Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Futaba T10JS eller 14SG eller något annat?

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard Futaba T10JS eller 14SG eller något annat?

    Jag ska byta ut min Spektrum dx6i och valet står i första hand mellan de två futabasändarna. Eventuellt är spektrum dx9 ett alternativ också men jag vill prova något annat än spektrum, känns det som. Taranis känns inte aktuellt just nu men kan tänkas framöver som en extrasändare.
    Vad går jag miste om ifall jag köper den billigare futaban istället för den dyrare?
    14SG kändes som det alternativ som lockade mest men efter prishöjningen på autopartner så känns det som om den ligger över vad jag vill betala ��
    Antalet flygmodeller är ganska lågt just nu så att köpa en Dx9 pga att jag kört med spektrummottagare tidigare väger inte speciellt tungt, men kanske finns det andra skäl att överväga en dx9?

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    25
    Klubb
    Malmens MFK

    Standard

    Jag köpte en T10J för inte alltför längesedan och tycker hittills att den verkar rätt så ok. Två stora skillnader är väl att 14SG kan logga telemetridata och att man kan konfigurera kanalerna friare på den större radion.

    Mottagarna är rimligt prissatta men förstås dyrare än FrSky:s till Taranisen.

    Småsaker som jag retar mig på:
    * Man kan inte starta/stoppa en timer bara genom att trycka på nån knapp på sändaren. Måste kopplas till en spak/switch.
    * Man kan inte ha telemetridata som "hemskärm" utan man är tvungen att knappa sig fram dit innan man börjar flyga.
    * Om man kopplar timern till throttelspaken så är det just det fysiska läget på själva spaken som avgör om timern skall starta och inte själva servoutslaget (t ex vid idle-up vid heli-flygning.)

    Jag sneglade lite på Graupners Hott-sändare också ffa på grund av telemetrifunktionen men tänkte att s.bus är mer standard än Hott:s single-wire-lösning. (Ville kunna köra mot FBL-gyron.)

    Taranisen tyckte jag verkade för krånglig att programmera men den har onekligen coola funktioner. T ex gillar jag möjligheten att själv kunna göra små skript som presenterar telemetridata.

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Det låter väl inte som några större nackdelar tycker jag.
    Är det inget du saknar som du tror att du kommer behöva framöver utan det är en radio som räcker till det allra mesta?

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    25
    Klubb
    Malmens MFK

    Standard

    Den räcker säkert till det mesta för min del. Jag kan tänka mig att man saknar lättåtkomliga skjutreglage om man t ex kör stora seglare med luftbromsar eller andra modeller med klaffar som man vill reglera steglöst.

    Sen skriver Futaba själva att de rekommenderar FASST för stora modeller, men det kanske bara är en sales-pitch så man skall köpa deras dyrare sändare... Vad gäller räckvidden såg jag ett Youtube-klipp där någon testade en 8J med en FPV och det handlade om flera kilometer.

    Att den saknar extern antenn känns lite ovant men å andra sidan finns det ingen att bryta av. Dessutom slipper man fundera på hur man skall vrida om antennen för att få bästa räckvidd.

    OBS att om du skall byta bromsen på trottelspaken från hackig till helt jämn så skall den medföljande plåtbiten _inte_ sitta i samma skruvhål som den gamla... Man skall inte behöva böja i den för att det skall funka.

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Skjutreglage är just det jag funderar mest över, men det finns väl en steglöst ställbar ratt på den, som man kan använda till flaps eller något annat, eller har jag sett fel?

  6. #6

    Standard

    Min första sändare var en Futaba T6 vilken jag rätt snart växte ur och köpte en 14SG. Är mycket nöjd med 14SG där jag kan köra med mina gamla Fhss mottagare och samtidigt få tillgång till Fasst där det finns mycket prisvärda och bra mottagare från Frsky.
    Senast redigerat av Pelleflygare den 2015-02-13 klockan 15:44.

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    FASST är en säkrare överföring.där av namnet Futaba avanserade sprid spectrum teknik?

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Bästa priset jag sett var 5000 kr för 14SG, på autopartner, sedan höjde de till ca 5700 kr och det är över min gräns.
    Någon som sett bättre priser på den?
    Annars får det nog bli en T10JS för 3000 kr, tror jag.

  9. #9


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Det var lite bättre pris, tål att funderas på. Men det är kanske ändå en lite för dyr sändare för mig, jag måste fundera igenom det här ordentligt

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jaha, lönen och bonusen från jobbet har kommit
    Dags att börja fundera på det här igen då.

    Är t14sg en några år gammal modell som kommer ersättas snart och t10j en nyare, men enklare, modell?
    Jag funderar över varför t14sg har en vanlig antenn medan t10j har en inbyggd antenn, det ser ju snyggare ut med inbyggd och dessutom slipper man riskera att bryta sönder den.
    Om det kommer en nyare modell av t14sg, eller en ersättare, inom rimlig tid så känns det sådär att köpa den nu.
    Det spelar såklart inte så stor roll egentligen, en bra radio är en bra radio även om det kommer en ersättare.

    Gör jag något dumt om jag köper en t10j istället?
    Den ligger i den prisklass som känns rätt, t14sg känns som lite för mycket pengar att lägga på en radio.

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Ted_B,
    T14SG gissar jag kommer finnas kvar än i många år.
    Däremot kommer det snart (troligen visas den på hobbymässan i Japan i maj) en ny T18SZ, som är ungefär i storlek som T14SG dvs en handhållen radio (ej pult-/trayradio) med med 18 kanaler och den har färgdisplay och även Telemetri förstås. T18SZ är då ett mellanting mellan T14SG och flaggskepet T18MZ kanske man kan säga.
    T18SZ motsvarar troligen ungefär vad dagens Robbe/Futaba FX-32 (pult-trayradio) klarar.
    T10J kom (ca början 2014) efter T14SG (som kom ca början 2013) men T10J stödjer inte FASSTest telemetri utan har en liknande telemetri som Futaba kallar T-FHSS som ej är kompatibel med FASSTest mottagare.

    /Bo

  13. #13

    Standard

    T10J är alltså en förenklad billigare variant av T14SG?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    25
    Klubb
    Malmens MFK

    Standard

    Hej,

    Jag har svårt att se att du skulle bli missnöjd med T10J på grund av att den inte räcker till. Dock behöver du kunna leva med följande:

    * Du kan inte fritt tilldela kanalnumren till godtycklig funktion. Ex-vis måste trotteln alltid vara på kanal 3.

    * Inga lättåtkomliga sliders, endast ett vrede så man måste lyfta fingrarna från spakarna för att komma åt.

    * Ingen telemetri-loggning.

    * Endast Futaba-mottagare kan användas (tror jag). Finns få/inga "ful-mottagare" som funkar.

    * Går bara att ladda vissa ack-typer i radion. Andra måste man ta ur. (Jag köpte en LiFe från HobbyKing.)

    * Ingen inbyggd högtalare för telemetri-uppläsning. Måste ha hörlurar.

    * Telemetri-data och timers kan inte visas samtidigt på displayen.

    Finns säkert mer begränsningar men om du skriver vad du skall ha den till så kanske du kan få mer konkreta tips.

    Pratet om säker överföring tror jag inte är relevant för vanliga dödliga. Sök på Youtube efter Futaba t10j range test så ser du att det är hyfsad räckvidd. Flyger du däremot skalaturbinhelikoptrar eller jet-kärror för 150 000:- kanske det är dumt att snåla några tusenlappar på sändaren.

    Sen kommer det ju nya sändare efter att man köpt sin. Så är det alltid, speciellt i elektronikbranschen. Det är bara att handla och sen bestämma sig för att vara nöjd. Bli en "bra nog:are" och var ute och flyg istället för att fundera på sändare :-)

  15. #15

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Det som egentligen känns mest relevant är att det finns trelägesswitchar och någon kanal som är steglöst inställbar, och det finns det ju på t10j, om än bara en steglös istället för ett flertal som på t14sg.
    Det är det jag saknar mest på min nuvarande radio.
    Telemetri känns väl inte helt nödvändigt men om det finns så kanske jag börjar använda det och inte vill vara utan?

    Just nu är jag helt inne på quad och FPV, jag har inte rört något av planen sedan jag köpte quaden i december, till våren/sommaren blir det nog ett plan med fpv-utrustning, men i vilken omfattning vet jag inte riktigt ännu.

    Min sexkanalare börjar kännas som för begränsad till flygplanen men t10j räcker säkert. Räckvidd och sådant lär väl inte vara sämre än min Spektrum antar jag.
    Har det varit några problem med Futabas överföring så att man ska undvika vissa av deras produkter, är alla system bra nog medan de dyrare sändarna är ännu bättre???

  16. #16

  17. #17

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Tack, men det blir ca femtusen svenska kronor + frakt, det finns den för i Sverige också.

  18. #18

    Standard

    Hur är det med T8SG då? Den går ju att uppgradera till 14-kanals.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag var och klämde och kände lite på de båda futaba-sändarna.
    T10J gick bort på en gång, den kändes inte alls speciellt rolig, T14SG kändes bättre men inte vad jag förväntat mig för alla de pengarna.
    Kollade lite på en Hitec Aurora9 också, den kändes betydligt trevligare att hålla i än futaborna men ändå inte rätt.

    Nu pratar jag bara känsla, utseende och design, funktionsmässigt kan jag inte uttala mig om. Futaba var inte vad jag hade förväntat mig helt enkelt.

    Alldeles nyss lade jag en beställning på den sändare som egentligen var första alternativet innan jag började fundera på Futaba.
    Spektrum DX9, den verkar ju faktiskt ha allt jag behöver och den ligger i precis rätt prisklass

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •