Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 73

Ämne: Idiot flyger Phantom på fel sätt på fel ställe

  1. #41

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ja, dom gör ju verkligen bra reklam för sin hobby !

    Kay krut

  2. #42
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stiffe Visa inlägg
    Som sagt det var i Turkiet och den ramlade ner på vägen och fastnade under bilen där föraren sen stannade och la den i bilen
    Nä, det var i Chile om man ska vara petig.... Men lika förbannade jävla dumt ändå.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #43


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Kanske detta kan vara en möjlig utveckling för att bättra på säkerheten....

    IAF för den seriöse Phantomflygaren.

    http://www.nyteknik.se/popular_tekni...cle3884532.ece

    MVH Kent

  4. #44

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Jag tror det är bättre om den seriöse flygaren kollar upp var han befinner sig på en flygkarta typ denna: http://www.madsen-system.se. Automatik brukar bara strula.

    Citat Ursprungligen postat av genland Visa inlägg
    Kanske detta kan vara en möjlig utveckling för att bättra på säkerheten....

    IAF för den seriöse Phantomflygaren.

    http://www.nyteknik.se/popular_tekni...cle3884532.ece

    MVH Kent

  5. #45
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av genland Visa inlägg
    Kanske detta kan vara en möjlig utveckling för att bättra på säkerheten....

    IAF för den seriöse Phantomflygaren.

    http://www.nyteknik.se/popular_tekni...cle3884532.ece

    MVH Kent
    Problemet med Phantom är att den redan är så lätt att flyga att det inte behövs kunskap eller diciplin för att gör det. Om det dessutom är mjukvara som hindrar den från att flyga på olovliga ställen är det lätt att tänka "här kan den flyga, då är det ok".

    Säger som Jeff Goldblum i Jurrasic Park "The problem with this technology is that it didn't require any disipline to obtain it."
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #46

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Intressant utveckling i USA som med tiden kan spilla över på kommande europeisk och därmed också svensk lagstiftning:

    Federal aviation administration (FAA) publicerde igår ett förslag på regler för "small UAS" med en flygvikt mindre än 55 lbs och "micro UAS" med en flygvikt mindre än 4.4 lbs. I förslaget ingår att man särskilt skriver att reglerna INTE avser modellflyg. Vad som är modellflyg definieras sedan tidigare i "section 336" av "public law 195-12". Där står bland annat att modellflygplanet skall flygas inom visuellt synhåll för den som styr flygplanet. När jag läser förarbetena innebär det att FPV med goggles INTE räknas som modellflyg, eftersom man då inte har farkosten inom visuellt synhåll. En sådan flygning klassificeras istället som "small UAS".

    Reglerna för "small UAS" som FAA föreslår innebär att FPV-flygning är tillåten endast under förutsättning att, bland annat, operatören fyllt 17 år och innehar ett "operator certificate" som utfärdats efter det att man blivit godkänd vid ett "basic UAS aeronautical test".

    Jag kollade för säkerhets skull upp FAAs tolkning av regeln om "inom visuellt synhåll":

    "By definition, a model aircraft must be “flown within visual line of sight of the person operating the aircraft.” P.L. 112-95, section 336(c)(2).1 Based on the plain language of the statute, the FAA interprets this requirement to mean that: (1) the aircraft must be visible at all times to the operator; (2) that the operator must use his or her own natural vision (which includes vision corrected by standard eyeglasses or contact lenses) to observe the aircraft; and (3) people other than the operator may not be used in lieu of the operator for maintaining visual line of sight. Under the criteria above, visual line of sight would mean that the operator has an unobstructed view of the model aircraft. To ensure that the operator has the best view of the aircraft, the statutory requirement would preclude the use of vision-enhancing devices, such as binoculars, night vision goggles, powered vision magnifying devices, and goggles designed to provide a “first-person view” from the model".

    Det är därmed klargjort att FAA anser att FPV inte är att betrakta som modellflyg.

    Edit: En ljudfil från presskonferensen finns här.
    Senast redigerat av Michael den 2015-02-16 klockan 22:20.

  7. #47

    Standard

    Låter fullkomligt logiskt faktiskt, finns mycket annat som kräver ordentlig licens och utbildning.
    Frågan är exakt vad som krävs för den licensen.

  8. #48

    Standard

    Men så tar det flera år innan dessa regler trillar ner på EU och slutligen oss...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #49

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Men så tar det flera år innan dessa regler trillar ner på EU och slutligen oss...
    2018 är inte så långt bort: https://www.eurocontrol.int/articles/rpas-big-picture

  10. #50

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    ...
    Det är därmed klargjort att FAA anser att FPV inte är att betrakta som modellflyg.
    .
    Verkar som det fortfarande skulle vara tillåtet med FPV i en modellflygorganisation med deras regler som kräver flygning inom synhåll med en spotter som kan ta över: http://www.rcgroups.com/forums/showt...11761&page=451
    Senast redigerat av IngemarTh den 2015-02-17 klockan 05:56.

  11. #51

    Standard

    "First time flying didn't go so well"



    Bra ställe att flyga vid...



    Fjärde gången gillt, dyr hobby för vissa..




    @Fluf, kanske ska lägga denna som en samlingstråd för fler klipp?
    Senast redigerat av Timtimtim den 2015-02-17 klockan 15:23.

  12. #52

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peter_L Visa inlägg
    Jag antar att största risken med multicoptrar vinglande bland folk är dom vassa propellrarna? I och för sig gör det kanske ont att få 3 kilo i huvudet, men det känns som att 4 eller 6 snabbt roterande kolfiberknivar skrämmer mer. Åtminstone känner jag det så själv.
    Den största potentialen för mycket alvarliga skador kommer från att något ramlar ner i huvudet på någon. Men en multikopter som kommer svepande längs marken har givetvis mycket större chans att träffa någon än en multi som faller som en sten rakt ner.

    Det första som slog mig när jag började flyga med Graupner propellrar var att de är obehagligt vassa. Innan dess flög jag med Gaui propellrar som med sina runda former ser ut att vara närmast ofarliga i jämförelse. Den uppsättning Tiger kolfiberproppar som jag har ser ut att vara ungefär mitt emellan Gaui och Graupner i farlighet, mest för att de inte är vassa som rakblad.

  13. #53

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Verkar som det fortfarande skulle vara tillåtet med FPV i en modellflygorganisation med deras regler som kräver flygning inom synhåll med en spotter som kan ta över: http://www.rcgroups.com/forums/showt...11761&page=451
    För tillfället är svaret: Kanske!
    FAA är medvetna om detta men har som sagt själva gjort en tolkning som inte räknar FPV som modellflyg. Frågan måste klarläggas genom en rättslig prövning innan man säkert vet besked, men man kan ju undra vad oddsen är att en domstol i USA skulle döma mot FAA och till förmån för en av flera, i sammanhanget ganska obetydliga modellflygorganisationer...

  14. #54
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Förbjud Dji Phantom och 90% av alla incidenter försvinner.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #55

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Förbjud Dji Phantom och 90% av alla incidenter försvinner.
    Jag tycker det ska införas körkort för att skaffa barn för någonstans tidigt brast det

  16. #56
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Förbjud Dji Phantom och 90% av alla incidenter försvinner.
    Det ligger en hel del sanning i uttalandet eftersom det är i stort sett den första ARF som verkligen funkar out of the box och är tillgänglig på ett helt annat sätt för nästan vem som helst, vilket tillverkaren ser som en tillgång men såklart slår tillbaka också och hamnar i fel händer som inte inser risker osv och väldigt många rapporter och kraschfilmer är just Phantom , vem som helst bygger inte ihop en vanlig multikopter och får den att flyga
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  17. #57

    Standard

    Cough, det är inte bara phantoms.


  18. #58

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Detta var en intressant lösning för att säkra om det går åt h


  19. #59
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    Jag tycker det ska införas körkort för att skaffa barn för någonstans tidigt brast det
    Väldigt moget svarat.

    Din klubb ligger inte långt från där jag bor, så du vet - du är varnad!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  20. #60

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Väldigt moget svarat.

    Din klubb ligger inte långt från där jag bor, så du vet - du är varnad!
    Ha ha, Jag tror du missförstod mig, det jag menar är att de som gör de vådliga flygningarna inte fått med sig risktänket med modersmjölken, jag är emot att förbjuda saker när det handlar om brukaren.

    Eller du ville flyga lite aircombat

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •