Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Använda servokontakt mellan motor och reglage

  1. #1
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard Använda servokontakt mellan motor och reglage

    Hejsan, sitter och monterar en inne-kärra för stunden och funderade på om det skulle gå att använda servokontakt som kontakt mellan motor och reglage, motorn är en Tiger AT2204-21 och reglaget är ett 12amp reglage, på 2s lipo, motorn peakar väll aldrig över 10 amp vad jag kan tänka mig men jag vet inte hur mycket en servokontakt klarar av??? vill ju inte tappa effekt eller råka ut för kortis utifall kontakten skulle smälta...

    //Nicke

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Löd motorkablarna direkt mot fartreglaget. Du kan skarva kablarna från reglaget mot kablarna från motorn och dra krympslang över skarven. Jag kör Tiger 2204 på 6A-reglage inomhus även om de ligger på gränsen vid nyladdade ackar (typ 7 A).
    Roger

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    En servokontakt är god för 1-2A, eftersom din motor drar mer är det inte lämpligt. Gör som Roger säger i stället.
    fredrik

  4. #4
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Jagar inte vikt och vill absolut inte löda ihop kablarna utan vill bara lätt kunna vända på kontakten för att använda en motroterande propp ibland, men om servokontakten bara klarar 1-2A så får jag komma på nån annan lösning.
    Tack så mycket

    //Nicke

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    En servokontakt är god för 1-2A, eftersom din motor drar mer är det inte lämpligt. Gör som Roger säger i stället.
    Nja, servon kan dra upp till 1,6A som mest, däremot skall väll kontakterna hantera mer. Du har ju gemensam strömmatning till flera servon genom mottagaren?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Hmm, är det själva sladden som inte klarar mer än ett par A eller är det själva stiften? Kommer ihåg att dom använde servokontakt mellan motor och reglage på en Nine eagle heli som jag hade, det var väll typ en 8g outrunner, kanske drog en 3-4A?..

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nicke - löd ihop sladdarna - det är inte det minsta svårt. Mycket struligare att sätta på kontakter.
    Roger

  8. #8
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Om du läser mitt tidigare inlägg så står det varför jag inte vill löda ihop sladdarna,, då jag använder proppar som roterar både motsols och medsols... jobbigt om man ska löda om sladdarna varje gång man vill byta propp.

    //Nicke

  9. #9

    Standard

    Tre små bullets, limma/tejpa ihop dem, röd krympslang på yttersta ena, svarta på resten. =) Funkar!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Jao tänkte fixa det, men har inga små bullets för stunden så kom att tänka på servokontakt,, det har man ju alltid hemma hehe

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du nu måste kunna skifta riktning på motorn när den sitter i maskinen så är det väl enklast, om du inte har små "bullets", att löda ihop en av de tre kablarna och sen tar du ett par av JST-kontakter (ack-kontakter - en hona och en hane) och löder i de 2 återstående sladdarna på vardera polerna. Du får väl fila lite på plasten på kontakterna så att du kan vända dom åt båda hållen.
    Roger

  12. #12
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Om du nu måste kunna skifta riktning på motorn när den sitter i maskinen så är det väl enklast, om du inte har små "bullets", att löda ihop en av de tre kablarna och sen tar du ett par av JST-kontakter (ack-kontakter - en hona och en hane) och löder i de 2 återstående sladdarna på vardera polerna. Du får väl fila lite på plasten på kontakterna så att du kan vända dom åt båda hållen.
    Roger
    Smart! det kan man ju göra, tackar så mycket för tipset. ska testa det. =)

    //Nicke

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •