Jag har väl ett tag varit av den åsikten att drönare och liknande inte har något med modellflyg att göra och funderat på om drönare har på ett modellflygforum att göra. Det tycks ju i första hand handla om att få upp en kamera i luften och inte om själva flygandet.

Nu börjar jag nog ändra mig och det just på grund av den här och liknande trådar. Förhoppningsvis hamnar så många drönarpiloter som möjligt här och fattar att det finns ett högt säkerhetstänk inom modellflyget och i klubbarna. Tursamt nog blir dom som är irriterade på den här typen av trådar ganska snart i minoritet och överröstade. Därför är det nog bra att dom är här och sedan får man hoppas att myndigheterna förstår att göra skillnad på flyg och flyg när dom skärper reglerna och restriktionerna.

Att det kommer att hända och det ganska snart är nog inget vi behöver undra över. Det finns inga som vill ha drönare hängandes och filmandes över sina trädgård och vi ha nog inte sett det sista olyckstillbudet heller. Att sedan så många är dumma nog att lägga ut filmerna på Youtube är ju märkligt. Några till och med med sig själv på bilderna. Ganska bra bevismaterial vid ev. utredning.

Ett förslag vore ju att förbjuda kameror på drönare så får vi se hur mycket det blir kvar av flygandet. Självklart ska man kunna söka tillstånd för olika typer av nyttofotografering.

/Mats