Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: RSSI värden, hur ska man tolka dem ?

  1. #1

    Standard RSSI värden, hur ska man tolka dem ?

    Är lite ny på UHF och RSSI

    Har följande setup:
    Taranis Plus med EzUHF Jr modul
    Rx diversity EzUHF
    TBS Core + EZOSD TBS edition.
    TBS Discovery.

    Var ute och testade mina prylar för första gången idag efter byte från spektrum.

    Min fråga är just hur man ska tolka RSSI värden ? ska man ha högt eller skall det vara lågt ?
    Sen är där Link, den ligger på 100 typ hela tiden, vad är det den säger mig ?

    Tacksam för svar.

    PS.
    Är ingen räserpilot ännu men det kommer

  2. #2

    Standard

    Det var länge sen jag läste om det men kommer ihåg detta iaf
    RSSI och Bad Packets ska vara lågt. RSSI är signalstyrkan mätt i -dbm. -0dbm är starkast och t.ex. 22RSSI = -22dbm är svagare än 0. Vid högt RSSI (svag signal) börjar man tappa Link kvalite och då är det nära failsafe.
    Kommer ej ihåg hur BAD packets funkar så det får nån annan fylla i.

    För optimal räckvidd kan du skaffa denna på både sändare och mottagare http://www.readymaderc.com/store/ind...oducts_id=1615

  3. #3

    Standard

    En video säger mer än många ord. Han har en dämpare på sändarn för att få kortare räckvidd för testet.
    Du kan se vad som händer när RSSI blir högt, länkkvallen sjunker och sen failsafe.
    I hög fart kan detta ske ganska fort har jag sett så bäst att vända med marginal.


  4. #4

    Standard

    Oki nu är det lite klarare för mig.
    Tackar för hjälpen att hitta svar

  5. #5

    Standard

    Inga problem
    Läste en hel del om det förut då jag också ska börja med UHF sen.

  6. #6

    Standard

    Jag blev lite fundersam på hur det fungerar.
    FrSKY RSSI visar 0 vid avslagen Rx och 100 vid bästa mottagning, är bra skumt.
    Har kopplat min D4RII via min core så jag får RSSI värden i googles med, dock visar de inte helt samma som på radion.
    Men visst så gör man ju en "ful" kalibrering men men.

    Viktiga att man får en hint om hur långt man har kvar till FS

  7. #7

    Standard

    Ja många verkar köra skalan 0-100 för att underlätta för användaren. Det är lättare att tänka att 0 är sämre än 100 än tvärt om

    Gillar hur smidigt det är med ezosd och ezuhf där man inte behöver kalibrera alls. Plug n Play lixom, iaf med digitala länken.

    Har testat min TBS EZOSD strömsensor och den verkar mycket korrekt. Samma mah som den säger jag använt går i när jag laddar och spänningsmätaren stämmer bra. Kul med kvalitetsgrejor.

  8. #8

    Standard

    Jag bara hålla med om EzOsd.
    Och ImmersionRC:s prylar.
    Typ ska byta vtx från 5.8 till 2.4. Bars pluga ur och plugga i så var MSN klar.

  9. #9


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Vad gäller det RSSI-värde som FrSky's telemetri visar så säger man själva så här om det värdet;
    Hittade ännu mer matnyttigt om RSSI-värdet!

    "RSSI on FrSky equipment is represented using a logarithmic scale (dB), not in %. This means that when RSSI is high, a small difference in distance between the transmitter and receiver will lead to a big change of the RSSI value. It is perfectly normal to see a value of about 100 when next to the model, and already down in the 70's by the time you've walked to the other end of the field. When you have a reading of 50, it will however take a lot of extra distance to reach the alarm level of 45. The basic approximation rule is that a doubling of distance between pilot and model will result in a drop of 6dB of the RSSI value, which should make the previous explanation clear: If you are 5m away from the model it only takes another 5m to reduce RSSI by 6dB, but if you are 600m away from the model it will then take another 600m to reduce the value by the "same" 6dB. Loss of control will happen when RSSI reaches a value of about 38, so setting an alarm at 10 is useless. From the above explanation you can see that between the default critical alarm (42) and usual practical loss of control we have a margin of about 4dB, or range factor of around 1.5. The alarms are thus rather conservative, and in normal conditions even if you heard the critical alarm you would still be far from losing control (you should be at around >1000m distance, with another 500m to spare)."
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    RSSI är recieved signal strength indication och har egentligen ingen fast värdebas. Siffrorna är arbiträra och används på olika sätt. Som tidigare postare sagt kan den gå -dmb eller +dbm eller % eller bara siffror.

    Man får som ni gjort helt enkelt kolla på tillverkaren vad dom säger om det värdet.

    I det här fallet verkar det vara 0-100 även om 100 borde vara teoretiskt omöjligt (dom är fysiskt sammanbundna)

    Det vanligaste är dock -dbm systemet där -0dmb är högsta och -inf dmb är det lägsta.

    Får jag fråga varför du bytte sändare o inte bara pluggade in EzUHF i trainerporten på spektrumsändaren?

  11. #11

    Standard

    @Boar
    +1

    Ja, RSSI används lite annorluna. EzUHF kan ju även via link quality (LQ) vilket tjänar i stort sett samma syfte men är lite annorlunda.

  12. #12

    Standard

    Vad jag förstår är LQ mer pålitligt. Jag brukar se bägge i min OSD (vector) och det händer att RSSI är rätt lågt men LQ nära hundra. Detta brukar inte medföra några problem utan det är när LQ går ner som problemen uppstår.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •