Reklam

 
Sidan 7 av 28 FörstaFörsta ... 2345678910111217 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 554

Ämne: Viggen AJ37 skala 1:5

  1. #121

    Wedde63s avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    116
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Underbart, vilken bamsing. Själv håller jag på med den lilla varianten 1/12
    //Anders

  2. #122

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Tack Anders, Jag har MBS 1:12 på byggbordet jag också men den får vänta tills 1:5 är färdig.
    MBS modellen är så vacker utan plankning så man kunde nog hänga upp den i taket bara för syns skull

  3. #123

    Standard

    Jag har också byggt en Viggen men för 120mm elfläkt. Byggprocessen är väldigt lik, bortsett från att jag experimenterar med en prototyp som inte är klädd med balsa. Varför klär ni med balsa? Borde det inte gå att köra glasfiber direkt på foam? Eller är det någon annat än glasfiber som ska på efter balsat?

    Maiden flight igår.


    Hade en 90mm fläkt hemma som jag stoppade i för att se om det var värt att bygga vidare så den är kraftigt undermotoriserad. Men den känndes lite tung i luften. Funderar på om alfa på kanarden blev för hög i förhållande till vingen. Hur har ni på era viggen?
    Senast redigerat av administrator den 2016-03-12 klockan 11:26.

  4. #124

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Hej, ja det såg lite undermotoriserat ut. Jag tror alfavinkeln mot huvudvingen skall vara 3 grader, kan kolla på ritningarna ikväll.
    Viggen behöver mycket kraft med hög alfa och i svängar löser nog problemet med trögheten. Tyngdpunkten är ju förstås viktig, kanske för långt fram?
    Våra vingar, canarder, fena och samtliga roder får plankning med balsa och glasfiber/epoxy.
    Kroppen däremot kommer vi att lägga på glasfiber epoxy direkt förutom på tunna och hårt belastade delar som utblåset luckor mm.
    Lars har lagt på lite olika mattor och vårt val kommer att bli lager 1 - 100 gr, lager 2 - 50 gr matta. Det blir väldigt starkt och tillräckligt hårt.
    Vi kommer dessutom plasta hela kroppen invändigt med minst samma tjocklek.
    Balsan är först och främst för att förstyva bärande delar samt få en hård yta som inte får tryckskador och märken vid transporter och allt annat som de ytorna får smällar och tryck ifrån.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1646.JPG 
Visningar:	182 
Storlek:	72,5 KB 
Id:	57371
    Provbit med olika mattor, ytan blir riktigt fin redan innan spackling o slipning

  5. #125

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Hej Daniel, Huvudvingen ligger på +1 och canarden på +3 grader. Om du skall bygga med rörliga canarder fälldes klaff på canarder 30 grader och huvudvingens roder 5 grader dyk för start o landning. Jag har använt dem inställningarna på min 1:10 med riktigt bra resultat, speciellt i starten då modellen i stort sett lättar själv.
    Din modell såg ju snäll ut i starten, mjukt o snyggt.

  6. #126

    Standard

    Jag har 0 och 3 grader. Min ser snäll ut men det är full höjd för att lätta från marken. Just nu har jag ingen klaff på alls men det blir i nästa version.
    Längre nosställ, mindre skillnad i alfa och klaff låter som ett recept för nästa reinkarnation av denna modell.

  7. #127

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1710.jpg 
Visningar:	210 
Storlek:	53,5 KB 
Id:	57415Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1711.jpg 
Visningar:	204 
Storlek:	59,3 KB 
Id:	57416
    Provmontage av canarderna, kroppen och canarder måste glasas, slipas o spacklas innan slutmontage

  8. #128

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Imponerande Gunnar. Komer att bli en imponerande syn när man får se den färdig.
    Blir imponerade redan av bygg bilderna.. :-)

  9. #129
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Hej proffsen. Puggen och jag börjar få en liten flotta med småviggen. Alla flyger de som det är tänkt. Nosvingen har iaf jag lagt konsekvent på 3 grader +. Nu till min fråga. Vi kör EDF och från stallfart till max fart verkar det som om canardens plusvinkel inte påverkas av varierande hastighet. Den flyger med konstant höjd oavsett. Vad kan detta bero på? Samt att det klagas på att de vaggar. I sin enklaste variant består de ju av ett kryss. Så fena finns det från nos till stjärt. Dutch roll är väl uteslutet. Nu byggde vi även Viggar enligt Windestål? och de går som spjut genom luften. Totalt okritiska att bus(k) flyga med lyder minsta vink. Något av de lättaste fpl att flyga. Rena trainers.

  10. #130
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Glömde en sak. Beroende på hur noga ni är men Motala Verkstad tillverkade ställen till både 35 o 37. De finns att beskåda vidröra mäta osv om det är av intresse så finns de på museet,

  11. #131

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mrfxcoupe Visa inlägg
    Imponerande Gunnar. Komer att bli en imponerande syn när man får se den färdig.
    Blir imponerade redan av bygg bilderna.. :-)
    Tack Peter

  12. #132

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Hej Mogge. Det där med proffs vet jag inte, det roliga är att utveckla sig med nya byggsätt, material och
    allt annat man måste lära sig för att få något resultat. Enteuastiska amtörer passar väl bättre.
    Jag har ju ett antal viggar jag också. 1:10 turbin, 1:13 edf, depron samt 1 st balsaflakbygge.
    Turbin viggen med orginalprofil vaggar vid hög vingbelastning annars går den som ett snöre, edf, depron o balsa viggen vaggar inte men har inte orginalprofil på vingen.
    Ingen av dem vill stiga eller sjunka vid olika hastigheter. Undrar om det kan ha med den vortex som bildas av canardvingarna över huvudvingen? Alla viggarna är däremot sidvindkänsliga och inte speciellt
    roliga att starta eller landa i sidvind.
    Tack för erbjudandet med ställen, vi har ju F15's Söderhamns flygmuseum att mäta och känna på viggar så det tror
    jag räcker just nu i alla fall.


    Gammal video sedan 2009, man kan se lite vaggning på turbinviggen.

  13. #133
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Tack du för trevligt svar. Men nu är det så vist inrättat här i livet att frågan kvarstår. Jag tror kanske som du säger att vortexströmmarna jämnar ut sig. Det hade varit intressant att höra med de människor som konstruerat denna vackra maskin. För det är i mina ögon ett märkligt fenomen. så även om jag själv inte är någon expert så har jag arbetat med de aerodynamiska effekterna i mach 2+ vad gäller robotar och förstår iaf så mkt att normala exponetiella regler inte gäller. Men det är väl den lite högre skolan. Hur som haver ser jag verkligen fram emot erat synnerligen seriösa projekt! Nu tror jag jag har smörjt färdigt. Ni fixar detta med flaggan i topp.

  14. #134

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1724.jpg 
Visningar:	160 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	57564Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1725.jpg 
Visningar:	203 
Storlek:	58,7 KB 
Id:	57565Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1726.jpg 
Visningar:	210 
Storlek:	58,4 KB 
Id:	57566Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1730.jpg 
Visningar:	208 
Storlek:	57,7 KB 
Id:	57567
    Nu har jag börjat med lite mallar för cockpit, spant för golv och noshjul vilket skall få fler spant så småningom.
    En stolmodell och instrumentbräda för att få in måtten så det passar och rätt mallar för tillverkning.
    Allt är tillverkat av plywood som mallar, många delar kommer bli av andra material senare.

  15. #135

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1731.jpg 
Visningar:	261 
Storlek:	39,7 KB 
Id:	57578Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1734.jpg 
Visningar:	221 
Storlek:	59,0 KB 
Id:	57579Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1735.jpg 
Visningar:	264 
Storlek:	59,0 KB 
Id:	57580Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1740.jpg 
Visningar:	259 
Storlek:	57,2 KB 
Id:	57581
    Lite mera jobb gjort i och runt cockpit, allt passar fast min instrumentbräda är för kort mot ritningen. Jag får rapport av Lars med bilder och mått från F15 i Söderhamn imorgon på cockpit i fullskala så får vi se hur måtten skall vara.

  16. #136

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Det här är ju " kuljobb " oftast blir cockpit liten o svårjobbad men här blir det lite rejäla grejor :-D

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  17. #137
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Riktigt fint blir det!

  18. #138

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Tack grabbar. Igår kom en balk från Lars i Söderhamn som han har fått arborrad med hål för vingrören. Det blir spännande att börja med inskärning av rören i vingdelar och efterföljande montage av vingen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1768.jpg 
Visningar:	259 
Storlek:	73,9 KB 
Id:	57643
    Det går framåt med konstruktion av huvudställen, vi har fortfarande en del kvar att lösa innan prototyptillverkning.
    Jag skall skriva ut ett ställ och lägga på ritningen och vingdelar i kväll för att se hur det passar.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1771.jpg 
Visningar:	258 
Storlek:	60,1 KB 
Id:	57644Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1769.jpg 
Visningar:	306 
Storlek:	88,5 KB 
Id:	57645

  19. #139

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1785.jpg 
Visningar:	185 
Storlek:	66,4 KB 
Id:	57667Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1786.jpg 
Visningar:	212 
Storlek:	121,6 KB 
Id:	57668
    Funderingar på spant och spryglar för att stärka vinge och landningställ.
    Senast redigerat av PGAstrom den 2016-03-16 klockan 12:53.

  20. #140

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1787.jpg 
Visningar:	370 
Storlek:	79,5 KB 
Id:	57705Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1790.jpg 
Visningar:	299 
Storlek:	64,1 KB 
Id:	57706
    Idag kom Joel och Daniel på besök och vi spikade äntligen utförandet på huvudställen och sedan kom Lard med en 1:5 pilot som fick provsitta cockpit. Kärran känns stor när man får alla delarna på rätt platser. Fenan kommer att vara ca 1,25 m hög från mark.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •