Reklam

Sidan 2 av 6 FrstaFrsta 123456 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 106

mne: Tips p frsta plan fr 3D/sport?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlgg
    Fr det priset s kper jag grna en Visionaire, vem sljer fr det priset?
    Tror det blir svrt men fr 2500--2600 kr inkl frakt s kan den nog bli din.
    Roger

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlgg
    Nu har jag bestllt Hobby Kings Sbach 342 1400mm. Det r ocks Sbach 342 jag gillar mest i simulatorn.

Nr jag ska landa i simulatorn blir det bsta landningarna nr jag drar av gasen helt rtt lngt innan men det knns inte som s enkelt i verkligheten eller vad sger ni?
    Det beror p planet. Plan med bred vingprofil stallar senare n plan med smal profil. Man provar p 3 misstags hjd att dra ner farten. Stallar man s hinner man gasa p och rta ut. Det gr inte att svnga i lika lg fart som det gr att flyga rakt framt. En Poison frn hobbytr gr att flyga i gfart. Men mnga tyngre plan gr inte att flyga s lngsamt.
    fredrik

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Roger
    Sen fr man vrdera det man fr efter tycke och smak. Om man dissar en Visonare fr ngot som kostar hlften men inte flyger s r det i mina gon ett lustigt val. Men alla r fria att vlja det dem vill givetvis, men ofta grs valen p fr lsa grunder. Man antar att en DK-modell r lika bra, men ofta har dem smre allt och den flyger betydligt smre ven om den ocks hller sig i luften.

Jag sjlv hade inte rd med vettiga gldstiftsmotorer nr jag var yngre vilket gjorde att jag fick avsmak fr allt vad gldstift hette under mer n ett decennium.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Nr jag ska landa i simulatorn blir det bsta landningarna nr jag drar av gasen helt rtt lngt innan men det knns inte som s enkelt i verkligheten eller vad sger ni?
    Det kallas bedmningslandning och kan vl jmfras med att du kommer p motorvgen i 110km/h vrider av motorn p exakt rtt stlle s du rullar genom tv rondeller och in p ICAs parkering in i P-rutan utan att anvnda bromsen. Det absolut svraste sttet att gra det p :-)

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Henke - vem har dissat en Visionaire ? Det JAG konstaterade var vad den kostar och det har inget med nn "dissning" att gra !
    Roger

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Ls trden frn brjan till slut som jag gjorde innan jag postade s fr man intrycket av att billigare aspiranter frn Dk flyger lika bra. Jag har inte sagt vem som sagt vad, jag frsvarar bara kvalitet.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Jo - men du citerade ett inlgg som jag gjort dr jag svarade en annan skribent som undrade var man kunde f tag i Visionaire fr 2000 kr -och jag hade inte funnit nn shop som slde den spass billigt. Ingen har nog verhuvudtaget jmfrt Visionaires flygegenskaper med nn annan krra - mjligen nn EF-krra i s fall.
    Roger

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Roger
    Jag kpte min frn lindinger och gav 2000:- fr den exkl frakt p 60:-...
    De hade prissnkt den d men sg nu att de hjt priset nn hundring igen tyvrr...
    Men andra sidan s hade jag definitivt skrapat ihop nn hundring extra men men

Standard

Jag vill testa att ha mina skevroder som kombinerade luftbromsar. Gr det och i s fall hur brukar man lsa det?

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

P min stora FPV-krra har jag satt delar av skeven som flaperons. Har en switch som r programmerad fr att flla dem 0, 20 eller 45grader nedt utver det utslag som de fr frn skevroderspaken (anvnder en Taranis).

Det r beroende p vad fr radio du anvnder. Skevrodrena behver vara p separata kanaler, s du behver 5 kanaler totalt (motor, hjd, sida, skev1, skev2).

Det r inte alla radios som man kan gra det p, du behver kunna gra ngon form av mixning, tnk dig att skevrodrena fungerar som roderytorna p en flygande vinge, det r en liknande mix du vill ha dr.

Fr att de skall fungera som en ren luftbroms (dvs inte flapps som ger extra lyft ocks) s behver du tv roderytor p varje vinge, en som gr uppt och en som gr nedt nr du aktiverar luftbromsen. Skallad crow-mixning som r vanligt p strre segelplan.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlgg
    P min stora FPV-krra har jag satt delar av skeven som flaperons. Har en switch som r programmerad fr att flla dem 0, 20 eller 45grader nedt utver det utslag som de fr frn skevroderspaken (anvnder en Taranis).

Det r beroende p vad fr radio du anvnder. Skevrodrena behver vara p separata kanaler, s du behver 5 kanaler totalt (motor, hjd, sida, skev1, skev2).

Det r inte alla radios som man kan gra det p, du behver kunna gra ngon form av mixning, tnk dig att skevrodrena fungerar som roderytorna p en flygande vinge, det r en liknande mix du vill ha dr.

Fr att de skall fungera som en ren luftbroms (dvs inte flapps som ger extra lyft ocks) s behver du tv roderytor p varje vinge, en som gr uppt och en som gr nedt nr du aktiverar luftbromsen. Skallad crow-mixning som r vanligt p strre segelplan.
    Trodde luftbroms bara var svenska fr flaps men det r flaps jag mena. Jag vill kunna gra som du beskrev frst X antal grader ner utver input. Jag har mix funktion i radion Hitec Flash 7 men r osker p hur det funkar. Tror det rcker med en virtuell kanal p min radio, som beskrivs p sida 49 hr http://hitecrcd.com/files/Flash7Manual_Final.pdf.

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Kan inte den radion alls men tror du skall vja Acro 2Aileron till att brja med som grundkonfig, hur man sedan mixar en en switch i dem vet jag inte. Men i teorin (vet inte hur det verstter till din radio)

Kanal1: 100% input frn Rudder
    Kanal2: 100% input frn Elevator
    Kanal3: 100% input frn Throttle
    Kanal4: 100% input frn Aileron +30% frn Switch1
    Kanal5: 100% input frn Aileron -30% frn Switch1

Eller ngot i den stilen, hoppas du r med p vad jag menar?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Strula inte till flygegenskaperna utan flyg den som den skall vara till en brjan i alla fall. Nr du vl behrskar den s visst kan du testa men min egen erfarenhet av liknande lsningar p denna typ av krror sger att de sllan gr nn strre nytta utan tvrtom kan stlla till det - i vart fall om man inte r en erfaren flygare. KISS r en bra princip som r tillmpbar ven p RC-krror.
    Roger

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Jag vill testa att ha mina skevroder som kombinerade luftbromsar. Gr det och i s fall hur brukar man lsa det?
    Ska du dra skeven t ngot hll s r det upp! Det fungerar utmrkt. Fller du ner s klipper krran p direkten(slr runt och strtar)

Kolla hr p Peters flygmaskin, den har ett rtt stort fartregister och landas p ngon meter mitt framfr ftterna med hjlp av uppfllda skevar. Nu r Peter ganska duktig pilot, men principen funkar lika fr alla.

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Ska du dra skeven t ngot hll s r det upp! Det fungerar utmrkt. Fller du ner s klipper krran p direkten(slr runt och strtar)

Kolla hr p Peters flygmaskin, den har ett rtt stort fartregister och landas p ngon meter mitt framfr ftterna med hjlp av uppfllda skevar. Nu r Peter ganska duktig pilot, men principen funkar lika fr alla.

Vad var det dr, det var som ett vernaturligt vsen mste se fler videos p sdana, vad sker jag p. r helt fascinerad ver den dr tingesten.

McRegor- Nu r det mest fr att lra mig radion och all potential jag skall endast testa i simulatorn nu r det tnkt. Har just lrt mig stlla in high och low rate visste inte ens om att det fanns den mjligheten i morse. Ska nog snlla till krran lite frsta gngerna jag flyger med min Sbach 342.
    Senast redigerat av Redrobjem den 2015-02-04 klockan 22:01.

Standard

Vad br C-ratingen p batteriet vara (4S 3300 mAh) till ovanstende krra tror ni? Och har ni tips p vart jag kper batterier? Var som helst i vrlden gr bra, bara dom skeppar till Sverige.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Det r vldigt vanskligt att rekommendera ackar fr frnsett sjlva tillverkningskvaliteten s har vi ju sjlva ocks olika frvntningar och krav. Sen r det dessutom s att olika storlekar inom ett specifikt mrke kan ha olika kvalitet och ven olika "belastbarhets-serier" inom samma fabrikat kan fungera olika bra.
    Av de ackar som man kan kpa idag har jag sjlv bst erfarenhet av GensAce men jag har inte krt den storlek du vill ha.
    Annars r en gammal favorit Kokam men dom tror jag inte tillverkar "hobby-ackar" lngre - hursomhelst s r det inte ofta man ser dom i annonser.
    Men ibland r ju priset viktigare n kvaliteten och d r det vl bara att vlja nt billigt. Generellt har jag vl inga lysande erfarenheter av ackar frn Hobbyking frnsett sm inomhusackar - typ 2S300 med den hsta belastnings-ratingen.
    Men det finns skert rimligt bra strre ackar ocks hos HK - det gller bara att hitta dom och ha lite tur och kanske inte rkna med att dom fungerar bra lngre n en ssong. Och se allt annat som en bonus...
    C-ratingen ? Tja - det beror ter p vilket fabrikat man kper och speciellt fr billiga ackar s r den ofta vldigt optimistisk. T ex kan mycket vl en 25C-ack frn GensAce motsvara en HK-ack p 40C eller mera...
    I de flesta fall nr man flyger vanliga flygplan (ej EDF dock) s brukar en rimligt "sann" 25C-rating rcka - utom fr ackar till elseglare dr man ofta kr lgre kapacitet och drmed behver hgre C-rating fr att f en relativt hg inmatad effekt men under kortare tid.
    Roger

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Giantpower.
    Bra pris... Bra kvalit

Sknehobby har dessa.

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Det r stor skillnad p LiPo och LiPo som sagt och vad det r fr kvalitetskrav hos tillverkarna samt gldjesiffror i specifikationen.

Men i teorin. Sg att du har ett LiPo p 4000mAh och du kommer att dra kontinuerligt 30A vid flygning.

4Ah (samma som 4000mAh)/30A = 0,13h (eller 8 minuter flygtid)

Kapacitet (Ah) x C-rating = Maximalt ampereuttag
    eller
    Maximalt Ampereuttag / Kapacitet = C-rating

S om du har ett 4Ah (4000mAh) LiPo som skall leverera 30A som mest
    30A / 4Ah = 7,5C s dr behver du inte mycket.

I ditt fall, om du kommer dra 100A som mest p 3,3Ah LiPo
    100A / 3,3Ah = 30C - d krvs det lite mer.

Sedan degraderar LiPo med tiden, billiga degraderar snabbare. Sedan r det aldrig fel att ha verspecat LiPo s att den kan hantera mycket hrdare urladdning n vad den gr.

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Vad br C-ratingen p batteriet vara (4S 3300 mAh) till ovanstende krra tror ni? Och har ni tips p vart jag kper batterier? Var som helst i vrlden gr bra, bara dom skeppar till Sverige.
    ven hr har jag bra svar :-) Minns jag ratt s r mina ackar specade 7.5C hr. Det r egentligen i verkant ocks. Flygtid p 20min r ganska rimligt att sikta p, det blir ju bara 3C i snitt.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •