Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Stalla ena vingen med deltavinge?

  1. #1
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard Stalla ena vingen med deltavinge?

    Hur fungerar egentligen aerodynamiken på en dubbel deltavinge. Kan man stalla ena vingen och göra en "snap roll" (dvs. fullt utslag skev, sida och höjd), eller fungerar en deltavinge helt annorlunda?

    Nu kan man ju rolla ungefär 100 varv per sekund med en J35, men ändå. Kul att lära sig lite om den kärrans aerodynamik. Det är ju en så udda kärra, men som man blir helt beroende av.


    Jag har en granne, som flugit 35:an ända tills pension. Borde kanske kila över någon dag och intervjua honom. Frågade om 35:ans "Cobra manöver" förra städdagen, men det kände han inte till något om. Fast en riktigt flygare avslöjar kanske inte onödiga hemligheter...
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Deltavingade flygplan kan hamna i något som kallas "super stall" vilket ingen pilot frivilligt utsätter sig för. Att kvickrolla en deltavinge är nära nog omöjligt beroende på att det låga sidoförhållandet ger ett väldigt flackt samband mellan lyftkraft och anfallsvinkel, utan någon skarpt definierad stallgräns som en konventionellt utformad vinge uppvisar.

  3. #3
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Ah, ok. Thanx, som jag misstänkte. Ja, superstall har jag känt på med min RC några ggr. Med riktiga J35 får man stallvarning vid 20 graders anfallsvinkel, har jag för mig, och den faller rakt ner vid 40. Man fick kontroll genom att få henne på rygg, sedan drog man spaken mot sig och kör en inverterad loop. Med en RC kan man trycka sig ur stallet, eftersom man ha sånt drag jämfört med originalet. Dock så beter sig kärran väldigt speciellt i vissa situationer. Man blir lite överrumplad när man är van vanliga plan. Ex så gjorde jag en väldigt brant högersväng i lite dyk, kom rätt nära backen innan jag parerade dyket. Just där blev jag lite överrumplad över den annars så följsamma kärran. Och just då viste jag inte om jag kunde använda vänster sidroder för att hjälpa till att röta upp kärran, eller inte. Ska testa mig fram på lördag.
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  4. #4
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Jo då cobramanövern går alldeles utmärkt att göra kräver lite roder bara, samt gärna på hög höjd. Puggen och jag dogfightas ofta och då på låg höjd och då är superstallen lömsk,den börjar vagga och då är det fara å färde för har man inte gas att ge så går den över rygg. Även det sker lämpligast på höjd. En delta som stallar på en yttervinge vet jag inte, det som sker är att den skär ner på vingen som tappar lyftkraft. Enda motmedlet är ju motroder och pådrag,gärna höjd.Förbiflygning är nog gott och väl 20 grader. Däremot vid landning vill man ju inte kana på gräset , då är det säkert 40 grader

  5. #5
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Kul att köra dogfigt! Jag har en kompis som oxå ska köpa kärran. Den är ju väldigt beroendeframkallande. Sist körde även vi lite dogfight, man kan ju inte hålla sig, men han hade en flygande vinge, och jag 35:an. Man behöver knappast nämna vilken kärra som var dominant!

    man kan ju oxå göra väldigt snygga superstall-landningar. Går in mjukt, och så nör farten minskar, går nosen upp mer och mer, och ligger man då på 1dm höjd, smeker man ner kärran nästan stillastående. Blev lite paff själv förra passet. Var inte meningen, men det behöver man inte säga, för övriga verkade imponerade över landningen...
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    En delta klipper inte, vilket för att den med vilja bakom spakarna kan flygas mycket extremt. I princip så kan du flyga hur sakta som helst om du har nog med motor.

    Superhero

  7. #7
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Extremt vackra flygbilder.

    Jag talade fö. som sagt med en gammal jaktflygare, som är granne till mig, om den där manövern, men han kände inte till den. Och han flög draken från sin ungdom, tills han var 60 år. Idag är han nog 80 år eller så. De sista åren var han testpilot för nya system osv., vid i Uppsala. Men jag ska visa honom filmen, kan kanske inte riktigt förstod vad jag menade med "cobra". Du ser att dom rollar lite åt höger, innan dom gör själva manövern.
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  8. #8

    Standard

    Han kanske känner igen "kort parad" bättre.

  9. #9
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Aha! Ska fråga honom !!

    Sen är det väl så, att en svensk tiger. Eller som dom sjunger, i Adam Gul, "många undrar hur och vad dom gör, det vet vi först när dom dör". Nu är ju 35 utrangerad, men ändå...

    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  10. #10
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Efter att ha testat rätt ordentligt, så kan man konstatera att ett sidroder på en vanlig kärra och en dubbel deltavinge fungerar ungefär på samma sätt när man ligger ex. i en brand vänsterkurva i låg fart och har dåligt med luftlöde på rodren, då kan man hjälpa upp kärran med hjälp av höger sidroder och höger skev. I vissa lägen är ju det till väldigt nytta. Man har helt klart betydligt bättre kontroll med sidroder.

    Det som skiljer en deltavinge och en vanlig kärra, är att man (som frågan egentligen gick ut på) är att man inte kan snapp rolla en dubbel deltavinge. Den stallar helt enkelt inte yttervingen, utan följer bara väldigt följsamt. Rätt intressant. Känner mig rätt glad över min extremt billiga och enkla modd till min J35 E-Domodels.
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •