Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: kurvor i FrSKY TARANIS

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard kurvor i FrSKY TARANIS

    har läst lite över allt men får ingen bra förklaring så jag ställer en fråga . vill ha på gasen .när jag gasar så vill jag att höjden rodret sänker lite .så att den inte går upp för brant . på min el seglare .när jag glider så har jag in ställt lite höjd så den inte sjunker för fört.när jag då gasar så går den för brant uppåt måste då sänka höjden .finns det inga kurvor som man läst om, men inte förstår hur man gör för att få det automatiskt vore kul att kunna

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sådana problem brukar kunna lösas med att skapa en mixerfunktion (om det nu är ett problem - det går ju att trycka lite dyk med spaken) där man har trottel som "Master" och höjd som "Slav" och mixar in dyk kopplat till trottelpådrag. Nu är jag inte så hemma på Tarnisen men i mina Futabor så fungerar det på detta sätt och gissningsvis snarlikt på Taranisen.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Lägg till en mix på din höjdroder kanal med trottel som källa och sen en negativ vikt på typ -10.
    Det går även att lägga på en kurva om du vill ha olika myckte dyk vid olika trottel.
    /Jonas

  4. #4

    Standard

    Som Roger säger i mixerfunktionen.
    Här är en video som förklarar principen https://www.youtube.com/watch?v=YMObu3zj4Ok
    Borde kunna mixa in en kurva så att du får höjdrodret att röra sig precis som du vill beroende på hur mycket gas du har.

    //Uffe

    Jonas var snabbare

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    okej det är mixning jag ska ha .tar i mot all information you tube är perfekt ska söka mer där

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Var försiktig med dyk-kompensationen för effekten blir ju lite olika beroende på kärrans fart. Gasar då på för fullt när kärran går långsamt kontra när den går fort så ger ju lite dykroder olika effekt. Grundtipset är att du sköter detta själv via spaken och istället lär dig den tekniken.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Hej! för mig låter det som att nedåtriktningen av motorn är för liten.

  8. #8
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Tycker att det låter som den är aldeles för framtung. Om du måste ha höjdroder hela tiden när du kör utan motor så är den nog för framtung alternativt så har stabben fel vinkel. prova flytta tyngdpunkten/batteriet bakåt i små steg och gör testflygningar och trimma höjdrodret för bra glid så kommer du nog att se att du kan ha mera neutralt roder, efter detta kan man börja med motorvinklar och dykmixningar på radion.
    Går den inte att hovra då är det inget riktigt flygplan!

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av yak 55 Visa inlägg
    Tycker att det låter som den är aldeles för framtung. Om du måste ha höjdroder hela tiden när du kör utan motor så är den nog för framtung alternativt så har stabben fel vinkel. prova flytta tyngdpunkten/batteriet bakåt i små steg och gör testflygningar och trimma höjdrodret för bra glid så kommer du nog att se att du kan ha mera neutralt roder, efter detta kan man börja med motorvinklar och dykmixningar på radion.
    Jo den är fram tung .det är en blue phoenix som jag monterat el motor på

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ligger inte TP rätt så är ju det det allra första man skall åtgärda för det påverkar ju flygningen även då inte motorn är igång. Och som nån redan nämnt - är dessutom motorriktningen felaktig relativt vingprofilen så skall ju också detta åtgärdas innan man börjar trixa med att mixa in dykroder vid motorpådrag. Grundinställningen av kärran bör ju vara såpas riktig som möjligt innan man börjar med "elektroniska" korrigeringar. Är det svårt att t ex förskjuta acken för att ändra TP så kanske du istället skulle överväga en mindre/lättare ack med högre strömtålighet. En elseglare behöver ju sällan speciellt hög kapacitet för motortiderna är ju i regel rätt korta även med flera uppstigningar per flygning men däremot kan man ju kortvarigt behöva ta ut relativt hög effekt.
    Roger

  11. #11

    Standard

    Finns det ingenting i nosen som går att flytta bakåt eller ta bort så behövs det nog inte särskilt mycket vikt i baken för att få det rätt. Självklart ska man så långt det går försöka slippa extra tyngd men det är ju betydligt enklare att balansera upp en framtung modell än en som är baktung.

    Men hur du än gör så fixa tyngdpunkten så kommer du att få en mycket trevligare modell inte minst då du ska landa den. Du kommer säkert att få längre flygtider också.

    På min elseglare har jag valt att trimma in lite dykroder vid gaspådrag eftersom motorn sitter trångt och det är inte helt enkelt att ändra vinkeln. Jag tycker inte det spelar så stor roll då motorns enda funktion är att ta upp modellen på höjd. Den huvudsaklig flygningen sker ju sedan utan motor.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •