Reklam

Sidan 2 av 4 FrstaFrsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 73

mne: Idiot flyger Phantom p fel stt p fel stlle

Standard

UndCon: Klockren. Lite udda "flyaway", lite smtt ofrklarlig. Nn som har en aning? Jag ska sjlv flyga tv Phantom 2or i morrn... :-/

flygrc: Sa jag emot mig sjlv? Quadar flyger av sig sjlv ja (efter man aktiverat dem). Flyaways? Jag frstr inte vad du menar. Man aktiverar den, sen sticker den ivg om man har otur.

Senmathal: Man br sjlvklart jmfra, fr ibland skenar det ivg fr vissa individers tankar. Vissa mste tas ner p jorden. I-landsproblem vs U-landsproblem osv. Det r vl drfr folk jmfr bilar eftersom det r s ltt greppa tnket d. Jag trffar p folk som inte frstr varfr man borde ha regelverk/licens/tillstnd eller dylikt fr att flyga multirotor fr foto/film/annat ver hus och snt. Finns skert bttre jmfrelseobjekt. Rally har funnits lnge och r stort, etablerat och genomtnkt idag 2015, folk har lrt sig med ren. Multirotor r nytt och det faller lite naturligt att det r kaos frrn regelverken kommer. r bara hlla tummarna att inget allvarligt hnder och att det dyker upp nt regelverk som frstr fr de som gr rtt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Tror att alltfr mnga missbedmer hur mycket mnniskokroppen klarar av att ta emot utan mycket allvarliga skador.
    Nn nmnde "I och fr sig gr det kanske ont att f 3 kilo i huvudet" och kommer den ramlande uppifrn himlen utan kontroll s gr det nog mera n ont kan jag lova. Det r vl tveksamt om man verhuvudtaget ppnar sina gon igen efter den misshandeln.
    Roger

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

Standard

Personligen tror jag att det kommer krvas prop guards p multirotors i framtiden. Gissar att frbunden kommer ha det som ett steg i utvecklingen fr att minska skador. Kanske med lttnaden att om bara pilot och ev spotter finns inom flygomrdet s behver man inte ha prop guard. Ev. ocks i kombination med frbud mot de betydligt farligare CF propparna. Jag frstr att alla personskador inte kommer frhindras, men ser det lite som skerhetsblte i bilar. Det var ganska osexigt p 70-talet men nu r det bara ngot man gr. Eftersom nstan ingen verkar tnka att det r klart jag ska ha propguards tror jag det kommer behva styras genom regler eller lag.

Alla personskador och ddsfall jag knner till hittills har faktiskt varit propellerskador. Men sjlvklart har jag inte sett och lst allt.
    Senast redigerat av High Five den 2015-02-15 klockan 07:44.

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    283
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

Varfr skulle multirotors vara farligare n andra helikoptrar och flygplans propellrar? Att det r fler propellrar spelar ingen roll, det rcker med en fr att stadkomma otcka olyckor. Modellflygklubbarna har hanterat detta utan prop guards i snart ett sekel med regler och lrande.
    Citat Ursprungligen postat av High Five Visa inlgg
    Personligen tror jag att det kommer krvas prop guards p multirotors i framtiden. Gissar att frbunden kommer ha det som ett steg i utvecklingen fr att minska skador. Kanske med lttnaden att om bara pilot och ev spotter finns inom flygomrdet s behver man inte ha prop guard. Ev. ocks i kombination med frbud mot de betydligt farligare CF propparna. Jag frstr att alla personskador inte kommer frhindras, men ser det lite som skerhetsblte i bilar. Det var ganska osexigt p 70-talet men nu r det bara ngot man gr. Eftersom nstan ingen verkar tnka att det r klart jag ska ha propguards tror jag det kommer behva styras genom regler eller lag.

Alla personskador och ddsfall jag knner till hittills har faktiskt varit propellerskador. Men sjlvklart har jag inte sett och lst allt.

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Allt detta r s enkelt lst med att man hller sig till nrmsta modellflygflt...
    Ger man sig ut till fltet vet man om riskerna man tar med tex en quad som dimper ner i huvudet..
    Inte f-n drar man igng jetkrran p nrmsta lekplats eller fotbollsplan!
    Herregud!

Reg.datum
    Feb 2013
    Inlgg
    180
    Jobb
    Automation p pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Nn nmnde "I och fr sig gr det kanske ont att f 3 kilo i huvudet" och kommer den ramlande uppifrn himlen utan kontroll s gr det nog mera n ont kan jag lova. Det r vl tveksamt om man verhuvudtaget ppnar sina gon igen efter den misshandeln.
    Roger
    Jo, det var ju jag som sa det. Men jag vidhller nd att det r propellrarna som skadar och skrmmer.
    En mulitcopter faller ju dessutom oftast i stort sett rakt ner nr dom havererar. Ett 6-kilos flygplan i 150km/h i skallen, d? Hur sknt r det? Skallen frresten, fr man ett stort flygplan p 6-kilo i den farten p sig spelar det nog ingen roll var p kroppen den trffar. Och dom farorna diskuteras sllan i det hr sammanhanget. Och fr att inte prata om helikoptrar, fullkomligt livsfarliga. Sjlv brukar jag flytta mig en bra bit bort nr dom kommer fram p vrt flt. Dom gr inte att lita p hur erfarna mnniskor som n styr dom, och ett rotorblad p en 700-heli r nog direkt ddande om det trffar huvudet p ngon oskyldig skdare. Det rcker ju att en link hoppar av s har man ingen kontroll alls.
    En multicopter knns betydligt skrare och hade dom propellerskydd s skulle tminstone jag knna mig rtt lugn som skdare ven om den pltsligt lper amok.

Standard

Problemet r att vem som helst kommer ver dessa grejer idag. RC-klubbarna r vl de som skter sig bst.

Kanske RCFF skulle sammanfatta en skrivelse som skulle g till alla RC-butiker och andra butiker som sljer dessa "fanstyg" om en vdjan att informera och dela ut den information som finns idag om detta. Tror det slr hgre om ven SMFF och RCFF gr ihop och gr detta. RC-butikerna lever ju p RC-flygare och de borde freg med gott exempel. Man kan i alla fall informera s lnge det inte finns kristallklara regler vad som gller (speciellt eftersom de nd inte nr fram till kparna). Dessutom verkar det skilja frn plats till plats? Tex Skne lnsstyrelse och foto frn luften?

Propguard... kanske gr att utveckla dessa :-D
    http://assets.nydailynews.com/polopo...e-football.jpg

Idag ska jag ter igen ut till klubbfltet och flyga tv Phantoms, vgar inte gra det p s mnga andra stllen hr... frsta gngen de ska flygas efter strre reparation och genomgng.

Hr p land dyker det upp lite nu och d snack om detta med "drnare" i tidningarna. Se en artikel nedan (sorry fr kvaliteten, mobiltelefon och mrket...). Och hromdagen var det nn mklare som brjat anvnda Phantom, kanske borde kontakta dem och frga lite... dessvrre har jag inte exakt koll p reglerna hr p land (Finland, men demilitariserat), men vet ju vilket vett vi andra anvnder.

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	20150207_182534_nyan.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	61,3 KB 
Id:	50546

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Problemet r att vem som helst kommer ver dessa grejer idag. RC-klubbarna r vl de som skter sig bst.

Kanske RCFF skulle sammanfatta en skrivelse som skulle g till alla RC-butiker och andra butiker som sljer dessa "fanstyg" om en vdjan att informera och dela ut den information som finns idag om detta. Tror det slr hgre om ven SMFF och RCFF gr ihop och gr detta. RC-butikerna lever ju p RC-flygare och de borde freg med gott exempel. Man kan i alla fall informera s lnge det inte finns kristallklara regler vad som gller (speciellt eftersom de nd inte nr fram till kparna). Dessutom verkar det skilja frn plats till plats? Tex Skne lnsstyrelse och foto frn luften?

Propguard... kanske gr att utveckla dessa :-D
    http://assets.nydailynews.com/polopo...e-football.jpg

Idag ska jag ter igen ut till klubbfltet och flyga tv Phantoms, vgar inte gra det p s mnga andra stllen hr... frsta gngen de ska flygas efter strre reparation och genomgng.

Hr p land dyker det upp lite nu och d snack om detta med "drnare" i tidningarna. Se en artikel nedan (sorry fr kvaliteten, mobiltelefon och mrket...). Och hromdagen var det nn mklare som brjat anvnda Phantom, kanske borde kontakta dem och frga lite... dessvrre har jag inte exakt koll p reglerna hr p land (Finland, men demilitariserat), men vet ju vilket vett vi andra anvnder.

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	20150207_182534_nyan.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	61,3 KB 
Id:	50546
    Mycket bra id :-)
    Solklart att det r p fltet de ska flygas precis som allt annat flygetyg.
    De skulle kanske inte f sljas utan ett intyg p medlemskap i ngon flygklubb?

karstenas avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlgg
    348
    Jobb
    Nringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

Standard

den samme diskution var fremme i danmark fr jul. her var der faktisk nogle som tog tag i det og tog en prat med bilka ettersom bilka gik hard ut med reklame om egen drone for hvem som helst.-uten at informere om at der faktisk er meget strenge regler for diss i dk.

http://www.modelflyvning.dk/forum/sh...040#post657040

Standard

Ds, d r det bara att en dokumentationskunnig utses och startar en ny trd och tar emot allt som ska vara med och s skriver denne ner den information vi vill ge alla nya flygare i en PDF som denne person laddar upp med jmna mellanrum som vi andra kan ppeka och infra ndringar och tillgg. Sen nr den anses vara klar s sprider vi den via e-post till dessa (eller tar den med oss in till butikerna). Butikerna fr skert grna lgga sin logga (bredvid klubbarnas) p detta papper som delas ut till kpare. Och nr det kommer ny version s sprids den p nytt. P det sttet s sprids info om klubbarna ocks s dessa flygare har nn att kontakta. Samt lnkar till forumen osv.

(Lite OT: Sitter och vntar p en 3DRobotics X8 med APM p ena byggbordet, Mission Planner ansluten och pratar med rst som nyss sade "Prearmed: Bad Velocity". Humm, den dr ska inte flyga idag...)

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Peter L - nu blandar du vl lite vl friskt... Du brjade med en 3 kg multikopter fr att sen pltsligt hoppa till en 6 kg krra i 150 km p ett RC-flygflt. Visst - den som tror att det r 100 % skert att vistas p ett RC-flt har nog ftt det om bakfoten men i de allra flesta fallen s r det vi RC-flygare som befinner oss dr och frhoppningsvis har vi spass mycket vett att vi inser att det alltid finns risker - precis som nr man cyklar p en vg. Men nr jag befinner mig ute i min trdgrd s rknar jag faktiskt inte med att bli anfallen uppifrn av t ex en Phantom med en okunnig pilot bakom spakarna ett par hundra meter bort och det r nog dr vi har det strsta problemet - inte farligheten hos farkosten som sdan utan att den kan dyka upp dr man minst anar det och allts inte r det minsta beredd. Vi lste t ex runt nyr om en nybliven pilot i Uppsala som tydligen tyckte att det var jttekul att skicka ut en Phantom p "uppdrag" i mrkret och bland hghus - och blev besviken nr den inte kom tillbaka frn sitt "uppdrag"... Och jag tror inte att den "piloten" r ensam om sitt dliga omdme.
    Roger

Standard

Hller med om att det mste bli bttre ordning p detta, flygning ver folksamlingar och ttbebyggt omrde r verkligen inte bra fr att inte tala om luftrumskrnkningar i CTR,TMA,TIA och TIZ. Frgan r hur man kommer till rtta med det? Kanske r det skrivelser till alla handlare som r en brjan som lnningen och Darklig76 skriver och att f in nya piloter i vra klubbar p ngot smart stt. Kanske att det behvs att ngra blir lagfrda fr brott mot luftfartslagen fr att gonen ska ppnas? Tror inte att det blir bttre i det hr skedet med krav p dubbelkommando (spoter rcker) fr vem ska d hngas nr olyckan nd r framme? Den som sitter med glasgonen eller den som r skerhetsfrare? Vem ska ha lrarsndaren? Om det inte r skerhetsfraren r det ju helt vrdelst!? Sedan att krva att all flygning ska ske p modellflygflt fungerar inte heller. Jag har t.ex. 15 mil till nrmaste modellflygklubb dr jag ven r medlem, att ka 30 mil fr varje flygdag fungerar inte. Man mste kunna f anvnda sunt frnuft och bedma var det r lmpligt att flyga och det r dr vi har pudelns krna.
    Hur fr vi fram denna info p bsta stt till nya piloter? Jag r gammal flyglrare i fullskala (ul och normalklassat) och har skolat in piloter p skidor. Dr uppmuntrade man till att flyga p andra stllen n hemmafltet men det jobbades mycket med att bedma var man kan starta och landa med tanke p bebyggelse (inte stra, utgra fara fr annan) is och snfrhllanden samt prestanda. Det r ju mycket enklare nr man har eleverna framfr sig i verkligheten. S hur man nr fram till de nya piloterna som inte vet om att det finns en klubb dr man bor eller som i mitt fall, det finns ingen klubb nrmare n 15 mil? Lsningen kommer bara om det fungerar bra i kontakten mellan frbunden och transportsstyrelsen. I brjan p 80-talet var vi en handfull flyglrare p normalklassat som brjade flygutbildning p UL, det var ingen vidare ordning d kan jag sga. KSAK fick i uppdrag att ansvara fr UL-flyget och vi var bland de frsta som arbetade med ul-frgorna fr att bringa ordning i vilda vstern. Hr har RCFF och SMFF jobbat bra till modellflygets gagn och hoppas det samarbetet fortstter. Det var mina tankar runt det hela.

Stiffes avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    999
    Jobb
    Malm
    Klubb
    Rcff

Standard

Som jag skert har ppekat vid ett flertal tillfllen innan ;-) s r multikoptrar komplexa stillvida beroende p vem som anvnder dem och till vad ( drfr r det inte s enkelt att man bara flyger p ett modellflygflt - det ger inte mig tex ett skit ) , vi har lite olika kategorier i det fallet och det r det som gr det komplicerat med regler och hur man handhar dem inte minst i skerhetshnseende

1. Modellflygaren som tycker det r en ny trevlig farkost som kan flyga p alla hll och med nya mjligheter - ofta dessa som r FPV flygare och kryssar mellan trden eller flyger lngt bort

2. Fotografen som ser det som ett nytt fantastiskt verktyg att f nya vinklar p foto och film , de serisa kommersiella har oftast ett stort skerhetstnk och bra grejor men kanske pushas av produktionsbolag och uppdragsgivare att ibland flyga mindre skert ?? nstan varenda film eller tv program har ngra flygscener idag - det r ett vedertaget verktyg i den branschen , sen finns det hobbyfotografen p alla niver frn billigast mjligt HK prylar till mer eller mindre proffsgrejor

3. Den farligaste gruppen r vl de som tycker det r en hftig grej och handlar p en annons frn teknikmagasinet och frmodligen hoppar ver bruksanvisningen och bara flyger hur som helst , jag har sjlv trffat p en del p diverse olmpliga stllen ofta med phantoms i handen

Som med s mycket annat ser vi i de sociala medierna de vrsta dumheterna ofta frn utlandet , vad en snubbe gr i Turkiet berr inte s mycket oss i Sverige kan jag tycka , nd ojas det direkt p diverse stllen hur farligt det r med drnare och debatten r ngot skev kan jag tycka

Det hade varit vldigt intressant att veta en statistik p antal verkliga incidenter och hur stor den % r i Sverige och d menar jag sk serisa anvndare som i huvudsak anvnder det till Foto - film

Det handlar om precis som ngra redan skrivit att informera nya anvndare och f dem att inse riskerna och att tekniken kan fallera och frhoppningsvis de tar de smarta besluten var och hur man flyger , Tyvrr som med alla aktiviteter finns det drar som kommer att skita i allt. Tex kan vem som helst kpa en pitbull terrier utan ngon som helst kunskap om hur man hanterar en sdan hundras . Ngot slags krkort fr Multikopter ja kanske ??
    Bor i Malm
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

Standard Idiot flyger Phantom p fel stt p fel stlle

Ja, visst vore det toppen om det kom in strre mngder unga mnniskor som tog ver i klubbarna, rstade igenom lite revideringar/rensningar av regler, flg formation av DJI Phantoms p flten med FPV spotters fr varje pilot. ;-)

Fast det kommer inte att hnda. Klubbarna har inget intressant som lockar lngre tycker jag. Dremot kostar det en hel del att vara med, bde i pengar och freningsarbete. Plus att flten ligger dligt till fr dagens ungdom som faktiskt inte har bil s ofta. N jag tycker och tror att det inte kommer g att stoppa privatflygandet, bttre att hitta samarbetsformer och jobba med informationsspridning.
    Senast redigerat av High Five den 2015-02-15 klockan 17:15.

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

Standard

Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlgg
    Varfr skulle multirotors vara farligare n andra helikoptrar och flygplans propellrar? Att det r fler propellrar spelar ingen roll, det rcker med en fr att stadkomma otcka olyckor. Modellflygklubbarna har hanterat detta utan prop guards i snart ett sekel med regler och lrande.
    Nej, fr all del, d sger jag att alla som flyger med propeller frst i frdriktningen ska ha prop guards. Brjar det sljas flygplan och helisar som r drnare s br man se ver skerheten runt propellrarna dr ocks. Drnare fr mig r att man kan trycka p en knapp och i pricip skicka dom vart man vill eller ha dom hovrande en halvtimme.

Anledningen att jag bara pratade om multis r fr att det r det som det skriks mest om hr p forumet. Att folk fr det att lta som att en folkstorm mot modellflyg redan ger rum r kanske inte s konstigt. Som modellflygare r vi nog trygghetsnarkomaner d det gr hand i hand med att inte krascha sin modell frsta 20 sekundrarna. Inte fel i sak men det leder till att knappast ha en bra bild av samhllet just nu. Jag flyger aldrig p modellflygflt. I det fria s kommer folk fram och r nyfikna och imponerade. Det har inte hnt mig att ngon klagat p att det r farliga saker fr nra det ena eller andra. Mjligen pratar massmedia ett snt sprk, men det gr dom om allt. Skulle jag dremot flyga p ett modellflygflt misstnker jag av oron hr att jag fr eller senare skulle f en thutning fr ngot.

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Ett annat stt kan ju vara ett certifikat kanske?
    Vet inte....men en sak vet jag att om det varit min bil den damp ner i s hade den piloten inte flugit quad mer... Mjligtvis med proteser d....

Stiffes avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    999
    Jobb
    Malm
    Klubb
    Rcff

Standard

Vet inte....men en sak vet jag att om det varit min bil den damp ner i s hade den piloten inte flugit quad mer... Mjligtvis med proteser d....
    Som sagt det var i Turkiet och den ramlade ner p vgen och fastnade under bilen dr fraren sen stannade och la den i bilen
    Bor i Malm
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Standard

Galnaste videon jag sett hittils ! Man blir dock inte frvnad.

Senast redigerat av Copterdude den 2015-02-15 klockan 17:50.

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    296
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

Standard

Ju mer jag ser desto nervsare blir jag fr att det kommer sluta med restriktioner fr allt radiostyrt.
    Varfr ska dessa personer envisas med att flyga ver vgar,hus och mnniskor?
    Jag hoppas verkligen att de filmer som lggs ut vcker ett skerhetstnk.

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlgg
    Galnaste videon jag sett hittils ! Man blir dock inte frvnad.

Jsses..... Skulle ju vara skadestnd p miljonbelopp fr det dr....
    Jaja..... I vr klubb oroar vi oss fr att ljudet kan verka strande frn vrt klubbflt vad gller nrliggande bebyggelse... Nt snt hr hade ju definitivt varit spiken i kistan fr vr verksamhet....

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •