Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: DG1000 ombyggnad.

  1. #1

    Standard DG1000 ombyggnad.

    Har en seglare som jag startade mina flygförsök med, tyvärr så var den lite sned och vind så första försöket blev kort. Denna modell:


    Blev ingen större olycka men motorfästet gick sönder. Efter att fixat det så kom mitt andra försök, gick lite bättre men en hård landning i en nyplöjd åker fickmotor fästet att ledsna igen. Konstruktionen är inte den bästa så jag kör med motorn uppe, det är det som får det att gå sönder.
    Har ingen lust försöka lappa denna konstruktion så nu funderar jag på att göra en gondol med skjutande motor.
    Nu sitter en propeller 7x5 / 178 x127mm men vill ha en mindre, ska man välja en trebladig eller?


    Kom med idéer hur man kan göra.
    Senast redigerat av administrator den 2015-02-15 klockan 12:56.
    Difference between men and boys is the price of their toys

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Hej Tobbe här.Köpte en likadan seglare i sommras,efter ett par flygningar så kroknade servot som styr in och utfällningen och jag kontaktade MFT som jag köpte kärran av och fick en ny komplett flygkropp,men samma historia igen med den nya kroppen,då blev motorn permanent uppfälld.Skitgrejer orkar inte tjafsa mer.Det är servot som är för svagt för att sköta in och uppfällningen

  3. #3

    Standard

    Tobbepostis>> Detta servo som du nämner är lite konstigt för det stegar över i bland, låter som ett trasigt drev. Hur det än är så har jag rensat all mekanik och funderar på hur jag ska fästa en ny motor. Kan ju vara att lägga igen hålet helt och sätta en motor i nosen.
    Hur gick det med din sedan då, har du den kvar?

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  4. #4
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    kan du ikke bare låse gondolen i topposisjon. Da har du jo i og for sig det du trenger.

  5. #5

    Standard

    Nu är "gondolen" trasig och den är för svår att byta så tagit bort allt av den. Blir nog en frontmonterad motor med vikbar propeller.

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  6. #6

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9749.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	89,0 KB 
Id:	50591

    Kan detta bli flygbart med en fällbar propeller?
    Vingar kan ju hjälpa till.
    Difference between men and boys is the price of their toys

  7. #7
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    det skulle kunne gå bra det, men lim en tynd krydsfiner i snuden på den. Så får du en lidt mere stabil næse.

    eller er du jo vekommen til at købe den på 2600 mm som jeg har til salg, :=)

  8. #8

    Standard

    Jag är på gång att försöka förstärka motorfästet med lite plywood (krydsfiner) blir även nytt fäste för servorna.
    Nä, blir inget köp men tack för omtanken.

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  9. #9
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nimbus-Bert Visa inlägg
    Kan detta bli flygbart med en fällbar propeller?
    Jadå, men kolla tyngdpunkten bara, du flyttar ju fram den rätt ordentligt...
    Och en passande spinner vore ju vackrare att titta på..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  10. #10

    Standard

    Planet var blyat i fram så tyngdpunket kommer mer bak, batteriet kommer längre bak nu. Får se hur jag löser detta med tyngdpunkt.
    Tänkte mig något sådant i nosen: http://www.skanehobby.se/174-fallbar...egory=174&n=20 men ser att det var restnoterat

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  11. #11
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Nu fjerner du jo motoren og gondolen samt servo for dette. Det var jo iutgangspunktet plassert bag tyngdepunktet så det kan såmen være at det nogenlunde opvejer hver andre når du får en ny motor fremme i snuden.

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Hej jo jag har den kvar och flyger med den med motorn uppe hela tiden så det är ok.Kul att kunna starta kärran från backen för det är bra ork i grejerna
    Om dom kunde montera ett servo med metallväxellåda i motoruppfällningen så hade varit en kanonkärra
    Tobbe

  13. #13

    Standard

    Min kunde aldrig starta från backen men det sitter inte heller en original motor i den, förra ägaren har bytt. Nu måste jag försöka lista ut vad det är för motor med tanke på propeller.
    Kan vara att jag tänkt fel men vet inte hur spinner sitter monterad på motorn.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9750.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	72,7 KB 
Id:	50625

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  14. #14

    Standard

    Motorn är spårad, det är en Blue Bird och rekommenderad propeller är 9*5. Nu bara vänta på att Skåne hobby får hem delar.
    Difference between men and boys is the price of their toys

  15. #15

    Standard

    så var det med den motorn, kabelbrott i lindningen och krokig axel. Blev till att inhandla en ny och börja om med konstruktion av motor fästade.
    Så blev det till slut.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9785.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	84,0 KB 
Id:	50885Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9787.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	60,6 KB 
Id:	50886
    Difference between men and boys is the price of their toys

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •