Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Vart får tag på soppa till en 2.5cc disel?

  1. #1
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard Vart får tag på soppa till en 2.5cc disel?

    Finns det fortfarande någon som säljer sådant?
    Har fått en tag i en gammal Wenzels looping med en BX 2.5cc disel i nosen och det vore ju kul att testa den.
    Har ju aldrig flygit linstyrt förr men man drömde ju om det när man var liten så det vore kul att testa.
    Och är det något speciellt startförfarande med en disel när det gäller kompskruven?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2015-02-17 20.48.56.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	88,8 KB 
Id:	50640Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2015-02-17 18.12.31.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	81,7 KB 
Id:	50642Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2015-02-17 19.19.04.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	74,9 KB 
Id:	50641

    Mvh Magnus.
    Går den inte att hovra då är det inget riktigt flygplan!

  2. #2

    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    311
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Dieselsoppa blandar du själv enkelt med en tredjedel av varje - eter (apotek), ricinolja (dito), fotogen ( är väl idag närmast tändvätska eller lacknafta). Du skruvar upp kompskruven ( minskar kompet) så motorn går lätt runt och håller sen ett finger över förgasare och drar runt propellern så soppan sugs in i motorn. Man hör när motorn börjar låta "blött" av soppan. Sen flippar man runt propellern gärna med en pinne för den kan slå rätt bra när den tänder. Man ökar sen sakta kompet med kompskruven - lite i taget tills den tänder.
    Så fort motorn går för trögt runt måste man börja om med att skruva upp kompskruven. Motorn skall alltså alltid gå lätt att flippa tills den tänder och förhoppningsvis håller sig igång.
    När den går ökar man sakta kompet och finjusterar med nålen. Stannar den så minska kompet o börja om igen.

    Är nålläget helt okänt så börja med ett och ett halvt varv ut. Om den tänder men inte vill gå och man sen måste suga in soppa igen för att den skall tända nästa gång, så är nålen för långt inskruvad så motorn får för lite soppa när den tänder. Soppan räcker då för en tändning men inte för fortsatt gång .

    Det är ganska normalt att om man vill sänka kompet så måste man skruva upp skruven men kompkolven följer inte med upp. Då måste man flippa proppen och kanske suga in soppa för att åstadkomma en tändning som skickar upp kompkolven och sen börjar man om från den då sänkta kompen

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk och flög linkontroll med diesel i de tidiga tonåren.

    Lycka till

  3. #3
    Coxs avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    183
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Det är inte så lätt att få tag på eter nu för tiden...
    Enklast är att köpa färdigblandat bränsle ifrån 3F hobby; http://3fhobbyservice.jetshop.se/startsida-c-200-1.aspx
    De har nog inte detta listat på hemsidan längre men de är alltid hjälpsamma om du kontaktar dom.

    Motorerna behöver lite högre kompression för att starta och sedan kan man sänka kompressionen ca 1/4-1/2 varv. Kompression, propeller storlek och bränsle mängd hänger sedan ihop;
    Större propeller => kräver lägre komp
    Mera bränsle => kräver lägre komp
    Högre motor temp => kräver lägre komp

    Kan bidraga med en liten film ifrån en Cox Queen Bee som jag nyligen har konverterat med en diesel topp ifrån RJL (fipplar lite med trottel stoppet på radion när jag tog filmen);

    Kör så det ryker!

  4. #4
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Tack för all hjälp, och japp, 3f hobbyservice kunde fixa soppa så snart blir det åka av. :-)
    Går den inte att hovra då är det inget riktigt flygplan!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •