Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 73 av 73

Ämne: Idiot flyger Phantom på fel sätt på fel ställe

  1. #61

    Standard

    Jag har väl ett tag varit av den åsikten att drönare och liknande inte har något med modellflyg att göra och funderat på om drönare har på ett modellflygforum att göra. Det tycks ju i första hand handla om att få upp en kamera i luften och inte om själva flygandet.

    Nu börjar jag nog ändra mig och det just på grund av den här och liknande trådar. Förhoppningsvis hamnar så många drönarpiloter som möjligt här och fattar att det finns ett högt säkerhetstänk inom modellflyget och i klubbarna. Tursamt nog blir dom som är irriterade på den här typen av trådar ganska snart i minoritet och överröstade. Därför är det nog bra att dom är här och sedan får man hoppas att myndigheterna förstår att göra skillnad på flyg och flyg när dom skärper reglerna och restriktionerna.

    Att det kommer att hända och det ganska snart är nog inget vi behöver undra över. Det finns inga som vill ha drönare hängandes och filmandes över sina trädgård och vi ha nog inte sett det sista olyckstillbudet heller. Att sedan så många är dumma nog att lägga ut filmerna på Youtube är ju märkligt. Några till och med med sig själv på bilderna. Ganska bra bevismaterial vid ev. utredning.

    Ett förslag vore ju att förbjuda kameror på drönare så får vi se hur mycket det blir kvar av flygandet. Självklart ska man kunna söka tillstånd för olika typer av nyttofotografering.

    /Mats

  2. #62
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Till att börja med tycker jag inte ordet drönare hör hemma alls i dessa diskussioner.
    Drönare använder militären i vissa länder och är en helt annan sak än de vi pysslar med.

    Sen förstår jag inte riktigt hur vissa tänker eller snarare inte tänker?
    En multicopter ovanför tätbebyggt område är en farlig situation och bör endast utföras av proffs som jobbat hårt med att minimera alla risker, fallskärm bör då finnas på fotoriggen.

    Sen upplever jag att fpv planen är mindre farliga, oftast så kommer dom ju inte ner i full fart men kan såklart ställa till med problem dom också.

    Vore vettigt om samtliga som flyger multirotor med kamera var ansluten till en flygklubb men de är nog bara en dröm.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  3. #63

    Standard

    Att diskutera ordet drönare's vara eller icke vara är i stort sett lika meningslöst som att försöka förklara skillnaden på "data" och "datorn"

    Ett foamie-plan typ Skywalker eller Bixler som väger under 2kg kommer inte skada mer än en 1.5Kg multirotor som trillar rakt ner.

    Om man dessutom är lite smart med sin installation så har man kontroll på roder även om motorn/ESC lagt av och kan glidflyga ner - till skillnad mot multirotorn som försöker göra så stor grop i marken som möjligt - så snabbt som möjligt
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #64

    Standard

    Undrar hur många olyckor som det har varit i sverige med person eller materiella skador,,vad man kan läsa här så verkar det som det sker väldigt ofta och folk som inte vågar vistas i sin egen trädgård för dom är rädda att få en Drönare i skallen.
    Är det nån som sitter med den infon gällande person eller materiella skador och då har jag inget intresse av vad som sker i usa eller kina eller övriga världen .
    /U

  5. #65

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Transportstyrelsen nämner både drönare och modellflyg i samma rubrik och jag tror inte man menar militära drönare.

    Flygsäkerhet är inte så enkelt som man först tror. Hur ofta måste man kontrollera fallskärmen? I Österike har man krav på att proffsflygarna måste har dubblerad styrning och att man ser att båda styrningarna fungerar oberoende av varandra och det är nog ditåt vi är på väg om några år även hos oss för avancerad kommersiell flygning.

    Man borde egentligen alltid ha skyddsglasögon när något med propeller kan komma farande.

    Framtidens licenser för kommersiell flygning borde kräva en utbildningsverksamhet liknande det fullskalaflygklubbarna har idag.

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Till att börja med tycker jag inte ordet drönare hör hemma alls i dessa diskussioner.
    Drönare använder militären i vissa länder och är en helt annan sak än de vi pysslar med.

    Sen förstår jag inte riktigt hur vissa tänker eller snarare inte tänker?
    En multicopter ovanför tätbebyggt område är en farlig situation och bör endast utföras av proffs som jobbat hårt med att minimera alla risker, fallskärm bör då finnas på fotoriggen.

    Sen upplever jag att fpv planen är mindre farliga, oftast så kommer dom ju inte ner i full fart men kan såklart ställa till med problem dom också.

    Vore vettigt om samtliga som flyger multirotor med kamera var ansluten till en flygklubb men de är nog bara en dröm.

  6. #66

    Standard

    När jag pratade med Inter Hanover i höstas ang. Uav försäkring så sa de till mig att det är så gott som inga skador/försäkrings ärenden.

    Men det är ju bara för "yrkes flygningar" vad som sker på hobby nivå är nog svårt att få siffror på.

  7. #67

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe40 Visa inlägg
    Undrar hur många olyckor som det har varit i sverige med person eller materiella skador,,vad man kan läsa här så verkar det som det sker väldigt ofta och folk som inte vågar vistas i sin egen trädgård för dom är rädda att få en Drönare i skallen.
    Är det nån som sitter med den infon gällande person eller materiella skador och då har jag inget intresse av vad som sker i usa eller kina eller övriga världen .
    /U
    Inte har det hänt nåt. Skador som uppstått har nog varit självförvållat eller skett på tillställningar/klubbar där det RC-flygs. Det är väldigt mycket vanligare att oskyldiga människor som går på en allmän väg får en fotboll i huvudet.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #68

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Jag tycker denna är rätt skön - inga skador och ett lyckligt slut - men typiskt DJI flywaway...


    https://www.youtube.com/watch?v=87qI0QcbPBw
    Uppfattar det klippet som väldigt fake...

  9. #69

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Vanlig nöjesflygning och acro i line of sigt är väl den enda multirotoraktiviteterna som man idag kan roa sig med i flygklubbar och på deras fält. Samt en del FPV-träning i säkrare miljöer. Syftet med en multirotor är i mångas ögon dock att göra trevliga filmer med en frihet att kunna placera en kamera i princip var som helst och rikta den var som helst. Denna sista mening skrämmer kanske vissa, men jag tror knappast någon är ute efter att spionera på människor för det går säkerligen att göra på betydligt diskretare sätt utan en multirotor om man verkligen är ute efter det.

    Att få fler multikopterentusiaster intresserade av att gå med i klubbar är nåt jag funderat en hel del på och tror att den nya "sporten" FPV-racing är en stor nyckel till detta. Många flygklubbar har säkert möjlighet att anlägga simpla racingbanor för FPV-racing med små maskiner och/eller hålla evenemangsdagar med sådant. Vissa klubbar kanske t.o.m har extra utrymme på marken för att kunna anlägga en fast racingbana i ett litet skogsparti vid sidan av fältet t.ex.

    Jag baserar dessa tankarna på att FPV-racet i tipshallen i växjö var en väldigt lyckad aktivitet trots att förutsättningarna att genomföra det inomhus är väldigt begränsade.


    Jag tror även att flygning på låg höjd med små väldigt synliga maskiner på ett relativt inhägnat område inte borde skrämma särskilt många som är oroliga för spioneri eller att få nåt tungt i huvudet. Samtidigt som det är en av de roligaste aktiviteterna man kan unna sig med en multirotor. Och som man mer eller mindre tvingad utövare till att sätta sig in i hur maskinerna fungerar och lära sig flyga dem på riktigt, vilket många inte motsätter sig om det finns nåt intressant som motiverar till det.

    Som jag tidigare nämnde tror jag att denna aktivitet är nyckeln till hurvida modellflygklubbar vill växa och utöka sin medlemsbas och få fler intressanta aktiviteter. Kommer modellflygklubbarna ta tilfället i akt och anpassa sig för framtiden genom att anamma denna ny växande aktivitet eller kommer FPV-racing växa till sig som en separat i början pirataktivitet som utövas av människor ute i skogarna i smyg innan den får större fotfäste?
    ________________________________________
    Mina maskiner

  10. #70
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe40 Visa inlägg
    Undrar hur många olyckor som det har varit i sverige med person eller materiella skador,,vad man kan läsa här så verkar det som det sker väldigt ofta och folk som inte vågar vistas i sin egen trädgård för dom är rädda att få en Drönare i skallen.
    Är det nån som sitter med den infon gällande person eller materiella skador och då har jag inget intresse av vad som sker i usa eller kina eller övriga världen .
    /U
    Precis mina tankar , det skrivs upp precis som det ramlar ner en multi i skallen på nån 1 ggr per timme medan det i själva verket kanske är mikroskopiskt , nästan alla filmer på sociala medier är från diverse länder inte sverige
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  11. #71

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stiffe Visa inlägg
    Precis mina tankar , det skrivs upp precis som det ramlar ner en multi i skallen på nån 1 ggr per timme medan det i själva verket kanske är mikroskopiskt , nästan alla filmer på sociala medier är från diverse länder inte sverige
    Håller med om att faran med multikoptrar är grovt överskattad av paranoida rädda människor. Är det snarare inte redan ett faktum att det flyga betydligt fler multikoptrar i världen än vanliga rc-modeller men trots detta har det inte skett en enda allvarlig olycka ännu och inte ens ett enda dödsfall( :O ) trots att detta har skett flera gånger med vanliga rc-helis redan.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  12. #72


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Zallisen - håller med dig i det mesta du säger och detta med FPV-racing i klubbregi är nog nåt som vi måste fungera allvarligt på. Som du säger så kanske det finns "naturliga" banor i omedelbar anslutning till fälten och i så fall är det ju en enkel sak att se till så att man kan träna och kanske t o m tävla runt dessa banor. Annars borde det ju vara rätt enkelt att ställa ut tillfälliga "hinder" på fältet och köra uppvisningar t ex i samband med meetings. Dock fångar vi nog bara in de som är verkligt intresserade av att flyga och inte bara att ha en multicopter för att det är häftigt men det kanske är gott nog och bör absolut provas. Får för egen del ta en fundering om vi kan ordna nåt inför vårt Nationaldagsmeeting i juni... Men i så fall måste vi lösa "hinderproblemen" och se om det finns några intresserade piloter som vill uppvisningsflyga några heat.
    Roger

  13. #73

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Jag håller med om att det är ett bra sett att arrangera någon tävlingsform för att få fpv och multirotor rumsrent och med ökad förståelse. En liten hake är väl kanske att RC flygförbundet Inte vill vara så organiserade och snarare vill vara lite otlaw och inte stödja SMFFs verksamhet. Det jag menar i klartext är att detta borde komma på SMFFs bord och att det är dit man ska vända sig om man vill utveckla tävlingsverksamhet!

    //Magnus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •