Reklam

 
Sidan 2 av 28 FörstaFörsta 123456712 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 554

Ämne: Viggen AJ37 skala 1:5

  1. #21

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Så här kommer hvudstället antagligen se ut. Drivning blir kuggväxelmotor DC7,2V med mikrobrytare som ändlägen och
    reversering med tvåpolig kontakt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Viggenställ  papper.jpg 
Visningar:	723 
Storlek:	62,8 KB 
Id:	51023

  2. #22

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Fan vad häftig dessas Viggen kommer att bli.. 20Kg Viggen på take off kommer bli något speciellt att se .
    Kommer följa detta med spänning. :-)

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Mitt lilla tips angående fjädrarna i ställen....
    Jag har fått rådet, när det gäller fjädringskraft, från folk som jobbar med konstruktion av landningsställ för modellflygplan att väger modellen 20 kg, då skall fjädern/fjädrarna i varje ställben ha en fjädringskraft på 20 kg. Alltså inte 20 kg tillsammans eller något liknande.
    Tanken bakom detta är att om man kommer ned lite snett vid landningen så skall fjädern i det ställbenet som når marken först kunna hantera hela kärrans vikt utan att benet slår i botten direkt med risk för skador på infästningar osv.

    Göran

  4. #24
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PGAstrom Visa inlägg
    Så här kommer hvudstället antagligen se ut. Drivning blir kuggväxelmotor DC7,2V med mikrobrytare som ändlägen och
    reversering med tvåpolig kontakt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Viggenställ  papper.jpg 
Visningar:	723 
Storlek:	62,8 KB 
Id:	51023
    Teleskop med andra ord. Jag hade tagit två fjädrar som passar i varandra. En lite klenare som tillåter kärran att fjädra ner och sätta sig på den lite kraftigare som i sin tur är dimensionerad för lite grövre tag. På så vis får du en sekventiell fjädring, en som fungerar under normala fislandningar och taxning och en reserv som tar upp lite hårdare landningar. För vettiga egenskaper så är utfjädringen nästan viktigare än infjädringen.

    Hänger du med?
    Superhero

  5. #25

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Tack för råden, ja jag tror nog att den totala fjädrings kraften minst måste vara den totala vikten för varje ben.
    Dubbla fjädrar blir nog bra, skall räkna på det.

  6. #26
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Ekvationen är rätt enkel. Du vet vikt, slaglängd och sjunkhastighet och kan med det räkna ut G kraften som blir :-)
    Superhero

  7. #27

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Det har inte hänt så mycket under sommaren men några bitar har tillkommit. Lars har skurit ut framkropp och insug.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1031.jpg 
Visningar:	492 
Storlek:	90,6 KB 
Id:	54183Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1033.jpg 
Visningar:	423 
Storlek:	82,6 KB 
Id:	54184
    Lars har flygit med Viggen 1/6 under sommaren.
    Senast redigerat av administrator den 2015-08-27 klockan 21:30.

  8. #28

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Blir det lika fint och flygs lika realistiskt som Din i skala 1:6 så blir expertklass. Glömmer aldrig Dina fina flygningar från Karlskoga i fjol. Har tyvärr skrotat min 35:a men den kommer nog att uppstå med en annan pilot. Den bara vek sej på finalen, rakt ned ingen superstall. Lycka till med bygget och hälsa dom andra.
    Mvh Uno.

  9. #29

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Hej Uno, det var väldigt tråkigt med 35:an.
    Hoppas vi kommer igång med Viggenbyggandet på allvar i höst.
    Jag har köpt mig en MBS-viggen också som förhoppningsvis ger både inspiration och en del bra ideér. Magnus
    har gjort en riktigt fin byggsats.
    Mvh
    Gunnar

  10. #30

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0498a.jpg 
Visningar:	219 
Storlek:	168,5 KB 
Id:	54203Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0503a.jpg 
Visningar:	339 
Storlek:	56,8 KB 
Id:	54204Hej!
    Jag har också en MBS-Viggen på gång som jag köpt halvbyggd. Det blir Wemotech Evo 90 med 5 celler.Skickar bild på RM8 Lite. Har precis fått filmer av Peter i från Stenungssund. Fantastiskt fint från Karlskoga och så mitt haveri i Feringe. Skall höra med honom om det är ok att lägga på Youtube. Det var andra flygningen med Draken och gyro och jag tyckte att den svarade dåligt och slog från gyrot men man kan se på flygningen att något är galet för det är väldigt instabilt. Det är i sista 30 graderna i insvängen som bara nosen sänks. Jag hade mycket soppa kvar i en stor tank runt tp. I insvängen sänkte jag nosen ordentligt. Kanske rann all soppa fram för det ser nästan inte ut som den stallar utan bar dyker. Mycket intressant att studera filmen. Överväger Kolobri i en av mina MBS-Drakar.
    Med vänlig hälsning Uno
    MVH uno.

  11. #31

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej
    En kille i vår klubb, Uno Spångberg, hade premiärflygning med sin MBS Viggen förra onsdagen. Han har egna tillverkade infällbara ställ i den med dubbla hjul både på noshjulet och huvudställen, precis som originalet. Jag tror han har motor, fläkt osv som rekommenderas av MBS Models. Den var lite nostung så takeoffen var lite "spännande", och den var för känslig på skeven också. Men väl uppe i luften och intrimmad så flög den läckert med ställen infällda, och kom sen ned på fältet med en smygare (med ställen utfällda). Lagom stor modell tycker jag. Tyst och fin fläkt i luften.
    /Bo

  12. #32

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0495.jpg 
Visningar:	604 
Storlek:	89,6 KB 
Id:	54210Tack för det Bem. Vore kul med några bilder så man kunde se hans lösning på stället. Mina ser ut så här men det är inte jag som gjort dom. Dubbla hjul på näsan också.Motorn är den megamotor som Magnus rekommenderar och den tål max 5s.
    MVH Uno,

  13. #33

    Standard

    Jag köpte fjädrar från Sodeman men till en betydligt mindre modell. Nu kom jag inte ihåg hur jag räknade men utifrån det resultat jag kom fram till köpte jag tre par fjädrar med lite olika men närliggande egenskaper och valde sedan dom bästa. Priset på fjädrarna var inte mer än att jag gjorde så.

    Jag tror jag räknade ut det så att fjädrarna precis skulle komprimeras en aning när modellen stod på landställen. Sedan får man välja utifrån slaglängd och hur mycket fjädern komprimeras vid en given kraft och försöka lista ut hur det blir. Tabeller finns ju på deras hemsida. Nu har jag inte testat modellen men det ser lovande ut.

    Om fjädrarnas uppgift är att spara modell och infästningar tror jag hellre på lite hårdare fjädrar än fjädrar som riskerar genomslag. Jag vet att en del kombinerar en mjukare fjäder med en hårdare för att få bästa egenskaper. Då ger den mjukare fjädern en mjuk fjädring och den hårdare hindrar genomslag vid hårdare landning.

    Det är väl just sånt här som gör hobbyn så kul då man får sätta sig i lite av varje

    /Mats

  14. #34

    Standard

    Grymt coolt bygge!
    En lite fundering efter att ha sett videon ovan:
    Jag tycker tyvärr att det konstanta studsandet från noshjulet sänker skalintrycket en hel del. Detta guppande borde man väl kunna eliminera om man bygger in oljedämpare i ställen? En fördel med dämpare är ju att de dessutom hjälper till att ta upp krafter vid hårda/snabba stötar (ungefär som föreslagna dubbelfjädern. Har ni funderat i de banorna eller anses en sån lösning generellt sett iskall av vikt eller komplexitetsskäl?
    /J

  15. #35

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Framhjulet brukar inte hoppa vad jag sett tidigare, asfalten var nog väldigt ojämn på banan.


    Mvh
    Gunnar

  16. #36

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1010.jpg 
Visningar:	325 
Storlek:	88,8 KB 
Id:	54428

    Jag har börjat montera jigg och spant på 1:12 viggen. Har även gjort en jigg till 1:5 modellen för att enklare bygga rakt och kunna skära ut byggplasten. Tänkte prova mig fram med lite olika byggnadstekniker med förhoppningsvis något bra resultat.
    Tänkte bygga 1:12 modellen och 1:5 samtidigt för att få rätt mått utseende på 1:5án. Mina gamla ritningar på Einar 1:10 modellen jag har, samt byggsatsen från MBS borde ge tillräckligt bra underlag för bygget.
    Vi har ju även tillgång till museét i Söderhamn för att kolla på fullskala´n

  17. #37

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Nu är stora jiggen monterad med några färdiga mallar. Mallarna skall fräsas ur invändigt senare.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1084.jpg 
Visningar:	456 
Storlek:	126,5 KB 
Id:	54452

  18. #38

    Standard

    Stor jigg var rätta ordet, snickarbänken såg pluttig ut i jämförelse! Ska bli kul att följa detta bygge och få beundra slutresultatet.

  19. #39
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hej
    Kul att se att det går framåt.
    Men skulle ni inte bygga en egen Viggen?
    Jiggen och spanten ser ju exakt ut som en uppförstorad MBS viggen byggsats.

  20. #40

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Hej, Ursprungsplanerna var att skapa en 3D modell urfräst i negativ form och använda som form för gjutning men Micke
    som var vår Cad och fräs expert har börjar studera och kommer inte hinna med detta också.
    Jag har byggt flera viggen tidigare och har en hel del underlag från dessa byggen samt den nyss inköpta MBS Viggen.
    Jag tyckte iden med att bygga på jigg skulle kunna användas till foambygge också och har därför mätt och
    skalat upp den jiggen till att börja med för att kunna komma vidare med modifieringar och kanske ändå flera spant inför skärningen av cellplasten. Spanten från MBS, Einar Jonssons Viggenmodeller och andra3-vyer är är i stort sett lika varandra, så skalariktigheten är väldigt bra från alla. Det hänger redan två viggenmodeller i mitt byggrum en skala 1:10
    och en helt egen konstruktion från 3-vyer av foam/balsa och depron i skala 1:14.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1089.jpg 
Visningar:	444 
Storlek:	67,2 KB 
Id:	54466

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •