajar 10% och kraschar i 5% av fallen. Jag frstr att det inte r samma i verkligheten men bara fr att ge en hint om min niv idag. 3D planen i simulatorn leker jag fr fult med.

Standard

Jag brjade med ett snt hr som 3D/lekplan och r stennjd med det.
    http://www.autopartner.se/m/flygplan...h-depron-850mm

Standard

Jag tycker mer och mer om Multiplex Acromaster, det roliga var att jag inte var srskilt imponerad nr jag flg den som mest. Den var iofs lite undermotoriserad. Men nu nr jag flyger en Extreme Flight laser 48" modell istllet s saknar jag hur Acromastern inte vippade och hade sig i byig vind.

Att man sedan kunde gra bort sig rejlt utan att behva laga var ocks imponerande. Den enda lagningen jag behvt gra p min berodde p ett skadat lager i motorn, det skapade en svr resonans och hela nosen p planet slets bort av resonansen under tiden som jag felskte.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Men om man nu inte mste flyga i byig vind s borde Extreme Flights 48"-krror, liksom deras motsvarande 60"-krror, vara synnerligen bra val. De jag sett p fltet har i alla fall vertygat. Men det finns ju 13 bra krror p dussinet s det vore nog bra med lite mera "ktt p benen" frn trdskaparen vad det r han skulle vilja ha - storlek, motortyp, byggmaterial, ARF/PNF, prisklass - fr att nmna ngra egenskaper som man kan ha krav p...
    Multiplex krror har ju vissa svagheter varav motorfstet tycks vara genomgende p mnga modeller. Nu var det lnge sen Acromaster var p tapeten men var det inte strul med landstllsinfstningen ocks eller minns jag fel i det fallet ?
    Och vill man ha hyfsade krror och dessutom billiga (PNF) s brukar det finnas en hel del att vlja p hos Hobbykings EU-lager. Fast d r det ju mestadels "skumvfflor" som den gode Henke brukar kalla den typen av krror...
    Fast nog skulle jag personligen fredra en EF-krra om jag sjlv skulle vlja ven om balsakrror r knsligare om man t ex har lite svrt fr landningar...
    Roger

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Parkzone visionare alla dar i veckan!
    Flyger helt fantastiskt bra och utvecklad fr nybrjare p 3d/aerobatic.
    Flugit acromastern ocks men visionare r s mycket bttre p alla vis.
    Sk p tuben s fr du se

//Pierre

Standard

McRegor- 1500-2000 kr grna ett tligt material s ej balsa. storlek runt 1400mm inte fr stor men grna att man ser den p lite hll, motor vet ej.

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard

Inte riktigt 3D, men kul nd:
    Multiplex Funcub
    Vir prudens non contra ventum mingit

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

r man inne p Funcub-spret s rekommenderar jag istllet Hobbyking Bushmaster. Det finns ett par sdana i klubben och det r vldigt mycket trevlig buskrra fr pengarna - och stadigare byggd bl a vid motorfstet jmfrt med frlagan Funcub.
    Varken Funcub eller Bushmaster r ju nt fr seris 3D-flygning - fast andra sidan varfr mste det vara 3D ? Hovrar gr man bttre med en helikopter - om man sger s...
    En Bushmaster kostar ca: 1400 kr inkl frakt frn EU-lagret och det man sen behver r en mottagare och ett par ackar - frslagsvis 4S3000 eller nt snt s blir det bra sprutt i krran.
    Och d har man en kul busflygkrra..
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2015-02-02 klockan 23:23.

Standard

McRegor vad r skillnaden mellan 3D och aerobatic? Jag vill helt enkelt kunna busa lite mer va lite svrare saker flyg upp och ner kombinera loopar och rollar p kul stt kontrollerad stall och snt.

Standard

Jag har hrt talas om problem med motorfstet p MPX men jag har inte sett ngot fel p motorfstet p ngon av mina MPX krror, men p acromastern s r det lite tunnt material runt fstet s det blir ltt problem om man kr en obalanserad propeller eller en kass motor. Jag skulle frstrkt lite med glasfiber p insidan om jag byggde en ny Acromaster.

Fstet fr landstllet har jag svrt att tro att kan krngla, landstllet i sig r gjort av stltrd s det verfr inga krafter till fstet Att va landningar p grs ger inte s mycket om det inte r en golfgreen. Hjulen greppar i grset och du slr ver, det r lika bra att bara stalla ner planet.

Jag kr Spektrum s jag skulle grna ha en Visionaire, men priset avskrcker. Man r p god vg mot en Extreme flight 48" modell fr det priset. Om man inte kr Spektrum s slnger man mycket pengar i sjn d planet r byggt fr att kras med gyrot som bara fungerar med Spektrum. Hur flyger det utan AS3X gyrot?

En fun cub r alltid rolig ven om den r enormt mycket svrare att gra avancerade manvrar med.

Har ngon provat en sdan hr: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html
    Jag tycker att den ser oroveckande prisvrd ut.

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Visionaire n ligger p 2000:- som bnf med ar 635 :an och flyger kalas med denna mottagare dock flyger den helt suvernt utan as3x ocks allts med en vanlig mottagare enligt div forumtrdar ...
    Testade inte sjlv med annan mottagare nr jag hade min visionaire men i min sukhoi su 29 bytte jag ut min 636 mot vanlig mottagare och herregud s mycket bttre den flg utan as3x och panic mode och allt vad dr var frprogrammerat..
    Har du inte spektrum kan du ju alltid byta mottagare och slja ar 635 :an.
    D har krran helt pltsligt inte kostat dig mer n 1500 :- kanske

Rekommenderas varmt i alla fall om du vill lra dig flyga avancerad flygning.
    Som en simulator..
    Senast redigerat av darkling76 den 2015-02-03 klockan 00:46.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlgg
    Jag har hrt talas om problem med motorfstet p MPX men jag har inte sett ngot fel p motorfstet p ngon av mina MPX krror, men p acromastern s r det lite tunnt material runt fstet s det blir ltt problem om man kr en obalanserad propeller eller en kass motor. Jag skulle frstrkt lite med glasfiber p insidan om jag byggde en ny Acromaster.

Fstet fr landstllet har jag svrt att tro att kan krngla, landstllet i sig r gjort av stltrd s det verfr inga krafter till fstet Att va landningar p grs ger inte s mycket om det inte r en golfgreen. Hjulen greppar i grset och du slr ver, det r lika bra att bara stalla ner planet.

Jag kr Spektrum s jag skulle grna ha en Visionaire, men priset avskrcker. Man r p god vg mot en Extreme flight 48" modell fr det priset. Om man inte kr Spektrum s slnger man mycket pengar i sjn d planet r byggt fr att kras med gyrot som bara fungerar med Spektrum. Hur flyger det utan AS3X gyrot?

En fun cub r alltid rolig ven om den r enormt mycket svrare att gra avancerade manvrar med.

Har ngon provat en sdan hr: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html
    Jag tycker att den ser oroveckande prisvrd ut.
    Innan jag skapa trden bestllde jag nstan den du lnka till p HK. Den har ett pris man vgar testa lite saker med .

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

I Sverige s kostar i alla fall Visionairen en aning mera - och det till extrapris dessutom - http://www.mft.nu/?ProdID=353849
    Men det r mjligt att det gr att handla den billigare frn nn av handlarna i Tyskland eller sterrike.
    Roger

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlgg
    McRegor vad r skillnaden mellan 3D och aerobatic? Jag vill helt enkelt kunna busa lite mer va lite svrare saker flyg upp och ner kombinera loopar och rollar p kul stt kontrollerad stall och snt.
    Hej,
    Ja - vanlig "aerobatic" flygs normalt med god fart i manvrerna medan mycket av den s k 3D-flygningen flygs vldigt lngsamt eller t o m helt stillastende - typ att man hovrar med flygmaskinen. Du fr nog ska p ntet s kan du se lite exempel som frklarar detta bttre n ngra f ord frn min sida. Sen kan man ju flyga aerobatic ven med 3D-krror men d r det ofta bra att minska roderutslagen fr en 3D-krra har mycket stora roder och dessutom mycket stora roderutslag - fr att det skall fungera i lg fart. Och med stora roder och stora utslag s blir grna krran nervs nr man kar farten.
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Hej,
    Ja - vanlig "aerobatic" flygs normalt med god fart i manvrerna medan mycket av den s k 3D-flygningen flygs vldigt lngsamt eller t o m helt stillastende - typ att man hovrar med flygmaskinen. Du fr nog ska p ntet s kan du se lite exempel som frklarar detta bttre n ngra f ord frn min sida. Sen kan man ju flyga aerobatic ven med 3D-krror men d r det ofta bra att minska roderutslagen fr en 3D-krra har mycket stora roder och dessutom mycket stora roderutslag - fr att det skall fungera i lg fart. Och med stora roder och stora utslag s blir grna krran nervs nr man kar farten.
    Roger
    Ok d fattar jag skillnaden jag har sett massor p ntet och var i simulatorn men hovra med planet r svrt annat n ett par sekunder fast inget som r fr ltt r ju kul i lngden.

PinDukes avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlgg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Citat Ursprungligen postat av PinDuke Visa inlgg
    Landningsstllet p den behver frstrkas, r lite klent men annars r den skitrolig att flyga. Vger ingenting, kan hovra, knivegga och ha en helt sinnessjuk rollrate... Brja med vldigt sm utslag med den, inga problem att gra kullerbyttor p plats.

Rekommenderar 1300mAh 3s LiPo med OK C-rating till den, bra LiPo att ha till mnga modeller.

Riktigt kul busplan, lite vindknslig bara.

Ett annat plan, som r lite mer styrktligt, avsevrt mer vindtligt, kan hovra men r mer t aerobatic hllet -> WOT4. Helt perfekt 2a plan. Finns i ngra olika utfranden, metanol eller el och balsa eller foam. Det r el-foam som jag snackar om d. Krs med 2200mAh 3s som nstan alla andra plan i den storleken.

Hr r nr jag flyger den p RCHotel p Corfu Grekland

(ful som stryk men flyger fantastiskt)

Med sm utslag (dualrate) s flyger den som en snll trainer, med stora ustlag blir den rtt mycket mer busig. Av alla plan p RCHotel r WOT4 den mest flugna och uppskattade.
    Senast redigerat av Fluf den 2015-02-03 klockan 09:34.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Standard

Citat Ursprungligen postat av darkling76 Visa inlgg
    Visionaire n ligger p 2000:- som bnf med ar 635 :an
    Fr det priset s kper jag grna en Visionaire, vem sljer fr det priset?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Gillar man dubbeldckare och vill ha en aerobatic-krra (inte alls 3D) s r denna krra mycket vlflygande - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=54595
    Men det r som sagt en utprglad aerobatic-krra men ovanligt vlflygande speciellt fr att vara en dubbeldckare. Och utfrande och finish r ovanligt bra fr att vara en EPO-krra. Vi r ett par i klubben som har denna och bda har fungerat bra och utan behov av extra frstrkningar eller modifieringar. Krver som de flesta krror att man anvnder alla roder vid flygningen om det skall bli bra.
    Roger

Standard

Nu har jag bestllt Hobby Kings Sbach 342 1400mm. Det r ocks Sbach 342 jag gillar mest i simulatorn.

Nr jag ska landa i simulatorn blir det bsta landningarna nr jag drar av gasen helt rtt lngt innan men det knns inte som s enkelt i verkligheten eller vad sger ni?

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •