Reklam

Sidan 3 av 4 FrstaFrsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 73

mne: Idiot flyger Phantom p fel stt p fel stlle

Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    565
    Jobb
    Glad pensionr.Ofrbtterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malm Radioflygsllskap

Standard

Ja, dom gr ju verkligen bra reklam fr sin hobby !

Kay krut

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard

Citat Ursprungligen postat av Stiffe Visa inlgg
    Som sagt det var i Turkiet och den ramlade ner p vgen och fastnade under bilen dr fraren sen stannade och la den i bilen
    N, det var i Chile om man ska vara petig.... Men lika frbannade jvla dumt nd.
    Vir prudens non contra ventum mingit

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 214
    Klubb
    MFK Genlanda

Standard

Kanske detta kan vara en mjlig utveckling fr att bttra p skerheten....

IAF fr den serise Phantomflygaren.

http://www.nyteknik.se/popular_tekni...cle3884532.ece

MVH Kent

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    285
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

Jag tror det r bttre om den serise flygaren kollar upp var han befinner sig p en flygkarta typ denna: http://www.madsen-system.se. Automatik brukar bara strula.

Citat Ursprungligen postat av genland Visa inlgg

MVH Kent

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Citat Ursprungligen postat av genland Visa inlgg

MVH Kent
    Problemet med Phantom r att den redan r s ltt att flyga att det inte behvs kunskap eller diciplin fr att gr det. Om det dessutom r mjukvara som hindrar den frn att flyga p olovliga stllen r det ltt att tnka "hr kan den flyga, d r det ok".

Sger som Jeff Goldblum i Jurrasic Park "The problem with this technology is that it didn't require any disipline to obtain it."
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 395
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Intressant utveckling i USA som med tiden kan spilla ver p kommande europeisk och drmed ocks svensk lagstiftning:

Federal aviation administration (FAA) publicerde igr ett frslag p regler fr "small UAS" med en flygvikt mindre n 55 lbs och "micro UAS" med en flygvikt mindre n 4.4 lbs. I frslaget ingr att man srskilt skriver att reglerna INTE avser modellflyg. Vad som r modellflyg definieras sedan tidigare i "section 336" av "public law 195-12". Dr str bland annat att modellflygplanet skall flygas inom visuellt synhll fr den som styr flygplanet. Nr jag lser frarbetena innebr det att FPV med goggles INTE rknas som modellflyg, eftersom man d inte har farkosten inom visuellt synhll. En sdan flygning klassificeras istllet som "small UAS".

Reglerna fr "small UAS" som FAA freslr innebr att FPV-flygning r tillten endast under frutsttning att, bland annat, operatren fyllt 17 r och innehar ett "operator certificate" som utfrdats efter det att man blivit godknd vid ett "basic UAS aeronautical test".

Jag kollade fr skerhets skull upp FAAs tolkning av regeln om "inom visuellt synhll":

"By definition, a model aircraft must be “flown within visual line of sight of the person operating the aircraft.” P.L. 112-95, section 336(c)(2).1 Based on the plain language of the statute, the FAA interprets this requirement to mean that: (1) the aircraft must be visible at all times to the operator; (2) that the operator must use his or her own natural vision (which includes vision corrected by standard eyeglasses or contact lenses) to observe the aircraft; and (3) people other than the operator may not be used in lieu of the operator for maintaining visual line of sight. Under the criteria above, visual line of sight would mean that the operator has an unobstructed view of the model aircraft. To ensure that the operator has the best view of the aircraft, the statutory requirement would preclude the use of vision-enhancing devices, such as binoculars, night vision goggles, powered vision magnifying devices, and goggles designed to provide a “first-person view” from the model".

Det r drmed klargjort att FAA anser att FPV inte r att betrakta som modellflyg.

Edit: En ljudfil frn presskonferensen finns hr.
    Senast redigerat av Michael den 2015-02-16 klockan 22:20.

Standard

Lter fullkomligt logiskt faktiskt, finns mycket annat som krver ordentlig licens och utbildning.
    Frgan r exakt vad som krvs fr den licensen.

Standard

Men s tar det flera r innan dessa regler trillar ner p EU och slutligen oss...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    285
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlgg
    Men s tar det flera r innan dessa regler trillar ner p EU och slutligen oss...
    2018 r inte s lngt bort: https://www.eurocontrol.int/articles/rpas-big-picture

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    285
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlgg
    ...
    Det r drmed klargjort att FAA anser att FPV inte r att betrakta som modellflyg.
    .
    Verkar som det fortfarande skulle vara tilltet med FPV i en modellflygorganisation med deras regler som krver flygning inom synhll med en spotter som kan ta ver: http://www.rcgroups.com/forums/showt...11761&page=451
    Senast redigerat av IngemarTh den 2015-02-17 klockan 05:56.

Standard

"First time flying didn't go so well"

Bra stlle att flyga vid...

Fjrde gngen gillt, dyr hobby fr vissa..

@Fluf, kanske ska lgga denna som en samlingstrd fr fler klipp?
    Senast redigerat av Timtimtim den 2015-02-17 klockan 15:23.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Peter_L Visa inlgg
    Jag antar att strsta risken med multicoptrar vinglande bland folk r dom vassa propellrarna? I och fr sig gr det kanske ont att f 3 kilo i huvudet, men det knns som att 4 eller 6 snabbt roterande kolfiberknivar skrmmer mer. tminstone knner jag det s sjlv.
    Den strsta potentialen fr mycket alvarliga skador kommer frn att ngot ramlar ner i huvudet p ngon. Men en multikopter som kommer svepande lngs marken har givetvis mycket strre chans att trffa ngon n en multi som faller som en sten rakt ner.

Det frsta som slog mig nr jag brjade flyga med Graupner propellrar var att de r obehagligt vassa. Innan dess flg jag med Gaui propellrar som med sina runda former ser ut att vara nrmast ofarliga i jmfrelse. Den uppsttning Tiger kolfiberproppar som jag har ser ut att vara ungefr mitt emellan Gaui och Graupner i farlighet, mest fr att de inte r vassa som rakblad.

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 395
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlgg
    Verkar som det fortfarande skulle vara tilltet med FPV i en modellflygorganisation med deras regler som krver flygning inom synhll med en spotter som kan ta ver: http://www.rcgroups.com/forums/showt...11761&page=451
    Fr tillfllet r svaret: Kanske!
    FAA r medvetna om detta men har som sagt sjlva gjort en tolkning som inte rknar FPV som modellflyg. Frgan mste klarlggas genom en rttslig prvning innan man skert vet besked, men man kan ju undra vad oddsen r att en domstol i USA skulle dma mot FAA och till frmn fr en av flera, i sammanhanget ganska obetydliga modellflygorganisationer...

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 210
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Frbjud Dji Phantom och 90% av alla incidenter frsvinner.
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    297
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlgg
    Jag tycker det ska infras krkort fr att skaffa barn fr ngonstans tidigt brast det

Stiffes avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    999
    Jobb
    Malm
    Klubb
    Rcff

Standard

Det ligger en hel del sanning i uttalandet eftersom det r i stort sett den frsta ARF som verkligen funkar out of the box och r tillgnglig p ett helt annat stt fr nstan vem som helst, vilket tillverkaren ser som en tillgng men sklart slr tillbaka ocks och hamnar i fel hnder som inte inser risker osv och vldigt mnga rapporter och kraschfilmer r just Phantom , vem som helst bygger inte ihop en vanlig multikopter och fr den att flyga
    Bor i Malm
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Standard

Cough, det r inte bara phantoms.

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    297
    Klubb

Standard

Detta var en intressant lsning fr att skra om det gr t h

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 210
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlgg
    Jag tycker det ska infras krkort fr att skaffa barn fr ngonstans tidigt brast det
    Vldigt moget svarat.

Din klubb ligger inte lngt frn dr jag bor, s du vet - du r varnad!
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    297
    Klubb

Standard

Vldigt moget svarat.

Din klubb ligger inte lngt frn dr jag bor, s du vet - du r varnad!
    Ha ha, Jag tror du missfrstod mig, det jag menar r att de som gr de vdliga flygningarna inte ftt med sig risktnket med modersmjlken, jag r emot att frbjuda saker nr det handlar om brukaren.

Eller du ville flyga lite aircombat

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •