Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Motorer som orsakar cancer?

  1. #1

    Standard Motorer som orsakar cancer?

    Hejsan,

    Beställde ett paket med fyra motorer och fyra fartreglage från Hobbyking. När jag sedan läser på sidan av paketet ser jag detta (se bild). Alltså att komponenterna i detta paket innehåller kemikalier som orsakar cancer. Är detta något som gäller alla elektriska motorer och fartreglage eller är det just dessa?

    Något att vara särskild orolig över? Bör man kanske använda handskar när man arbetar med komponenterna?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC04805.jpg 
Visningar:	300 
Storlek:	44,4 KB 
Id:	50503

    Det jag beställde: http://hobbyking.com/hobbyking/store..._4_CW_CCW.html

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tror inte du behöver vara orolig, misstänker att det är de extrema hälso/miljökrav deklarationer i CA som ställer krav på att om något nasty har använts i tillverkningen så skall det finnas en varningstext.

    Och att framställa och purifiera tex rare earth magnets behövs nog en del gulligt man inte skall dricka. Men lär vara harmlöst att vistas i närheten av och hantera motorerna.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3

    Standard

    Kan slå vad om att samma text står på paketet till din telefon. Står på alla elektronik grejer har funderat på vad det egentligen är som CA inte gillar men har inte orkat kolla upp det.

  4. #4

    Standard

    Själva neodymmagneterna som finns i motorerna kan var hälsofarliga i vissa fall. Googla på "neodym magnets poisonous"
    så kan man läsa lite.
    Det verkar vara elakast om det blir damm av magneterna och man får det på huden eller andas in det.

    Jag tror hälsofaran med det sätt magneterna används i modellflygsammanhang är försumbar. Jag har aldrig känt behov av några försiktighetsåtgärder.

    Allt som kan vara minsta farligt skall ju ha en varningstext i USA och dit hör väll dessa magneter.

  5. #5
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Skulle tro att man av någon anledning ska inte vara och rota i komponentera, kretskorten brukar vara behandlad med nåt som inte är hälsosamt. Har glömt vad ämnet heter.

    Vad jag förstått bör man inte utsätta kretskortet för värme utan handskar och andningsskydd.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Skulle tro att man av någon anledning ska inte vara och rota i komponentera, kretskorten brukar vara behandlad med nåt som inte är hälsosamt. Har glömt vad ämnet heter.

    Vad jag förstått bör man inte utsätta kretskortet för värme utan handskar och andningsskydd.
    Flamskyddsmedel är nog vad du tänker på
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men vi har ju för det mesta bra ventilation där vi flyger - i alla fall när det gäller lite större grejor där det kan bli värmeutveckling...
    Roger

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Handlar om de förbjudna ämnena bly, kadmium, krom, nickel etc. i elprodukter, som är cancerogena om man äter dem. Kallas RoHS-direktivet här i EU. Framförallt är det felaktig avfallshanteringen och om det kommer ut i naturen som är farligt. Jag tror de flesta varor till Kalifornien märks på plats och därför ser vi inte denna märkning så ofta utanför Kalifornien numera.

  9. #9


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Kan inte bero på neodymet i magneterna. Varken neodym eller dess salter är giftiga! Beror nog helt klart på jänkarnas vansinniga regler att varna för precis allt.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Tycker det är roligt med Amerikanernas system.
    Vi byggde för ett gäng år sedan elskåp till automationsindustri i usa , vi slutade med detta för kostnaderna blev för höga .
    och då inte på material och jobb utan för snubben som skrev alla dokument som friskrev oss från ansvar.
    Ett elskåp ca 1x1 meter med inte allt för mycket prylar i sig krävde om jag minns rätt 4 eller 5 fulla pärmar med papper för vår friskrivning.
    eldokumentationen va på under 10 A4a
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  11. #11

    Standard

    Såg det här utanför hotellet i krokarna av Death Valley. Egentligen tror jag att man i Californien borde ha en generell skylt man kan sätta överallt och som täcker alla eventualiteter för att slippa bli stämda. Tex "Lever du finns det en överhängande risk att du dör"
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5767.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	86,6 KB 
Id:	50587  
    "Allting beror på allting"

  12. #12
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Kan tänka mig att efter ett tag, när man flyger rätt ofta så kan mn hppa övr vis od o txt kenlnÖHoöd dxm ldhsiOÖISHD..
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  13. #13
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hittat på en hårtork..
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hårtork.png 
Visningar:	89 
Storlek:	265,5 KB 
Id:	50590

    Tror det står nåt om att inte använda den i badkar..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •