Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Robbe i Konkurs?

  1. #1
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard Robbe i Konkurs?



    Min tyska är ganska dålig, men tolkar det som Robbe i konkurs, men finns hopp för de ca 100 anställda att behålla jobben och nått snack om nya investerare? Orsaken verkat vara dyra lagerlokaler och lagerhållning.

    Men förbehåller mig för feltolkningar. Någon lite mer flytande får gärna fylla i.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Robbe har i alla fall kommit på obestånd och antagligen har någon skickat tyska kronofogden på dem. Vi får hoppas det löser sig för det är en oroväckande trend att många tyska RC firmor försvinner. Men Robbe har väl inte haft någon större storsäljare på sista tiden om man jämför t.ex. med Multiplex som borde tjäna bra på sina modeller?

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Om du spelar upp videon på Youtubes hemsida på en dator så kan man slå på automatisk textning som genereras från talet. Automatiska textningen finns bara på tyska för den här viden men man kan sen översätta textningen via en annan funktion till Svenska eller Engelska. Då kan man lära sig fina tyska uttryck som att "fisken verkligen stinker från huvudet".

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Var det inte Graupner som var i samma läge för ett litet tag sedan?. Men återhämtade väl sig hyfsat ändå, men med nya krafter?.
    Undrar inte om även Jamara varit med om liknande.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Inte direkt förvånande men lite synd är det.
    Hade min första radio från Robbe, det var 1973... alla visste att det var en Futaba egentligen. Nåväl, det blir inte lika enkelt att beställa diverse Futabaprylar (har en Futaba radio fortfarande, 14MZ) som jag brukade göra direkt från Robbe, men det finns ju andra att köpa från.
    Hoppas nån köper upp dem och får dem på fötter igen med ny ledning som bättre kan styra skeppet.
    Man förstår mot bakgrunden att de var vid ruinens brant senaste tiden att de inte visade upp nån ny Futaba/Robbe radio på senaste Nürnbergmässan i Tyskland som nyss gick av stapeln, där det ryktades att Robbe skulle visa en ny Robb/Futaba radio (T18SG).

    /Bo

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •