Reklam

Sidan 4 av 6 FrstaFrsta 123456 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 106

mne: Tips p frsta plan fr 3D/sport?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Nu r ju smaken som baken men jag r inte verdrivet frtjust i EPP-krror liknande Parkmaster och i den storleksklassen. Har inte gt just en sn men dremot en liknande krra i den storleken frn RC Factory. Jag saknar frmst det "driv" som lite strre krror har - denna typ och storlek av krra r ju ur den synpunkten vldigt lika vra inomhuskrror i EPP med den skillnaden att 1-meterskrrorna r betydligt tyngre och drfr krver hgre fart. Min enkla sikt r att vill man ha denna typ av krra s kan man lika grna vlja en bra inomhuskrra i EPP och kanske kra 3S-ack i st f 2S fr att f lite mera "drag" utomhus. Annars tycker jag att man kan vlja en mera normal krra med normal vingprofil och vikt. Tror inte att 3D-krror r det mest optimala om man r relativt ny flygare utan mera krror av den konventionella "busflyg-typen". Jag har t ex haft mycket och lngvarigt nje av min lilla E-Flite Mini Ultra Stick som ocks r en 1-meterskrra men lite snabbare - och definitivt ingen 3D-krra. Men det finns mnga fler - bde konventionellt byggda i balsa och plastfilm alternativt EPO-krror. Vill man ha nt som ser ut som en riktig krra och dessutom r en ovanligt bra flygmaskin s kan man t ex titta p Hobbykings Cub som har spnnvidden 1400 mm. Mycket lttflugen fr att vara en Cub (enligt min kompis Kristian) och ser ocks riktigt fin ut. Bilden nedan r sen tidigare idag ute p vrt flt...

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	WP_20150221_030_1.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	74,2 KB 
Id:	50747

Men som sagt - det finns mngder av bra och roliga krror numera - det r bara att bestmma vad fr typ av krra man r intresserad av.
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Nu r ju smaken som baken men jag r inte verdrivet frtjust i EPP-krror liknande Parkmaster och i den storleksklassen. Har inte gt just en sn men dremot en liknande krra i den storleken frn RC Factory. Jag saknar frmst det "driv" som lite strre krror har - denna typ och storlek av krra r ju ur den synpunkten vldigt lika vra inomhuskrror i EPP med den skillnaden att 1-meterskrrorna r betydligt tyngre och drfr krver hgre fart. Min enkla sikt r att vill man ha denna typ av krra s kan man lika grna vlja en bra inomhuskrra i EPP och kanske kra 3S-ack i st f 2S fr att f lite mera "drag" utomhus. Annars tycker jag att man kan vlja en mera normal krra med normal vingprofil och vikt. Tror inte att 3D-krror r det mest optimala om man r relativt ny flygare utan mera krror av den konventionella "busflyg-typen". Jag har t ex haft mycket och lngvarigt nje av min lilla E-Flite Mini Ultra Stick som ocks r en 1-meterskrra men lite snabbare - och definitivt ingen 3D-krra. Men det finns mnga fler - bde konventionellt byggda i balsa och plastfilm alternativt EPO-krror. Vill man ha nt som ser ut som en riktig krra och dessutom r en ovanligt bra flygmaskin s kan man t ex titta p Hobbykings Cub som har spnnvidden 1400 mm. Mycket lttflugen fr att vara en Cub (enligt min kompis Kristian) och ser ocks riktigt fin ut. Bilden nedan r sen tidigare idag ute p vrt flt...

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	WP_20150221_030_1.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	74,2 KB 
Id:	50747

Men som sagt - det finns mngder av bra och roliga krror numera - det r bara att bestmma vad fr typ av krra man r intresserad av.
    Roger
    Jag gillar min Multiplex Hitec scout och har ftt frtroende fr Multiplex. Jag skulle ven inte vara rdd fr att kra min EPP krra d dom r tliga. Att jag som ny vgar mig p en AcroMaster r dels fr dom kostar inte mer n mitt frsta plan, och dels s kan jag ha dual rates och testa p fulla utslag hgt upp. I min simulator kr jag alla flygplan som finns utan strre problem JET/Ducted fan/3D landar alla utan problem (nja ibland gr jag fula landningar med jet men dom klarar sig). S om jag kper en snllare krra r jag rdd att jag om en mnad bara vill ha en ny och den andra blir stende. Min Hitec scout r kul men jag kan ju inte gra s mycket med den. Vill flyga upp och ner knivegga va hovring mm som jag gr i simulatorn. Jag sitter 1-3 timme i simulatorn varje dag men nu blir det mest helikopter d det r lite utmaning d flyg blivit vldigt enkelt. Visst kan jag bli mycket bttre p flyg men innan jag ftt omstta de jag kan i verkligheten s lockar inte flyg i simulatorn lika mycket som helikopter dr jag fortfarande har en brant utvecklingskurva.
    Senast redigerat av Redrobjem den 2015-02-22 klockan 10:52.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Men nu var det inte Acromaster utan Parkmaster som jag uttalade mig om. Acromaster r mera "riktig flygmaskin" s frnsett kvalitetsbristerna (frmst motorfstet) s r det ett bttre val i mina gon. Men det finns som sagt mnga maskiner i den klassen som r minst lika bra fast har du redan en Acromaster s r ju problemet lst...
    Sen kommer du nog att upptcka att flyg inte riktigt r s enkelt som det kan verka vara i en simulator nr du utver det "p riktigt" - inte minst eftersom vder och vind pverkar och att det inte r lika enkelt att f krran flygbar igen efter ett misstag...
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Men nu var det inte Acromaster utan Parkmaster som jag uttalade mig om. Acromaster r mera "riktig flygmaskin" s frnsett kvalitetsbristerna (frmst motorfstet) s r det ett bttre val i mina gon. Men det finns som sagt mnga maskiner i den klassen som r minst lika bra fast har du redan en Acromaster s r ju problemet lst...
    Sen kommer du nog att upptcka att flyg inte riktigt r s enkelt som det kan verka vara i en simulator nr du utver det "p riktigt" - inte minst eftersom vder och vind pverkar och att det inte r lika enkelt att f krran flygbar igen efter ett misstag...
    Roger
    Jaha missuppfattade d visste inte vilka som fll unde "liknande krror". Jag vet att det inte r lika enkelt det r ju drfr jag r s sugen p att lra mig flyga en riktig krra i riktiga luften . Men tror du inte dual rates kan vara en riktigt bra polare om man vill slippa kpa massa plan innan man vgar sig p en fullt kapabel 3d krra?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Det hnger ju inte p dual rates utan p hur kunnig du sjlv r, hur passande aktuell krra r fr dina egna flygkunskaper och inte minst hur vltrimmad krran r. En grundregel r att hellre ha lite fr sm roderutslag n lite fr stora - speciellt om man r en ovan flygare d man ltt verkompenserar nr det inte gr riktigt som man tnkt. Sen givetvis att vlja en vlrenommerad krra och i det fallet r det nog inga problem med Acromaster. Sen gr det knappast att kpa bara ett plan som p nt stt skall vara ditt ultimata utan det blir nog att ta det stegvis dr Acromaster kan vara ditt frsta steg vidare p utvecklingsbanan. Sen r det rtt trevligt att ha lite olika krror - t ex en vlflygande Cub (alla Cubbar r tyvrr inte det) att ha som avkoppling och glida runt med. Men vill man kan man ju flyga rtt avancerat ven med en bra Cub - dock krver det mera av flygaren.
    Roger

karstenas avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlgg
    348
    Jobb
    Nringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

Standard

nu ved jeg jo ikke hvilken sender du har, men fordi jeg er lidt klumsi selv og hurtig overreagere, s har jeg lagt in 3 flyvmeds p en knap. Det betyr at ved start og landing og lavtflyvning s har jeg meget sm rorutslag. S nr jeg har fet den godt op i luften vibber jeg knappen over og jeg har da fuldt utslag og resikere ike at hamre den i bakken. Jeg har sepktrum dx9. Mods bygger jeg op ved hjlp at expo og dualrate.

Standard

Citat Ursprungligen postat av karstena Visa inlgg
    nu ved jeg jo ikke hvilken sender du har, men fordi jeg er lidt klumsi selv og hurtig overreagere, s har jeg lagt in 3 flyvmeds p en knap. Det betyr at ved start og landing og lavtflyvning s har jeg meget sm rorutslag. S nr jeg har fet den godt op i luften vibber jeg knappen over og jeg har da fuldt utslag og resikere ike at hamre den i bakken. Jeg har sepktrum dx9. Mods bygger jeg op ved hjlp at expo og dualrate.
    jag har Hitec Flash 7 som har en switch med tre lgen s det r mjligt att ha tre niver.

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Eller s bygger du dig en sdan hr och nter p
    r sjlv absolut ingen vrldsmstare p 3d/aerobatic snarare nybrjare men man tar sm steg framt fr varje trningspass och det r s mycket enklare nr man kommer ut p fltet och kastar runt de strre krrorna sen
    info ang min setup hittar du i klippet.
    Mitt trningspass fr dagen
    https://www.youtube.com/watch?featur...&v=Q5I58VEwxW8

//Pierre

Standard

Citat Ursprungligen postat av darkling76 Visa inlgg
    Eller s bygger du dig en sdan hr och nter p
    r sjlv absolut ingen vrldsmstare p 3d/aerobatic snarare nybrjare men man tar sm steg framt fr varje trningspass och det r s mycket enklare nr man kommer ut p fltet och kastar runt de strre krrorna sen
    info ang min setup hittar du i klippet.
    Mitt trningspass fr dagen
    https://www.youtube.com/watch?featur...&v=Q5I58VEwxW8

//Pierre
    Har dliga inomhusmjligheter s jag vill nog ha en mer utomhusanpssad som tl lite vind. Men jag tycker nog du inte r nybrjare p 3D s blygsam behver du inte vara.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Det r inget annat n lite starkare vind som hindrar att flyga en inomhusmodell ven utomhus - och konsekvenserna nr man misslyckas r ju mer eller mindre obefintliga. Min sikt r att dessa 80 cm-krror inte r mycket mera vindknsliga n 100 cm-krror av samma typ men dremot flyger dom klart "lttare" s jag fredrar nog inomhuskrran utomhus framfr lite strre EPP-krror (100 cm). Men nnu bttre r ju ytterligare lite strre krror och grna konventionellt byggda a'la Extreme Flights 48"-krror - typ denna - http://www.autopartner.se/flygplan/e...mm-blavitsvart
    Fast har du en Acromaster s skall du absolut brja med den. Sen, nr kunskaperna kat, kan du byta upp dig till nt bttre.
    Sen skall man vara p det klara med att mot blst s r det frmst flyghastigheten som hjlper s lngsamgende 3D-krror r inte speciellt roliga att flyga under de omstndigheterna ven om dom r lite strre/tyngre. Allts ha ingen vertro p att ngra hekto extra betyder speciellt mycket mot blsigare vder.
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlgg
    Vilket plan br jag kpa som plan nr 2 om jag vill ha ett sport/3D plan?

Finns inget hllbarare och mer lttfluget n den hr EPPren! Du flyger kontrollerat i 6-7 m/s utan hjlp av gyro. Har krashat skert 15-20 ggr och skumplankan vill fortfarande upp i luften
    Senast redigerat av multipass den 2015-02-24 klockan 07:42. Anledning: skumplanka=EPP

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Lra sig 3D i vind r vldigt svrt oavsett storlek p flygplan. S fort flygplanet blir tyngre n sg 2.5hg s blir krasher vldigt omfattande och lagandet betydligt svrare eftersom ett strre flygplan krver att allt sitter ihop och fungerar BRA.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av multipass Visa inlgg

Finns inget hllbarare och mer lttfluget n den hr EPPren! Du flyger kontrollerat i 6-7 m/s utan hjlp av gyro. Har krashat skert 15-20 ggr och f*nskapet vill fortfarande upp i luften
    Michel, jmfr den dr med visionare-videon tidigare i trden... tv HELT olika klasser! Lttfluget kan betyda mycket, men visionare flyger ljusr bttre. :-)

Standard

Nu r min Acro Master ihopsatt och klar. Jag r riktigt njd , blev lite Blue Angel inspiration p den. Men i kittet med motor ESC och propeller fick jag tv proppar. Ena var 10x5 och andra var 11x5,5. Vad r det fr skillnad p dom? Allts vad bli annorlunda med flygningen med respektive propp?

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Har du stllt in den med 100% upp 50% ner p skeven och 40%expo? Sen r det bara att ringa ur himmelen med blenders och show stopping rolling harriers. Mac Regor har ju sagt att det hnger bara p lite dual rates, s p att nu bara!! :-)

Standard

jag har 40% expo och jag har trippel rate p 50%, 75% och 100%. Men skevroder har jag lika mycket upp som ner fr enl instruktionen s har jag bara en siffra fr normal och en fr 3D. Ska det inte vara s? 3D utslagen kommer jag dock inte upp i, p hjdrodret s tar det stopp av flygplanskroppen innan de freslagna 70 mm och p de andra vill jag inte utmana servona s pass att jag stller upp utslagen ver 100%.

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Enkelt. Nr man inte nskade utslag s fr man bygga om.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Mac Regor har ju sagt att det hnger bara p lite dual rates, s p att nu bara!! :-)
    Nu var det vl faktiskt tvrtom mot vad du sger s skall du citera s gr det riktigt.
    Redrobjem: Akta dig fr alltfr extrema utslag initialt utan flyg in dig p krran med relativt sm utslag fr annars kan du uppleva den som nervs. Om krran dessutom skulle ha egenheten att pltsligt vilja klippa (inte alls skert p denna men det vet man sllan innan man testat) s brukar detta fenomen tillta om man har tillgng till stora roderutslag. Sen skall du kanske inte jmt ta Henkes inlgg riktigt p orden fr ven om han r en mycket duktig flygare s gillar han ocks att provocera. Betrffande mera skev upp n ner s r det fr att undvika s k skevroderbroms men det kan du experimentera med senare nr du trimmar in krran optimalt fr ditt behov. Tror inte att denna krra hittar p speciellt mycket hyss ven om du har likadana skevutslag upp och ner.
    Lycka till hlsar
    Roger

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Jag flg Acromastern som andraplan och har egentligen bara tv svagheter.
    Tunn underdimensionerad nos, och klent landstll. Jag har bytt bde ock.
    fredrik

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlgg
    ...i kittet med motor ESC och propeller fick jag tv proppar. Ena var 10x5 och andra var 11x5,5. Vad r det fr skillnad p dom? Allts vad bli annorlunda med flygningen med respektive propp?
    Strre diameter p propellern ger strre "diskyta" s att sga s propellern kan i teorin grabba ett strre tjok av luft och skicka den bakt s att rektionskraften kan bli strre. Men andra sidan ger strre diameter strre luftmotstnd s det r r vl inte s enkelt som man frst kan tro.

Mer vridning av propellerbladen, stigningen, gr att propellern tar sig lngre p ett varv ju mer stigning, men ett propellerblad r ju en sorts vinge och kan "stalla" vid fr stora bladvinklar. Bladen har ju oftast en lite vridning frn roten med mer anfallsvinkel dr och mindre anfallsvinkel ut till spetsen och propellrarna har lite olika utformning beroende p till vilken typ av flygning de skall anvndas (segelplan, pylonkrra, konstflygning, "3D" osv).

Propellrar r en hel vetenskap egentligen och att hitta en optimal propeller fr ett visst plan kan krva att man provar olika propellrar och olika fabrikat och material (plats, tr, kolfiber). Men till ett plan som din Acro Master s funkar APC elektriska plastpropellrar utmrkt.

Vilken propeller (diameter x stigning) du br vlja i ditt fall, 10 x 5 eller 11 x 5,5 r inte ett sjlvklart val och inte ltt att veta p frhand. Bst resultat ger i regel trail and error i luften med ngra olika propellrar som i teorin br funka bra.
    Man kan rkna p det, eller tminstone prova i ecalc vad olika propellrar ger fr effekt med den motor, det fartreglage och batteri du avser anvnda. Om motorn och fartreglaget klarar det effektuttag som blir med 11 x 5,5 och batteriet kan leverera den strm som krvs med den propellern s br den propellern ge snabbare plan i luften och orka dra modellen vertikalt uppt bttre. Men den kommer dra mer strm och dra ur flygbatteriet snabbare.
    S hr skulle jag gra:
    1) Kolla hur mnga ampere fartreglaget klarar kontinuerligt enligt tillverkarens specifikation.
    - Vad r det fr fabrikat och modellbeteckning p ditt fartreglage?
    2) Kolla hur mnga watt motorn klarar kontinuerligt och momentant.
    - Vad r det fr fabrikat och modellbeteckning p motorn?
    3) Kolla vilket C vrde som LiPo batteriet du skall anvnda har.
    - Vad r det fr fabrikat, modell och C vrde p ditt LiPo batteri?

Vad vger modellen flygklar inkl LiPo batteri?

Prova dina vrden i ecalc:
    http://www.ecalc.ch/motorcalc.php?ecalc&lang=en

Men man br brja med den propeller som har minst stigning s brja med 10 x 5 propellern. Flyg ett tag med den och f in knslan med den, den br ge lite lugnare flygning. Prova sen den andra propellern men var lite frsiktig p hgre varv d det finns risk den kan verbelasta fartreglage och motor samt ev dra ur fr hg strm ur LiPo batteriet i frhllande till det C vrde den har (max strm den kan leverera kontinuerligt). Exempel: ett LiPo batteri p 2000 mAh(2 Ah) mrkt med 25C klarar 2x25=50 ampere kontinuerligt (om man nu kan lite p C vrdet).
    Propellern med 11 x 5,5 br funka bttre fr "3D" flygning (vilket skert str i anvisningen till planet).

Sen r ett tips nr man flyger med eldrivna plan att skaffa sig en tngamperemeter s du enkelt kan mta strmmen p LiPo batteriets plus- eller minuskabeln vid drift redan p marken med olika propellrar. D kan du se att du hller dig inom den strm som ditt fartreglage klarar, och batteriet klarar. Huruvida motorn klarar effektuttaget p fullgas kan du enkelt rkna ut: effekt (watt) = spnning (volt) x strm (amp). Exempel: du har ett 3 cell lipo (3,7 volt standard spnning/cell) ger 11.1 volt (fast fulladdat r det ca 4.2 volt/cell dvs totalt 12,6 volt) och lt sga att du mter upp 40 amp strm med en tngampere meter p marken, d blir effekten ca 11, 1 x 40= 444 watt. Kolla specifikationen p motorn - klarar den s mnga watt kontinuerligt? Om inte s fr du vlja att hlla igen p gasen eller tminstone inte sula omkring fr lnge p fullgas s du brnner motorn, eller s byter du till en propeller som inte ger s hg effekt (lgre stigning p propellern, eller bde mindre diameter och lgre stigning).
    Billig tngamperemeter finns t ex hos Biltema. Clas Olhson har ocks en rd (jag har en sn).
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...03-ACDC-15287/
    http://www.clasohlson.com/se/Tngamp...03/Pr364718000

Om det r s att motor, fartreglage, propellrar fljde med modellen s r de vl anpassade fr din modell och d r det bara kra p. Men det r aldrig fel att lra sig hur man tar reda p hur grejerna skall lira ihop s de inte hamnar utanfr de specifikationer de r tillverkade att tla.

/Bo

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •