Reklam

Sidan 5 av 6 FrstaFrsta 123456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 106

mne: Tips p frsta plan fr 3D/sport?

Standard

Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlgg
    Strre diameter p propellern ger strre "diskyta" s att sga s propellern kan i teorin grabba ett strre tjok av luft och skicka den bakt s att rektionskraften kan bli strre. Men andra sidan ger strre diameter strre luftmotstnd s det r r vl inte s enkelt som man frst kan tro.

Mer vridning av propellerbladen, stigningen, gr att propellern tar sig lngre p ett varv ju mer stigning, men ett propellerblad r ju en sorts vinge och kan "stalla" vid fr stora bladvinklar. Bladen har ju oftast en lite vridning frn roten med mer anfallsvinkel dr och mindre anfallsvinkel ut till spetsen och propellrarna har lite olika utformning beroende p till vilken typ av flygning de skall anvndas (segelplan, pylonkrra, konstflygning, "3D" osv).

Propellrar r en hel vetenskap egentligen och att hitta en optimal propeller fr ett visst plan kan krva att man provar olika propellrar och olika fabrikat och material (plats, tr, kolfiber). Men till ett plan som din Acro Master s funkar APC elektriska plastpropellrar utmrkt.

Vilken propeller (diameter x stigning) du br vlja i ditt fall, 10 x 5 eller 11 x 5,5 r inte ett sjlvklart val och inte ltt att veta p frhand. Bst resultat ger i regel trail and error i luften med ngra olika propellrar som i teorin br funka bra.
    Man kan rkna p det, eller tminstone prova i ecalc vad olika propellrar ger fr effekt med den motor, det fartreglage och batteri du avser anvnda. Om motorn och fartreglaget klarar det effektuttag som blir med 11 x 5,5 och batteriet kan leverera den strm som krvs med den propellern s br den propellern ge snabbare plan i luften och orka dra modellen vertikalt uppt bttre. Men den kommer dra mer strm och dra ur flygbatteriet snabbare.
    S hr skulle jag gra:
    1) Kolla hur mnga ampere fartreglaget klarar kontinuerligt enligt tillverkarens specifikation.
    - Vad r det fr fabrikat och modellbeteckning p ditt fartreglage?
    2) Kolla hur mnga watt motorn klarar kontinuerligt och momentant.
    - Vad r det fr fabrikat och modellbeteckning p motorn?
    3) Kolla vilket C vrde som LiPo batteriet du skall anvnda har.
    - Vad r det fr fabrikat, modell och C vrde p ditt LiPo batteri?

Vad vger modellen flygklar inkl LiPo batteri?

Prova dina vrden i ecalc:
    http://www.ecalc.ch/motorcalc.php?ecalc&lang=en

Men man br brja med den propeller som har minst stigning s brja med 10 x 5 propellern. Flyg ett tag med den och f in knslan med den, den br ge lite lugnare flygning. Prova sen den andra propellern men var lite frsiktig p hgre varv d det finns risk den kan verbelasta fartreglage och motor samt ev dra ur fr hg strm ur LiPo batteriet i frhllande till det C vrde den har (max strm den kan leverera kontinuerligt). Exempel: ett LiPo batteri p 2000 mAh(2 Ah) mrkt med 25C klarar 2x25=50 ampere kontinuerligt (om man nu kan lite p C vrdet).
    Propellern med 11 x 5,5 br funka bttre fr "3D" flygning (vilket skert str i anvisningen till planet).

Sen r ett tips nr man flyger med eldrivna plan att skaffa sig en tngamperemeter s du enkelt kan mta strmmen p LiPo batteriets plus- eller minuskabeln vid drift redan p marken med olika propellrar. D kan du se att du hller dig inom den strm som ditt fartreglage klarar, och batteriet klarar. Huruvida motorn klarar effektuttaget p fullgas kan du enkelt rkna ut: effekt (watt) = spnning (volt) x strm (amp). Exempel: du har ett 3 cell lipo (3,7 volt standard spnning/cell) ger 11.1 volt (fast fulladdat r det ca 4.2 volt/cell dvs totalt 12,6 volt) och lt sga att du mter upp 40 amp strm med en tngampere meter p marken, d blir effekten ca 11, 1 x 40= 444 watt. Kolla specifikationen p motorn - klarar den s mnga watt kontinuerligt? Om inte s fr du vlja att hlla igen p gasen eller tminstone inte sula omkring fr lnge p fullgas s du brnner motorn, eller s byter du till en propeller som inte ger s hg effekt (lgre stigning p propellern, eller bde mindre diameter och lgre stigning).
    Billig tngamperemeter finns t ex hos Biltema. Clas Olhson har ocks en rd (jag har en sn).
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...03-ACDC-15287/
    http://www.clasohlson.com/se/Tngamp...03/Pr364718000

Om det r s att motor, fartreglage, propellrar fljde med modellen s r de vl anpassade fr din modell och d r det bara kra p. Men det r aldrig fel att lra sig hur man tar reda p hur grejerna skall lira ihop s de inte hamnar utanfr de specifikationer de r tillverkade att tla.

/Bo
    Jtte bra information tack . Jag kpte motor, propeller och fartreglage i ett paket som r till fr just Acro Master http://www.autopartner.se/multiplex-...romastergemini. S dr r det nog grnt. Men jag vill lra mig frn grunden s det r absolut aktuellt att gra som du beskrev. Men nr jag mter lipo vid drift kommer jag ju inte t plus och minuskabeln hur gr jag d?

Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlgg
    Jag flg Acromastern som andraplan och har egentligen bara tv svagheter.
    Tunn underdimensionerad nos, och klent landstll. Jag har bytt bde ock.
    Hur bytte du nos? Menar du bara noskonen? i s fall har jag inte ens monterat den jag tycker inte den r s viktigt d den bara r fr syns skull. Till vilket landstll bytte du?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Motorfstet r vl en annan knd svaghet p mnga av Multiplex maskiner.
    Ibland skickar tillverkaren med 2 olika proppar fr att man kan flyga krran p t ex 3S eller 4S-ack och d anvnder man normalt den mindre proppen p 4S-acken fr att inte riskera att verbelasta motorn. Nu tror jag dock inte att s r fallet med denna krra s jag hller med Bo - brja med den mindre snurran och med mindre roderutslag s fr du en snllare krra. Sen hller jag absolut med om rdet att skaffa en tngamperemeter (skall klara likstrm) fr det r oftast det enklaste verktyget att anvnda nr man skall mta strm.
    Roger

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Redjobjem,

Du kan gra en frlngning av plus och minuskabeln frn LiPo batteriet nr du testar planet p marken om du ej kommer t med tngamperemeter i planet (i EPO/frigolitmodleler kan det bli lite trngt). Du kper eller gr sjlv en frlngningskabel, borde rcka med 2-3 dm, s du kan f ut en gla s att sga utanfr planet att stta tngamperemetern runt ena kabeln s du kan mta likstrmmen under drift p marken. Speciellt p fullgas r det du vill f reda p hur mycket strm det blir. Sen kan jag tipsa om att det finns strmmtare man kan montera i planet om man vill, om man har en radio med telemetri, t ex Multiplex, Futaba, Spektrum osv har detta. Jag har sjlv en strmmtare (en Futaba 150A strmmtare) i ett av mina F3A konstflygningsplan och jag kan d se i min Robbe/Futaba Telemetribox strm, volt och mAh under flygning och har larmniver instllda t ex nr jag frbrukat en viss mngd mAh fr jag larm (ljud och vibration) s d vet jag att det r ungefr si och s mycket mAh kvar i batteriet (och dags att brja tnka p landning).

/Bo
    Senast redigerat av bem den 2015-03-07 klockan 20:11.

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlgg
    Hur bytte du nos? Menar du bara noskonen? i s fall har jag inte ens monterat den jag tycker inte den r s viktigt d den bara r fr syns skull. Till vilket landstll bytte du?
    Jag bytte inte nos, jag lade ett lager glasfiber+epoxi utanp. Hade varit snyggare om det lg innanfr i stllet.
    Stllet jag har r ett kolfiber kinastll, fastskruvat i en frsnkt 3mm plywoodbit som sitter 1 cm ovanfr dr stllet satt frn brjan. Detta stll r fastskruvat med plastskruvar som ska ge sig vid ojmnheter. Originalstllets plast sprack vid vinterflygning.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ear_150mm.html
    fredrik

Standard

Jag funderar p att ta ut min Acro Master p sin jungfru tur men r lite osker p om vinden r lite fr stark fr en frsta gngs tur. Vinden hr i STHLM r 7 (12) m/s. Vad tror ni?

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

Standard

Rtt byigt idag. Har du trnat med mycket och byig vind i simulatorn? Annars skulle jag vnta. Har ftt ngra att jag flugit frsta gngen i tveksamma frhllanden flera gnger d jag kraschat eller haft s svrt att flyga att det inte varit kul. Men det kan ju knnas vldigt lockande en sn hr dag.

Standard

I simulator har jag vat i olika frhllanden. Jag har krt med min Sky scout i sn hr vind ocks. Men nu r det en oprvad krra. Kanske ska vnta.

Standard

Frsk gra maiden nr det inte blser, d fr du mer knsla fr planet.

Angende den lite mtliga nosen som nmnts s har jag inte haft ngra problem frrn motorn fick en extrem obalans mitt under en flygning. Det resulterade i att nosen slets av under tiden som jag letade efter felet. Jag lyckades vid ett senare tillflle blanda ihop den med motorn p Funcubben och nosen trasades snder omedelbart p cubben ocks. Motorfstet kan jag inte klaga p.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Provflygningen skall absolut ske nr det inte blser som det gr idag - speciellt eftersom detta ocks r din frsta krra av denna typ. Och fr att trimma in krran riktigt s behvs ocks en lugn dag s ven om det r frestande s skall du nd avvakta lugnare vder. Det r liksom roligare med en hel krra efter premiren n nt som mste repareras.
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Provflygningen skall absolut ske nr det inte blser som det gr idag - speciellt eftersom detta ocks r din frsta krra av denna typ. Och fr att trimma in krran riktigt s behvs ocks en lugn dag s ven om det r frestande s skall du nd avvakta lugnare vder. Det r liksom roligare med en hel krra efter premiren n nt som mste repareras.
    Roger
    Jag skippade Acro Mastern idag. Det var tur fr det blste riktigt mycket s pass att jag frlorade kontrollen p Sky Scouten och den gick i backen ca 700 meter bort. Lite kantsttt men annars ok. Undrar lite om ntt servo pajade d den pltsligt inte alls gick att kontrollera. Men det fr jag kolla sen nu ska dottern p dans.

450 quaden gick fint att kra trots vinden.

Standard

Det r ett ganska vanligt problem med lngsamma flygplan nr det blser mycket, man flyger fr lnsamt i medvind och tappar kontrollen p grund av det. Som vanligt nr det br sig konstigt t s brukar det skraste sttet att ka farten.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlgg
    Det r ett ganska vanligt problem med lngsamma flygplan nr det blser mycket, man flyger fr lnsamt i medvind och tappar kontrollen p grund av det. Som vanligt nr det br sig konstigt t s brukar det skraste sttet att ka farten.
    Jag hade full gas och frskte vnda den men det hjlpte inte den loopade och hade sig. Kan ju iofs vart s att full gas inte hjlpte i den vinden och det planet. den stalla ner fick fart och gjorde en loop och sen direkt tappade fart igen. att vnda var hopplst med min lilla erfarenhet. Men nu r jag en erfarenhet rikare .

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

Standard

Man lr sig vilka vindar man kan flyga i med tiden. Jag flyger nstan aldrig om det r ver ca 5 m/s i byarna eftersom jag inte r s duktig nnu. Vill man vara mer vetenskaplig kan man skaffa en handhllen vindmtare, t.ex.
    http://www.dx.com/p/1-5-lcd-digital-...ow-black-68320

Standard

5 m/s i byvindarna d fr man ju aldrig flyga. Som idag 5(9) r ju helt ok. I helgen spr dom 3(7) det knns ju som vindstilla. Men allt beror ju p plan och erfarenhet men jag trodde jag var strsta nybrjaren hr .

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej - visst kan man flyga nr det blser rtt mycket men personligen tycker jag inte att det r speciellt kul. Men - provflygning skall du absolut reservera till en dag d det r lugnt och fint...
    Roger

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

Standard

Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlgg
    5 m/s i byvindarna d fr man ju aldrig flyga. Som idag 5(9) r ju helt ok. I helgen spr dom 3(7) det knns ju som vindstilla. Men allt beror ju p plan och erfarenhet men jag trodde jag var strsta nybrjaren hr .
    Det r klart man fr. Hll koll hr t.ex. fr de nrmsta tv dygnen
    http://flytime.azurewebsites.net/?UR...cludeFog=false

Personligen anser jag att prognoser lngre bort n tv dygn inte r vrda srskilt mycket. Srskilt gllande vindar.

Standard

Citat Ursprungligen postat av High Five Visa inlgg
    Det r klart man fr. Hll koll hr t.ex. fr de nrmsta tv dygnen
    http://flytime.azurewebsites.net/?UR...cludeFog=false

Personligen anser jag att prognoser lngre bort n tv dygn inte r vrda srskilt mycket. Srskilt gllande vindar.
    Tror till och med att det finns en underskning som bekrftar det du skrev, tv dygn kan man bedma med stor sannolikhet sen sjunker sannolikheten fort.

Standard

Hej - visst kan man flyga nr det blser rtt mycket men personligen tycker jag inte att det r speciellt kul.
    Roger
    Har man ftt in styrandet s finns ingen anledning att stanna inne nr det blser fr det r roligt nr man fr parera planet i kastvindarna. Ska man vnta p vindstilla lr man aldrig komma ut..

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av multipass Visa inlgg
    Har man ftt in styrandet s finns ingen anledning att stanna inne nr det blser fr det r roligt nr man fr parera planet i kastvindarna. Ska man vnta p vindstilla lr man aldrig komma ut..
    OK - jag har RC-flugit under ca: 45 r s jag har redan upplevt "kastvindarna" mngder av gnger men numera vill jag grna ha hyfsat vder fr att tycka att det r kul att flyga. Sen kan ju "vindstilla" vara ett relativt flexibelt begrepp...
    Roger

Standard

OK - jag har RC-flugit under ca: 45 r s jag har redan upplevt "kastvindarna" mngder av gnger men numera vill jag grna ha hyfsat vder fr att tycka att det r kul att flyga. Sen kan ju "vindstilla" vara ett relativt flexibelt begrepp...
    Roger
    vi nybrjare r nog lite mer heta p grten brukar ju vara s .

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •