Reklam

Sidan 3 av 6 FrstaFrsta 123456 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 106

mne: Tips p frsta plan fr 3D/sport?

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    ven hr har jag bra svar :-) Minns jag ratt s r mina ackar specade 7.5C hr. Det r egentligen i verkant ocks. Flygtid p 20min r ganska rimligt att sikta p, det blir ju bara 3C i snitt.

Ojsan hrlig flygning och vacker krra. Lite annorlunda flygstil fr 10r sedan, att 2004 kan knnas retro ^^
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Fluf - mste f frga vad r det som fr dig att knna att Henkes "flygstil" knns retro ? Tycker den pminner rtt mycket om det man ser p flten ven idag. Hade det dremot varit en snabb F3A-krra s hade det nog varit lite annorlunda jmfrt med den mngd av 3D-krror som surrar ver flten idag.
    F flg Henke rtt mnga uppvisningar med den krran och det var nog kanske den krra som fick mnga i Sverige att vakna infr mjligheterna med eldrift och relativt stora och kraftfulla krror. ven Jocke Gransson var ju igng med stora elkrror under samma tid och han flg ocks mycket uppvisningsflyg p den tiden. Tv duktiga flygare helt klart som absolut pverkat utvecklingen och acceptansen fr elflyget i vrt land.
    Roger

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

http://shop.lindinger.at/product_inf...02&language=en

229... det r vl i det nrmaste 2000kr?! + frakt d. Som hittat.

Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Standard

Kan jag anvnda ett 3s batteri p nr den helst vill ha 4s bara fr att testa att allt funkar innan jag ftt hem 4s batteriet?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlgg
    Kan jag anvnda ett 3s batteri p nr den helst vill ha 4s bara fr att testa att allt funkar innan jag ftt hem 4s batteriet?
    Inga problem - du kan antagligen flyga med ett 3S ocks om du inte frvntar dig att krran skall g rakt upp hur lnge som helst...
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    http://shop.lindinger.at/product_inf...02&language=en

€229... det r vl i det nrmaste 2000kr?! + frakt d. Som hittat.
    Jag tycker absolut att man kan strcka sig till att betala det priset fr en s vlflygande modell, men det var 269euro nr jag kollade fr ngra dagar sedan och jag tycker att det br emot en del att betala ver 2500kr fr en frigolitmodell. Fr att inte tala om de 3300kr som de kostade nr jag sg dem frsta gngen hr i Sverige.

De verkar fr vrigt ha uppgraderat till AR636 p den nya versionen som kommer nu.

karstenas avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlgg
    345
    Jobb
    Nringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlgg
    Jag tycker absolut att man kan strcka sig till att betala det priset fr en s vlflygande modell, men det var 269euro nr jag kollade fr ngra dagar sedan och jag tycker att det br emot en del att betala ver 2500kr fr en frigolitmodell. Fr att inte tala om de 3300kr som de kostade nr jag sg dem frsta gngen hr i Sverige.

De verkar fr vrigt ha uppgraderat till AR636 p den nya versionen som kommer nu.
    Det ved jeg nu ikke rigtig om der er s galt at betale for en frigolit. De er lige s holdbare som de forskellige pindefly i den prisklasse og s er de vsentlig nemmere at reparere p.

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Kanondeal igen p visionairen frn lindinger :-)
    Dr ser man...
    Betalade 2000 :- fr min och slde till slut av den efter mycket flygande fr att testa nya su -29 mm men nu blir man sugen p att kpa visionaire igen till samma lga pris :-)
    Den enda nackdelen med denna krra r servona som enligt mitt tycke inte riktigt hller mttet frvrigt en fantastisk krra som faktiskt flyger bttre n nya su-29an...

Standard

Vad betyder Expo 25%?

Standard

Det r en instllning i radion som gr att spaken inte r s knslig runt mitten men nd ger fullt utslag i ndlgena.

Jag rekommenderar att du anvnder dual rates i radion ocks, s att du kan vlja om du vill ha ca 60% utslag eller 100% utslag. Det blir lite flaxigt med fulla utslag innan man r van

Standard

Okey tack. Jo jag har planer p dual rates. Men att "bara" ha 25mm i utslag knns vldigt snllt p denna tycker jag. Sg en Parkzone Visionaire idag den hade betydligt mycket mer. Det r iofs ett helt annat plan men jag vntade mig aggressivare utslag p Sbach 342 1400 mm.

Standard

Planet r nog mer tnkt som ett sportplan n som ett 3d plan, d behvs inte s stora utslag.

D jag brjar ge upp om att lra mig att flyga 3d s anvnder jag bara de stora utslaget fr flatspins och snt dr som man kan gra riskfritt p hg hjd

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Nr du flugit ett tag med dessa sm utslag s rekommenderar jag att maxa utslagen med travel adjust och sedan brja med 50-60% expo och utg drifrn nr du vl ska lra dig flyga avancerad 3d...
    S gjorde jag och jklar vad mycket roligare det blir att flyga och att utveckla sin flygning.
    Men testflyg med rekommenderade utslag och knn p det frst.
    Ser ut att vara vldigt sm roderytor p denna krra s den r skert tnkt att flygas mer som en sportkrra n en riktig 3d krra dock precis som Jorgen skrev hr.
    Men kper du dig en riktig 3d krra nn gng framver s kan du ju ha denna info i tanke i alla fall.
    Senast redigerat av darkling76 den 2015-02-21 klockan 20:33.

Standard

Under de 35+ r jag modellflugit med billigt och dyrt s r det helt klart Multiplex Parkmaster som jag haft roligast med.
    Hllbart, enkelt, fantastiska flygegenskaper, gr att flyga lngsamt och snabbt etc etc .....

Har ox haft en acromaster och den var inte lika vndbar och hade lite problem med att motorfstet/motorrummet inte hll s man fick frstrka det under bygget.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlgg
    Under de 35+ r jag modellflugit med billigt och dyrt s r det helt klart Multiplex Parkmaster som jag haft roligast med.
    Hllbart, enkelt, fantastiska flygegenskaper, gr att flyga lngsamt och snabbt etc etc .....
    Har kikat p den ocks kanske den r ett bttre alternativ?

Standard

Gr att flyga i en lngsam cirkel p 7-8m dia runt sig sjlv och sedan (med rtt motor) dra rtt upp som en raket...
    Jag krde AXI 2217 och SF 10 tum, finns skert bttre motorer och proppar idag. Enda svaghet r landstllet pga plank-kroppen men skippa det, handkasta och spara vikt ox!

Den r faktiskt vldigt snll och lttflugen.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlgg
    Gr att flyga i en lngsam cirkel p 7-8m dia runt sig sjlv och sedan (med rtt motor) dra rtt upp som en raket...
    Jag krde AXI 2217 och SF 10 tum, finns skert bttre motorer och proppar idag. Enda svaghet r landstllet pga plank-kroppen men skippa det, handkasta och spara vikt ox!

Den r faktiskt vldigt snll och lttflugen.
    r den ltt att buklanda?

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Superzoom frn hacker r riktigt trevlig ocks.
    Sanslst lttflugen och extremt stryktlig.
    Det r ven kampanj p parkzone sukhoi su 29 mm bnf nu bde p sweighofer och lindinger fr 199:-euro.
    Dr fr du en riktig 3d-krra med safe technology och frprogrammerade flightmodes.
    Perfekt fr nybrjaren till ett kanonpris nu.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlgg
    r den ltt att buklanda?
    Jag krde den rtt lnge med landstll eftersom jag bara hade asfalt men nr jag fick tillgng till grs kte stllet av, inga problem att buklanda, handfnga vingen gr ox bra!

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Fluf - mste f frga vad r det som fr dig att knna att Henkes "flygstil" knns retro ? Tycker den pminner rtt mycket om det man ser p flten ven idag. Hade det dremot varit en snabb F3A-krra s hade det nog varit lite annorlunda jmfrt med den mngd av 3D-krror som surrar ver flten idag.
    F flg Henke rtt mnga uppvisningar med den krran och det var nog kanske den krra som fick mnga i Sverige att vakna infr mjligheterna med eldrift och relativt stora och kraftfulla krror. ven Jocke Gransson var ju igng med stora elkrror under samma tid och han flg ocks mycket uppvisningsflyg p den tiden. Tv duktiga flygare helt klart som absolut pverkat utvecklingen och acceptansen fr elflyget i vrt land.
    Roger
    Underbar flygning inget emot det. Knslan jag fick var att den huvudsakligen flg som ett flygplan normalt gr plus hovring, pullouts, och lite post-stall flygning.

Idag tycker man ser mycket hrdare flygning och att planen gr en massa saker som de inte skall kunna gra dr rolling harrier, waterfalls, flatspin etc. Framfr allt mycket hrdare, kantigare och mer tekniskt avancerad flygning.

Detta r inte en diss mot Henkes hrliga 2004 flygning, tycker bara jag ser en skillnad i stil p det och p 3D flygning idag.

Men jag kanske blandar disciplinerna om vad som kallas vad?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •