Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 73

Ämne: Idiot flyger Phantom på fel sätt på fel ställe

  1. #1
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard Idiot flyger Phantom på fel sätt på fel ställe

    Gaaaah, borde vara förbjudet med RTF quadar som kan bära kamera.



    Nån fick en gratis GoPro i alla fall...




    Fler filmer dyker upp i tråden på "How NOT to".



    http://<a href="https://www.youtube....7qI0QcbPBw</a>



    "First time flying didn't go so well"



    Inte så bra ställe att flyga vid...



    Fjärde gången gillt, dyr hobby för vissa..

    Senast redigerat av Fluf den 2015-02-17 klockan 16:38.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  2. #2

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Hahaha.... Sicken dåre.....
    Kunde slutat riktigt illa det där hmm.
    Det blir snart förbud på de där maskinerna om det fortsätter så här...

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Det är inte förbud på bilar trots att folk kör som tokar.

  4. #4

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av High Five Visa inlägg
    Det är inte förbud på bilar trots att folk kör som tokar.
    Hmm... Ja det är ju ett sätt att se på det

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Nja, lite skrivet för att utmana men bilarna bidrar väl till en hel del samhällsnytta också. R/C är mest lek fortfarande.

  6. #6

    Standard

    Är nog bara att acceptera att folk leker med allt som går att leka med (även bilar) och det retar upp folk vettlöst. =)
    Det jobbiga är att det har dykt upp en ny grej...

    Här kör de snöskotrar tvärs över folks ägor och åkrar. Polisen kan inte komma åt dem. Vad göra? Ta skotrarna av alla
    eller straffa de som gör fel? Blabla... börjar bli less nu.

    Ett år körde de vattenskoter i marinan vid mig, folk vart galna. Tog inte länge så fanns det ett förbud mot att köra vattenskoter i den hamnen, ovarsamt. Böter om man gör fel.

    Filmen = bevis på att det finns idioter. Vad göra... Känns som jag nyss förargat mig i en annan tråd om detta...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Har ni varit i Istanbul och kört bil, då förstår ni att bilar borde förbjudas.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Har ni varit i Istanbul och kört bil, då förstår ni att bilar borde förbjudas.
    Någon som kan översätta? Det skulle vara intressant att veta vad han säger

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Varken quadar eller bilar kör själva.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    Varken quadar eller bilar kör själva.
    Det är just det quadar gör om man inte vet vad man gör eller har otur. =)
    Därför jag testflyger allt 2 mil utanför staden bland åkrar och skog.
    Flyger iofs det mesta där med, inte hemma på gården eller i stan.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av High Five Visa inlägg
    Nja, lite skrivet för att utmana men bilarna bidrar väl till en hel del samhällsnytta också. R/C är mest lek fortfarande.
    Folk kör som tokar, men i princip alltid med sunt förnuft. Okej, nån kliver på i 200km/h, men fortfarande på motorvägen och i färdriktningen. Det är sällan man ser någon med brått mod köra mot färdriktningen, köra mot rött etc som man ofta ser med quadarna.
    Superhero

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Folk kör som tokar, men i princip alltid med sunt förnuft. Okej, nån kliver på i 200km/h, men fortfarande på motorvägen och i färdriktningen. Det är sällan man ser någon med brått mod köra mot färdriktningen, köra mot rött etc som man ofta ser med quadarna.
    Folk är försiktigare när de själva kör/åker med. Vissa är omedvetna om konsekvenser.

    Och det finns väl en viss orsak att även mopedister måste ha körkort idag, dvs nybörjare som annars inte skulle ha nån koll och göra som de själva vill i trafiken. Fordonstrafiken är kraftigt reglerad och etablerad, så det är bara vissa personer det spårar ur för eller att det ibland dyker upp nåt stolpskott som måste tänja gränserna.

    Finns mycket mycket fler filmer på YouTube som visar hur folk kör, som inte kör som de ska.

    Vad kan man göra i Sverige? Få säljarna att fatta att de måste berätta för köparen vad som gäller istället för att blint titta på vinsten? Vi som hänger här på forumet har väl mest koll i Sverige? =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Standard

    Man kan inte jämföra riskerna med bilar, skidåkning (apropå annan tråd) motorsport eller något annat med dessa drönare.
    När man kör Svenska rallyt just nu kör man på avlysta vägar med en gigantisk säkerhetsapparat. Alla som är med eller tittar på vet vad man ger sig in på. Så är det med de allra flesta sporter. Bilar kör på därför avsedda vägar och du ska ha körkort och det finns ett rigoröst regelverk för vad du får och inte får och du ska ha en viss ålder.

    Men dessa drönarpiloter förväntar sig att hela världen ska vara deras lekplats och ingen åldersgräns, körkort eller någon annan licens vill man veta av. Skrivs det i någon tråd här där risker och dumheter belyses så reser några ragg direkt och värjer sig mot förbud. För "idioter och risker finns det ju överallt" och det är ju sant. Problemet är att många risker kan jag själv bestämma och kalkylera över men dessa farkoster som kan flygas av en nioåring kan dyka upp precis var som helst. Som här till exempel. http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...iskt-sp%C3%A5r Visst finns risken att bli skadad av själva skidåkningen men det har jag själv valt.

    Det finns en anledning till att drönare, snöskotrar, och vattenskotrar får särskilt stor kritik. Och det är just att dom förväntar sig att kunna kör var som helst och att det handlar väldigt mycket om lek. En vanligt båt kör man med från A till B i nio fall av tio. En vattenskoter snurrar runt runt i hamnområdet i nio fall av tio.

    Jag tycker det är pinsamt när etablerade forummedlemmar tar detta i försvar och tycker egentligen att drönare borde passa bättre i ett eget forum eller i ett fotoforum. För hur många flyger utan att ha en kamera apterad på farkosten. Själva filmat verkar vara huvudsaken och är oftast väldigt seriöst.

    Jag blir också störd på reklam som görs för dessa drönare. Inte sällan med ett filmklipp över någon storstad eller folksamling.

    /Mats

  14. #14


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Jag antar att största risken med multicoptrar vinglande bland folk är dom vassa propellrarna? I och för sig gör det kanske ont att få 3 kilo i huvudet, men det känns som att 4 eller 6 snabbt roterande kolfiberknivar skrämmer mer. Åtminstone känner jag det så själv.
    Om då alla som flyger bland folk sätter på effektiva propellerskydd, skulle inte det lugna ner diskussionen lite grand? Eller är det bara jag som tänker så?

  15. #15

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Man kan inte jämföra riskerna med bilar, skidåkning (apropå annan tråd) motorsport eller något annat med dessa drönare.
    När man kör Svenska rallyt just nu kör man på avlysta vägar med en gigantisk säkerhetsapparat. Alla som är med eller tittar på vet vad man ger sig in på. Så är det med de allra flesta sporter. Bilar kör på därför avsedda vägar och du ska ha körkort och det finns ett rigoröst regelverk för vad du får och inte får och du ska ha en viss ålder.

    Men dessa drönarpiloter förväntar sig att hela världen ska vara deras lekplats och ingen åldersgräns, körkort eller någon annan licens vill man veta av. Skrivs det i någon tråd här där risker och dumheter belyses så reser några ragg direkt och värjer sig mot förbud. För "idioter och risker finns det ju överallt" och det är ju sant. Problemet är att många risker kan jag själv bestämma och kalkylera över men dessa farkoster som kan flygas av en nioåring kan dyka upp precis var som helst. Som här till exempel. http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...iskt-sp%C3%A5r Visst finns risken att bli skadad av själva skidåkningen men det har jag själv valt.

    Det finns en anledning till att drönare, snöskotrar, och vattenskotrar får särskilt stor kritik. Och det är just att dom förväntar sig att kunna kör var som helst och att det handlar väldigt mycket om lek. En vanligt båt kör man med från A till B i nio fall av tio. En vattenskoter snurrar runt runt i hamnområdet i nio fall av tio.

    Jag tycker det är pinsamt när etablerade forummedlemmar tar detta i försvar och tycker egentligen att drönare borde passa bättre i ett eget forum eller i ett fotoforum. För hur många flyger utan att ha en kamera apterad på farkosten. Själva filmat verkar vara huvudsaken och är oftast väldigt seriöst.

    Jag blir också störd på reklam som görs för dessa drönare. Inte sällan med ett filmklipp över någon storstad eller folksamling.

    /Mats
    Varför ska det vara så svårt att hålla sig på närmsta modellflygfält precis som man gör med allt annat flygetyg?
    Helt obegripligt.... Tänk om denna quad landat i framrutan på en bil med hela familjen ombord och gått genom rutan i huvudet på föraren och bilen sedan frontalkrockat en lastbil?
    Allt pga en sketen leksak....
    Inte lika roligt längre.....

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peter_L Visa inlägg
    Jag antar att största risken med multicoptrar vinglande bland folk är dom vassa propellrarna? I och för sig gör det kanske ont att få 3 kilo i huvudet, men det känns som att 4 eller 6 snabbt roterande kolfiberknivar skrämmer mer. Åtminstone känner jag det så själv.
    Om då alla som flyger bland folk sätter på effektiva propellerskydd, skulle inte det lugna ner diskussionen lite grand? Eller är det bara jag som tänker så?
    Ja, även en till synes ganska harmlös mutikopter kan orsaka skador. Vanligtvis är det "operatörens" misstag/dumhet som i de allra flesta fall är den bakomliggande orsaken.

    Alltför blodkänsliga varnas för att titta på denna DJI-flygning:


    Personligen börjar jag bli ganska less på all den "bad will" som ansvarslösa multikopteroperatörer förorsakat och som redan innebär att myndigheterna inför nya restriktioner som även riskerar att slå mot det "traditionella" modellflyget som under decennier utövats i huvudsak utan att "allmänheten" reagerat annat än med milt överseende.
    Det argumenterande, som det finns hundratals spaltmeter av i bl.a. detta forum, om att man kan strunta i eventuella bestämmelser och flyga multikopter var och hur man vill med motiveringen att det finns andra grenar inom modellflyget som också innebär risker är helt kontraproduktivt och leder ingenvart.
    Senast redigerat av Michael den 2015-02-14 klockan 16:25.

  17. #17

    Standard

    Ouch, inte så smart att försöka handfånga en så stor kopter... 90% av gångerna man ser nått dumt är det Phantom ägare..

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    den hittils största skadan jag haft inom rcflyget är faktiskt med en liten blade mcpx , dom ser inte mycket ut för världen med sina små blad men ett servo gav sig när jag flög framför mig och den attackerade mitt ansikte innan jag hann reagera , har ett ärr än idag i snoken.
    Man ska inte lura sig allt för mycket av storleken, hade den träffat ögat hade jag förmodligen inte sett idag.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Det är just det quadar gör om man inte vet vad man gör eller har otur. =)
    Därför jag testflyger allt 2 mil utanför staden bland åkrar och skog.
    Flyger iofs det mesta där med, inte hemma på gården eller i stan.
    Där sa du emot dig själv.
    Det behövs någon som aktiverar den.

  20. #20

    Standard

    Jag tycker denna är rätt skön - inga skador och ett lyckligt slut - men typiskt DJI flywaway...


    https://www.youtube.com/watch?v=87qI0QcbPBw
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •