Reklam

Sidan 4 av 4 FrstaFrsta 1234
Resultat 61 till 73 av 73

mne: Idiot flyger Phantom p fel stt p fel stlle

Standard

Jag har vl ett tag varit av den sikten att drnare och liknande inte har ngot med modellflyg att gra och funderat p om drnare har p ett modellflygforum att gra. Det tycks ju i frsta hand handla om att f upp en kamera i luften och inte om sjlva flygandet.

Nu brjar jag nog ndra mig och det just p grund av den hr och liknande trdar. Frhoppningsvis hamnar s mnga drnarpiloter som mjligt hr och fattar att det finns ett hgt skerhetstnk inom modellflyget och i klubbarna. Tursamt nog blir dom som r irriterade p den hr typen av trdar ganska snart i minoritet och verrstade. Drfr r det nog bra att dom r hr och sedan fr man hoppas att myndigheterna frstr att gra skillnad p flyg och flyg nr dom skrper reglerna och restriktionerna.

Att det kommer att hnda och det ganska snart r nog inget vi behver undra ver. Det finns inga som vill ha drnare hngandes och filmandes ver sina trdgrd och vi ha nog inte sett det sista olyckstillbudet heller. Att sedan s mnga r dumma nog att lgga ut filmerna p Youtube r ju mrkligt. Ngra till och med med sig sjlv p bilderna. Ganska bra bevismaterial vid ev. utredning.

Ett frslag vore ju att frbjuda kameror p drnare s fr vi se hur mycket det blir kvar av flygandet. Sjlvklart ska man kunna ska tillstnd fr olika typer av nyttofotografering.

/Mats

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Till att brja med tycker jag inte ordet drnare hr hemma alls i dessa diskussioner.
    Drnare anvnder militren i vissa lnder och r en helt annan sak n de vi pysslar med.

Sen frstr jag inte riktigt hur vissa tnker eller snarare inte tnker?
    En multicopter ovanfr ttbebyggt omrde r en farlig situation och br endast utfras av proffs som jobbat hrt med att minimera alla risker, fallskrm br d finnas p fotoriggen.

Sen upplever jag att fpv planen r mindre farliga, oftast s kommer dom ju inte ner i full fart men kan sklart stlla till med problem dom ocks.

Vore vettigt om samtliga som flyger multirotor med kamera var ansluten till en flygklubb men de r nog bara en drm.
    What ever goes up must come down.

Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Standard

Att diskutera ordet drnare's vara eller icke vara r i stort sett lika meningslst som att frska frklara skillnaden p "data" och "datorn"

Ett foamie-plan typ Skywalker eller Bixler som vger under 2kg kommer inte skada mer n en 1.5Kg multirotor som trillar rakt ner.

Om man dessutom r lite smart med sin installation s har man kontroll p roder ven om motorn/ESC lagt av och kan glidflyga ner - till skillnad mot multirotorn som frsker gra s stor grop i marken som mjligt - s snabbt som mjligt
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Standard

Undrar hur mnga olyckor som det har varit i sverige med person eller materiella skador,,vad man kan lsa hr s verkar det som det sker vldigt ofta och folk som inte vgar vistas i sin egen trdgrd fr dom r rdda att f en Drnare i skallen.
    r det nn som sitter med den infon gllande person eller materiella skador och d har jag inget intresse av vad som sker i usa eller kina eller vriga vrlden .
    /U

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    285
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

Transportstyrelsen nmner bde drnare och modellflyg i samma rubrik och jag tror inte man menar militra drnare.

Flygskerhet r inte s enkelt som man frst tror. Hur ofta mste man kontrollera fallskrmen? I sterike har man krav p att proffsflygarna mste har dubblerad styrning och att man ser att bda styrningarna fungerar oberoende av varandra och det r nog ditt vi r p vg om ngra r ven hos oss fr avancerad kommersiell flygning.

Man borde egentligen alltid ha skyddsglasgon nr ngot med propeller kan komma farande.

Framtidens licenser fr kommersiell flygning borde krva en utbildningsverksamhet liknande det fullskalaflygklubbarna har idag.

Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlgg
    Till att brja med tycker jag inte ordet drnare hr hemma alls i dessa diskussioner.
    Drnare anvnder militren i vissa lnder och r en helt annan sak n de vi pysslar med.

Sen frstr jag inte riktigt hur vissa tnker eller snarare inte tnker?
    En multicopter ovanfr ttbebyggt omrde r en farlig situation och br endast utfras av proffs som jobbat hrt med att minimera alla risker, fallskrm br d finnas p fotoriggen.

Sen upplever jag att fpv planen r mindre farliga, oftast s kommer dom ju inte ner i full fart men kan sklart stlla till med problem dom ocks.

Vore vettigt om samtliga som flyger multirotor med kamera var ansluten till en flygklubb men de r nog bara en drm.

Standard

Nr jag pratade med Inter Hanover i hstas ang. Uav frskring s sa de till mig att det r s gott som inga skador/frskrings renden.

Men det r ju bara fr "yrkes flygningar" vad som sker p hobby niv r nog svrt att f siffror p.

Standard

Citat Ursprungligen postat av uffe40 Visa inlgg
    Undrar hur mnga olyckor som det har varit i sverige med person eller materiella skador,,vad man kan lsa hr s verkar det som det sker vldigt ofta och folk som inte vgar vistas i sin egen trdgrd fr dom r rdda att f en Drnare i skallen.
    r det nn som sitter med den infon gllande person eller materiella skador och d har jag inget intresse av vad som sker i usa eller kina eller vriga vrlden .
    /U
    Inte har det hnt nt. Skador som uppsttt har nog varit sjlvfrvllat eller skett p tillstllningar/klubbar dr det RC-flygs. Det r vldigt mycket vanligare att oskyldiga mnniskor som gr p en allmn vg fr en fotboll i huvudet.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Bjrklinge

Standard

Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlgg
    Jag tycker denna r rtt skn - inga skador och ett lyckligt slut - men typiskt DJI flywaway...

https://www.youtube.com/watch?v=87qI0QcbPBw
    Uppfattar det klippet som vldigt fake...

Reg.datum
    Jun 2013
    Inlgg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hkaklubben - Halmstad

Standard

Vanlig njesflygning och acro i line of sigt r vl den enda multirotoraktiviteterna som man idag kan roa sig med i flygklubbar och p deras flt. Samt en del FPV-trning i skrare miljer. Syftet med en multirotor r i mngas gon dock att gra trevliga filmer med en frihet att kunna placera en kamera i princip var som helst och rikta den var som helst. Denna sista mening skrmmer kanske vissa, men jag tror knappast ngon r ute efter att spionera p mnniskor fr det gr skerligen att gra p betydligt diskretare stt utan en multirotor om man verkligen r ute efter det.

Att f fler multikopterentusiaster intresserade av att g med i klubbar r nt jag funderat en hel del p och tror att den nya "sporten" FPV-racing r en stor nyckel till detta. Mnga flygklubbar har skert mjlighet att anlgga simpla racingbanor fr FPV-racing med sm maskiner och/eller hlla evenemangsdagar med sdant. Vissa klubbar kanske t.o.m har extra utrymme p marken fr att kunna anlgga en fast racingbana i ett litet skogsparti vid sidan av fltet t.ex.

Jag baserar dessa tankarna p att FPV-racet i tipshallen i vxj var en vldigt lyckad aktivitet trots att frutsttningarna att genomfra det inomhus r vldigt begrnsade.

Jag tror ven att flygning p lg hjd med sm vldigt synliga maskiner p ett relativt inhgnat omrde inte borde skrmma srskilt mnga som r oroliga fr spioneri eller att f nt tungt i huvudet. Samtidigt som det r en av de roligaste aktiviteterna man kan unna sig med en multirotor. Och som man mer eller mindre tvingad utvare till att stta sig in i hur maskinerna fungerar och lra sig flyga dem p riktigt, vilket mnga inte motstter sig om det finns nt intressant som motiverar till det.

Som jag tidigare nmnde tror jag att denna aktivitet r nyckeln till hurvida modellflygklubbar vill vxa och utka sin medlemsbas och f fler intressanta aktiviteter. Kommer modellflygklubbarna ta tilfllet i akt och anpassa sig fr framtiden genom att anamma denna ny vxande aktivitet eller kommer FPV-racing vxa till sig som en separat i brjan pirataktivitet som utvas av mnniskor ute i skogarna i smyg innan den fr strre fotfste?

Stiffes avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    999
    Jobb
    Malm
    Klubb
    Rcff

Standard

Citat Ursprungligen postat av uffe40 Visa inlgg
    /U
    Precis mina tankar , det skrivs upp precis som det ramlar ner en multi i skallen p nn 1 ggr per timme medan det i sjlva verket kanske r mikroskopiskt , nstan alla filmer p sociala medier r frn diverse lnder inte sverige
    Bor i Malm
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Reg.datum
    Jun 2013
    Inlgg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hkaklubben - Halmstad

Standard

Citat Ursprungligen postat av Stiffe Visa inlgg
    Precis mina tankar , det skrivs upp precis som det ramlar ner en multi i skallen p nn 1 ggr per timme medan det i sjlva verket kanske r mikroskopiskt , nstan alla filmer p sociala medier r frn diverse lnder inte sverige
    Hller med om att faran med multikoptrar r grovt verskattad av paranoida rdda mnniskor. r det snarare inte redan ett faktum att det flyga betydligt fler multikoptrar i vrlden n vanliga rc-modeller men trots detta har det inte skett en enda allvarlig olycka nnu och inte ens ett enda ddsfall( :O ) trots att detta har skett flera gnger med vanliga rc-helis redan.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Zallisen - hller med dig i det mesta du sger och detta med FPV-racing i klubbregi r nog nt som vi mste fungera allvarligt p. Som du sger s kanske det finns "naturliga" banor i omedelbar anslutning till flten och i s fall r det ju en enkel sak att se till s att man kan trna och kanske t o m tvla runt dessa banor. Annars borde det ju vara rtt enkelt att stlla ut tillflliga "hinder" p fltet och kra uppvisningar t ex i samband med meetings. Dock fngar vi nog bara in de som r verkligt intresserade av att flyga och inte bara att ha en multicopter fr att det r hftigt men det kanske r gott nog och br absolut provas. Fr fr egen del ta en fundering om vi kan ordna nt infr vrt Nationaldagsmeeting i juni... Men i s fall mste vi lsa "hinderproblemen" och se om det finns ngra intresserade piloter som vill uppvisningsflyga ngra heat.
    Roger

Reg.datum
    Sep 2014
    Inlgg
    49
    Jobb
    Frggubbe
    Klubb
    TullingeMF

Standard

Jag hller med om att det r ett bra sett att arrangera ngon tvlingsform fr att f fpv och multirotor rumsrent och med kad frstelse. En liten hake r vl kanske att RC flygfrbundet Inte vill vara s organiserade och snarare vill vara lite otlaw och inte stdja SMFFs verksamhet. Det jag menar i klartext r att detta borde komma p SMFFs bord och att det r dit man ska vnda sig om man vill utveckla tvlingsverksamhet!

//Magnus

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •