Reklam

 
Sidan 6 av 6 FörstaFörsta 123456
Resultat 101 till 106 av 106

Ämne: Tips på första plan för 3D/sport?

  1. #101


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlägg
    vi nybörjare är nog lite mer heta på gröten brukar ju vara så .
    Helt rätt - och så var man ju själv också för typ 45 år sedan..
    Roger

  2. #102

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Redrobjem.
    Det är bra att du är på hugget och vill ut och flyga - själva drivkraften som gör att man gillar att flyga skall man vårda. Men man behöver flygplan också... så man får ta det lite piano i början så man inte står där utan flygplan om stygga vinden tagit det ned i backen. Nu frampå vårkanten och sen sommaren brukar det ju i regel mojna frampå eftermiddagen/kvällskvisten så då kan det vara bra att prova sina vingar i början och sen gradvis när man blir mer och mer säker i sin flygning kan man ge sig ut i lite blåsigare väder. Sen när du lärt dig flyga obehindrat så kan du skaffa kärror som verkligen flyger bra även i lite hårdare vind. Jag flyger en del konstflyg (F3A) och jag har en 2 meters F3A kärra (Sebart MythoS Pro) och visst går den att flyga i 10-12 m/s (och säkert lite till) men inte ens den trivs i så pass hård vind även om det går att flyga då också. Visst tuggar den sig igenom vinden rätt bra men man får vindkompensera hela tiden för att flyga snyggt med precision, speciellt i sidvind om man skall hålla sig på flyglinjen. Landning i hård vind kan vara lite riskabelt också då det kan komma oväntade kastvindar när man är nära marken t ex nära sättningen som kan spela en ett spratt och det är inte säkert man har fart eller hinner parera för detta.
    Men man blir definitivt en bättre pilot om man flyger en del även när det blåser för det är svårare att flyga då. I vindstilla ställs man inte inför lika mycket svårigheter i spakandets konst, i alla fall om man flyger konstflyg.

    Lusten att flyga är viktigast, så ge dig ut och flyg men undvik de riktigt blåsiga dagarna i början. Du lär om inte annat upptäcka den hårda vägen om du tagit dig vatten över huvet och vädrets makter vunnit över din flygförmåga.
    Happy flying!

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2015-03-11 klockan 20:48.

  3. #103

    Standard

    Original landningsstället på Acromastern flexar mycket då det är gjort av tunn ståltråd, det gör att hjulen gärna hakar tag även i kortklippt gräs hellre än att rulla vidare. Om jag inte hade grus eller liknande att landa på så brukade jag ploppa ner planet i högt gräs i så låg fart som möjligt. Det kändes onödigt att försöka göra en snygg landning på gräs när det ändå blev kullerbytta efter tre meters rullning... I hård vind så gjorde jag detsamma.

  4. #104

    Standard

    Idag blev det en lyckad jungfrutur med AcroMastern riktigt kul. Flög upp och ner testa lite lätt på knivägga, rolla och loopa så klart. Två fina landningar och en där jag tippa lätt på nosen men ingen fara. Grabben 7 år fick köra vår nya Traxxas Stampede 4x4 vxl riktigt grym monster truck .

  5. #105

    Standard

    Kul att höra att det gick bra, det låter som om du kunde slappna av och ha lite roligt också. Hur tyckte du att det kändes att flyga ett acro flygplan jämfört med Sky Scouten?

  6. #106

    Standard

    Ja lite kunde jag roa mig men man är ju nervös oxå men det ska man vara . Men all övning i simulatorn lönade sig.

    Det var enorm skillnad på Sky scouten och Acro Mastern. Sky Scouten är ju väldigt begränsad i vad man kan göra.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •