Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 74 av 74

Ämne: Foxtech D-130 X-8 Byggtråd på en riktigt STOR Multirotor

  1. #61

    Standard

    http://m3.idg.se/2.1022/1.593062/rep...n-egen-dronare

    Snyggt reportage, men det hade ju gärna fått vara mer om senaste bygget

  2. #62
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Den var bara på planeringsstadiet när de gjorde intervjun

  3. #63

    Standard

    Vilken kul artikel!
    Bra att personer med gedigen kunskap som du Ronny får uppmärksamhet!

  4. #64

    Standard

    Vad har du fått för PID-värden till slut?

  5. #65
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Länk till PID för både pixhawk och gimbal finns i kommentarerna till denna video.


    Eller Här https://goo.gl/photos/KEqnHvFevsmWx3oK6

  6. #66

    Standard

    Hur går det här ?
    Inga fler filmer att visa upp ?

    Sen en dum fråga kanske men...
    Om man inte är ute efter redundans i form av kompass och gps, finns det nån anledning att byta från apm till en pixhawk på en quad ?

  7. #67
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Nej du kommer nog inte att märka någon skillnad om du byter till en Pixhawk men om du skulle köpa en i dag så rekommenderar jag starkt pixhawk på grund av att APM är maxad med dagens firmware och för att kunna installera framtida arducopter uppdateringar så behövs puxhawkens kapacitet. Det kommer även snart en Pixhawk 2 (som sitter i den nya 3dr Solo). Nej inga nya video från mig.. Har haft semester nu och målat garage och stall i fyra veckor... Så ingen tid att flyga tyvärr...

  8. #68

    Standard

    Man behöver en PPM-encoder till Pixhawk för att ha annat än PPM-mottagare och det är ett f-n att få tag på dem just nu, om man inte köper nån kopia. Kontakterna på Pixhawk (och iofs nyare APM) så är skräp, engångs. Men APM och Pixhawk är det enda jag vill ha, såå bra. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #69
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Blev tvungen att byta ut Pixhawken på grund av att den som satt i var en oäkta som jag köpt på e-bay (i tron att den var äkta..) gyrot tiltade 45 grader i bland så det var nära krash.. se tråd här http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...xhawk%21%21%21


    När jag ändå höll på och rev så passade jag på att bygga om maskinen lite.
    Sänkte batteriplattan för lägre tungdpunkt, flyttade upp autopiloten för bättre åtkomst och satte dit en Tarot kåpa "just for the looks".... Första testen kändes ännu stabilare än tidigare
    Nu måste jag bara tuna om dämparna till gimbalen då det blev andra resonanser efter mod. så nu skakar kameran lite.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0104.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	171,2 KB 
Id:	53731Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0109.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	153,4 KB 
Id:	53732Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0111.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	169,1 KB 
Id:	53733

  10. #70
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Oj vad tiden flyger iväg ;-)
    Har hänt väldigt mycket på de sista 2 månaderna...
    Beslutade att gå "all in" och börja köra kommersiellt med min stora maskin.
    Så det har varit två hektiska månader!

    Några punkter på listan
    1. Starta aktiebolag med allt vad det innebär med stiftelseurkund, styrelse, aktiekapital, F-skattsedel, godkännande från bolagsverket, bokföringsprogram, bankkonto, bankgiro mm.

    2. För att flyga en så här tung maskin kommersiellt så behövs det ju ett UAS kategori 2 tillstånd....
    Då måste företaget ha ungefär samma uppbyggnad som ett riktigt flygbolag med en verksamhetsansvarig, flygchef, teknisk chef, samt en godkänd pilot och befälhavare.
    Så jag har suttit över 150 timmar och författat drift och underhållshandbok, teknisk manual, ansökan till transportstyrelsen samt skapat ett system för checklistor och underhållsdokumentation i elektroniskt format.
    Det har faktiskt varit mycket lärorikt att göra detta och fördjupa sig i alla regler och bestämmelser för att kunna författa manualerna, nästan som att skriva en sluttentamen.
    Nu är alla papper klara och godkända hos trafikverket och det som återstår är en uppflygning för transportstyrelsen nu på fredag och ett skriftligt prov, om jag klarar detta så får jag lösa ut mitt UAS2 tillstånd (för en nätt summa pengar... )
    Vi har även tecknat en företags och ansvarsförsäkring (täcker 8 miljoner kr) som företaget måste ha.

    3. Företaget har även beställt en (dyr...) högupplöst värmekamera som vi kommer att flygtermografera med. (Jag har tidigare jobbat med termografering i Forsmarks kärnkraftverk.) Värmekameran levereras den 19/10

    4. Har efter senaste modden av D-130 med sänkta lipo kört autotune igen med nya pixhawken och det funkade hur bra som helst och maskinen blev mycket bättre efter autotuningen speciellt i automatiska flygmoder. Nu är jag helt nöjd med hur den flyger.

    5. En Amimon Connex HD videolänk är inköpt och under utprovning länken har Sbuslänk upp för kamera och gimbalstyrning (behövs ingen mottagare till kamerastyrningen) och den har även en telemetrilänk ner från pixhawken samtidigt som HD signal. Räckvidden uppges till 1 Km!! och bara 1ms latency! Verkar fungera hur bra som helst faktiskt!!

    6. En ny kraftigare gimbal beställd för att kunna ta både värmekamera och GH4 samtidigt eller en RED Epic

    7. Hemsida är nu igång (med hjälp av min duktiga dotter...) http://grimmdrone.se
    Vi finns även på FB https://www.facebook.com/grimmdrone

    8. Har även tänkt köpa in en 3Dr SOLO för att kunna filma lite mera action och som komplement till den stora "Traktorn". Men tyvärr så har dom har inte börjat säljas ännu i sverige men vårt UAS tillstånd är klart för den (Kategotri1B)

    Jag vill gärna ha era synpunkter och tips!

    Förslag på eventuella kunder och saker att utföra med en drönare som kan lyfta 10 kg payload mottages tacksamt för mitt och företagets bankkonto börjar bli tomt... :-)

    Nästa update blir på FB och hemsida för nu är detta inte hobby längre.... ;-)

    Mvh Ronny Grimm
    GrimmDrone AB
    Senast redigerat av Grimm den 2015-10-07 klockan 13:36.

  11. #71

    Standard

    Lycka till med företaget!

  12. #72

    Standard

    Tjoh! En fråga angående dubbla GPS. Stöder Pixhawken det rätt av? Och hur funkar det med dubbla GPS? Noggrannare? Eller är det bara som du skrev "standby" på den ena, dvs inte inkopplad?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #73
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Ja Pixhawken stöder dubbla GPS rakt av. Men... Man ska inte ha två likvärdiga GPS:er för den switchar automatiskt över till den GPS som har bästa positionsbestämningen. Därför har jag en Neo M8n som master och en Neo 7 som standby. Neo M8n har alltid typ dubbla antalet satelliter men om den lägger av så kopplar PH över till Neo 7. Maskinen kan kasta till vid bytet så man vill inte att den ska hålla på och vela mellan två likvärdiga GPS:er..
    Neo M8n ger märkbart bättre position hold än andra GPS:er. Så den rekommenderar jag verkligen. Plus att den är riktigt snabb i uppstart.

    Video från ett uppdrag åt en kund. Början är filmat från vår 3Dr Solo.


    Gjorde ett panorama av 177 st 16 megapixelbilder som blev 10Gb! stort till kunden som ville se hur mycket kalhyggen det var på ett område av ca 100Hektar. Här nedan är en krympt jpeg version som går att öppna i windows på 177Meg

    Nån som kan hitta älgen??

    https://drive.google.com/file/d/0B-s...ew?usp=sharing

  14. #74

    Standard

    Aha, men vart kopplar du GPS nr 2? Serial? Finns ju bara en GPS-port. Kompass räcker ju med ena till I2C.

    Samma M8n som RCFlight har?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •