Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: APM och bluetooth

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard APM och bluetooth

    Har köpt en bluetoothbrygga till min apm 2.6 med rätt baud rate 56700 nånting, men jag får inte datan överförd till mobilen. Jag har testat både andropilot och droidplanner. Jag connectar med bluetoothkortet, men får inte över datan. Med naze var det inga problem. Är det någon som provat apm med bluetooth?

  2. #2
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Jag kör bluetooth på APM och det funkar fint. Jag har en billig Ebay-modul som jag fick konfigurera om till 57600 med en FTDI / Usb kabel och Arduino, med det ska du ju inte behöva göra om den redan har 57600 bps.
    Har du kopplat in den rätt?
    Läs här hur du kopplar in den. http://copter.ardupilot.com/wiki/com...-connectivity/

    Om du vill testa med Arduino för att kolla/ställa om baudrate på modulen så finns det info här hur man gör http://diydrones.com/m/blogpost?id=705844%3ABlogPost%3A1645890id=705844%3 ABlogPost%3A1645890

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Ja, jag har läst de sidorna och kollat på youtube. Baud rate är rätt. Det är den här jag

    köpte http://www.goodluckbuy.com/apm2-5-ap...nk-module.html

    Jag får kontakt med min HTC och droidplanner kopplar, men sen säger gui att den tappar länken. Med naze32 har det aldrig varit några problem. Alla appar som kan koppla med naze funkar, men då har bluetoothkortet 115200 default. Med andropilot går det inte alls. Den hittar inte ens radio... looking for radio

  4. #4

    Standard

    BlueTooth använder väl 2.4 GHz. Hur är det med Wifi och RC-sändare i närheten?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Nu funkar det. Varför vet jag inte, men det jag gjorde var att koppla in power modulen istället för att driva APM med bara USB-anslutningen. Det är ju suveränt att kunna skicka uppdrag via mobilen och få all info om status. 10m är ju inte särskilt lång räckvidd, men att koppla på 433Mhz telemetrin med bluetooth så förlängs räckvidden betydligt. Eftersom jag inte kan använda OTG så var detta en mkt bra och enkel lösning.

    Ålänningen! Jag har inte hört om problem med bluetooth när det gäller 2.4 Ghz och Phantom t ex. Får väl se när det blir skapt läge.

  6. #6

    Standard

    Phantom kör väl 5.8GHz på RC (på nya Vision i alla fall) och 2.4GHz på videolänken (Wifi). Där finns väl ingen BlueTooth, eller? Phantom är ju grinig om man har Wifi igång hemma när man testar lite med appen, men inte alltid.

    Alltså kan man förlänga räckvidden med BlueTooth-funderingen till APM istället för att använda 433MHz-tranceivrarna? Hur funkar det? Funderade på tracker till 433-MHz-länken...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •