Reklam

 
Sidan 4 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 106

Ämne: Tips på första plan för 3D/sport?

  1. #61


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu är ju smaken som baken men jag är inte överdrivet förtjust i EPP-kärror liknande Parkmaster och i den storleksklassen. Har inte ägt just en sån men däremot en liknande kärra i den storleken från RC Factory. Jag saknar främst det "driv" som lite större kärror har - denna typ och storlek av kärra är ju ur den synpunkten väldigt lika våra inomhuskärror i EPP med den skillnaden att 1-meterskärrorna är betydligt tyngre och därför kräver högre fart. Min enkla åsikt är att vill man ha denna typ av kärra så kan man lika gärna välja en bra inomhuskärra i EPP och kanske köra 3S-ack i st f 2S för att få lite mera "drag" utomhus. Annars tycker jag att man kan välja en mera normal kärra med normal vingprofil och vikt. Tror inte att 3D-kärror är det mest optimala om man är relativt ny flygare utan mera kärror av den konventionella "busflyg-typen". Jag har t ex haft mycket och långvarigt nöje av min lilla E-Flite Mini Ultra Stick som också är en 1-meterskärra men lite snabbare - och definitivt ingen 3D-kärra. Men det finns många fler - både konventionellt byggda i balsa och plastfilm alternativt EPO-kärror. Vill man ha nåt som ser ut som en riktig kärra och dessutom är en ovanligt bra flygmaskin så kan man t ex titta på Hobbykings Cub som har spännvidden 1400 mm. Mycket lättflugen för att vara en Cub (enligt min kompis Kristian) och ser också riktigt fin ut. Bilden nedan är sen tidigare idag ute på vårt fält...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	WP_20150221_030_1.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	74,2 KB 
Id:	50747

    Men som sagt - det finns mängder av bra och roliga kärror numera - det är bara att bestämma vad för typ av kärra man är intresserad av.
    Roger

  2. #62

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Nu är ju smaken som baken men jag är inte överdrivet förtjust i EPP-kärror liknande Parkmaster och i den storleksklassen. Har inte ägt just en sån men däremot en liknande kärra i den storleken från RC Factory. Jag saknar främst det "driv" som lite större kärror har - denna typ och storlek av kärra är ju ur den synpunkten väldigt lika våra inomhuskärror i EPP med den skillnaden att 1-meterskärrorna är betydligt tyngre och därför kräver högre fart. Min enkla åsikt är att vill man ha denna typ av kärra så kan man lika gärna välja en bra inomhuskärra i EPP och kanske köra 3S-ack i st f 2S för att få lite mera "drag" utomhus. Annars tycker jag att man kan välja en mera normal kärra med normal vingprofil och vikt. Tror inte att 3D-kärror är det mest optimala om man är relativt ny flygare utan mera kärror av den konventionella "busflyg-typen". Jag har t ex haft mycket och långvarigt nöje av min lilla E-Flite Mini Ultra Stick som också är en 1-meterskärra men lite snabbare - och definitivt ingen 3D-kärra. Men det finns många fler - både konventionellt byggda i balsa och plastfilm alternativt EPO-kärror. Vill man ha nåt som ser ut som en riktig kärra och dessutom är en ovanligt bra flygmaskin så kan man t ex titta på Hobbykings Cub som har spännvidden 1400 mm. Mycket lättflugen för att vara en Cub (enligt min kompis Kristian) och ser också riktigt fin ut. Bilden nedan är sen tidigare idag ute på vårt fält...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	WP_20150221_030_1.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	74,2 KB 
Id:	50747

    Men som sagt - det finns mängder av bra och roliga kärror numera - det är bara att bestämma vad för typ av kärra man är intresserad av.
    Roger
    Jag gillar min Multiplex Hitec scout och har fått förtroende för Multiplex. Jag skulle även inte vara rädd för att köra min EPP kärra då dom är tåliga. Att jag som ny vågar mig på en AcroMaster är dels för dom kostar inte mer än mitt första plan, och dels så kan jag ha dual rates och testa på fulla utslag högt upp. I min simulator kör jag alla flygplan som finns utan större problem JET/Ducted fan/3D landar alla utan problem (nåja ibland gör jag fula landningar med jet men dom klarar sig). Så om jag köper en snällare kärra är jag rädd att jag om en månad bara vill ha en ny och den andra blir stående. Min Hitec scout är kul men jag kan ju inte göra så mycket med den. Vill flyga upp och ner knivegga öva hovring mm som jag gör i simulatorn. Jag sitter 1-3 timme i simulatorn varje dag men nu blir det mest helikopter då det är lite utmaning då flyg blivit väldigt enkelt. Visst kan jag bli mycket bättre på flyg men innan jag fått omsätta de jag kan i verkligheten så lockar inte flyg i simulatorn lika mycket som helikopter där jag fortfarande har en brant utvecklingskurva.
    Senast redigerat av Redrobjem den 2015-02-22 klockan 10:52.

  3. #63


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men nu var det inte Acromaster utan Parkmaster som jag uttalade mig om. Acromaster är mera "riktig flygmaskin" så frånsett kvalitetsbristerna (främst motorfästet) så är det ett bättre val i mina ögon. Men det finns som sagt många maskiner i den klassen som är minst lika bra fast har du redan en Acromaster så är ju problemet löst...
    Sen kommer du nog att upptäcka att flyg inte riktigt är så enkelt som det kan verka vara i en simulator när du utöver det "på riktigt" - inte minst eftersom väder och vind påverkar och att det inte är lika enkelt att få kärran flygbar igen efter ett misstag...
    Roger

  4. #64

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Men nu var det inte Acromaster utan Parkmaster som jag uttalade mig om. Acromaster är mera "riktig flygmaskin" så frånsett kvalitetsbristerna (främst motorfästet) så är det ett bättre val i mina ögon. Men det finns som sagt många maskiner i den klassen som är minst lika bra fast har du redan en Acromaster så är ju problemet löst...
    Sen kommer du nog att upptäcka att flyg inte riktigt är så enkelt som det kan verka vara i en simulator när du utöver det "på riktigt" - inte minst eftersom väder och vind påverkar och att det inte är lika enkelt att få kärran flygbar igen efter ett misstag...
    Roger
    Jaha missuppfattade då visste inte vilka som föll unde "liknande kärror". Jag vet att det inte är lika enkelt det är ju därför jag är sååå sugen på att lära mig flyga en riktig kärra i riktiga luften . Men tror du inte dual rates kan vara en riktigt bra polare om man vill slippa köpa massa plan innan man vågar sig på en fullt kapabel 3d kärra?

  5. #65


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det hänger ju inte på dual rates utan på hur kunnig du själv är, hur passande aktuell kärra är för dina egna flygkunskaper och inte minst hur vältrimmad kärran är. En grundregel är att hellre ha lite för små roderutslag än lite för stora - speciellt om man är en ovan flygare då man lätt överkompenserar när det inte går riktigt som man tänkt. Sen givetvis att välja en välrenommerad kärra och i det fallet är det nog inga problem med Acromaster. Sen går det knappast att köpa bara ett plan som på nåt sätt skall vara ditt ultimata utan det blir nog att ta det stegvis där Acromaster kan vara ditt första steg vidare på utvecklingsbanan. Sen är det rätt trevligt att ha lite olika kärror - t ex en välflygande Cub (alla Cubbar är tyvärr inte det) att ha som avkoppling och glida runt med. Men vill man kan man ju flyga rätt avancerat även med en bra Cub - dock kräver det mera av flygaren.
    Roger

  6. #66
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    nu ved jeg jo ikke hvilken sender du har, men fordi jeg er lidt klumsi selv og hurtig overreagere, så har jeg lagt in 3 flyvmeds på en knap. Det betyr at ved start og landing og lavtflyvning så har jeg meget små rorutslag. Så når jeg har fået den godt op i luften vibber jeg knappen over og jeg har da fuldt utslag og resikere ike at hamre den i bakken. Jeg har sepktrum dx9. Mods bygger jeg op ved hjælp at expo og dualrate.

  7. #67

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av karstena Visa inlägg
    nu ved jeg jo ikke hvilken sender du har, men fordi jeg er lidt klumsi selv og hurtig overreagere, så har jeg lagt in 3 flyvmeds på en knap. Det betyr at ved start og landing og lavtflyvning så har jeg meget små rorutslag. Så når jeg har fået den godt op i luften vibber jeg knappen over og jeg har da fuldt utslag og resikere ike at hamre den i bakken. Jeg har sepktrum dx9. Mods bygger jeg op ved hjælp at expo og dualrate.
    jag har Hitec Flash 7 som har en switch med tre lägen så det är möjligt att ha tre nivåer.

  8. #68

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Eller så bygger du dig en sådan här och nöter på
    Är själv absolut ingen världsmästare på 3d/aerobatic snarare nybörjare men man tar små steg framåt för varje träningspass och det är så mycket enklare när man kommer ut på fältet och kastar runt de större kärrorna sen
    info ang min setup hittar du i klippet.
    Mitt träningspass för dagen
    https://www.youtube.com/watch?featur...&v=Q5I58VEwxW8

    //Pierre

  9. #69

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av darkling76 Visa inlägg
    Eller så bygger du dig en sådan här och nöter på
    Är själv absolut ingen världsmästare på 3d/aerobatic snarare nybörjare men man tar små steg framåt för varje träningspass och det är så mycket enklare när man kommer ut på fältet och kastar runt de större kärrorna sen
    info ang min setup hittar du i klippet.
    Mitt träningspass för dagen
    https://www.youtube.com/watch?featur...&v=Q5I58VEwxW8

    //Pierre
    Har dåliga inomhusmöjligheter så jag vill nog ha en mer utomhusanpssad som tål lite vind. Men jag tycker nog du inte är nybörjare på 3D så blygsam behöver du inte vara.

  10. #70


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är inget annat än lite starkare vind som hindrar att flyga en inomhusmodell även utomhus - och konsekvenserna när man misslyckas är ju mer eller mindre obefintliga. Min åsikt är att dessa 80 cm-kärror inte är mycket mera vindkänsliga än 100 cm-kärror av samma typ men däremot flyger dom klart "lättare" så jag föredrar nog inomhuskärran utomhus framför lite större EPP-kärror (100 cm). Men ännu bättre är ju ytterligare lite större kärror och gärna konventionellt byggda a'la Extreme Flights 48"-kärror - typ denna - http://www.autopartner.se/flygplan/e...mm-blavitsvart
    Fast har du en Acromaster så skall du absolut börja med den. Sen, när kunskaperna ökat, kan du byta upp dig till nåt bättre.
    Sen skall man vara på det klara med att mot blåst så är det främst flyghastigheten som hjälper så långsamgående 3D-kärror är inte speciellt roliga att flyga under de omständigheterna även om dom är lite större/tyngre. Alltså ha ingen övertro på att några hekto extra betyder speciellt mycket mot blåsigare väder.
    Roger

  11. #71

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlägg
    Vilket plan bör jag köpa som plan nr 2 om jag vill ha ett sport/3D plan?

    Finns inget hållbarare och mer lättfluget än den här EPPáren! Du flyger kontrollerat i 6-7 m/s utan hjälp av gyro. Har krashat säkert 15-20 ggr och skumplankan vill fortfarande upp i luften
    Senast redigerat av multipass den 2015-02-24 klockan 07:42. Anledning: skumplanka=EPP

  12. #72
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Lära sig 3D i vind är väldigt svårt oavsett storlek på flygplan. Så fort flygplanet blir tyngre än säg 2.5hg så blir krasher väldigt omfattande och lagandet betydligt svårare eftersom ett större flygplan kräver att allt sitter ihop och fungerar BRA.
    Superhero

  13. #73
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av multipass Visa inlägg

    Finns inget hållbarare och mer lättfluget än den här EPPáren! Du flyger kontrollerat i 6-7 m/s utan hjälp av gyro. Har krashat säkert 15-20 ggr och f*nskapet vill fortfarande upp i luften
    Michel, jämför den där med visionare-videon tidigare i tråden... två HELT olika klasser! Lättfluget kan betyda mycket, men visionare flyger ljusår bättre. :-)
    Superhero

  14. #74

    Standard

    Nu är min Acro Master ihopsatt och klar. Jag är riktigt nöjd , blev lite Blue Angel inspiration på den. Men i kittet med motor ESC och propeller fick jag två proppar. Ena var 10x5 och andra var 11x5,5. Vad är det för skillnad på dom? Alltså vad bli annorlunda med flygningen med respektive propp?


  15. #75
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Har du ställt in den med 100% upp 50% ner på skeven och 40%expo? Sen är det bara att ringa ur himmelen med blenders och show stopping rolling harriers. Mac Regor har ju sagt att det hänger bara på lite dual rates, så på att nu bara!! :-)
    Superhero

  16. #76

    Standard

    jag har 40% expo och jag har trippel rate på 50%, 75% och 100%. Men skevroder har jag lika mycket upp som ner för enl instruktionen så har jag bara en siffra för normal och en för 3D. Ska det inte vara så? 3D utslagen kommer jag dock inte upp i, på höjdrodret så tar det stopp av flygplanskroppen innan de föreslagna 70 mm och på de andra vill jag inte utmana servona så pass att jag ställer upp utslagen över 100%.

  17. #77
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Enkelt. Når man inte önskade utslag så får man bygga om.
    Superhero

  18. #78


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Mac Regor har ju sagt att det hänger bara på lite dual rates, så på att nu bara!! :-)
    Nu var det väl faktiskt tvärtom mot vad du säger så skall du citera så gör det riktigt.
    Redrobjem: Akta dig för alltför extrema utslag initialt utan flyg in dig på kärran med relativt små utslag för annars kan du uppleva den som nervös. Om kärran dessutom skulle ha egenheten att plötsligt vilja klippa (inte alls säkert på denna men det vet man sällan innan man testat) så brukar detta fenomen tillta om man har tillgång till stora roderutslag. Sen skall du kanske inte jämt ta Henkes inlägg riktigt på orden för även om han är en mycket duktig flygare så gillar han också att provocera. Beträffande mera skev upp än ner så är det för att undvika s k skevroderbroms men det kan du experimentera med senare när du trimmar in kärran optimalt för ditt behov. Tror inte att denna kärra hittar på speciellt mycket hyss även om du har likadana skevutslag upp och ner.
    Lycka till hälsar
    Roger

  19. #79
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag flög Acromastern som andraplan och har egentligen bara två svagheter.
    Tunn underdimensionerad nos, och klent landställ. Jag har bytt både ock.
    fredrik

  20. #80

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlägg
    ...i kittet med motor ESC och propeller fick jag två proppar. Ena var 10x5 och andra var 11x5,5. Vad är det för skillnad på dom? Alltså vad bli annorlunda med flygningen med respektive propp?
    Större diameter på propellern ger större "diskyta" så att säga så propellern kan i teorin grabba ett större tjok av luft och skicka den bakåt så att rektionskraften kan bli större. Men å andra sidan ger större diameter större luftmotstånd så det är är väl inte så enkelt som man först kan tro.

    Mer vridning av propellerbladen, stigningen, gör att propellern tar sig längre på ett varv ju mer stigning, men ett propellerblad är ju en sorts vinge och kan "stalla" vid för stora bladvinklar. Bladen har ju oftast en lite vridning från roten med mer anfallsvinkel där och mindre anfallsvinkel ut till spetsen och propellrarna har lite olika utformning beroende på till vilken typ av flygning de skall användas (segelplan, pylonkärra, konstflygning, "3D" osv).

    Propellrar är en hel vetenskap egentligen och att hitta en optimal propeller för ett visst plan kan kräva att man provar olika propellrar och olika fabrikat och material (plats, trä, kolfiber). Men till ett plan som din Acro Master så funkar APC elektriska plastpropellrar utmärkt.

    Vilken propeller (diameter x stigning) du bör välja i ditt fall, 10 x 5 eller 11 x 5,5 är inte ett självklart val och inte lätt att veta på förhand. Bäst resultat ger i regel trail and error i luften med några olika propellrar som i teorin bör funka bra.
    Man kan räkna på det, eller åtminstone prova i ecalc vad olika propellrar ger för effekt med den motor, det fartreglage och batteri du avser använda. Om motorn och fartreglaget klarar det effektuttag som blir med 11 x 5,5 och batteriet kan leverera den ström som krävs med den propellern så bör den propellern ge snabbare plan i luften och orka dra modellen vertikalt uppåt bättre. Men den kommer dra mer ström och dra ur flygbatteriet snabbare.
    Så här skulle jag göra:
    1) Kolla hur många ampere fartreglaget klarar kontinuerligt enligt tillverkarens specifikation.
    - Vad är det för fabrikat och modellbeteckning på ditt fartreglage?
    2) Kolla hur många watt motorn klarar kontinuerligt och momentant.
    - Vad är det för fabrikat och modellbeteckning på motorn?
    3) Kolla vilket C värde som LiPo batteriet du skall använda har.
    - Vad är det för fabrikat, modell och C värde på ditt LiPo batteri?

    Vad väger modellen flygklar inkl LiPo batteri?

    Prova dina värden i ecalc:
    http://www.ecalc.ch/motorcalc.php?ecalc&lang=en

    Men man bör börja med den propeller som har minst stigning så börja med 10 x 5 propellern. Flyg ett tag med den och få in känslan med den, den bör ge lite lugnare flygning. Prova sen den andra propellern men var lite försiktig på högre varv då det finns risk den kan överbelasta fartreglage och motor samt ev dra ur för hög ström ur LiPo batteriet i förhållande till det C värde den har (max ström den kan leverera kontinuerligt). Exempel: ett LiPo batteri på 2000 mAh(2 Ah) märkt med 25C klarar 2x25=50 ampere kontinuerligt (om man nu kan lite på C värdet).
    Propellern med 11 x 5,5 bör funka bättre för "3D" flygning (vilket säkert står i anvisningen till planet).

    Sen är ett tips när man flyger med eldrivna plan att skaffa sig en tångamperemeter så du enkelt kan mäta strömmen på LiPo batteriets plus- eller minuskabeln vid drift redan på marken med olika propellrar. Då kan du se att du håller dig inom den ström som ditt fartreglage klarar, och batteriet klarar. Huruvida motorn klarar effektuttaget på fullgas kan du enkelt räkna ut: effekt (watt) = spänning (volt) x ström (amp). Exempel: du har ett 3 cell lipo (3,7 volt standard spänning/cell) ger 11.1 volt (fast fulladdat är det ca 4.2 volt/cell dvs totalt 12,6 volt) och låt säga att du mäter upp 40 amp ström med en tångampere meter på marken, då blir effekten ca 11, 1 x 40= 444 watt. Kolla specifikationen på motorn - klarar den så många watt kontinuerligt? Om inte så får du välja att hålla igen på gasen eller åtminstone inte sula omkring för länge på fullgas så du bränner motorn, eller så byter du till en propeller som inte ger så hög effekt (lägre stigning på propellern, eller både mindre diameter och lägre stigning).
    Billig tångamperemeter finns t ex hos Biltema. Clas Olhson har också en röd (jag har en sån).
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...03-ACDC-15287/
    http://www.clasohlson.com/se/Tångamp...03/Pr364718000

    Om det är så att motor, fartreglage, propellrar följde med modellen så är de väl anpassade för din modell och då är det bara köra på. Men det är aldrig fel att lära sig hur man tar reda på hur grejerna skall lira ihop så de inte hamnar utanför de specifikationer de är tillverkade att tåla.

    /Bo

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •