Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Nybörjare ska bygga tricopter

  1. #21

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Ingen orsak, kul att kunna hjälpa till =) Hoppas att inget är missat nu, men något brukar alltid dyka upp som man har glömt

  2. #22

    Standard

    Hej igen, delarna har kommit och bygget är igång! En snabb fråga, hur viktigt är det att montera motorerna och propellrarna exakt raka? Kan KK-brädan kompensera för små missar i konstruktionen?

  3. #23

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    72
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    IT Pro
    Klubb
    Lindsdals Radioflygklubb - Kalmar

    Standard

    Ögonmått räcker gott, du hamnar på mm prescision. Och kortet kompenserar när du kör i "autolevel" läge. Hamnar nåt för snett märker man det, men det ska till ganska stor skillnad i lyftkraft för det.

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av finnen Visa inlägg
    Jag hittade hane-hane (som det ska vara, inte hona-hona som jag sa)....
    Förlåt en liten utvikning: Man tycks ha fått begreppet hane-hona om bakfotenpå Hobbyking. Det är den ledande metalldelen i en kontakt som avgör könet. På servosladden sitter följaktligen en honkontakt och i mottagaren är det hanar. Sladdar mellan mottagare och styrkort har honor ibåda ändarna.
    /Leif

  5. #25

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Tyvärr är det inte bara hk som gör så, många ebaysäljare gör likadant. Jag reagerade också på det, men vad ska man göra

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - dom namnsätter efter plasthylsan runt kontaktstiften och inte som brukligt utgående från själva kontaktstiften.
    Roger

  7. #27
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    jeg har også tænkt over dette. Jeg synes det vidner om manglende forstand på hvad de holder på med. Jeg bruger derfor at skrive dette direkte til dem. I håp om at det bliver lidt bedre for hver gang. Det er lidt træls aldrig at vide hvad man egentlig får.

  8. #28

    Standard

    Uppdatering, den lever! Jag fick igång den idag, mottagare, KKBoard och motorer verkar fungera galant. Snabb fråga, alla motorer snurrar åt samma håll, är det bara att invertera + och - mellan fartkontrollen och motorn eller måste det ske på något mer avancerat sätt?

  9. #29

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Byt plats på två av de tre sladdarna (vilka som helst) mellan motorn och esc'n. Det finns ingen + och - på de sladdarna, det är trefas växelström som kommer ur esc'n.

  10. #30

    Standard

    Hej igen, hur viktigt är det att mota bort vibrationer? Och hur kraftiga vibrationer klarar motorerna av? Just nu känns propellrarna hopplösa, och vid vissa varvtal har jag synliga vibrationer. Funderar på att köpa nya, dyrare proppar.

  11. #31

    Standard

    Man vill inte ha vibrationer. Din KK2 kan få spel och då lär du ha din tricopter i marken hastigt. Vad har du för propellrar? Är motoraxlarna raka?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #32

    Standard

    Om du inte gjort det redan ska du balansera propellrarna och helst också motorerna.
    /Leif

  13. #33

    Standard

    Motoraxlarna ser raka ut, har dock inte gjort någon närmare inspektion.

    Detta är mina billiga propellrar:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html
    Hur balanserar man motorerna?

  14. #34

    Standard

    Googla på Balancing Multirotor Motors. De flesta beskrivningarna bygger på vibrationsmätning med hjälp av app i mobilen.
    /Leif

  15. #35

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Nu funkar det inte med KK, men jag brukar koppla in mitt multiwii till datorn och läsa av av vibrationerna (med en motor i taget). Sedan sätter man ett buntband på motorn, och snurrar den tills man har minimerat vibrationerna. Jag har läst om att man kan göra i princip samma sak med en seismograf-app i mobilen, lägg den nära motorn för att läsa av vibrationer. Allt utan proppar såklart!

    Mina senaste byggen har jag iofs inte brytt mig om att balansera motorerna, bara propparna. Har du balanserat propparna ordentligt, så att även proppnaven är balanserade? Proppen ska stanna, oavsett vilket läge den stannar i i balanseraren.

  16. #36

    Standard

    Hej! Jag håller på att balansera motorer och propellrar genom att med min telefon mäta av vibrationerna. Detta funkar bäst för mig. Hur små vibrationer är acceptabla? Även om det är långt bättre än tidigare så finns det fortfarande kvar små vibrationer. Kan de få vara eller är det superviktigt att få bort dem också? KK-brädan är delvis vibrationsdämpad, jag fäste den med dubbelhäftande tejp.

  17. #37

    Standard

    Det går säkert bra med KK. Ska du filma från coptern ska du lägga så mycket tid och tålamod som möjligt på balanseringen.
    /Leif

  18. #38

    Standard

    Hej, hur varma blir era ESC när ni flyger? Jag har märkt att mina blir ganska varma, inte så att man bränner sig men det är märkbart varmt. Är detta ett problem eller är det normalt?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •