Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: winglets

  1. #1
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard winglets

    Kan man regne sig frem til størrelsen på winglets. Findes der forhold mellom dem og vingen / vingeprofilet

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Jag vet inte om detta är sant... en teori säger att wingletsens längd motsvarar samma spännvid som om man förlängt vingen med dessa. Att de ska tillkommit för att hålla spännvidden på flygplatsen, dvs kunna ha större plan utan att de är större.
    Ska bli intressant att se svaret på din fråga.

  3. #3
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    Jag vet inte om detta är sant... en teori säger att wingletsens längd motsvarar samma spännvid som om man förlängt vingen med dessa. Att de ska tillkommit för att hålla spännvidden på flygplatsen, dvs kunna ha större plan utan att de är större.
    Ska bli intressant att se svaret på din fråga.

    forstår jeg ret. Har man en vinge som er 10 cm bred så skal wingletsen være 10 cm høg.

    eller

    mener du at dersom man lægger wingletsen ned så vil den øge vingens længde med samme x cm som hvis den stop op.
    I så fald siger det jo ikke noget om størelsen i forhold til vingen eller flyet.

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Njae,främst till för att få stopp på virvlarna som skapas i vingspetsarn o kostar soppa i onödan ,motstånd kostar...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Lite som Bokis säger, man flyttar ut/upp wortexvirvlarna för att minska motståndet i vingspetsarna.
    Om det gör nån större nytta på en modell kan man väl diskutera, det är ju inga astronomiska hastigheter vi flyger i, möjligen är det snyggt och skalenligt...
    Retroholic!

  6. #6
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Då jag flugit fullskalasegel så var det så att man fick tex ha 15m i vertikal spännvidd och då kan man montera vinglets och på så sätt öka spännvidden för att vinna bärighet.
    Vinsten märker man mest vid kurvtagning.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #7
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    det gjorde veldig forskeld på tipstal efekten. Jeg prøvet med to halve frikolitkrus. Satte dem på med tape og det var en himmel vid forskel med hensyn til tipstall. Resten af opsettet var nøjaktig det samme.

  8. #8
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    men nu var mit spørgsmål: hvordan regner man ut hvor store de skal være.

    Jeg kenner efekten og hvorfor de bruges. De bruges også en del på Hangglidere. da for at få en Snillere landing.
    Det at de fjerner wortexvirvlerne medføre også et bedre stig.
    Men for min del er det for at fjerne tipstalen så jeg kan flyve saktere i sving.

  9. #9
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag gjorde ett experiment med en trainer för många år sedan den hade inga skevroder. Jag limmade fast ändskivor på vinspetsarna, som skulle föreställa vinglets fast dom pekade neråt. Min tanke var då att förhindra övertrycket på undersidan att rusa upp på översidan vingen, det så kallade inducerat motstånd.

    Hur som helst så råkade jag skrapa bort "vinglets" på den ena vingspetsen så jag passade på att kolla om det blev någon skillnad.
    Och det blev det, jag fick trimma över sidorodret allt som gick för att den skulle flyga utan att svänga.

    Så visst har det betydelse även på våra modeller.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Jag gjorde ett experiment med en trainer för många år sedan den hade inga skevroder. Jag limmade fast ändskivor på vinspetsarna, som skulle föreställa vinglets fast dom pekade neråt. Min tanke var då att förhindra övertrycket på undersidan att rusa upp på översidan vingen, det så kallade inducerat motstånd.

    Hur som helst så råkade jag skrapa bort "vinglets" på den ena vingspetsen så jag passade på att kolla om det blev någon skillnad.
    Och det blev det, jag fick trimma över sidorodret allt som gick för att den skulle flyga utan att svänga.

    Så visst har det betydelse även på våra modeller.
    måste pröva .gick ner i källaren och monterade på en trainer som jag har som försöks kanin . blir winglets både uppåt och neråt .prövar imorgon .

  11. #11
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    WInglets åt båda hållen aggerar ju även "sideforce generators", något 3D flygare uppskattar för bättre kniveggar etc.

    Så att fippla med vingspetsarna kan nog göras på många sätt och av olika syften.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Av en slump såg jag var jag fått påståendet ifrån..

    http://hangflygning.se/?p=4408

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •