Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Staufenbiel Straton 5m

  1. #1
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard Staufenbiel Straton 5m

    Fler som är sugna på denna?
    http://www.modellhobby.de/Staufenbie...&t=3&c=31&p=31

    Kommer in i lager snart. Kommer modda den till fpv och gå för både längd och höjdrekord.
    Mål höjd och 100km tur och retur
    Senast redigerat av MagnusStrömqvist den 2015-02-21 klockan 14:29.
    PMa om du vill köpa/byta
    Seglare: DSG 4,5m seglare, Super Hype AVA 4m, AVA 3m
    Bensin: 104" Xtreme Composites Edge m 128cc DLA boxer+rök
    104" Krill Sukhoi 29 100cc DA twin, Mercury
    88" Krill Katana 55cc DLE, 88" EF Edge 50cc DA
    70" P-47 m OS GF30 fs
    El: PA Extra, FMS 1700mm Mustang med RCSound, 83" EF MXS
    Metanol: P-47 20cc ASP fs, Oxalys m YS160DZ
    Drönare: DJI Mavic Pro+ DJI Goggles
    Radio: Jeti DS-16, Futaba 10J, 6J, Spektrum DX10t, DX8

  2. #2
    Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    397
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Precis som kärran i din avatar lär kanske seglaren möta samma. Sen tycker jag att det är en oerhört korkad och ansvarslös målsättning. Tror du kanske att du gör en sådan flygning lagligt kanske, i så fall, tänk till lite och läs på vad som gäller för fpv.

    /Ville

  3. #3

    Standard

    100km? Själv så satsar jag på 40km till sommaren men vi får väl se. Några är uppe i 60-70km med flyget som jag har i tankarna.

  4. #4

    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    294
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    Fler som är sugna på denna?
    http://www.modellhobby.de/Staufenbie...&t=3&c=31&p=31

    Kommer in i lager snart. Kommer modda den till fpv och gå för både längd och höjdrekord.
    Mål höjd och 100km tur och retur
    Hur ser matten ut bakom tänket?
    Jag tänker på vilken fart och effektförbrukning?
    Hur stor acce funderar du på att få in?

  5. #5

    Standard

    Över en viss höjd är ALL luft kontrollerat luftrum, tror det är FL 145 dvs ca 4500m.
    Sabba inte för FPV flyget så vi får ännu mer restriktioner ...

  6. #6
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Jag får klart tänka mig för innan jag gör längre och högre flygningar givetvis. Kommer ta det steg för steg, men haft/har en tio kärror nu och fått koll på rätt utrustning och lämpliga setuper. Och då det är en seglare kommer jag räkna med en del gratislyft i och med termiken, så vädret kommer vara avgörande.
    Men, vill inte ha en diskussion om regler och förbud med denna tråd (blir så tjatigt och leder ingen vart och två sidor som stångar sig blodiga) utan om just denna kärran eller liknande med 4-6 m spännvidd, dvs storseglare.
    Vänligen kom med inputs om detta tack
    PMa om du vill köpa/byta
    Seglare: DSG 4,5m seglare, Super Hype AVA 4m, AVA 3m
    Bensin: 104" Xtreme Composites Edge m 128cc DLA boxer+rök
    104" Krill Sukhoi 29 100cc DA twin, Mercury
    88" Krill Katana 55cc DLE, 88" EF Edge 50cc DA
    70" P-47 m OS GF30 fs
    El: PA Extra, FMS 1700mm Mustang med RCSound, 83" EF MXS
    Metanol: P-47 20cc ASP fs, Oxalys m YS160DZ
    Drönare: DJI Mavic Pro+ DJI Goggles
    Radio: Jeti DS-16, Futaba 10J, 6J, Spektrum DX10t, DX8

  7. #7

    Standard

    Såg en tråd i ett forum om en som flugit en Bormatec Maja i över 2 timmar och kommit över 100 km, om jag minns rätt. Han flög i en cirkel... så det var ju lagligt. TBS flög väl 46 km med FPV rakt igenom en dal, med spotters.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Magnus S, Du får gärna utveckla hur hu har tänkt genomföra detta på ett lagligt och säkert sätt.
    Går den inte att hovra då är det inget riktigt flygplan!

  9. #9

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Men, vill inte ha en diskussion om regler och förbud med denna tråd (blir så tjatigt och leder ingen vart och två sidor som stångar sig blodiga)
    Det är ju det enda du vill. du jobbar ju för det om och om igen ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    simon och Yak55, ni får öppna en egen tråd under fpv om ni vill diskutera detta. Därför jag lagt den här, vill prata teknik gällande seglare.
    Ålänning- 2h är det jag räknat på att det skall ta ungefär, så det verkar ju rimligt. Och att flyga i cirkel verkar också vettigt för att minska max avståndet. Precis sådana här inputs jag kommer att få nytta av, tack
    PMa om du vill köpa/byta
    Seglare: DSG 4,5m seglare, Super Hype AVA 4m, AVA 3m
    Bensin: 104" Xtreme Composites Edge m 128cc DLA boxer+rök
    104" Krill Sukhoi 29 100cc DA twin, Mercury
    88" Krill Katana 55cc DLE, 88" EF Edge 50cc DA
    70" P-47 m OS GF30 fs
    El: PA Extra, FMS 1700mm Mustang med RCSound, 83" EF MXS
    Metanol: P-47 20cc ASP fs, Oxalys m YS160DZ
    Drönare: DJI Mavic Pro+ DJI Goggles
    Radio: Jeti DS-16, Futaba 10J, 6J, Spektrum DX10t, DX8

  11. #11

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    simon och Yak55, ni får öppna en egen tråd under fpv om ni vill diskutera detta. Därför jag lagt den här, vill prata teknik gällande seglare.
    Ålänning- 2h är det jag räknat på att det skall ta ungefär, så det verkar ju rimligt. Och att flyga i cirkel verkar också vettigt för att minska max avståndet. Precis sådana här inputs jag kommer att få nytta av, tack
    du drar ju upp det även här.
    Kommer modda den till fpv och gå för både längd och höjdrekord.
    Mål höjd och 100km tur och retur
    är inte intresserad av att diskutera det men hoppas nån moderator ser detta och ordnar upp det. antar att det är fler än jag som tröttnat på din trolling
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #12
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Du menar att du är så korkad (ursäkta uttryket) att du lägger ut en tråd där skriver att du ska utföra en olaglig handling där du vill ha tipps och råd om hur du ska bära dig åt för att göra detta?
    Om jag helt har misförstått dina avsikter så ber jag så hemskt mycket om ursäkt.
    Går den inte att hovra då är det inget riktigt flygplan!

  13. #13
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Simon - Skaffa ett eget liv är du snäll.
    yak 55- Det finns fler länder än Sverige att flyga i kanske till att börja med? (Spånplatta)
    Skaffa en egen tråd ni två, tack
    PMa om du vill köpa/byta
    Seglare: DSG 4,5m seglare, Super Hype AVA 4m, AVA 3m
    Bensin: 104" Xtreme Composites Edge m 128cc DLA boxer+rök
    104" Krill Sukhoi 29 100cc DA twin, Mercury
    88" Krill Katana 55cc DLE, 88" EF Edge 50cc DA
    70" P-47 m OS GF30 fs
    El: PA Extra, FMS 1700mm Mustang med RCSound, 83" EF MXS
    Metanol: P-47 20cc ASP fs, Oxalys m YS160DZ
    Drönare: DJI Mavic Pro+ DJI Goggles
    Radio: Jeti DS-16, Futaba 10J, 6J, Spektrum DX10t, DX8

  14. #14
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Finns ingen anledning att starta en egen tråd eftersom det är direkta frågor om din planerade flygning och inte allmänt om fpv.
    Blev nyfiken vilket land du tänkt flyga i? Så frågan kvarstår hur du tänkt utföra detta?
    Går den inte att hovra då är det inget riktigt flygplan!

  15. #15
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Det kommer du få se i sommar
    PMa om du vill köpa/byta
    Seglare: DSG 4,5m seglare, Super Hype AVA 4m, AVA 3m
    Bensin: 104" Xtreme Composites Edge m 128cc DLA boxer+rök
    104" Krill Sukhoi 29 100cc DA twin, Mercury
    88" Krill Katana 55cc DLE, 88" EF Edge 50cc DA
    70" P-47 m OS GF30 fs
    El: PA Extra, FMS 1700mm Mustang med RCSound, 83" EF MXS
    Metanol: P-47 20cc ASP fs, Oxalys m YS160DZ
    Drönare: DJI Mavic Pro+ DJI Goggles
    Radio: Jeti DS-16, Futaba 10J, 6J, Spektrum DX10t, DX8

  16. #16
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Läste om en som komplettrrade sin seglare med solceller, 36timmars flygtid
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  17. #17

    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    294
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Läste om en som komplettrrade sin seglare med solceller, 36timmars flygtid
    Det låter som Magnus får göra något sådant, eller kanske använda en bensinmotor, för jag har svårt att få ihop ekvationen med el men är väldigt nyfiken på hur det kan genomföras.
    Fast när jag tänker på det, 36 h med solceller, då behövs midnattssol?

  18. #18
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Nej, det som behövs är efterforskning och bra balans i utrustningen.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #19

    Standard

    8.4kg i flygvikt enligt databladet, det är svårt att veta hur bra det stämmer och om det är med det rekommenderade 6S7000mAh batteriet. Det går kanske flyga på 11kg med 6s24000mAh utan att den blir för tung?

    Om man skall komma 50km bort och sedan hem igen på två timmar så blir det inte mycket tid att ligga och samla höjd i termikblåsor. Men om det är 100km flugen sträcka så räknas ju sträckan men cirklar i blåsan också.

    Jag undrar om FPV pilot, LOS co-pilot (med dubbelkommando) i en cab skulle vara lagligt i Sverige.

  20. #20
    Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    1 583
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Läste om en som komplettrrade sin seglare med solceller, 36timmars flygtid
    Hur man genomför flygningen är som sagt inte till ämnet sopm önskades diskuteras i tråden. Med rätt förutsättningar, restriktioner och tillstånd tror jag det är fullt möjligt att genomföra detta.

    Detta är typiskt en sådan sak som kommer landa på Youtube (besviken om den inte gör det), och att ladda upp bevismateriel mot sig själv online är rätt puckat även om många gör det. Högprofil flygningar som sätter rekord och får uppmärksamt är mer troliga att uppmärksammas av myndigheter. Om det kan göras säkert, tryggt och lagligt ser jag det som en triumf för vår hobby.

    ...


    Jag såg en FPV storseglare med solceller för långtidsflygning. Han startade med motor, men flög sedan nästan uteslutande på termik, solcellerna räckte till för all ombordelektronik och lite till. Han lyckades faktiskt ladda batterierna lite under flygningen.

    Tror det var en spansk kille, såg den på youtube för ett tag sedan.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •