Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
Större diameter på propellern ger större "diskyta" så att säga så propellern kan i teorin grabba ett större tjok av luft och skicka den bakåt så att rektionskraften kan bli större. Men å andra sidan ger större diameter större luftmotstånd så det är är väl inte så enkelt som man först kan tro.

Mer vridning av propellerbladen, stigningen, gör att propellern tar sig längre på ett varv ju mer stigning, men ett propellerblad är ju en sorts vinge och kan "stalla" vid för stora bladvinklar. Bladen har ju oftast en lite vridning från roten med mer anfallsvinkel där och mindre anfallsvinkel ut till spetsen och propellrarna har lite olika utformning beroende på till vilken typ av flygning de skall användas (segelplan, pylonkärra, konstflygning, "3D" osv).

Propellrar är en hel vetenskap egentligen och att hitta en optimal propeller för ett visst plan kan kräva att man provar olika propellrar och olika fabrikat och material (plats, trä, kolfiber). Men till ett plan som din Acro Master så funkar APC elektriska plastpropellrar utmärkt.

Vilken propeller (diameter x stigning) du bör välja i ditt fall, 10 x 5 eller 11 x 5,5 är inte ett självklart val och inte lätt att veta på förhand. Bäst resultat ger i regel trail and error i luften med några olika propellrar som i teorin bör funka bra.
Man kan räkna på det, eller åtminstone prova i ecalc vad olika propellrar ger för effekt med den motor, det fartreglage och batteri du avser använda. Om motorn och fartreglaget klarar det effektuttag som blir med 11 x 5,5 och batteriet kan leverera den ström som krävs med den propellern så bör den propellern ge snabbare plan i luften och orka dra modellen vertikalt uppåt bättre. Men den kommer dra mer ström och dra ur flygbatteriet snabbare.
Så här skulle jag göra:
1) Kolla hur många ampere fartreglaget klarar kontinuerligt enligt tillverkarens specifikation.
- Vad är det för fabrikat och modellbeteckning på ditt fartreglage?
2) Kolla hur många watt motorn klarar kontinuerligt och momentant.
- Vad är det för fabrikat och modellbeteckning på motorn?
3) Kolla vilket C värde som LiPo batteriet du skall använda har.
- Vad är det för fabrikat, modell och C värde på ditt LiPo batteri?

Vad väger modellen flygklar inkl LiPo batteri?

Prova dina värden i ecalc:
http://www.ecalc.ch/motorcalc.php?ecalc&lang=en

Men man bör börja med den propeller som har minst stigning så börja med 10 x 5 propellern. Flyg ett tag med den och få in känslan med den, den bör ge lite lugnare flygning. Prova sen den andra propellern men var lite försiktig på högre varv då det finns risk den kan överbelasta fartreglage och motor samt ev dra ur för hög ström ur LiPo batteriet i förhållande till det C värde den har (max ström den kan leverera kontinuerligt). Exempel: ett LiPo batteri på 2000 mAh(2 Ah) märkt med 25C klarar 2x25=50 ampere kontinuerligt (om man nu kan lite på C värdet).
Propellern med 11 x 5,5 bör funka bättre för "3D" flygning (vilket säkert står i anvisningen till planet).

Sen är ett tips när man flyger med eldrivna plan att skaffa sig en tångamperemeter så du enkelt kan mäta strömmen på LiPo batteriets plus- eller minuskabeln vid drift redan på marken med olika propellrar. Då kan du se att du håller dig inom den ström som ditt fartreglage klarar, och batteriet klarar. Huruvida motorn klarar effektuttaget på fullgas kan du enkelt räkna ut: effekt (watt) = spänning (volt) x ström (amp). Exempel: du har ett 3 cell lipo (3,7 volt standard spänning/cell) ger 11.1 volt (fast fulladdat är det ca 4.2 volt/cell dvs totalt 12,6 volt) och låt säga att du mäter upp 40 amp ström med en tångampere meter på marken, då blir effekten ca 11, 1 x 40= 444 watt. Kolla specifikationen på motorn - klarar den så många watt kontinuerligt? Om inte så får du välja att hålla igen på gasen eller åtminstone inte sula omkring för länge på fullgas så du bränner motorn, eller så byter du till en propeller som inte ger så hög effekt (lägre stigning på propellern, eller både mindre diameter och lägre stigning).
Billig tångamperemeter finns t ex hos Biltema. Clas Olhson har också en röd (jag har en sån).
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...03-ACDC-15287/
http://www.clasohlson.com/se/Tångamp...03/Pr364718000

Om det är så att motor, fartreglage, propellrar följde med modellen så är de väl anpassade för din modell och då är det bara köra på. Men det är aldrig fel att lära sig hur man tar reda på hur grejerna skall lira ihop så de inte hamnar utanför de specifikationer de är tillverkade att tåla.

/Bo
Jätte bra information tack . Jag köpte motor, propeller och fartreglage i ett paket som är till för just Acro Master http://www.autopartner.se/multiplex-...romastergemini. Så där är det nog grönt. Men jag vill lära mig från grunden så det är absolut aktuellt att göra som du beskrev. Men när jag mäter lipo vid drift kommer jag ju inte åt plus och minuskabeln hur gör jag då?

Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
Jag flög Acromastern som andraplan och har egentligen bara två svagheter.
Tunn underdimensionerad nos, och klent landställ. Jag har bytt både ock.
Hur bytte du nos? Menar du bara noskonen? i så fall har jag inte ens monterat den jag tycker inte den är så viktigt då den bara är för syns skull. Till vilket landställ bytte du?