Reklam

 
Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 106

Ämne: Tips på första plan för 3D/sport?

  1. #1

    Standard Tips på första plan för 3D/sport?

    Vilket plan bör jag köpa som plan nr 2 om jag vill ha ett sport/3D plan? Jag kör hårt i simulatorn och tror nog jag kommer greja ett 3D plan sen efter att kört mitt första litet grann.
    I simulatorn kör jag allt som finns och landar allt bra utom Jetplanen som jag landar bra 30% dom får sämre landningar i 55% och pajar 10% och kraschar i 5% av fallen. Jag förstår att det inte är samma i verkligheten men bara för att ge en hint om min nivå idag. 3D planen i simulatorn leker jag för fult med.

  2. #2

    Standard

    Jag började med ett sånt här som 3D/lekplan och är stennöjd med det.
    http://www.autopartner.se/m/flygplan...h-depron-850mm

  3. #3

    Standard

    Jag tycker mer och mer om Multiplex Acromaster, det roliga var att jag inte var särskilt imponerad när jag flög den som mest. Den var iofs lite undermotoriserad. Men nu när jag flyger en Extreme Flight laser 48" modell istället så saknar jag hur Acromastern inte vippade och hade sig i byig vind.

    Att man sedan kunde göra bort sig rejält utan att behöva laga var också imponerande. Den enda lagningen jag behövt göra på min berodde på ett skadat lager i motorn, det skapade en svår resonans och hela nosen på planet slets bort av resonansen under tiden som jag felsökte.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men om man nu inte måste flyga i byig vind så borde Extreme Flights 48"-kärror, liksom deras motsvarande 60"-kärror, vara synnerligen bra val. De jag sett på fältet har i alla fall övertygat. Men det finns ju 13 bra kärror på dussinet så det vore nog bra med lite mera "kött på benen" från trådskaparen vad det är han skulle vilja ha - storlek, motortyp, byggmaterial, ARF/PNF, prisklass - för att nämna några egenskaper som man kan ha krav på...
    Multiplex kärror har ju vissa svagheter varav motorfästet tycks vara genomgående på många modeller. Nu var det länge sen Acromaster var på tapeten men var det inte strul med landställsinfästningen också eller minns jag fel i det fallet ?
    Och vill man ha hyfsade kärror och dessutom billiga (PNF) så brukar det finnas en hel del att välja på hos Hobbykings EU-lager. Fast då är det ju mestadels "skumvåfflor" som den gode Henke brukar kalla den typen av kärror...
    Fast nog skulle jag personligen föredra en EF-kärra om jag själv skulle välja även om balsakärror är känsligare om man t ex har lite svårt för landningar...
    Roger

  5. #5

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Parkzone visionare alla dar i veckan!
    Flyger helt fantastiskt bra och utvecklad för nybörjare på 3d/aerobatic.
    Flugit acromastern också men visionare är så mycket bättre på alla vis.
    Sök på tuben så får du se

    //Pierre

  6. #6

    Standard

    McRegor- 1500-2000 kr gärna ett tåligt material så ej balsa. storlek runt 1400mm inte för stor men gärna att man ser den på lite håll, motor vet ej.

  7. #7
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Inte riktigt 3D, men kul ändå:
    Multiplex Funcub
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Är man inne på Funcub-spåret så rekommenderar jag istället Hobbyking Bushmaster. Det finns ett par sådana i klubben och det är väldigt mycket trevlig buskärra för pengarna - och stadigare byggd bl a vid motorfästet jämfört med förlagan Funcub.
    Varken Funcub eller Bushmaster är ju nåt för seriös 3D-flygning - fast å andra sidan varför måste det vara 3D ? Hovrar gör man bättre med en helikopter - om man säger så...
    En Bushmaster kostar ca: 1400 kr inkl frakt från EU-lagret och det man sen behöver är en mottagare och ett par ackar - förslagsvis 4S3000 eller nåt sånt så blir det bra sprutt i kärran.
    Och då har man en kul busflygkärra..
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2015-02-02 klockan 23:23.

  9. #9

    Standard

    McRegor vad är skillnaden mellan 3D och aerobatic? Jag vill helt enkelt kunna busa lite mer öva lite svårare saker flyg upp och ner kombinera loopar och rollar på kul sätt kontrollerad stall och sånt.

  10. #10

    Standard

    Jag har hört talas om problem med motorfästet på MPX men jag har inte sett något fel på motorfästet på någon av mina MPX kärror, men på acromastern så är det lite tunnt material runt fästet så det blir lätt problem om man kör en obalanserad propeller eller en kass motor. Jag skulle förstärkt lite med glasfiber på insidan om jag byggde en ny Acromaster.

    Fästet för landstället har jag svårt att tro att kan krångla, landstället i sig är gjort av ståltråd så det överför inga krafter till fästet Att öva landningar på gräs ger inte så mycket om det inte är en golfgreen. Hjulen greppar i gräset och du slår över, det är lika bra att bara stalla ner planet.

    Jag kör Spektrum så jag skulle gärna ha en Visionaire, men priset avskräcker. Man är på god väg mot en Extreme flight 48" modell för det priset. Om man inte kör Spektrum så slänger man mycket pengar i sjön då planet är byggt för att köras med gyrot som bara fungerar med Spektrum. Hur flyger det utan AS3X gyrot?

    En fun cub är alltid rolig även om den är enormt mycket svårare att göra avancerade manövrar med.

    Har någon provat en sådan här: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html
    Jag tycker att den ser oroveckande prisvärd ut.

  11. #11

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Visionaire n ligger på 2000:- som bnf med ar 635 :an och flyger kalas med denna mottagare dock flyger den helt suveränt utan as3x också alltså med en vanlig mottagare enligt div forumtrådar ...
    Testade inte själv med annan mottagare när jag hade min visionaire men i min sukhoi su 29 bytte jag ut min 636 mot vanlig mottagare och herregud så mycket bättre den flög utan as3x och panic mode och allt vad där var förprogrammerat..
    Har du inte spektrum kan du ju alltid byta mottagare och sälja ar 635 :an.
    Då har kärran helt plötsligt inte kostat dig mer än 1500 :- kanske

    Rekommenderas varmt i alla fall om du vill lära dig flyga avancerad flygning.
    Som en simulator..
    Senast redigerat av darkling76 den 2015-02-03 klockan 00:46.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Jag har hört talas om problem med motorfästet på MPX men jag har inte sett något fel på motorfästet på någon av mina MPX kärror, men på acromastern så är det lite tunnt material runt fästet så det blir lätt problem om man kör en obalanserad propeller eller en kass motor. Jag skulle förstärkt lite med glasfiber på insidan om jag byggde en ny Acromaster.

    Fästet för landstället har jag svårt att tro att kan krångla, landstället i sig är gjort av ståltråd så det överför inga krafter till fästet Att öva landningar på gräs ger inte så mycket om det inte är en golfgreen. Hjulen greppar i gräset och du slår över, det är lika bra att bara stalla ner planet.

    Jag kör Spektrum så jag skulle gärna ha en Visionaire, men priset avskräcker. Man är på god väg mot en Extreme flight 48" modell för det priset. Om man inte kör Spektrum så slänger man mycket pengar i sjön då planet är byggt för att köras med gyrot som bara fungerar med Spektrum. Hur flyger det utan AS3X gyrot?

    En fun cub är alltid rolig även om den är enormt mycket svårare att göra avancerade manövrar med.

    Har någon provat en sådan här: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html
    Jag tycker att den ser oroveckande prisvärd ut.
    Innan jag skapa tråden beställde jag nästan den du länka till på HK. Den har ett pris man vågar testa lite saker med .

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    I Sverige så kostar i alla fall Visionairen en aning mera - och det till extrapris dessutom - http://www.mft.nu/?ProdID=353849
    Men det är möjligt att det går att handla den billigare från nån av handlarna i Tyskland eller Österrike.
    Roger

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlägg
    McRegor vad är skillnaden mellan 3D och aerobatic? Jag vill helt enkelt kunna busa lite mer öva lite svårare saker flyg upp och ner kombinera loopar och rollar på kul sätt kontrollerad stall och sånt.
    Hej,
    Ja - vanlig "aerobatic" flygs normalt med god fart i manövrerna medan mycket av den s k 3D-flygningen flygs väldigt långsamt eller t o m helt stillastående - typ att man hovrar med flygmaskinen. Du får nog söka på nätet så kan du se lite exempel som förklarar detta bättre än några få ord från min sida. Sen kan man ju flyga aerobatic även med 3D-kärror men då är det ofta bra att minska roderutslagen för en 3D-kärra har mycket stora roder och dessutom mycket stora roderutslag - för att det skall fungera i låg fart. Och med stora roder och stora utslag så blir gärna kärran nervös när man ökar farten.
    Roger

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Ja - vanlig "aerobatic" flygs normalt med god fart i manövrerna medan mycket av den s k 3D-flygningen flygs väldigt långsamt eller t o m helt stillastående - typ att man hovrar med flygmaskinen. Du får nog söka på nätet så kan du se lite exempel som förklarar detta bättre än några få ord från min sida. Sen kan man ju flyga aerobatic även med 3D-kärror men då är det ofta bra att minska roderutslagen för en 3D-kärra har mycket stora roder och dessutom mycket stora roderutslag - för att det skall fungera i låg fart. Och med stora roder och stora utslag så blir gärna kärran nervös när man ökar farten.
    Roger
    Ok då fattar jag skillnaden jag har sett massor på nätet och övar i simulatorn men hovra med planet är svårt annat än ett par sekunder fast inget som är för lätt är ju kul i längden.

  16. #16
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

  17. #17
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PinDuke Visa inlägg
    Landningsstället på den behöver förstärkas, är lite klent men annars är den skitrolig att flyga. Väger ingenting, kan hovra, knivegga och ha en helt sinnessjuk rollrate... Börja med väldigt små utslag med den, inga problem att göra kullerbyttor på plats.

    Rekommenderar 1300mAh 3s LiPo med OK C-rating till den, bra LiPo att ha till många modeller.

    Riktigt kul busplan, lite vindkänslig bara.


    Ett annat plan, som är lite mer styrktåligt, avsevärt mer vindtåligt, kan hovra men är mer åt aerobatic hållet -> WOT4. Helt perfekt 2a plan. Finns i några olika utföranden, metanol eller el och balsa eller foam. Det är el-foam som jag snackar om då. Körs med 2200mAh 3s som nästan alla andra plan i den storleken.

    Här är när jag flyger den på RCHotel på Corfu Grekland

    (ful som stryk men flyger fantastiskt)

    Med små utslag (dualrate) så flyger den som en snäll trainer, med stora ustlag blir den rätt mycket mer busig. Av alla plan på RCHotel är WOT4 den mest flugna och uppskattade.
    Senast redigerat av Fluf den 2015-02-03 klockan 09:34.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av darkling76 Visa inlägg
    Visionaire n ligger på 2000:- som bnf med ar 635 :an
    För det priset så köper jag gärna en Visionaire, vem säljer för det priset?

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Gillar man dubbeldäckare och vill ha en aerobatic-kärra (inte alls 3D) så är denna kärra mycket välflygande - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=54595
    Men det är som sagt en utpräglad aerobatic-kärra men ovanligt välflygande speciellt för att vara en dubbeldäckare. Och utförande och finish är ovanligt bra för att vara en EPO-kärra. Vi är ett par i klubben som har denna och båda har fungerat bra och utan behov av extra förstärkningar eller modifieringar. Kräver som de flesta kärror att man använder alla roder vid flygningen om det skall bli bra.
    Roger

  20. #20

    Standard

    Nu har jag beställt Hobby Kings Sbach 342 1400mm. Det är också Sbach 342 jag gillar mest i simulatorn.

    När jag ska landa i simulatorn blir det bästa landningarna när jag drar av gasen helt rätt långt innan men det känns inte som så enkelt i verkligheten eller vad säger ni?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •